Ford Anglia (1974)

autoreview

Signalement

UitvoeringAnglia
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1974
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf100.000 km
KM-stand laatst100.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Rally Sport

  • 100.000 km

In notitie vorm probeer ik een verslagje te maken van mijn wel heel bijzondere Anglia.

Ford Anglia 105 E met het kenteken 65-DU-09 in de kleur oranje.

Hij moet ongeveer gebouw in 1964 in Engeland. Maar dat kan ook goed 1961 geweest zijn. Kijkende naar de emblemen die ontbreken zou het een vroege moeten. Maar deze kunnen ook vakkundig verwijderd en weggewerkt zijn.
Hij moet aldaar, in Engeland omgebouwd tot een rallywagen met,
1. een rolbar
2. verbrede spatborden
3. sper differentieel
4. Corsair voorpoten
Als Castrol wagen naar Nederland en heeft op Zandvoort gereden, +/- rond 1970
Daarna in de rallycross gekomen op Valkenswaard. Maar hij is weinig gebruikt omdat de eigenaar Ton Nachtegeller een andere Anglia had waarmee hij normaal reed. Een soort reserve wagen.
In 1972 gekocht, zonder motor bij de rally crosser, die in een Escort ging rijden.
Als jonge (21 jaar) enthousiaste bezoekers van Zandvoort en Valkenswaard werd door Dirk Knegtel (garage Knegtel Ford Tilburg) de auto gekocht en samen met mij, Jip Taminiau omgebouwd in de garage van Knegtel te Tilburg. Met hulp van diverse monteurs. Bekend waren de donderdagavond hobby avonden.
Een oude Anglia, van Joost Molkenboer, uit gekleed, om de kale race Anglia weer mee aan te kleden.
Voorbodem plaat of schutbord omgebouwd om stuur van rechts naar links te zetten.
Een Cortina 1500 motor laten kietelen door Berrie van de Oetelaar (bekend stockcar rijder)
• Krukas balanceren
• Race nokken as-je
• Vliegwiel afdraaien
• 2 Webers (oude Alfa Guillia Super)
• Versnellingsbak Cortina met kortere pook
Ook het interieur gebruikt uit oude Anglia. Van blauw/geel naar oranje rood gespoten.
1974 op kenteken door RDW
Op het kenteken bij bijzonderheden staat; “dit voertuig is deels is samengesteld uit gebruikte onderdelen”. Iets wat ongekend is! En er staat: “bouwjaar +/- 1967”
Ledig gewicht: 857 kg
Misschien kan iemand iets meer vertellen over de code: 67FRDPL0002551 ?
Het Chassisnr. is B 22 55 1A, dat “op rechter Chassisbalk onder de motorkap” staat.
Bij de keuring was hij nog blauw (met wat geel) wat op het kenteken staat.
Op 30 september 1974 is het afgegeven in Den Haag.
Ongeveer 1977 is ze op stal gezet, en heeft +/- 30 jaar stil gestaan. Eerst in de garage van Knegtel aan de Spoorlaan in Tilburg en na de sluiting in Haghorst in een stal bij een boer.
Na het overlijden van Dirk Knegtel in augustus 2005, werd Angelique aan mij toe bedeeld. Na een half jaar heb ik ze van stal gehaald. (zie foto’s)
Bij Beer Westenburger in Gilze mocht ik ze weer aan de praat proberen te krijgen.
Met de hulp van Gerrit Verhulst kwam ik aan een pakkingset en een waterpomp voor het Cortina hart. Olie op de zuigers. Benzinetank er onderuit, schoonmaken, stralen en spuiten. Bougies, contactpunten, enz.. en toen ging ze weer. Dirk, Angelique leeft weer!, riep ik uit. Nu de remmen nog rondom toegankelijk maken, wat me na enige tijd lukte.
Een eerste stukje over een landbouwweggetje, zo blij als een kind.
Weg uit de garage en weer voorzichtig voor de eerste keer naar huis.
In mei 2006 had ik weer een APK en voelde me redelijk save.
Dan kun je van de een naar de ander voor, het o.a. compleet vervangen van alle vloeistoffen. Terwijl meneer Martens in Kaatsheuvel dit deed verving hij de achter remcilinders en keek ze na voor een volgende APK. De stoelen waren en probleem en we besloten ze te vervangen door een paar Recaro Escort 2000 stoelen.
Een paar nieuwe voorbanden en het vervangen van de voorschokbrekers.
Het meest passend waren die van een Mercedes 190, en De Bandenhal Tilburg heeft ze compleet passend gemaakt.
Die peperkoek van een uitlaat, tijdens een ritje eronder gevallen, laten vervangen in Oirschot bij Van der Wal, echte auto liefhebbers. Maakte er een, uit diverse verschillende onderdelen.
Vaak word ik bekeken en toegejuicht, maar opmerkingen als is dat: ”een Tranbant” kan ik niet waarderen. Onnozelen, die hebben geen verstand van auto’s.

Jip Taminiau
06-41126318

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.