Ford Fiesta 1.0 65pk Style Essential (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.0 65pk Style Essential |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 96.300 km |
KM-stand laatst | 104.200 km |
Verliefd op de kleur, prestaties een domper
- 104.200 km
Ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen: deze Fiesta gaat over een kleine week plaatsmaken voor een nieuw model Fiesta Vignale 2020 (lease). Zo, nu op naar mijn ervaringen met deze Ford Fiesta Style Essential 1.0.
De aankoop
Bij aankomst bij de dealer (zo'n jaar geleden) was ik op zoek naar een tweedehands Fiesta van rond bouwjaar 2016-2017. Deze Fiesta stond prachtig te blinken met zijn mooie Candy Blue-kleur, ik was verkocht. Na een proefrit besloot ik meteen om deze auto aan te schaffen. Met een aardige inruil van de huidige auto heb ik uiteindelijk zo'n €5000 betaald voor een bijna-nieuwe auto (voor mijn doen dan) en een sportieve look.
De eerste kilometers
In vergelijking met de auto die ik ingeruild had (Volvo V50 2.4 automaat uit 2005) was de Fiesta een hele vooruitgang qua technologie. Desondanks heeft deze versie qua opties eigenlijk vrij weinig: geen cc, geen échte boordcomputer, geen mistlampen voor... Wegligging is verder erg fijn, voor de korte afstanden is deze auto prima. Ik miste toch al snel de cruisecontrol en de uitgebreide boordcomputer. Deze laatste heb ik zelf geactiveerd met wat apparatuur en een nieuw hendeltje inclusief drukknop, zodat ik makkelijk kan schakelen naar de temperatuur, verbruik, etc. Dit maakte de auto al een stuk meer af.
Twijfels?
Dat ik bovenstaande handelingen al vrij snel heb moeten uitvoeren, was misschien al een slecht teken. Ik vroeg nota bene bij de aflevering al aan de dealer hoe het zat met de garantie als ik de 65pk zou laten opschroeven naar 80... De twijfels begonnen dus al meteen.
Zoals in andere reviews te lezen is, is deze 1.0 65pk-versie simpelweg te traag om goed mee te komen in het verkeer. Ondanks het mooie Candy Blue is de auto alles behalve sportief. Je rijdt bij optrekken/invoegen/inhalen met je rechtervoet ver in het gaspedaal gedrukt, en heel veel snelheid haal je er niet uit. Je voelt dat de auto erg ingehouden rijdt, en ik heb het gevoel dat dit met 80pk niet echt verbeterd. Ik heb de auto dan ook niet laten tunen.
Conclusie
Deze auto was bij aanschaf een frisse nieuwe start. Het is een prachtige auto (vooral de lekkere boze grille, ik word toch wel blij als ik richting de auto loop op een parkeerterrein!), maar de prestaties passen totaal niet bij het uiterlijk. Je word er jammer genoeg ook steeds mee geconfronteerd onderweg, dus na verloop van tijd ga je je toch ergeren. Verder zijn de opties erg beperkt in deze variant, dus mocht je op zoek zijn naar een Fiesta uit dit bouwjaar, dan zou ik zou iets meer uitgeven voor (bijvoorbeeld) een Titanium.
Ik ga vanaf volgende week genieten van de 125pk in de Vignale. Geen Candy Blue, gewoon Frozen White, maar met zoveel extra pk en opties ga ik vast een positievere review schrijven!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.