Ford C-MAX 1.6 EcoBoost 150pk Titanium (2011)

autoreview

Ford C-Max
Ford C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-Max

Signalement

UitvoeringC-MAX 1.6 EcoBoost 150pk Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst85.000 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Omdat ik een wat zwaardere caravan had gekocht was ik op zoek gegaan naar een auto die ook formeel wat meer mocht trekken. Zodoende was ik terechtgekomen bij de nieuwe C- Max Ecoboost (max 1500 kg aanhangergewicht).
Het verslag van een zeer positieve praktijktest met een caravan van 1450 kg
heeft de doorslag gegeven.
Ik heb veel alternatieven in ogenschouw genomen, maar de C-max biedt het meeste auto voor het geld.
Behalve een thuiskomertje, een easy driver pakket (voor 500 euro PDC voor en achter, inklapbare spiegels en automatisch inparkeren) en een trekhaak heb ik geen extra's besteld. Alles wat je nodig hebt zit al standaard op de titanium uitvoering. En alles wat erop zit, is ook echt functioneel.

Ik was qua koppel erg verwend in mijn laatste twee voorgaande auto's (ca. 320 Nm)
maar de souplesse van deze ecoboost is verbluffend. Hij levert 240 Nm bij 1600 Rpm, maar opschakelen kan probleemloos al bij ca. 1200 rpm. Een rotonde is in zijn vier te nemen. Echt verbazend goed voor een benzinemotor. Ik verwacht dat chippen dus niet nodig zal zijn.
Ik had verwacht dat de automatische start-stop me zou irriteren, maar dat is geenszins het geval. Het werkt feilloos.
Hij zit uitstekend (armsteun zou eigenlijk wel wat hoger moeten zitten), stuurt scherp (de bekrachtiging had voor mij wel een tandje minder gemogen) en is zeer stil.
Bij 120 km/u loopt hij ca. 2600 rpm; in welke benzinewagen vind je dat? Dat draagt allemaal bij aan een hoog comfortniveau.
Het eerste tankje leverde een consumptie van ruim 1 op 12 met vnl. korte afstanden.
Ik verwacht een toekomstig praktijkverbruik van ca. 1 op 14.

Enige minpuntje so far is dat je eigenlijk nergens een wat groter object (zoals b.v. een kruissleutel) kunt opbergen.

Ik heb al een keer eerder C-max gereden zonder serieuze problemen. Dat verwacht ik nu dus eigenlijk ook. De tijd zal het leren.

tuningresultaat

  • 4.200 km

Met name met het oog op het caravantrekken heb ik hem inmiddels laten chiptunen.
Op de rollenbank bleek hij vóóraf 129 pk en 260 Nm te leveren. Volgens de tuner kwam het bij dit soort Fords wel vaker voor dat het vermogen wat achterblijft bij de folder.
Het komt overigens vermoedelijk doordat ik hem nog niet goed heb losgereden; ik heb heel rustig aan gedaan tot op heden om hem olievrij te houden.
Na een - behoedzame - tuning levert hij 176 pk en 319 Nm en hij loopt als een tierelier. Dit zal nog wat beter worden na verder inrijden. Of hij ook zuiniger is geworden zal moeten blijken.
So far so good.

verbruiksupdate

  • 7.000 km

De wintersport zit er op. Op winterbanden door Duitsland heen en terug. Volle bepakking, mét dakkoffer en 150 km/u kruisend (waar toegestaan). Dat leverde een gemiddeld verbruik op van 1 op 12 (RON 95).
Er kan derhalve veilig van worden uitgegaan dat dat de bovenkant van het verbruik weergeeft (caravangebruik uitgezonderd uiteraard).
Wat een prijsverschil met Oostenrijk trouwens zeg. Daar tankte ik voor 1,49.
Bij terugkeer in Nederland 1,85 !!
Bij wie zou die 0,36 terechtgekomen zijn?

het eerste jaar zit er op

  • 16.000 km

De C-max heeft zijn eerste gebruiksjaar doorstaan zonder ook maar 1 probleem of storing. Prima dus! De eerste beurt is inmiddels ook achter de rug. 185 euro all in, dus dat kan er ook best mee door.

Ik heb nog nooit een auto gehad die zo uitnodigde tot relaxed rijden. Doortrekken kan wel, maar het voegt weinig toe, want als je opschakelt trekt hij net zo goed.

Echt zuinig is hij alleen buiten de stad.
Daarbinnen gebruikt hij toch wel flink wat brandstof (ondanks de start/stop), hetgeen je gemiddelde verbruik aardig opschroeft.

Het verbruik met caravan is met 1 op 8 á 9 wel weer netjes, omdat je dan met 90 km/u precies een zuinige snelheid rijdt. Hij trekt overal trouwens moeiteloos tegenop (mits voldoende grip). Ik rijd met caravan in de vijfde versnelling. Net wat soepeler onder alle omstandigheden als in 6 en qua brandstofverbruik ook niet slechter.

De te sterke stuurbekrachtiging vind ik nog steeds niet fijn. Je moet té zorgvuldig corrigeren naar mijn smaak. De - elektro-hydraulische - bekrachtiging is helaas niet bij te stellen (ook niet door de dealer), dus je moet het er maar mee doen.

Ik ben tevreden.

2 jaar oud

  • 27.000 km

Net voor de tweede beurt naar de garage geweest. Voor 280 euri kunnen we weer een jaar vooruit.

In de eerste twee jaar heeft zich niet één storing voorgedaan. Dat vind ik toch wel een prima prestatie, ook al heb ik nog niet heel erg veel kilometers gemaakt.
Qua storingen kwam alleen mijn (ex) Subaru Legacy daarbij in de buurt, maar daarvan ging toch ooit nog het digitale klokje stuk (fabrieksmodificatie).

Met gemengd gebruik blijkt het benzine-verbruik gewoonlijk uit te komen op gemiddeld 12,5 km per liter. Een zuinigheidswonder is het dus niet.

3 jaar oud

  • 38.000 km

Het wordt saai.De C-max heeft zijn 3e beurt gehad. Voor 300 euro kan ik weer een jaar vooruit. De betrouwbaarheid is helemaal top. In 3 jaar niet 1 storing. Zelfs geen lampje kapot.

4 jaar oud 45.000 km

  • 45.000 km

Geen enkel storing tot dusver. 4 jaar zonder problemen. Jaarbeurt met 1e apk incl. remmen reinigen 300 euro.
We kunnen weer vooruit.

5 jaar oud

  • 55.000 km

In zijn vijfde levensjaar heb ik voor het eerst de beide voorlampjes moeten vervangen, terwijl die toch altijd (automatisch) aan zijn. Prima dus. Verder heeft deze auto in 5 jaar nog nooit een steek laten vallen. Betrouwbaarheid uitstekend dus.
Gemiddeld verbruik blijft constant 1 op 12,5 km.
Met een onderhoudsbeurt van 190 euro kunnen we weer een jaar vooruit.

6 jaar lang probleemloos

  • 63.000 km

Gelukkig is er helemaal niets bijzonders te melden. De C-max is inmiddels 6 jaar oud en heeft in die tijd nooit problemen gegeven. Grote beurt met APK 375 euro.incl reparatie van een band (er zat een schroef in, hetgeen keurig werd gesignaleerd door de sensor). De remblokken voor beginnen wat dunner te worden volgens de garage. Ik hou het in de gaten. Ik doe hem voorlopig niet weg.

een dompertje

  • 69.000 km

Na 6,5 jaar een eerste probleem. Maar dan ook wel meteen serieus.
De stuurbekrachtiging liet het afweten. De oplossing was een complete vervanging van het stuurhuis. Wel even 1300,00 euro afrekenen.
Coulancebijdrage gevraagd aan Ford, maar die doet niet aan coulance voor auto's ouder dan 5 jaar. Mijn vertrouwen in Ford heeft een deuk opgelopen.

afsluiting

  • 85.000 km

Afgezien van een gesneuveld ABS-sensortje hebben zich geen problemen meer voorgedaan. Inmiddels is de caravan verkocht en de auto ingeruild op een nieuwe C-max 1.0. Ik zal daarvan een review aanmaken.

De C-max wordt als model afgevoerd door Ford. Daarom zijn ze nieuw thans met aanzienlijke korting in de opruiming. Dat maakte een vervanging economisch interessant.

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.