Ford C-MAX 1.6 EcoBoost 180pk Titanium (2012)

autoreview

Ford C-MAX 1.6 EcoBoost 180pk Titanium (2012)

Signalement

UitvoeringC-MAX 1.6 EcoBoost 180pk Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf250 km
KM-stand laatst51.000 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 10.000 km

15-12-2012 onze nieuwe C-MAX opgehaald en onze Mondeo Wagon ingeruild. Kleur is Midnight Sky.

De C-MAX is volgeladen met (veiligheids)opties en leuke gadgets. De leukste is natuurlijk automatisch inparkeren. Dit werkt echt heel goed. Ik was erg benieuwd hoe het in het donker werkt dus dat ook even geprobeerd. Werkt net zo goed als overdag. Gecombineerd met de achteruirijcamera (die ook in het donker goed zicht biedt).

Rijden, 1e indruk: de motor is heerlijk. We komen uit een Mondeo 2.5 5 cilinder dus je verwacht een teruggang in vermogen en soepelheid maar niets van dat alles. De C-MAX heeft 182pk t.o.v. 220 pk in de Mondeo maar is daarnaast 200 kg. lichter. Koppel heeft de C-MAX meer dan voldoende, de motor trekt vanaf ieder toerental lekker op. Ook in de 6e versnelling versnelt de auto rap, indien gewenst. Tussenaccelereren gaat snel! Vergelijkbaar met de Mondeo maar met minder 'drama'.

Sturen: de C-MAX stuurt heerlijk. Superdirect en veel agieler dan de Mondeo. Deze 'hoekt' lekkerder.

De 1e 250 km. zitter erop. We hebben 1/3 snelweg, 1/3 80km wegen en 1/3 stad gereden (start-stop werkt trouwens prima). 1e gemiddelde verbruik is 1 op 12,5 (uiteraard zijn er veel meer km.'s nodig voor een goed gemiddelde, ik zal het verbruik bijhouden en hier af en toe updaten).

Comfort: auto is lekker stil, stoelen zitten goed. Wel weer even wennen aan de hogere zit. In- en uitstappen gaat met mijn 2 meter lengte veel makkelijker en uit ervaring weet ik dat deze hogere zit met rugklachten ideaal is. Stoelen zitten goed alleen lijkt de zitting korter dan in de Mondeo. Dit is gevoel want ik heb de zittingen gemeten en ze zijn exact even lang. Volgens de dealer kan de zitting vrij eenvoudig 2 cm. verlengd worden (bekleding van de zitting heeft zo'n 3 cm. speling dus hoeft niet vervangen te worden). Wellicht een optie maar misschien wen ik er wel aan.

Ruimte: we hebben gekozen voor een Comfort Seat Pack achterin. Dit houdt in de de middelste stoel wegklapbaar is naar de bagageruimte en de 2 buitenste stoelen verschuifbaar zijn. Zo creeer je extra beenruimte, zelfs meer dan in de Mondeo. Uiteraard is de auto dan een 4-zitter en gaat dit wel ten koste van de bagageruimte maar de volledige bagageruimte gebruiken we maar een paar keer per jaar. De middelste stoel kunnen we ook uitnemen zodat er tussen de stoelen extra bagageruimte vrijkomt dus op vakantie hebben we zo meer dan voldoende ruimte zonder de stoelen naar voren te hoeven schuiven.

Ik heb maximale sterren gegeven. Zodra we meer ervaringen hebben zal ik die bijstellen (indien nodig)

Update februari 2013

  • 12.650 km

Zo, we rijden de C-MAX nu 2 maanden dus tijd voor de 1e review.

Allereerst heb ik snel de winterset laten monteren. Deze winterset hebben we ook gebruikt onder onze Mondeo en past gelukkig ook onder de C-MAX. Het zijn originele Ford velgen met Y-spaak en NOKIAN WR-D3 banden in de maat 235-45/17. Wat een verschil met de zomerset! Nu kun je gewoon wegrijden in de sneeuw, zonder slippen. En remmen zonder dat de ABS erin komt.

Ook een mooie kans om de zomerset die op de C-MAX zat bij aanschaf te koop te zetten. Het was een prachtige set maar ik wil er toch 18 inch op hebben. De set is ondertussen verkocht en nu op zoek naar nieuwe velgen en banden. Waarschijnlijk wordt het een Ford Y-design set want dit staat erg goed naar mijn mening.

De auto bevalt verder erg goed! Ben helemaal gewend aan de bediening en alle opties die erop zitten. Vooral het automatisch inparkeren blijft erg leuk en handig (zeker bij een schouderblessure). De elektrische achterklep wordt ook veel gebruikt, superhandig! Wat me het meest bevalt is het streamen van muziek van iPhone naar auto. Ik gebruik Spotify dus oneindige hoeveelheid muziek! Geluidskwaliteit is prima. Dit leek in eerste instantie niet zo goed te zijn maar na het doorlopen van alle menu's en het afstellen ben ik toch tevreden.

Rijden doet de C-MAX geweldig! Het vermogen is meer dan voldoende. De laatste tijd tank ik 98 benzine (BP Ultimate) en dan trekt de auto helemaal super. Het verbruik is niet zo laag als de fabrieksopgave maar ik rij veel korte stukken dus ik ben best tevreden met 1 op 11.

Update juni 2013

  • 17.321 km

Nog steeds een erg fijne auto! Motor is echt een fijn ding. Ik tank nog steeds BP Ultimate 98 en dan heb je nog meer power (194 pk op rollenbank). Verbruik (zie verbruiksmeter) is 1 op 10,5. Valt me niet tegen want ik rij veel korte stukken en hou wel van lekker doorrijden. Op de snelweg, rustig rijdend, is 1 op 16 haalbaar. Dit is bij lange na niet het verbruik wat Ford belooft maar dat is ondertussen bekend bij alle fabrikanten.

We hebben de 1e vakantie achter de rug en de kofferbak blijkt ruim voldoende. De middelste stoel hebben we thuisgelaten en de 2 overgebleven stoelen staan in de (achterste) comfort-stand. Dus de kinderen hebben veel beenruimte en we houden toch voldoende bagageruimte over. Ideaal is de 220V aansluiting in de auto. Die is al regelmatig gebruikt voor het opladen van "van alles en nog wat".

Gimmick die ik regelmatig gebruik is het automatisch inparkeren. Erg leuk, nog steeds! Maar ook prettig in gebruik. Ik heb een kleine blessure aan mijn schouder en dan is dit ideaal! De automatische achterklep gebruik ik dagelijks, superding! Ook BLIS heeft zijn nut al bewezen. Ik had laatst een auto in mijn dode hoek en wilde net gaan inhalen. Toen zag ik de waarschuwing in de spiegel...

Minpunt heb ik ook gevonden: net als bij onze vorige C-Max ben ik ontevreden over de kwaliteit van de vloerbedekking. Lastig schoon te houden en als je flink stofzuigt dan gaan de stof direct pillen en lelijk worden. De voetensteun van bestuurder krijg ik niet meer goed schoon. Onze Mondeo had velours vloerbedekking en dat is toch wel een stuk beter. Gelukkig zijn de vloermatten wel van goede kwaliteit (velours).

We hebben ondertussen de standaard 17" velgen verkocht en een nieuwe set 18" met Vredestein Vorti banden aangeschaft. Ben erg tevreden over de looks maar vooral ook over de banden. Goed in de bochten en in de regen supergrip.

Verder doet de auto gewoon wat ie moet doen. Geen storingen op rammeltjes. Maar ja, dat hoort ook niet bij deze kilomterstand.

Fijne auto....toch ingeruild

  • 51.000 km

Vandaag,19-08-2015, hebben we de C-MAX ingeruild...voor een prachtige Citroen DS5.

Waarom? De DS5 vind ik vanaf de introductie een prachtige auto. Ik heb de eerste week al een brochure gehaald...

Dus puur vanwege het design is de DS5 aangeschaft. Niet omdat de C-MAX niet zou bevallen.

De C-MAX heeft zich de afgelopen 3 jaar voorbeeldig gedragen. Geen steek laten vallen. Fijne, ruime comfortabele en snelle auto! We hebben geen kosten buiten normaal onderhoud om gehad. Hulde!

De C-MAX rijdt zeer scherp, mede dankzij de 18'' velgen. De 180 pk Ecoboost is een geweldige auto. Heerlijk soepel, pakt bij bijna ieder toerental lekker op. Ook in de 6e versnelling is de auto rap. In de bergen hoef je eigenlijk nooit terug te schakelen, zelfs met een 600 kg. zware aanhanger erachter. Hij blijft zich gewoon met 130 km/u de berg op sleuren (harder mag niet in FR :-)

Het interieur: in veel tests lees ik over het slechte overzicht van het dashboard. Teveel knoppen. Inderdaad, de C-MAX (met Sony audio-systeem) heeft veel knoppen. Echter iedere functie heeft hierdoor z'n eigen knop en als je daaraan gewend bent is het juist ideaal. Je hoeft geen menu's in om iets te bedienen. Geef het een paar weken en je weet waar alles zit. Iedere knop is verlicht dus in het donker hoef je niet te zoeken.

De stoelen zitten prima alleen met mijn 2 meter lengte is de zitting ietwat kort. Merk ik eigenlijk alleen op lange ritten. Heel prettig zijn de comfort stoelen achterin. De middelste klap je de kofferbak in en de 2 andere schuif je (schuin) naar achteren waardoor je extra been- en schouderruimte hebt.

De kunststoffen zijn sterk maar wel een beetje grijs en vooral veel tinten grijs. De bekleding lijkt slijtvast.

De auto zit vol handige opties, BLIS (dodehoeksensoren) is erg handig, de elektrische achterklep is super en het automatisch inparkeren is geinig en werkt goed.

Al met al: een fijne, goede auto maar weinig emotie qua design. Het rijden is super, wegligging is geweldig (des Ford's).

En niet een paar dagen wachten en dan....een DS5...:-)

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.