Fiat Ulysse 2.0 16v Emotion (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ulysse 2.0 16v Emotion |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 218.500 km |
KM-stand laatst | 242.000 km |
Eerste ervaringen
- 220.921 km
Ivm verandering van werk en het feit dat we toch nog met het hele gezin (6 mensen) op vakantie wilden moesten we snel een fatsoenlijke auto aanschaffen. Uiteindelijk gingen we maar met 5 man weg dus kleiner had gekund.
Via autotrader.nl gezocht op een C8 of iets soortgelijks. Uiteindelijk zag ik in de buurt (bij auto3000 in Voorschoten) dat er een Fiat Ulysse uit 2005 met een fatsoenlijke km stand te koop kwam staan. Met 12 jaar en 218.000 heb je natuurlijk een auto met slijtage en mogelijke aandachtspunten voor de toekomst te pakken en daarom een aankoopkeuring bij de ANWB in Den Haag gedaan. Daar kwam de auto goed doorheen (in elk geval geen onverwachte gebreken) en daarna tot aanschaf overgegaan.
Een automaat vind ik persoonlijk wel zo handig en lekker. Voor deze combinatie is de combinatie van motor (2 liter, 136 pk) en automaat maar net aan voldoende, in NL gaat het goed maar we reden de A75 naar Zuid Frankrijk met een Roadmaster Family S en zeker in de bergen moet je ‘m niet op de automaat laten rijden, beter is het dan om handmatig te schakelen. Dan draait de motor flink wat toeren (tot aan 5.000/minuut) en dat gaat goed (wel een hoop lawaai). Afremmen op de motor gaat ook op de zware hellingen goed. Verbruik stijgt dan makkelijk naar 1:9 en meer, verwacht geen zuinigheidsrecords bij deze auto. Voor de zekerheid premium benzine (RON 98) getankt, of dat echt effect heeft weet ik niet maar werd door diverse mensen wel geadviseerd. Op misschien 10.000 km per jaar kan je dat ook de kop niet kosten. Verder rijdt de auto comfortabel en is stil genoeg met in vergelijking met moderne turbomotoren wel een hoog toerental (3.000/minuut) bij 120-130 km/uur. Om de vaart erin te houden is het zaak de motor op toeren te houden, anders schakelt ie (te) snel over naar een hogere versnelling.
Dan de ruimte, middelste stoel op de 2e zitrij als tafel in gebruik en 1 stoel achterin eruit gehaald (stoelen die in de vloer verdwijnen zijn beter natuurlijk) en dan heb je een zee van ruimte. De andere stoel achterin wilde niet loskomen, moet ik nog na (laten) kijken, nu had je nog ruimte voor een campingkoelkast, kussens, tassen etc, prima.
Ik kreeg zelf wat last van m’n knieen na lang rijden, zal te maken hebben met de wat hoge zit. Achterin hadden de kinderen niets te klagen. De buitenste 2 stoelen op de 2e zitrij hebben ISOFIX, wel zo veilig. Ook handig zijn de zonneschermpjes op de 2e en 3e zitrij, met een groot glasoppervlak wordt het snel heet in de auto – de airco kon dat overigens goed aan – en dat scheelt dan een stuk.
De bediening van de navigatie en radio is wat onhandig en werkt ook niet helemaal 100% meer. Grappig is de CD speler/wisselaar, wat toen de auto nieuw was heel wat maar is nu echt achterhaald. Ook geen bluetooth, wel mogelijkheid tot een 2e SIM kaart. Heb er aan gedacht een nieuwe radio (met bluetooth en streaming mogelijkheid te plaatsen) maar daar zeker zo kort voor de vakantie maar vanaf gezien. Voor de navigatie kun je overigens ook prima je smartphone gebruiken. Ik vind zelf de plaatsing van instrumenten, hoewel goed afleesbaar, in het midden maar niets, beter recht voor je neus, maar dat is persoonlijk.
Over verbruikskosten en betrouwbaarheid kan ik nog niet veel zeggen, daarvoor heb ik de auto nog te kort, vandaar het oordeel 'voldoende'.
Totnutoe geen spijt gehad van de aanschaf, kijk uit naar vele kilometers en zal op z’n tijd een update van deze review plaatsen.
Bijna een jaar
- 235.000 km
Na bijna een jaar 'in dienst' tijd voor een kleine update.
In dit jaar zijn de electronische kleppen van de versnellingsbak gemaakt, kosten ongeveer EUR 650.00. Dat hakt er wel even in natuurlijk dus als ik er nog een keer eentje zou aanschaffen, zou kiezen voor een normale handbak en dan de 2.2 liter motor. Je merkt gewoon dat de auto eigenlijk te zwaar is voor de motor, zeker als je een aanhangwagen meeneemt.
We hadden de indruk dat er flink vermogensverlies was voor de motor en bij de APK keuring laten checken of er (motor) storingen waren. Bleek uiteindelijk dat de linkerachterrem vast zat. Als gevolg daarvan de achterremschijven laten vervangen en ook nog de linkerachterremklauw (mooie scrabble woorden..). Kosten, samen met nog wat reguliere zaken van de APK uiteindelijk EUR 700.00. Alles laten doen bij Garage Peter in Leiden op aanraden van kennissen en is goed bevallen.
Binnenkort zelf de voorremschijven vervangen (inclusief remblokjes), kost ook nog EUR 150,00 aan materiaal. Op zich zijn dat geen schokkende bedragen en betreft normale slijtage.
De kosten zijn dus wel hoger dan bij een nieuwere auto maar hij rijdt verder lekker dus na deze uitgaven moet de auto zeker weer een jaar meekunnen (2 vakanties toch wel). Van andere MPV’s van deze grootte (oa Renault Grand Espace) hoor je soortgelijke verhalen over onderhoudskosten.
Ik heb een keer de stoelen op de 3e rij allebei verwijderd voor wat verhuizingswerkzaamheden en bij het terugzetten ging dat bij eentje niet goed. Uiteindelijk met hulp van een handige buurman wel weer goed gekregen maar het systeem is niet heel handig. Stoel is ook wat beschadigd (loopmechanisme) dus maar eens kijken naar een vervangend exemplaar, we kunnen hem nu niet opklappen en dat is onhandig.
Het verbruik was de laatste tijd niet best maar veel korte ritten en ook de vastzittende (of aanlopende) rem zal daar ook wel debet aan zijn geweest, kijken hoe dat in de vakantie gaat. Vorig jaar tankte ik toen premium brandstoffen en ik had toen de indruk (kan ook schijn zijn natuurlijk), dat dat wel wat scheelde in vermogen.
Kort en goed, rijdt nog steeds verder prima, lekker ruim maar niet goedkoop in ver- en gebruik.
Ingeruild
- 242.000 km
We wilden eigenlijk nog 1 keer met de Fiat en de vouwwagen op vakantie naar Spanje gaan via Millau dus flink klimmen en dalen. Daarom de auto toch maar een grote beurt laten geven bij de APK. Dat scheelde wel iets in pit (maar kan ook schijn zijn geweest) en ik kneep 'm toch wel een beetje. Wel al besloten dan om te wisselen voor wat anders (MB R350) na de vakantie en dan dus ook om te wisselen.
Het lot besliste anders; bij sportief Boot Campen brak ik een aantal vingers en mocht dus in de vakantie niet rijden. Daarom kampeerplannen snel ingewisseld voor een verblijf in een stacaravan, ook best aardig een keertje. De kinderen (er gingen er slechts 3 mee) wilden liever met de Fiat want daar heb je natuurlijk wel heel veel ruimte in. Toch maar met de lease Benz gegaan, was toch wel een stuk comfortabeler om in te rijden en op te schieten zeker als je in je eentje (mijn vrouw dus) moet rijden.
Na de vakantie dus de R350 aangeschaft en deze er op ingeruild. De auto heeft haar werk goed gedaan maar is niet echt goedkoop in onderhoud geweest, voor de nieuwe eigenaar/eigenaresse wel gunstig want remmen, versnellingsbak, etc, etc allemaal al gerepareerd en zeker in NL voldoet de auto prima en denk dat ie het ook nog wel een paar jaar volhoudt. De ruimte gaan we af en toe wel missen (7 plekken is soms net even handiger dan 6) maar daar is mee te leven.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.