Fiat Tipo 1.4 i.e. SX (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Tipo 1.4 i.e. SX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 135.666 km |
KM-stand laatst | 184.000 km |
Remprobleem
- 138.000 km
Ik heb deze Fiat Tipo op 12 december 2008 gekocht en is dus nu bijna 3 jaar in mijn bezit. Ik kocht de auto om de winter door te komen, omdat ik normaliter voornamelijk motor rijd. Maar de Tipo bevalt zo goed, dat ik op de motor nog maar 3.000 km maak per jaar. Ik heb de auto 's avonds in 't donker gekocht, niet de meest ideale tijd om de auto aan een grondige inspectie te onderwerpen. De linkerachter portier bleek niet op slot te kunnen, achterin lag nog een deel van de uitlaat die was vervangen. Uiteindelijk toch voor de afgesproken prijs van €450 meegenomen. Het was starten en lopen volgens de vorige eignaar, de uitlaat was vervangen, de voorbanden waren nieuw en de remmen waren vervangen en er zat en nieuwe APK op. Ik rij dagelijks circa 74 km woon-werk-verkeer Uiteindelijk na 3 maanden toch met remproblemen langs de weg komen te staan. De remblokken en remschijven waren op en er waren remblokken zonder remindicator gebruikt (waarom? geen idee). Ik weet niet meer de exacte prijs, maar in vergelijking met motoronderdelen was dit een koopje. Samen met een buurman gemonteerd. Heb van de week de remblokken gecontroleerd en deze zijn nog vrij dik. Tijdens de laaste APK geconstateerd dat de remleidingen aan vervanging toe zijn.
Kachelproblemen
- 140.000 km
Op een gegeven moment kwam ik er achter dat de kachel niet werkte op de standen 1 en 2. Dat was vrij lastig omdat stand 3 en 4 alleen nodig zijn bij het opwarmen van de auto. Probleem wordt veroorzaakt doordat de ventilator in de loop der tijd zwaarder gaat draaien, waardoor uiteindelijk de zekering het begeeft. Zowel de ventilator als de zekering bevinden zich achter het handschoenenvak en zijn gemakkelijk te vervangen. Ik heb meerdere zekeringen gehaald op de sloop (circa € 2,50), maar vaak was de zekering al stuk of begaf het al snel. Momenteel al vrij lang geen last meer van dit probleem.
Verbindingsstang stabilistatorstang
- 150.000 km
Bij het nemen van bochten hoorde ik steeds metaal op metaal en een soort klik bij het uit de bocht komen, net of je een blikje indrukt. Via bezoekje aan Kwik Fit erachter gekomen dat het de verbindingsstang betreft (onderdeelnummer: 0114338). zou volgens Kwik Fit geen dure reparatie zijn.
Bezoekje gebracht aan de Fiat dealer, maar omdat het subframe ook los moet kwam de reparatie op zo'n € 150,- Op de verbindingsstang zitten 2 rubbers die waren vergaan.Dus de stoute schoenen aangetrokken en zelf gaan kijken. 4 rubbers gehaald bij de dealer (€ 20,- erg duur nog, maar had geen tijd om internet af te speuren). Probleem was dat de verbindingsstang te lang was, waardoor idd het subframe eraf moest. Toen besloten de verbindingsstang een stukje in te korten en dit was de oplossing. Ik kon de rubbers vervangen met wat duw- en trekwerk.
Dynamo en startmotor
- 160.000 km
Ik had t onderhoud en verbruik netjes bijgehouden in een Accessdatabse, maar door een computercrash ben ik alles kwijt, dus weet niet meer de exacte kilometerstanden.
Dynamo:
Op t dashboard ging af en toe t onder t rijden t lampje branden van de accu en soms een hele tijd niet, er was geen pijl op te trekken. Uiteindelijk alles laten doormeten en de dynamo laten vervangen. Kosten Circa € 250,- Sindsdien geen brandend lampje meer.
De startmotor:
Bij het omdraaien van de contactsleutel gebeurt er niets, een vreemde gewaarwording zeker de eerste keer. In het begin kon ik dit probleem verhelpen door de sleutel nogmaals om te draaien. Maar op t meest ongelukkige moment werkte dit natuurlijk ook niet meer. Ik kreeg het advies om een klap op de startmotor te geven en ja hoor gewoon weer starten! Maar ja echt handig is t ook niet, dus uiteindelijk maar vervangen. Makkelijk zelf te doen, even van de accu loskoppelen en t zijn maar 3 schroeven die los moeten. Ik heb de startmotor via internet besteld voor circa € 95,- Nu geen problemen meer.
Knipperlicht werkt niet
- 161.000 km
Zo 1 X per maand werkt t knipperlicht niet, ik heb geen idee waarom, maar heb de volgende "workaround" beschikbaar: schakel 't gevarenknipperlicht in, dan het knipperlicht (links of rechts)en doe 't gevarenknipperlicht weer uit, het knipperlicht blijft dan branden.
Algemene indruk
- 178.500 km
Wat er vaker wordt gezegd over dit model klopt, de auto is ruim van binnen, de afwerking van de buitenkant is niet bij alle Tipos even mooi, de naden zijn soms erg ruim. Roest komt vaak voor op de achterdeuren vlak onder het raam. De gasveren van de achterklep zijn een aandachtspunt. Steun voor het openzetten van de motorkap zit vaak los. Smaken verschillen, maar ik vind het model wel geslaagd. De uitrusting is zeker niet karig, electrische ramen, uitgebreid dashboard met toerenteller, controlelampjes voor mistlampen voor en achter, dimlicht, grootlicht, gevarenlichten, achterruitverwarming, handrem, versletenremblokken, olie. Op de stand van de benzinemeter kan je aardig vertrouwen, hoewel het lampje voor de reserve soms erg vroeg gaat branden (net na de helft van de tank). Een temperatuurmeter voor de koelvloeistof, een analoog klokje en een verbruiksmeter. Deze laatste staat vrij snel in het rood, waardoor t niet echt prettig is je hierop te focussen. Het controlepaneel voor de lampen (door velen onterecht boordcomputer genoemd) is een leuke gadget, zeker voor een auto van deze leeftijd. De afwerking van de draden achter de radioconsole vind ik rommelig, dat had mooier gekund. De stoelen en de bank zitten en ondersteunen goed. De afwerking van de bageruimte vind ik niet mooi. In de bagageruimte ligt een thuiskomertje met krik. Ik heb deze 2 keer gebruikt. Omdat er lichtmetalen velgen onder de Tipo zitten, moet je voor het reservewiel aparte wielbouten hebben. De wielbouten van de lichtmetalen velgen zijn te lang en steken door je remtrommel heen.
De auto kan goed op de snelweg meekomen en kruissnelheden tussen de 120-140 zijn aangenaam, het geluid van de motor valt mee (ondanks dat er geen isolatie op de motorkap zit). Rond de 100 km zit er een kleine trilling in de versnellingsbak, die boven de 100 km weer vedwijnt.De ruimte komt ook overeen met het gewicht, met een gewicht van 985 kilo niet de lichtste (in de wegenbelasting), maar je hebt wel t idee in een auto te zitten en niet in een koekblikje.Het schakelen gaat soepel en trefzeker, behalve bij koud winterweer, dan is de allereerste keer terugschakelen naar zijn 2 even tandenknarsen, maar de rest van de dag heb je daar geen last meer van. Heb wel een teflontoeveoging in de versnellingsbak gedaan, maar dit heeft weinig geholpen. De tank bevat 55 liter benzine, wat betekent dat je zo tegen de 600 km moet tanken. Het verbruik zal gemiddeld rond de 1 op 12 liggen. Echt rustig rijden geeft niet echt een veel betere waarde. Tegen de 1 op 14 is wel mogelijk.
De auto is voorzien van stuurbekrachtiging, als ik in het begin een paar keer aan het stuur draaide op de parkeerplaats, kwamen er spontaan rookwolkjes opstijgen vanonder de motorkap. Er is een keer naar gekeken (en waarschijnlijk iets aangedraaid) en het is nu veel minder, hoewel t soms wel stinkt bij veel aan het stuur draaien op de parkeerplaats; maar moet af en toe wel olie bijvullen. Ook het motorblok is niet vrij van olie, moet ook af en toe wat bijvullen. De motor is door de vele snelwegkilometers in de loop der tijd veel soepeler gaan rijden en ben er nu erg tevreden over.
Voor de doe-het-zelver is er veel zelf te doen aan deze auto. Olie, oliefilter, bougies en luchtfilter vervang ik zelf om de 20.000 km. De kapotte centrale vergrendeling van t linkerachterportier heb ik vervangen met een exemplaar van de sloop. Contactslot en sloten van deuren vervangen door 2e hands van marktplaats (sleutel was afgebroken). Verder heb ik windvangers op de voordeuren gemonteerd van de sloop en een electrisch dakraam ingebouwd van de sloop. In het begin wel last van lekkage, maar uiteindelijk door de rubbers schoon te maken en opnieuw te kitten, lekvrij kunnen krijgen.
Helaas heb ik niet de mooiste Tipo, de vorige eigenaren zijn er niet echt zuinig op geweest, op de originele bestuurdersstoel en de bank zit een kleine brandplek van een sigaret.De hemel heeft her en der plekken. Aan de buitenkant krassen en deukjes. Maar daarentegen zitten er wel originele lichmetalen velgen onder en heb ik voor € 200,- een lederen interieur op de kop weten te tikken :-)Ook nu het electrisch schuifdak niet meer lek is, is het een luxe wagen.
Ik hoop nog eens een mooie Tipo DGT te kopen,dus met een digitaal dashboard. Met 43.000 km in 3 jaar en een aanschafprijs van € 450,- kan ik wel concluderen dat de Fiat Tipo een betrouwbare auto is. De meeste gemaakte kosten vallen binnen t reguliere onderhoud. Een aanrader dus!
olie druk sensor
- 165.270 km
In de file moest ik bovenop op de rem staan en zag in mn ooghoek in een flist een rood lampje branden en het leek het lampje van de olie te zijn. Ik controleer de olieregelmatig dus wist dat dat het probleem niet kon zijn. Een paar dagen later bleef het lampje onder het rijden gewoon branden en dat rijdt toch niet lekker.
Me vaste monteur gebeld en deze wist zeker dat het de oliedruk sensor was. Voor € 37,50 weer een probleem opgelost.
Benzineslang
- 170.000 km
Ja de oorzaak van dit probleem is zo gevonden/geroken. Benzinelucht in t interieur. Toch nog even rustig naar huis gereden vanaf me werk. Slangetje was gescheurd/uitgedroogd in t motorcompartiment en spoot onder hoge druk benzine onder andere op de uitlaat, ppfff. € 30,- en weer opgelost.
Tijdens t tanken bleek ineens een deel van de vulopening naar binnen te zijn gevallen. Tja daar doe je verder weinig aan, verder ook geen last van.
Remleidingen en remolie vervangen
- 178.720 km
Op advies van de APK keurmeester uit voorzorg de remleidingen laten vervangen (€ 160)
Bougies vervangen
- 181.495 km
Iets te lang gewacht met het vervangen van de bougies. Een kabel zat er ook niet goed op. Bougies waren wel schoon, maar twee hadden een slechte kern. Tipo leek ook na t starten op 3 poten te lopen. Bougies vervangen, kabels moeten eigenlijk nog. Omdat de binnenkant flink geoxideerd is. Maar het verbruik loopt weer terug en probleem na t starten is weer opgelost, trekkracht is ook weer terug.
update
- 183.000 km
De lamp van de linkerkoplamp was stuk, werd helaas niet vermeld in t dashboard. Maar ook hier is geprutst met de draden dus dat zal het probleem wel zijn (ook de draad van de remblokken voor het verklikkerlicht van de remblokkenslijtage in het dashboard is verwijderd).
Ondanks de strenge vorst, geen startproblemen gehad. Ook bij -20 was t meteen starten/lopen, zonder tegensprutten of bijgeluiden. 's Ochtends deed de kachelventilator t alleen nog maar in stand 4 (waarschijnlijk door de temperatuur onderweg -10). Maar naarmate de temperatuur steeg ging de ventilator het weer in alle standen doen. Was wel al 15 km onderweg voordat t een beetje behaaglijk werd in de auto. Vroeger had mijn vader een Citroen CX waar je in de winter een plastic kapje kon plaatsen voor de radiateur. Ik heb hetzelfde gedaan bij de Tipo, maar het werd niet echt (sneller) warmer.
De olie van de motor en de stuurbekrachtiging controleer ik wekelijks en moet dan ook worden bijgevuld.
Even uit de running...
- 184.000 km
Ik had de Tipo even stilgezet om weer wat motorkilometers te maken. Toen ik weer in de Tipo stapte om naar me werk te rijden kwam er een raar geluid vanonder de motorkap. De olie voor de stuurbekrachtiging was leeg, nadat ik deze had bijgevuld, was het geluid praktisch weg, maar kwam toch weer langzaam terug...
Ondertussen heb ik een Fiat Tipo DGT gekocht van 1989, dus aan t eind van deze maand ga ik de andere Tipo afmelden en van de zomer eens op mn gemak proberen te repareren. Tot zover...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.