Ford Fiesta 1.5 TDCi Titanium Lease (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.5 TDCi Titanium Lease |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 88.950 km |
KM-stand laatst | 136.750 km |
Vernieuwing
- 88.950 km
Tijd voor iets nieuws, dat is wat ik dacht toen ik door kreeg dat mijn vorige auto langzamerhand aan vervanging toe was. De Fiat Punto had nog niet gek veel gelopen, maar kreeg wel hier en daar was kleine technische tegenslagen. De motor ging nog als een trein, maar de 1.3 MultiJet stond nou niet zo gek goed aangeschreven. Het verbruik was oké, maar werd wel minder, zo ook het onderhoud en de kosten.
Er moest iets nieuws komen, maar wat? Ieder dag ruim 100 KM op benzine. Dat ging toch in de papieren lopen. Een hybride dan maar? Na een aantal keren kijken bij een Volkswagen Golf GTE waren deze prijstechnisch gewoon te duur in hun aanschaf voor wat hier hier aan terugkreeg (kilometerstand/prijs voornamelijk) en kreeg je door dat je hier gewoonweg voor het merk betaalde. Andere hybride modellen zoals Toyota Yaris en Auris waren toch niet helemaal aan mij weggelegd verder hield het redelijk op voor mijn budget. Het hybride segment is in de 2e hands wereld niet zo gek breed. Werd het dan toch weer een diesel?
Ja. Het werd wéér een diesel. Via ViaBovag een Ford Fiesta in de buurt op het spoor gekomen. Totaal iets anders dan verwacht, proefrit gemaakt en tot de conclusie gekomen dat dit erg goed in mijn verwachtingspatroon lag. Dit ging hem worden!
Hoewel deze keuze tot veel verontwaardiging leidde in mijn omgeving, om 'wéér een diesel' te nemen, heb ik er geen spijt van. Direct door gekregen dat de auto erg zuinig is in het verbruik. De kosten goed naast elkaar gelegen en tot de conclusie gekomen dat auto rijden hoe dan ook duur is (ja, niet schrikken, echt waar!). Meer geld investeren in een zuinige benzine of hybride is het voor mij niet waard en nog niet eens gesproken over lease met de mogelijkheid tot extra kosten. Over deze laatste zinnen zullen de meningen dus verschillen, al is het voor mij niet te doen om met de huidige prijzen benzine te gaan rijden. Leuke uitspraken allemaal "denk is aan het milieu!" en "was bezielde je, die auto is niks waard direct nadat je hem koopt", daar heb ik weinig aan als alles steeds maar duurder lijkt te worden.
Oke, terug naar de auto...
Qua specificaties is het zeker niet slecht, de Fiesta is uitgevoerd met een 1.5 TDCi motor, het Titanium pakket (met o.a. achteruitrijcamera, parkeersensoren, Sony radio met audio upgrade en ingebouwde navigatie) 17 inch velgen en vele andere opties. Tot op heden (een aantal dagen) is de auto ook lekker zuinig. Komend vanaf gemiddeld in de Punto 1:18, is 1:20 in de Fiesta een prima vooruitgang waarbij hij op de provinciale wegen regelmatig de 1:25 passeert.
Meer volgt snel, voor nu gaan we vooral lekker rijden.
Zorgeloze kilometers
- 100.005 km
Een ton!
Owja, en alweer een hele tijd niks later weten over de auto. Dit voornamelijk omdat er ook weinig gebeurt is, echter wil niet zeggen dat ik stil heb gezeten de afgelopen tijd!
Ik had graag een keer geschreven over de eerste duizend of paar duizend kilometer, maar ik ben dit gewoonweg vergeten. Ik ben de pandemie uit veel meer gaan werken en daardoor ook veel meer gaan rijden. Verbruiktechnisch is hij erg stabiel gebleven, gemiddeld over een paar duizend kilometer is hij netjes op 4.9L/100KM blijven staan.
Nog even wat kritischer verder over het verbruik; Dat het verbruik stabiel is natuurlijk erg goed te noemen. Zelfs met regelmatig 130 km/h rijden is het verbruik redelijk. Ik ben een vlotte rijder, maar anticipeer altijd zo goed mogelijk op alles (uit laten rollen, terugschakelen en bijvoorbeeld veel start/stop systeem gebruiken). Echter moet ik wel benoemen dat dit verreweg van het verbruik fabriekaf: rond de 3L/100KM gecombineerd. Vanaf heden haal ik dus ook 2 sterren af van de kosten.
De auto rijdt uitstekend. Dat is niet alleen terug te zien in het aantal kilometers wat hij gemaakt heeft, maar ook mijn mening. Hij zit goed, ligt lekker op de weg, en heeft een stuk minder last van geluid in de auto tijdens het rijden. Zoals Nic aangeeft in zijn aankoop advies video klopt het volledige van het zicht in de auto. "Af en toe heb je net het gevoel alsof je in een geschutskoepel zit". De achteruitrijcamera is daarbij echt een uitkomst.
Qua inrichting in de auto is het prima. Hier en daar heb ik ook al wat vernieuwd aan de auto. De navigatie was van 2017 en heb ik recentelijk naar de meest recente versie geüpdate. Via Amazon op het spoor gekomen en voor 50 euro werd er 24 uur later een SD-kaartje bezorgd. Geen idee in hoeverre dit legitiem is, maar het kaartje ziet eruit als Ford OEM en werkt naar behoren.
De banden waren niet nieuw te noemen tijdens de aanschaf, maar deze heb ik tot voorbij op gereden. Tijdens het vervangen waren twee van de vier banden al voorbij het minimum. Nieuwe all-weather banden zijn ervoor in de plaats gekomen. Net op tijd!
Ik ben ook het proces gestart voor de upgrade van het infotainment systeem in de auto. De Fiesta is uitgerust met een 4 inch kleuren systeem wat de naam Ford Sync draagt, ookwel 'Sync 1.1' genoemd. Het systeem wat in de meeste huidige auto's van Ford zit is 'Sync 3'. Dit is, tegen de mening van Ford in,
te upgraden naar de nieuwe versie en is een flinke klus. Tot op heden heb ik hiervoor een nieuw scherm en aansturingsmodules, afdektrims, een nieuwe kabelboom, een nieuw bedieningspaneel en nieuwe afwerking voor kunnen bemachtigen. Dit is nog lang niet af en zal een project voor na de zomer worden.
De auto heeft ook een klein tikje gehad van een losgeslagen dak. In februari was de lieftallige storm in ons land niet zo lief voor de Fiesta. Dit was verzekeringswerk en netjes overgespoten.
Tot de volgende!
Een flinke klus
- 104.076 km
Volgende week heeft de auto een flinke klus door de boeg. Een tripje door de Alpen richting Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk. Voorlopig staat de verwachting op ruim 3000 KM. Aangezien dit een vakantie wordt met het motto 'we zien wel waar we belanden', kan er zomaar wat bijkomen. Ik ben benieuwd hoe de 1.5 TDCI zich in de bergen gaat gedragen met een bepakte auto, een fietsendrager en 2 personen!
Heel handig biedt Ford vanuit zichzelf een vakantie check. Nog handiger is dat ik deze heb laten uitvoeren. Het viel mij al een aantal weken geleden op dat het niveau van het koelvloeistof reservoir laag stond tijdens het bijvullen van de ruitenwisser vloeistof. Nog niet op het minimum, maar wel lager dan gebruikelijk. Dit was kennelijk wéér het geval.
Het thermostaathuis aan de zijkant van het motorblok lek kennelijk koelvloeistof op de versnellingsbak. Niks van gemerkt, geen gekke luchtjes onder de motorkap of druppels zien liggen. Na wat uitleg en er op gewezen te zijn door een monteur is de lekkage wel degelijk zichtbaar. Niet erg fijn gevoel zo vooraf de vakantie, maar geen probleem volgens de garage aangezien de lekkage minimaal was.
Het rubber/ de pakking tussen het huis en het blok schijnt zijn werking wat aan het verliezen te zijn. Tijdens de APK in oktober vervangen was het advies.
Flesje koelvloeistof mee en gaan! Tot over een paar weken.
Klimmen, klimmen en nog eens klimmen
- 107.450 km
Ruim drieduizend kilometer, liters goedkope(re) brandstof en veel klimmen in de bergen verder en de Fiesta is weer thuis (en wij gelukkig ook!).
In de bergen, eigenlijk al voor de bergen, in de Belgische Ardennen was al goed te merken dat de auto geen krachtpatser is. Met de 95PK 1.5 TDCi is prima mee te komen in het verkeer, begrijp mij niet verkeerd, maar af en toe terugschakelen was regelmatig nodig op de snelweg. Een tijdje terug in Duitsland geweest en toch even in de verleiding gekomen het pedaal naar de bodem te drukken. Op vlakke wegen gaat hij dus als een trein, maar bergje op heeft hij het zwaar en is terugschakelen aar de 4e versnelling nodig om boven de 100km/h te blijven rijden. Is dit gek? Nee. Wij zijn het gewoonweg niet gewend in Nederland.
De trekhaak is een leuke toevoeging aan de auto, maar ik zou hier ten nimmer een aanhanger/ kleine vouwwagen achter hangen in heuvelachtig terrein. Komt ook even mooi uit, de Fiesta is ook niet gekeurd voor een aanhanger. Een fietsendrager is geen probleem.
Verder heeft hij het prima gedaan en de koelvloeistof lekkage lijkt zichzelf opgelost te hebben. Hier heb ik niks aan hoeven toevoegen de vakantie en heb ook geen roze druppels meer gezien. Al mag de lekkage weg zijn, wordt het binnenkort zeker vervangen voordat het terugkomt.
Geen nieuwe concrete dingen erbij, wel twee puntjes voor mijzelf. Mijn oog is gevallen op Software Tuning van ATM. Zijn voorganger, de Fiat Punto was ook'gechipt', de Fiesta kwam bij de aanschaf met een factuur van ATM te Houten tussen de onderhoudshistorie. Echter is de auto helaas voor een terugroepactie volledig overschreden bij aflevering. De ATM 'tune' is toen verloren gegaan. Wellicht dat ik mij hier opnieuw door laat informeren. Iemand tips of ervaringen?
De airconditioning wordt binnenkort even preventief onderhouden. Tijdens het rijden stopt deze na een uur of 1 á 2 met koelen en zakt hij naar zeer lage ventilatie stand. Ik kan dit handmatig weer omhoog zetten, al heeft dit geen invloed op de koelcapaciteit. Ingestelde temperatuur van de A/C staat met deze zeer hoge temperaturen netjes op 20-23°C. Na een uurtje werkt deze weer naar behoren. Wellicht te weinig koudemiddel?
Waarschijnlijk weer even een tijdje stil. Tijdens de APK in oktober een klein verhaaltje en hopelijk een update over Sync 3!
En toen was het stil
- 134.750 km
En toen was het stil. Best een tijdje ook. Waarom? Geen idee; noem het geen tijd, geen zin of gewoonweg vergeten. Toch kom ik nog even terug met een aanvulling op mijn vorige ervaringen, echter is dit waarschijnlijk de (een na)laatste die ik schijf over de Fiesta.
De auto heeft in de afgelopen tijd (zegmaar gerust anderhalf tot 2 jaar, sinds de aanschaf) genoeg meegemaakt en hebben lief en leed op z'n zachts gezegd aardig gedeeld. Ik heb in mijn vorige ervaringen aangegeven dat er hier en daar wel wat mankementjes aan de auto waren en dat deze gelukkig ook weer opgelost zijn. In juni van dit jaar begaf, na een noodstop te moeten maken op de snelweg, de ABS-module het spontaan (hij heeft zijn werk gedaan laat ik maar zeggen...). Na een week bij de garage en 1500 lichter te zijn was de auto weer on the road again. Hier wil ik het liefst zo kort mogelijk over zijn.
De Fiesta mocht deze maand dan eindelijk voor zijn APK-keuring. Na een zomerbeurtje en het gezeur met de ABS gehad te hebben leek hij weer helemaal in orde tijdens de vakantie naar het zuiden van Frankrijk. Ruim 4000 zorgeloze kilometers. De APK lijkt echter wel de genadeslag te zijn, de Fiesta stoot namelijk 4 keer de toegestane hoeveelheid uit tijdens de roetdeeltjes test. De technische staat is uitstekend, maar dit betekend natuurlijk gewoon APK-Afkeur! Ik laat maar even in het midden wat ik hier van moet vinden. Hierbij kreeg ik eigenlijk 3 opties: vervangen à 3000 euro, revisie à 1100 euro of een gebruikte vinden en hopen dat dit goed is. Alle 3 de opties gaven natuurlijk geen garantie, want het probleem kan eventueel ook op andere plekken liggen (verstuivers, EGR, turbo etc.). Second-opinion van een onafhankelijke garage geeft ongeveer hetzelfde antwoord.
Op dit moment sta ik dus even met mijn rug tegen de muur. De auto betreft een diesel, een markt die voorzichtig gezegd al langere tijd onder vuur ligt. De huidige marktwaarde van de Fiesta zit op zo'n 5000 -7000 euro bij verkoop (afhankelijk hoe en waar ik hem verkoop natuurlijk). Nog een reparatie van een auto waar al meer dan 5000 euro in geïnvesteerd is de laatste 2 jaar zie ik niet echt zitten. Punt.
Ik ben vanaf nu actief opzoek naar een vervanger en het verhaal met (deze) Fiesta stop dan ook eigenlijk hier. Waar kijk ik naar? Een nieuw model Fiesta met Ecoboost lijkt mij een kansrijke kandidaat, maar kijk ook verder naar bijvoorbeeld VAG-auto's van hetzelfde segment.
Mijn review m.b.t. de betrouwbaarheid en de kosten zijn aardig gekelderd. Dit is hoop ik exemplarisch, maar ik merk links en rechts al dat dit bij meer (nieuwere) diesels een probleem is. Ik blijf over het algemeen positief over de auto.
Volgende ervaring zal dan waarschijnlijk alleen nog een overzichtje betreffen met de gemaakte kosten.
Het einde
- 136.750 km
Dit was hem dan. Het verhaal met de Fiesta stopt voor mij hier. Ik had in de vorige ervaring aangegeven dat ik actief op zoek ben naar een vervanger. Dit zit hem met name in de kosten voor de reparatie(s) voor het roetfilter en aangelegenheden.
Ik was van plan een lijstje te maken met kosten die ik gemaakt heb met de auto, maar na veelvuldig zoeken is het lijstje niet compleet en kan ik er geen duidelijk beeld over krijgen. In grote lijnen zet ik even de gebreken/ kosten onder elkaar:
- Thermostaathuis lekkage; Thermostaathuis en thermostaat vervangen (±€800, inclusief waterpomp en slangen).
- ABS pomp heeft het begeven tijdens een noodstop; ABS/rem module moest totaal vervangen worden (±€1500).
- Auto stoot te veel uit (roetdeeltjes test APK); vermoedelijk een defect roetfilter, maar dit kan ook door slecht werkende andere onderdelen liggen (reparatie niet uitgevoerd, kosten nieuw à €3000 of revisie tussen de €750 en €1200).
- Periodiek onderhoud uitgevoerd (kosten onbekend).
Overige kosten ter upgrade:
- Sync 3 retrofit gedaan. Dit is echt niet volledig tot stand gekomen, aangezien de auto verkocht is. Dit heb ik teruggedraaid voor de verkoop. Hele project heeft ongeveer €750 euro gekost.
Ik ga deze auto zeker missen. Het is lastig om dit te zeggen, maar buiten de reparaties om liet hij mij nooit in de steek. Ik laat de betrouwbaarheid van de auto dus ook even in het midden en ga er maar even van uit dat dit exemplarisch was. Als de kosten niet zo hoog waren, was ik hier zeker een een tijd mee doorgereden.
Wanneer een verhaal stopt, start er ook weer een nieuwe. Ik heb mijn oog laten vallen op het 2018 model Ford Fiesta. Het comfort en de uitrusting van de Fiesta heeft mij nooit tegengevallen, dus vandaar dat het wéér een Fiesta is geworden. Dit betreft een EcoBoost variant op benzine. De meningen zijn hier over verdeeld, maar over het algemeen een prima motor. De nieuwe review laat nog heel even op zich wachten. Ik begin hier binnenkort zeer zeker aan. Tot dan!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.