Ford C-MAX 1.6 TDCI 115pk Lease Titanium (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C-MAX 1.6 TDCI 115pk Lease Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 55.000 km |
De eerste meters
- 5.700 km
Van een Zafira 1.7 CDTI overgestapt op deze C-Max. Een enorm verschil in rijdynamiek, comfort en snelheid. Het is ook fijn om met een kleinere auto op weg te zijn die als een kart rijdt, zeker voor een MPV.
Het is een speciale uitvoering voor de zakelijke markt en met een metaallak en trekhaak kost de auto goed 29.000 euro in diesel. Het is echt onbegrijpelijk dat dit kan voor dat bedrag. De auto zit vol gemak zoals park pilot, hill assist, audio-navi (Europa) en regen- en lichtsensor. Kortom, bijzonder complete auto.
Pluspunten:
- De hoge zit op goede stoelen.
- Uitrusting.
- Wegligging en voldoende snel.
Nadelen:
- Geen privacy glass af fabriek mogelijk op deze uitvoering, en ook geen glazen dak.
- De hoedenplank is bijzonder scherp. Je leert hier snel rekening mee te houden omdat anders je handen open liggen.
- De kofferruimte is groot maar dat wel zonder reservewiel (deze heb ik laten verwijderen).
Ervaring de eerste meters:
Laat ik positief beginnen dat de auto bijzonder goed bevalt en ook zeer prettig is in de omgang. Heerlijk om mee onderweg te zijn en ook binnenwegen en bochten zijn een feest.
Wat minder goed is bevallen:
- De cruise control pakt soms niet meer op.
- De auto gaat soms niet open, enkel met de noodsleutel. De garage heeft hier naar gekeken en de accu bleek na 2 weken als leeg te zijn.
- De auto schokt zeer regelmatig gedurende 2 seconden. Hiervoor is de auto al een keer teruggewenst en de dealer heeft het motormanagement opnieuw geprogrammeerd. Helaas probleem is niet verholpen. De auto is nu weer bij de dealer op verzoek van de leasemaatschappij om de oorzaak te achterhalen via diepgaand onderzoek. De auto geeft geen enkele foutmelding. Heel vreemd. Mijn gevoel zegt dat de auto niet goed is en op maandagochtend in elkaar is gezet. Hopelijk dat een oplossing wordt gevonden.
Verder een prima auto na 1 maand en 5.700 kilometer. Ik heb gewoon een fout exemplaar getroffen volgens mij.
Update problemen
- 6.000 km
Gisteren contact gehad met de dealer over de motorproblemen met het schokken. De auto staat inmiddels 1 week bij de garage. Tijdens het testen (inmiddels 300km) is de auto zelfs een keer stilgevallen en moest afgesleept worden.
Inmiddels is de auto klachtenvrij doordat de dealer compleet nieuwe programma's op de auto heeft gezet. Het blijkt dat in Europa totaal 3 auto's zijn met dezelfde problemen. Ford Europa draait nu een pilot bij de andere twee auto's om te kijken of de problemen echt verholpen zijn en ook niet meer terugkeren. Afwachten wanneer de uitkomst bekend is.
In de tussentijd rij ik in een Mondeo 1.6 TDCI 115 pk econetic. Tot mijn verbazing gaat ook deze auto inhouden, gewoon geen vermogen en dan later wel weer. Even kijken of dit frequenter wordt, anders moet ik helaas de dealer bellen. Ik begin wel te twijfelen of Ford de econetic technologie onder controle heeft...twee keer pech in korte tijd is toch wel meer dan toeval. In het verleden twee Focussen gehad zonder problemen.
Nieuwe verdachte
- 6.300 km
Vandaag contact gehad met de dealer. Ze hebben een nieuwe verdachte op de korrel: de uitlaatgastemperatuursensor. Bij 2 andere auto's in Europa zou dit de boosdoener zijn. Ik ben benieuwd of een onderdeel al de problemen zou veroorzaken. Hopelijk van de week mijn eigen auto weer terug.
Aanhoudende problemen
- 7.600 km
Maandag mijn auto voor de vijfde keer teruggebracht naar de garage. Het schokken blijft aanhouden (met cruise control aan) en daarnaast is er in 3 en 4 trekkracht, in 5 ineens niet meer (net een soort 'noodloopstand') en in 6 wel weer. De auto geeft geen enkel lampje op het dashboard. De dealer heeft geen idee waar het te zoeken zolang de auto geen foutmelding geeft.
Ik lees meer berichten op internet over onverklaarbare schokken die later weer overgaan. Ook heeft de dealer mij verteld dat er meer auto zijn in Europa met deze problemen. Hopelijk vinden ze snel een oplossing. Dit is niet goed voor het imago van Ford.
De software update voor het openen en sluiten van de auto is ook nog niet beschikbaar. Toch zijn er veel auto's die hier last van hebben.
Het is weer afwachten. Nu een C-Max benzine mee (geen Ecoboost, maar 125pk), dus gelukkig wel een hoge zit. De trekkracht in vergelijking met de 1.6 TDCI is enorm, waar is de 125pk gebleven.
Auto weer in bezit
- 7.900 km
Na weer 1,5 week in een leenauto heb ik mijn C-Max weer terug. De conclusie: nieuwe software motormanagement geïnstalleerd. Nu geen problemen, maar de dealer heeft door ontbreken meldingen geen enkel idee waar het zit. Kortom, gewoon weer rijden en hopen dat problemen zijn opgelost. Volgens de dealer is de auto storingvrij. Wel lastig dat zonder melding van de auto de techneuten geen idee hebben tegenwoordig waar ze het moeten zoeken. De auto is een computer en te complex aan het worden. Er zitten twee keer zo veel sensoren in en nog geen melding. Het is bijna niet te geloven. Ik hoop nu op een prettig rijdende auto want de C-Max is gewoon een prettige auto.
Oplossing gevonden?
- 13.000 km
Vorige week vrijdag gaf mijn auto eindelijk een storing die door de computer vastgelegd werd. In de noodloop de auto naar de garage gereden en daar is hij uitgelezen. De boosdoener bleek de drukventielsensor van het roetfilter te zijn. Eerder heeft de garage als de temperatuursensor vervangen omdat het roetfilter veel te heet werd. Met het vervangen van deze tweede sensor hoopt iedereen dat de problemen van het schokken en inhouden nu over zijn. Ik hoop het ook omdat de techneuten van Ford ook niet weten waar ze het moeten zoeken, alles functioneert binnen de tolerantiegrenzen en dan is een zoektocht naar een probleem zeer lastig.
Mijn garage gaf aan dat ze bij twee auto's met elk een ander type motor deze problemen langdurig hebben gehad. De oplossing bij de ene auto was dat het vanzelf over is gegaan. Ze hopen nu dat met deze laatste actie dat ook voor mijn auto gaat lukken. Afwachten of het zo is.
Ik vind het belangrijk dit te melden omdat mogelijk anderen ook problemen hebben en zo een garage op dit spoor gezet kan worden.
Erkenning geen oplossing
- 18.000 km
Na veel gepraat en overleg tussen dealer, importeur, Ford Keulen en leasemaatschappij is nu eindelijk het bericht gekomen dat heel veel Ford C-max modellen last hebben van de problemen: inhouden, schokken, wegvallen cruise control. Het gaat om de Econetic Diesel modellen. Met deze erkenning is er nog geen oplossing. Ford geeft zichzelf tot eind 2012 de tijd om met een oplossing te komen. Tot die tijd is het verzoek door te rijden, de auto is immers veilig. Dat is een kwestie van optiek: inhalen op een tweebaansweg met inhouden is niet altijd veilig. Kortom, rijstijl aanpassen.
Laatst als vervanging een Mondeo Econetic mee, die schokte ook.
Zodra de oplossing er is, zal ik dat melden.
Update motormanagement
- 23.000 km
Vandaag is eindelijk de update van het motormanagement geïnstalleerd die de problemen met inhouden en schokken zou oplossen. Ford rolt deze update nu uit voor bestaande auto's met de problemen. Ik ben benieuwd of dit gaat werken. Ik zal mijn ervaring delen.
Problemen iets minder, nieuw probleem
- 25.800 km
2 weken geleden is een motormanagmentupdate geïnstalleerd. Inmiddels weer diverse kilometers gereden. De conclusie: het inhouden in 4 en 5 is verleden tijd. Wat wel gebleven is, is het schokken onderweg. Wel is de frequentie iets afgenomen, maar het blijft hinderlijk en ze zijn ferm. Dat hoort niet bij een moderne auto.
Sinds een paar dagen een nieuw probleem. De koppeling blijft hangen bij het opkomen. Diagnose vandaag gesteld: hoofdcilinder is defekt. Een bekend probleem. Enige nadeel: de voorraad is op. Mijn garage wacht voor een andere auto ook al een tijdje op levering van het onderdeel.
Kortom, het blijft een probleemauto. Sinds mei 2012 niet zonder problemen geweest.
Auto weer bij garage
- 27.000 km
Een week geleden geconstateerd dat een cilinder van de hydraulische koppeling defect was maar je kon er wel mee rijden. Nu nog maar 2 centimeter slag en hij komt niet meer omhoog. Hier kan niet meer mee gereden worden. Dus auto bij de garage en het wachten is op het onderdeel, staat in back-order (oftewel de voorraad is). Pas wanneer het onderdeel er is kan naar het schokken van de auto gekeken worden. Kortom, het verhaal van de vele gebreken blijft doorgaan. Echt een heel slecht exemplaar deze C-Max. Later meer.
Problemen nu opgelost...
- 29.000 km
Nadat de dealer wederom een update had geïnstalleerd bleef het schokken aanhouden. Daarnaast was de koppeling inmiddels defect gegaan door uitvallen hydraulische cilinder, het was meer een aan-/uitknop geworden.
Het bewust onderdeel van de koppeling van niet meer op voorraad en het heeft even geduurd voordat dit er was. Nadat het geplaatst was kon de dealer met het aanhoudende schokken aan de gang. Wederom een software-update uitgevoerd, nu specifiek voor het schokken. Vervolgens bijna 1.000 proefkilometers gemaakt.
Nu mijn auto weer terug, keurig gewassen (hij is weer als nieuw). Tot op heden geen schokken meer. Hopelijk nu definitief opgelost.
Helaas...nog steeds problemen
- 29.700 km
Helaas 1 week nadat ik mijn auto weer ben gaan berijden zijn de problemen van het schokken nog niet verholpen.
Daarnaast is er ook weer een terugslag op de koppeling terwijl onlangs de hydraulische cilinder vervangen is.
Volgende week is er overleg tussen leasemaatschappij en importeur over de vervolgstappen.
Het lijkt erop dat Ford niet in staat is de problemen met deze Econotic versie onder controle te krijgen.
Update koppeling en schokken
- 30.000 km
Vandaag een update gekregen van de koppeling. Dit keer is niet de hydraulische cilinder defect, maar de drukgroep. Is bij meerdere auto's geconstateerd en wordt nu vervangen.
Voor het schokken tast Ford nog in het duister. Het eerste probleem is dat zij dit ook moeten ervaren omdat zij op hetzelfde traject het probleem niet ervaren en ik wel. Kortom, het blijft een slepende kwestie.
Schokken vastgesteld
- 35.000 km
Via de leasemaatschappij is een onafhankelijk expert van Dekra ingeschakeld. Deze heeft ruim 3.000 km plus met de auto gereden en nu ook als onafhankelijk expert het schokken vastgesteld. Er werd aan mij getwijfeld, maar nu niet meer.
De komende tijd gaan de importeur en leasemaatschappij met elkaar in gesprek over hoe nu verder. We wachten wel weer af. Het vertrouwen in Ford is tot een zeer laag niveau gedaald.
Ik rij alweer een ruime maand in een leen-Mondeo met 1.6 TDCI econetic. Ook deze auto schokt net als de C-Max. Ford heeft de techniek gewoon niet onder controle. Erg jammer want verder maken ze naar mijn mening mooie auto's voor een scherpe prijs.
Auto ingeleverd
- 55.000 km
Eindelijk is de probleem C-Max ingeruild voor een nieuwe. Hopelijk kent deze de problemen niet. Ondanks dit probleem een zeer fijne auto om in te rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.