Ford C-MAX 1.6 TCDI 115pk Trend (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C-MAX 1.6 TDCI 115pk Trend |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 68.000 km |
De eerste indruk
- 5.700 km
Sinds 3 januari 2011 rijd ik deze Cmax Trend. Ik heb de afgelopen maanden geken naar een Renault Scenic (Veel duurder maar rijdt goed wel een wat hoog verbruik) een Honda Jazz (jawel, geen diesel, hard geveerd, kleiner), Een volkswagen Golf Plus (het was een mogelijkheid geweest, als de dealer wat vlotter was geweest met een offerte), Opel Zafira (nee niet mijn auto), Peugeot 3008, enz.
Tot nu toe leveren de eerste indrukken me een wat gemengd gevoel op. Was de vorige beter, of is deze fijner? De binnenruimte is in elk geval minstens hetzelfde als bij de vorige.
De nieuwe Cmax is een heel andere auto dan de vorige. Ford heeft veel werk verzet voor het ontwerp van deze nieuwe Cmax. Volgens Ford zou de auto comfortabeler, stiller en zuiniger moeten zijn dan zijn voorganger.
Een opsomming van wat opvallende verschillen ten opzichte van mijn vorige Cmax. De nieuwe Cmax is inderdaad heel veel stiller op asfalt snelwegen. Maar op betonwegen en klinkers zijn de achterbanden nog steeds goed hoorbaar. Wat betreft windgeruis betreft is de auto wel enorm verbeterd. Helaas fluit het linker portier bij 120km/uur, maar ik vertrouw erop dat de dealer van Haren dat op weet te lossen. Hun service was in het verleden erg goed.
De vering is veel prettiger dan de vorige. Ook het sturen is nog directer dan bij de vorige Cmax en nog steeds met gevoel. Erg goed
Ook motorisch rijdt de auto erg fijn. Meer trekkracht dan de vorige. De motor is erg stil. Maar Ford is wel wat zuinig geweest met akoestische isolatie. Omdat de auto zelf nu zo stil is bij 80 km/uur, hoor je de motor onder het rijden storend tikken.
Maar er zijn ook veel echte pluspunten in deze Cmax: De stoelen zijn een wereld beter. Goede zijdelingse steun, beter verstelbaar. Over smaak valt niet te twisten, met name over het dashbord van de auto. Het is uitbundig vormgegeven, maar de ergonomie is goed in orde. De klokken en de grotere tripcomputer zijn prima. De centraal geplaatste navigatie, radio, de muziekspeler, die vanaf een USB stick speelt, de telefoonkoppeling, zijn allemaal dik in orde. De vele knoppen op het stuur!! Het is even wennen op z'n minst, maar intussen ook heel goed doordacht. Erg goed.
Toch ook wel weer een paar opmerkingen: Als je veel nummers in je telefoon hebt, ben je wel erg lang aan het bladeren, ook al doe je dat vanaf het stuur. Dat leid teveel af vind ik. Met wat andere software zou deze functie veel beter gemaakt kunnen worden.
De spraakbesturing van de telefoon werkt niet onder het rijden. Allen met de motor af luistert mevrouw naar mijn commando's. De spraaklabels bij een naam, kunnen niet worden gekoppeld aan de namenlijst van je telefoon... Jammer.
De navigatie heeft TMC en past zijn route dynamisch aan (als je dat instelt, maar geeft je geen keus of je een file wilt vermijden voordat herbereknd wordt.... Misschien heb ik de goede optie nog niet gevonden in het menu.. En de Belgische dame, die de weg wijst is grappig, maar niet goed te horen. De opnamen van haar stem zijn waarschijnlijk op de WC gemaakt....
Eigenlijk kan ik vaststellen, dat de auto uitstekend is gelukt, op wat kleine zaken na. Het gaat inmiddels meer over de software in de auto dan over de auto zelf.... Een prima auto dus. Een concurrerend aanbod van Ford
Cmax bevalt prima
- 13.500 km
Indruk na 13500 km: Kan weinig anders melden, dan dat de Cmax prima bevalt. Een erg prettig auto kan ik na 13500 km bevestigen. Vorige week de wat kleine winterbanden vervangen door zomerbanden. Hiermee is de auto nog wat stiller geworden.
Verbruik wordt steeds beter. Zit nu rond 5,5 liter per 100 km (Tango, Tinq, etc). Opvallend, dat het verbruik veel beter wordt, als je een keer bij Aral in Duitsland tankt (5,0 /100 km).
Heb wat suffe maar hopelijk toch informatieve foto's toegevoegd. Je ziet, dat deze auto net als de vorige Cmax intensief wordt gebruikt.
De bediening van de audio is inmiddels gewend. Is een perfect systeem, al lijkt het alsof de BT audio verbinding met de telefoon soms wat storing geeft tijdens een gesprek. (Dit bleek later aan de telefoon te liggen!)
Ook mijn rug is tevreden met deze Cmax!. In de vorige had ik nog een steunkussentje onder tegen de rugleuning. Vroeger waren alleen renault stoelen goed genoeg om veel kilometers te maken zonder rugklachten. De nieuwe Ford stoelen zijn echt veel beter.
Er was een paar weken geleden een klein maar lastig probleem met de auto. Onder het rijden viel de audio uit en knipperde alle feestverlichting op het dashbord. De oorzaak, een losse massakabel, was door Ford van Haren in Boxmeer gelukkig snel gevonden. Prima service.
Aanschaf nieuwe Cmax per 2012
- 43.000 km
Inruil:
De Cmax word na een jaar ingeruild voor een exemplaar met start/stopsysteem en 20% bijtelling
Het afgelopen jaar:
De auto heeft het afgelopen jaar probleemloos gereden. Veel Comfortabele kilometers gemaakt. De stoelen bevallen prima en het rijden van de cmax is nog steeds erg goed. Interessant blijft de snelheid waarmee je rotondes kunt ronden...
Geen verdere bijzonderheden, behalve dan twee forse scheuren in de voorruit door steenslag. De ruit is net vervangen.
De auto rijdt verder nog op de orginele michelinbanden.
Onderhoud:
Behalve voor twee onderhoudsbeurten bij 20000 en 40000 km, is de auto niet in de garage geweest.
Nog wat wetenswaardigheden:
Ik koop nu de nieuwe cmax, omdat er nu een versie is met 20% bijtelling.
Een paar minpunten van de Cmax, die ik al eerder heb genoemd: De verouderde navigatiekaart is nooit meer vervangen door Ford, ondanks herhaalde klachten bij de dealer. Er was nog geen update beschikbaar. Dit vind ik een slechte zaak. Geef klanten dan de mogelijkheid via internet een SD-kaartje met actuele kaarten te laten maken.
De voice control is en blijft een zinloze feature.
Het kleine navigatiescherm werkt niet fijn. De te grote letters bedekken teveel van de kaart. Zoom en pan werkt onhandig en leidt te veel af onder het rijden.
De file's zijn alleen vier menu's diep te zien en worden niet op de kaart weergegeven. De alternatieve routes t.g.v. files worden niet in beeld gebracht.
Maar na een jaar ben ik nog steeds erg positief over: De binnenruimte, zitpositie, wegligging, geluidsniveau in het interieur, redelijk zuinig verbruik, telefoonkoppeling met de audio.
Prima auto, maar wel toenemend bandenlawaai en irr
- 68.000 km
Hoe moet je oordelen over een Ford die heel fijn rijdt, prima stoelen heeft en geen technische steek heeft laten vallen, maar een die wel steeds meer bandenlawaai doorgeeft en echt een heel irritant navigatiesysteem heeft?
Zo dat is eruit. De Cmax rijdt en stuurt prima, zit prima, is betrouwbaar comfortabel. Dat zijn heel belangrijke pluspunten.
Maar toch gaan me een aantal zaken steeds meer ergeren! Het geruis van met name de achterbanden is echt niet leuk meer. Ga vooral geen Belgische betonbaan op, want horen en zien vergaat je. Eigenlijk heeft Ford hier een grote steek laten vallen bij de Cmax. Ik kan me niet herinneren, dat het vorige type Cmax uit 2005 ook zo veel lawaai maakte.
Naast de laten we zeggen, eigenzinnige vormgeving van de binnen- en buitenzijde van de Ford, blijkt ook het multimediaspektakel en met name de navigatie nogal eigenzinnig te zijn.
De kwaliteit van de route planner is echt beneden de maat. Zeker als er verkeersteuringen komen (volgens de Belgische dame) blijft de navigatie volharden op de route met de vertragingen. We rijden tegenwoordig maar met een telefoon met navigatie aan naast de Ford navigatie om een verantwoorde keus te maken van de route
En dan de gekoppelde telefoon. Ik heb met 1300 adressen in mijn telefoon vanaf outlook geen echt overdreven grote adressenlijst. De Ford kan er al een tijdje geen wijs meer uit. Blijkbaar kunnen er niet meer dan 500 adressen in het systeem worden opgeslagen, met als gevolg dat het kiezen van een naam via het Fordsysteem bijna nooit werkt omdat het adres dat je zoekt niet meer in de lijst op het schermpje komt.
Dit kun je als Ford niet verkopen als business pakket vind ik.
En tenslotte de bediening met de vier functieknoppen blijft verwarrend. Simpele handelingen leiden je aandacht te veel af. Het systeem is traag, waardoor er vaak schermpjes tevoorschijn komen die je niet wilde hebben. Kortom ook de bediening is beneden de maat.
Kortom: Ford maakt nog steeds prima auto's. Maar het lawaai van de achterbanden en het multimediasysteem leveren in toenemende mate ergernis.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Ford C-MAX 1.0 Edition Plus Nav clima trekh parkh v&a camera
- 2014
- 199.033 km

Ford C-MAX 1.0 Titanium Navi, Cruise, *Distributieriem vervangen*
- 2013
- 207.447 km

Ford C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Titanium Plus / Automaat / Navigatie / Camera / Leder / Cruise Control / Panoramadak / Elektrische Achterklep / Origineel Nederlands / NAP
- 2015
- 96.882 km