Ford EcoSport 1.0 EcoBoost 125pk Titanium (2017)

autoreview

Ford EcoSport 1.0 EcoBoost 125pk Titanium (2017)

Signalement

UitvoeringEcoSport 1.0 EcoBoost 125pk Titanium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf76.000 km
KM-stand laatst103.500 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 75.900 km

De achterveer van mijn Ford Focus uit 2008 moest bij de APK vervangen worden. Ik zei tegen de garage: 'dat gaan we niet doen, ik vervang de hele auto!'. Nee, zo is het niet helemaal gegaan.... Maar het komt er wel op neer!

Ik had een Ford Focus van 2008 met 207dkm op de teller. Ik was altijd zeer tevreden over deze auto, echter kun je met een auto van 15 jaar oud en met inmiddels meer dan 200dkm. op de teller, wel eens verwachten dat er kosten aan komen.

Over 2023 was ik al € 1500,- kwijt geweest aan onderhoud en ik wist dat de distributieriem er ook aan zat te komen. Ik was dus al aan het rondkijken voor een andere auto, maar twijfelde nog heel erg. Eerst maar eens naar de APK. Daar bleek dus dat er een veer vervangen moest worden.

Ik zei tegen de eigenaar van de garage waar ik al 6 jaar tevreden klant ben, dat het misschien tijd werd voor iets anders en dat ik dus niet wist of ik die reparatie nog wilde doen. Wat zou je ongeveer willen dan? Was de vraag die hij stelde. Ik noemde wat willekeurige informatie over soort auto's en budget en dat ik het liefst weer een Ford had. Laat ik nou net een hele mooie Ford binnengekregen hebben, net wat voor jou! Was zijn antwoord, loop maar even mee, ik laat hem je zien!

Na een proefritje, waarin ik er achter kwam dat hij wel erg lekker reed haalde ik mijn vrouw op. Zij vond het ook een mooie auto en dus konden we de koop rond maken!

Het is wat, ik kwam voor de APK en heb nu een andere auto gekocht! Zei ik nog tegen de eigenaar. Soms kan het snel gaan, een andere keer kun je -bij wijze van spreken- jaren twijfelen.

Ik zou de auto op zaterdag 6 mei ophalen, maar kreeg op donderdagmiddag 4 mei (nog geen 24 uur na aankoop) al een telefoontje dat de auto klaar stond! Mooi, dat wordt een leuk weekend!

De eerste kilometers

  • 76.100 km

De Ford Ecosport. Het was echt een 'toevallige' aankoop. Hoewel dit alweer mijn derde Ford is, was ik nooit gericht op zoek gegaan naar een Ecosport. Niet omdat ik het nu zo'n rare auto vind, maar puur omdat het niet direct 'voor de hand ligt'. Als ik aan Ford denk, denk ik aan Focus, Fiësta, C-Max. Het kwam mij wel goed uit, omdat we eigenlijk al besloten hadden dat we wel een cross-over wilden. En de Ecosport is een leuke cross-over, al zullen de meningen daar over verschillen. Er zijn genoeg mensen die hem lelijk vinden.

Hoe rijdt het?

Direct toen ik weg reed om de proefrit te maken dacht ik: 'dit rijdt als een Ford!'. Kun je iets specifieker zijn? Jawel, een Ford rijdt vrijwel altijd goed. Stuurt lekker, schakelt lekker, is voorspelbaar, heeft een zeer goede wegligging en je rijdt er eigenlijk zo in weg. Precies goed! En dat tegen een immer schappelijke prijs!

De motor die er in ligt is een 1.0 125 PK Ecoboost. Hij heeft 5 versnellingen en is handgeschakeld. Dat hij 5 versnellingen heeft vind ik vreemd, omdat de Focus 125 PK er 6 heeft en ik dacht dat dat standaard was bij de 125-PK van Ford.

Het 3-cilinder motortje roffelt er in de bebouwde kom lekker op los. Je hoort hem wel, maar het is geen vervelend geluid. Hoewel hij niet echt snel is, zelfs een 0,5 seconde langzamer naar de 100 km/h dan mijn Focus, voelt hij in de stad gewoon lekker vlot aan. Ook als hij eenmaal op toeren is, is het een lekker vlot autootje. Tijdens de proefrit zat ik (autosnelweg) al vrij gauw op de 150 km/h en besloot ik maar gauw weer het gas los te laten.
Echter moet ik er wel bij vermelden dat hij op toeren gehouden moet worden.
Ik wilde vanmorgen even vlot een vrachtauto voorbij, schakelde bij 80 km/h terug naar 4 en gaf gas en er gebeurde.... vrij weinig! Als ik dan toch een nadeeltje moet noemen....

Verder is het opmerkelijk dat de auto heerlijk stil is. Waar ik in de review van de Focus schreef dat het geluidsniveau mij tegen viel, in de Ecosport is het, ook boven de 100 km/h, heerlijk comfortabel!

De auto zit lekker hoog en biedt een mooi overzicht over de weg. Houdt wel rekening met een flinke dode hoek aan de rechterkant, door de best wel dikke stijl die daar zit. Maar als je dat eenmaal weet....

Wat kan ik verder nog melden? Het is een Titanium. Dat wil zeggen dat hij lekker luxe uitgevoerd is. Navigatiesysteem, achteruitrijcamera, half-lederen stoelen, stoelverwarming, radio met goed geluid, eigenlijk alles wat je nodig hebt en meer! Wel zijn er dingen die ik 'mis', zoals DAB-radio en een zesde versnelling. Dit is puur omdat ik eigenlijk bij het oriënteren naar een andere auto er wel rekening mee gehouden had dat dat op iedere moderne auto zat. Aan de andere kant heb ik nog steeds een cd-speler en dat hebben veel andere auto's dan weer niet tegenwoordig.

Ook nog vermeldenswaard is dat de deur van de kofferbak naar de zijkant open gaat in plaats van naar boven. Wat ik later in testen gezien heb, vond niet iedere autojournalist dit handig, echter vind ik het ideaal, vooral met boodschappen inladen kan ik er makkelijker bij en hoef ik minder te bukken.

Goed, ik kan misschien nog uren doorschrijven, want dit is de eerste keer dat ik zo'n (in mijn ogen) jonge auto koop. Ik had eerder eigenlijk altijd auto's van minimaal 10 jaar oud. Ik ben erg blij met de auto, maar dat mag wel duidelijk zijn!

Ik ben van plan om zéker weer 4 á 5 jaar door te rijden, waarschijnlijk weer tot de 200dkm en probeer jullie net als met mijn vorige reviews een zo goed mogelijk beeld te geven van de auto en het onderhoud.

18000 kilometer in een half jaar

  • 94.000 km

Ja, ik heb iets meer gereden dan ik vantevoren had gedacht. Voorheen reed ik 18000 kilometer per jaar, nu heb ik het er al in een half jaar op zitten.

Nou is mijn woon-werk afstand al ca. 65 kilometer per dag en als je in de zomermaanden wat leuke uitstapjes doet, plus een vakantie naar Slowakije, tikt het ineens snel aan! Hoe is die 18000 kilometer verlopen? 'Goed!'.
Vlak voor we naar Slowakije gingen heb ik nog een zomercheck gedaan. Hieruit bleek dat de remblokken en schijven vervangen moesten worden. Iets dat mij dan wel weer tegenviel.

De vakantie ging prima, de auto heeft geen één steek laten vallen. Ik ging er ook niet vanuit dat dat zou gebeuren, maar het is toch altijd weer fijn.

Twee weken geleden kreeg ik een melding op het display dat de batterijen van de sleutel bijna leeg waren. In zoveel jaar autorijden heb ik nog nooit batterijen in een sleutel hoeven vervangen, maar goed. Ik ben direct naar de garage gegaan voor nieuwe batterijtjes, omdat ik anders bang was dat de auto op een bepaald moment niet meer zou kunnen starten. Eigenlijk zou ik liever het 'ouderwetse' sleuteltje omdraaien en starten willen, in plaats van een knop. Maar ja, dingen worden nu eenmaal moderner. Voor € 6,04 kan ik weer verder.

Op naar de 100dkm en dan volgt er weer een beurt.

Kleine beurt

  • 103.500 km

Kleine onderhoudsbeurt gehad.
Geen verdere bijzonderheden.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.