Ford C-MAX 1.0 EcoBoost 125pk Titanium Edition (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C-MAX 1.0 EcoBoost 125pk Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 33.999 km |
Goed eerste jaar
- 33.999 km
13 maanden en 34000 km op de teller, tijd voor een review.
Mijn vorige 3 auto's waren ook van Ford: een escort gevolgd door 2 focus wagons (met 1.6 liter 100pk). Prima auto's met een heerlijk weggedrag en goedkoop in het onderhoud De voornaamste nadelen: het weinige vermogen en het geluid.
De laatste focus wagon met ruim 220000 km na 7 jaar ingeruild voor een C-Max. Ook naar Suv's gekeken, maar die vielen af op kosten en brandstofverbruik. De C-Max was een soort van compromis, Wel een hogere zit, maar niet het verbruik van de Suv's.
Lang getwijfeld over de motor. Maar na 2 keer proefrijden en de goede reviews toch voor de 1 liter 125 pk gekozen. Titanium uitvoering. Extra's o.a. Xenon verlichting, adaptive cruisecontrol, achteruitrijcamera, wegklapbare trekhaak en de technologie paket, Driver assistance pakket.
Na de levering was k bang dat het harde plastic in het interieur snel zou krassen, maar dat is niet het geval.
Nog steeds onder de indruk van de motor. Geen sprinter, maar voldoende soepel. Het liefst hou ik de motor op 1800 toeren of meer, terwijl de schakelindicator dwingt naar de 1500 toeren.
Door de hoogte en het gewicht van de auto ligt het verbruik op 6,6 liter per 100 km (1liter op 15km). Met veel wind en veel file stijgt het verbruik duidelijk. De boordcomputer geeft structureel 0,4 liter per 100 km te weinig aan. Olieverbruik tot nu toe: niets.
De auto is relatief stil en veel passagiers hebben de indruk dat je veel langzamer rijdt dan werkelijk. De auto stuurt erg strak en koersvast. Geeft soms een melding dat ik mijn handen aan het stuur moet houden omdat geen stuurcorrecties worden geregistreerd, maar die zijn dan niet nodig (en de handen zijn dan echt wel aan het stuur). Wel is de auto wat windgevoeliger dan ik gewend was bij de focus (logisch door de hoogte)
Er is al veel gezegd over het remmend vermogen van de 1 liter motor. Je moet er even aan wennen, en het vraagt meer anticiperen. Bij 80 km/uur duurt het na gas loslaten 500 meter voordat je 50 a 55 km/uur rijdt. Inmiddels maak ik daar graag gebruik van, bijvorbeeld als ik van de 80 km weg de stad in rij. Scheelt ook weer brandstof. Op vakantie in Oostenrijk viel op hoe gemakkelijk de auto bergop rijdt, naar beneden moet je inderdaad vaker bijremmen en de hoge toeren in lage versnellingen opzoeken.
Geen bijzonderheden tijdens de eerste 20.000 beurt. Behalve dat de software update voor de koplampen niet was gelukt. Ik kreeg hem mee met storingsmeldingen. Extra dag in de garage, en toen lukte het in eerste instantie ook niet. Na veel stress in de werkplaats was het na een dag ploeteren toch gelukt (het scheelde weinig of de chefwerkplaats die met een rood hoofd met mijn auto zeer vlot aan kwam rijden en ik in de leenauto waren op elkaar geknald). Zegt wellicht meer over de dealer dan de auto.
Een paar kleine storingen en ergernissen: van 3000 tot 13000 km viel steeds een deel van de dasboard verlichting uit, is spontaan goed gekomen. 2 maal is het infodisplay bevroren, stoppen en weer starten was de oplossing. het dimmen van het dashboard werkt soms niet naar behoren. Electronica is dus het zorgenkindje. En Ford begrijpt helaas nog steeds niet dat het niet acceptabel is om sterk verouderde kaarten bij de navigatie te leveren. De 2016 versie beschikt over Sync 2 en helaas nog niet over Android auto ondersteuning. (De 2017 versie heeft dat wel). En 1 tip: het stuurwiel is in de winter wel heel koud, dus bijbestellen dat verwarmde stuurwiel.
Al met al: na 1 jaar zeer tevreden
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.