Fiat Tipo 1.4 i.e. S (1994)

autoreview

Fiat Tipo

Signalement

UitvoeringTipo 1.4 i.e. S
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2000
KM-stand bij aanschaf92.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De basisuitvoering van de Tipo, de 1.4 I.E. S is de afgelopen jaren een prima reismaatje gebleken. Met name de ruimte die je krijgt voor de relatief lage aanschafprijs is een sterk punt. Ook mensen van rond de 2 meter hebben achterin ruim voldoende hoofd- en beenruimte. Hoewel de auto qua uitrusting erg kaal is (alleen stuur- en rembekrachtiging) en alles handmatig bediend moet worden ben ik in zijn algemeenheid tevreden over de auto. Alleen in heuvelachtige gebieden mist hij duidelijk trekkracht. In Luxemburg en Duitsland kun je de heuvelende snelwegen alleen in zijn vierde versnelling bedwingen. Harder dan honderd gaat hij echt niet. In Nederland geen problemen. Hij is lekker zuinig en op kruissnelheden van rond de 140 (ahum...120) lekker stil. Na bijna 90.000 kilometer wordt wel duidelijk dat de auto met zijn ruim 10 jaar echt oud begint te worden. Het afgelopen jaar zijn er verschillende problemen geweest en ook qua comfort houdt het niet meer over. De stoelen zijn na 10 jaar echt versleten. Tijd voor een opvolger.

PROBLEMEN

1 jaar na aankoop bleek de voorwielophanging problemen te geven. Onder andere de fuseekogels zijn vervangen. Er is twee keer een gaatje geslagen bij het spruitstuk. De complete uitlaat, op de catalysator na is vervangen. Zowel de ophanging als de uitlaat waren doorgeroest. Verder bleek 3 jaar na aanschaf de rechterremleiding te zijn doorgeroest. De laatste maanden waren er startproblemen die enerzijds te maken hadden met slechte accuklemmen en anderzijds met bougies die aan vervanging toe waren. Op elektronicagebied hield de motor van de achterruiterwisser ermee op na 170.000 km. Ook de kachelweerstand is vervangen. De bedrading van de koplampen brandde door na 175.000 km. Kortom: de motor (m.n. de spanrol) en de elektronica zijn de zwakke punten van deze auto.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.