Fiat Uno Turbo i.e. (1989)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Uno Turbo i.e. |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1989 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 62.000 km |
KM-stand laatst | 81.255 km |
Fiat Uno Turbo ie Antiskid
- 70.500 km
Sinds 2008 ben ik weer eigenaar van een Ferrari in pocketformaat haha, na 2 eerdere Uno turbo's, bleef het knagen om weer zo'n gifkikkertje te bezitten. Heb na mijn vorige Uno turbo een Punto GT Turbo gehad maar de Punto was te veel auto en veel wordt al electronisch geregeld en daarna had de Punto al veel moderne zaken als stuurbekrachtiging, electronische regeling van turbo, abs ed.
Mede door dit heb ik nooit dat gevoel gehad wat ik wel met de Uno Turbo had. De Uno is meer een veredelte kart haha met piepjes en kraakjes maar zonder electronica. Je kan er gewoon snoeihard de bocht mee om, bij aanraken van het gas gaat de Uno er als een echte gifkikker vandoor hetgeen regelmatig zorgt voor leuke reacties. De Uno accelereert standaard in 8,3 sec naar 100 km/uur en heeft een Topsnelheid van 200 km/uur. Ik kan via een draaiknop de turbo druk verhogen van 0,5 Bar naar 1,2 Bar max. Hierdoor stijgt het vermogen van 105 pk naar 150 pk en heeft de Uno een pk/ gewichtsverhouding van 5,76 kgs per pk. Ter vergelijk een Golf GTI 6 met 230 pk en 1382 kgs autogewicht zit op 6,10 kgs per pk.
Laatst in Duitsland op de Autobahn wilde een Laguna turbo met 210 pk mij wel ff inhalen maar kwam er niet langs, uiteindelijk bij dik 220 km op de klok hem laten gaan en kreeg ik een duimpje opgestoken haha dat blijft leuk.
( dit was wel met verhoogde turbo druk )
Ja zeker door mijn lange ervaringen met uno's weet ik dat het aantal momenteel hard terugloopt. Dit komt vooral door de Roestduivel. De bodem, achterveerpoten, voorveerpoten zijn erg bekende roestkwalen. Maar zelfs op hele rare plekken komt de roest voor... Dus wil je een Uno aanschaffen dan moet je hier zeker goed op letten... Motorisch zijn de meeste uno's dik in orde.
Deze Uno Turbo ie Antiskid is van bouwjaar 31-07-1989 en dit is de restyling van het MK1 model. De wijziging t.o.v. de eerste MK1 serie is o.a. andere bekleding met Turbo ie ingenaaid op de stoelen, andere striping zijkant auto, gril in autokleur, andere velgen en vaak uitgerust met een Katalysator.
Het leuke van deze Uno Turbo is dat hij nog erg licht is, slechts 875 kgs.
Dit komt o.a. doordat de Uno Turbo een Kunststof achterklep heeft.
Deze Uno is uitgerust met Antiskid het geen de voorloper is van het huidige ABS alleen bij de Uno zit het alleen op de voorwielen.
Deze Uno heb ik vooral gekocht omdat de carroserie van de Uno nog in geheel originele staat is, zonder enige vorm van reparatie of restauratie. De lak is origineel, binnenkant is origineel etc.
Dit zorgt ervoor de Uno al eens op Italia Assen de 1e prijs kreeg voor meest mooie originele Fiat van die dag !!
Ik rijdt de Uno net als zijn vorige eigenaars alleen met mooi weer en ben zeer tevreden met de Uno. Deze Uno turbo ie wordt een klassieker van de toekomst, hetgeen je nu al kunt zien wat een mooi MK1 turbo al moet opbrengen, bedragen van 10.000,- en meer is geen uitzondering.
Wat heb ik er tot nu toe aan gedaan :
* olie ververst
* velgen laten polijsten
* stabilisator stang voor
* nieuwe mattenset
* en voor de rest regelmatig het "ROOD" weer oppoetsen haha
Groeten
Turbo-man
Update
- 78.748 km
Uno heeft grote onderhoudsbeurt gehad, o.a. Uitlaatspruitstukpakking want deze lekte en hierdoor liep Uno onregematig.
Werkzaamheden:
- div. Nieuwe pakingen zoal spruitstuk, kleppendeksel, turbo etc
- nieuwe distributie riem met spanrol
- nieuwe waterpomp
- nieuwe bougies, verdelerkap, bougiekabels
- nieuwe Samco koelwaterslangen
- gepolijst koelwatertankje en inlaatspruitstuk
- nieuwe komplete uitlaat
- nieuwe remblokken achter en remmen gereinigt voor en achter
- andere wastgate Turbo, oude zat nl. vast
- andere ventilator voor injectorkoeling, oude was kapot
- alles gereinigt en schoongemaakt
- nieuwe sapjes van motorolie en koelwater.
- bodem en wielkasten gereinigt en getectyleerd
De Uno gaat binnenkort voor nieuwe APK en dan kan ik weer lekker van de zomer rijden en naar diverse automeetings rijden.
Al met al loopt de Uno weer als een zonnetje na bovenstaande werkzaamheden.
update
- 78.800 km
Fiat Uno heeft nieuwe APK.
Geen aan op opmerkingen.
Heb alleen de remvloeistof laten verversen en het systeem laten ontluchten.
Nw APK
- 80.350 km
Fiat Uno heeft weer zonder veel noemenswaardigheden een nieuwe APK.
- Remmen ontlucht en remolieververst
- 1x knipperlichtje
Uno rijdt nog altijd super en geeft menig auto het nakijken. Turbo-tje spoelt nog altijd lekker snel op.
Even ter info:
Er zijn nog maar 48 Uno Turbo's in Nederland
Dus ze worden schaarser en schaarser.
Update nieuwe APK
- 81.088 km
Fiat Uno Turbo weer met glans geslaagd voor de APK.
Totaal geen aandachtspunten en de keurmeester was onder de indruk van de sublieme staat van de Uno.
De Uno rijdt super en accelereert als een bommetje en zorgt nog altijd voor complimenten en duimpjes omhoog.
Update nieuwe APK
- 81.255 km
Uno heeft weer nieuwe APK zonder aandachtspunten en/of opmerkingen.
Wel heb ik besloten om de Uno Turbo te verkopen aangezien ik nog een Uno Turbo heb en ik daarnaast nog meerdere bijzondere Fiat heb.
Uno Turbo staat inmiddels te koop op Autoscout.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.