Ford C-MAX 1.5 EcoBoost 150pk Titanium (2018)

autoreview

Ford C-MAX 1.5 EcoBoost 150pk Titanium (2018)

Signalement

UitvoeringC-MAX 1.5 EcoBoost 150pk Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst44.000 km
Lezerswaardering: 51%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een verse auto

  • 630 km

Nieuwe Ford C-max 1.5 Ecoboost (4 cilinder) in de titanium uitvoering met opties, kleur: Moondust Silver.
In zes dagen toch alweer 630 km gereden.

Allereerst valt het op dat de auto stiller is, de oude 1.6 Ecoboost was al erg stil maar toch.
Het uitlaatspruitstuk is net als de 1.0 geïntegreerd in het blok waardoor de motor sneller opwarmt.
De temperatuurmeter loopt langzamer op dan de 1.6 versie maar wel in een kortere tijd. Zal eens uitzoeken of er in het koelwatersysteem nog een extra verwarmingselement zit.

De distributieriem draait in olie en hoeft niet meer vervangen te worden. De koppeling werkt zeer licht.

De 1.6 Ecoboost heeft vanaf zo’n 1350 toeren zijn maximum koppel, lijkt of dit bij de 1.5 Ecoboost pas rond de 1800 toeren is. Lekker ff kort doortrekken tot boven de 4000 toeren is geen probleem.

De nieuwe neus en motorkap zijn een stuk fraaier.
Ook de achterklep is mooi strakker.
Zag dat Ford heeft ook wat details heeft aangepast.
Lijkt onbelangrijk maar de afvoergaatjes van de twee verzamelbakjes links en rechts onder voorruit zijn wat groter geworden. Erg prettig in een boomrijke omgeving.
De oude zat gauw vol met blad en prut waardoor het te kleine gaatje al vlug verstopten.
De achteruitrijcamera en de stuurwielverwarming - heerlijk - zijn niet te missen opties.

Het 8 inch scherm is een verbetering, moet nog ff wennen aan de werkwijze.
Van de sfeerverlichting zou je de kleur kunnen instellen maar dat heb ik nog niet kunnen ontdekken.

Ben verder benieuwd.

Tikgeluid en olieverbruik - update.

  • 17.000 km

De C-max staat inmiddels drie weken bij de garage.

Twee reden:
1e. Er zit sinds rond 7000 km een tik, tik, tikgeluid in de motor (alsof er twee blokjes tegen elkaar aan slaan). Het is uitsluitend bij een warme en stationaire motor te horen. Tot op heden met meer toeren nog niet merkbaar. Het geluid is constant en wordt steeds erger.
2e. Olieverbruik want ik moest er 3/4 liter bijvullen.

De garage reageert bijzonder netjes op mijn klachten en onderzoekt, samen met Ford Nederland, naar de oorzaak en oplossing.
Ben benieuwd.

De garage heeft mij keurig een jonge leenauto (C-max) meegegeven. Hoef alleen te tanken.
Maar blij ben ik niet....

23-02-2019:
Update.
Mijn auto staat na drie weken bij de garage weer voor de deur. Maar dat betekent niet dat de problemen (olieverbruik en een tik, tik, tikgeluid in de motor) zijn verholpen.
De oorzaak is niet te vinden. Wel wordt erkend dat beide problemen niet horen.
Andere experts van Ford worden er nu bij gehaald.

De garage reageert trouwens erg netjes en serieus.

Uitslag onderzoek

  • 18.000 km

De inspecteur van Ford is erbij geweest en volgens hem hoort dit tikgeluid bij de 1.5 Ecoboost motoren.
Ook het olieverbruik vindt hij acceptabel.
Ben ik nu de enige met dit probleem?
Het tikgeluid klinkt zo:
https://youtu.be/iak8LZH3wzo

Ps.
Het tikgeluid is alleen stationair en bij een bedrijfswarme motor te horen.

Schandalig.

  • 24.000 km

In mijn brief aan Ford heb ik aangegeven dat er een hoorbaar gebrek (tikgeluid) in de 1.5 Ecoboost motor zit. Het is m.i. exemplarisch want bij de meeste ander 4 cilinder 1.5 Ecoboost motoren hoor ik het tikgeluid niet.

Ford heeft mij een redelijk standaard reactie terugstuurt en verwijst zoals verwacht gewoon weer naar de dealer.
Van een gerenommeerd merk als Ford had ik een nette oplossing verwacht.

Het onmiskenbare en irritante tikgeluid blijft dus mijn probleem. De oorzaak van het tikgeluid weet ik tot op heden nog steeds niet. Op deze twee opnamen is het getik goed te horen:

https://youtu.be/MKnEdM4fzmU

https://youtu.be/iak8LZH3wzo

Fors olieverbruik

  • 38.159 km

Het olieverbruik verminderd niet en het tikgeluid wordt ook niet opgelost door Ford Nederland. De dealer doet echt haar uiterste best maar helaas...
Het olieverbruik is een volle peilstok (van max. naar min.) na 10.000 km bij overwegend lange ritten.
Slecht voor zo'n jonge auto.

Wordt tijd voor een betere auto/merk.

  • 43.265 km

De auto rijd prima maar het olieverbruik stabiliseert helaas niet. Net weer 3/4 liter smeerolie bijgevuld na slechts 5000 km rijden.
Ondanks de overwegend langere (min. 65 km) autoritten blijft het olieverbruik min. 1 liter op 10.000 km en soms ff meer...
Ook het stationair irritant tikken blijft.
Ford en de dealer hebben de joker ingezet: komt meer voor en ik verwacht geen schade aan de motor.
Had voor ruim 35.000 euro echt een betere auto, reactie en nette afhandeling verwacht!
Dat Ford zo onbehoorlijk met zijn klanten omgaat!

Laatst heeft de auto een onderhoudsbeurt gehad maar de smeerolie was m.i. niet ververst. De volgende ochtend bij controle van het oliepeil zag het nog donkerbruin en stonk erg. Ook zat er teveel olie in, ruim boven max.
De dealer zei dat hij wel was ververst, ik denk alleen bijgevuld...
Op mijn vraag hebben ze de smeerolie nogmaals ververst. Nu was de kleur en geur van smeerolie zoals het hoort na het verversen. Een slechte beurt en het vertrouwen is weg.
Bij de controle van de carterdruk bij draaiende motor viel mij op dat ik de olievuldop goed moest vasthouden want anders lag deze ergens op straat. Veel te veel carterdruk wat klopt met het forse olieverbruik. Niet zoals het hoort te zijn.
Het wordt tijd voor een andere auto van een betrouwbaar merk!

Verkocht

  • 44.000 km

De C-max is inmiddels verkocht.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.