Fiat Tempra S.W. 1.6 i.e. SX (1996)

autoreview

Fiat Tempra S.W.

Signalement

UitvoeringTempra S.W. 1.6 i.e. SX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf160.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Deze auto heb ik als eerste auto gekocht, met name vanwege de prijs. Zo"n Tempra kreeg je toen van "96 voor minder geld als een Swift uit "88 of een roestende Astra uit "92, en dan krijg je dus heel wat meer auto. Als je redeneert dat je op deze wijze wat geld over houdt voor de verwachte storingen die wel op zullen treden dan kun je risicoloos een Italiaan rijden.

De eerste indruk was ontzettend goed omdat alle luxe die je zou willen er standaard op zat (Liberty model): wortelnotenhout, een heel mooi, echt italiaans interieurontwerp, mooie stof, origineel uiterlijk in metallic lak. Op een gegeven moment merk je dat er wel wat rammeltjes in zitten, met name in het dashboard, maar die zijn te verhelpen met cockpit-spray.

Voor een beginners auto is het goed dat de 1.6 geen snelheidsmonsters is, dat is wel zo veilig. Jonge chauffeurs zijn toch roekeloos. De 1.6 ie (90pk) is echter krachtig genoeg om op vakantie continue snelheden van 160 km/u te halen, ook op autobahnen als de Sauerland die heuvelop heuvelaf gaan. Dan is het verbruik 1:10 - 1:12. Op topsnelheid (180 teller km/u) is het verbruik 1:8 maar ik denk dat je de auto niet lang heel houdt als je langdurig bijna 6000 toeren draait.

Het mooie van de Tempra is dat hij in de vijfde versnelling op de snelweg altijd nog goed optrekt. Pas onder de 100 km/u schakel ik meestal terug naar de vier als ik wil gaan inhalen, daarboven laat ik hem in de vijf. Dit is dus lekker voor eindeloos snelweg cruisen: gewoon in de vijf zetten en alles regelen met de gaspedaal.

Voor sportief rijden op bochtige wegen is de vering te week en is er teveel onderstuur. Dit hangt vermoedelijk samen: door de voorkant te verlagen en goede schokbrekers te monteren kan je van de Tempra eenzelfde rijmonster maken als de 155 of de Coupé Fiat omdat het onderstel dan identiek is.

De kwaliteit van de metal bits van de auto is overwegend in orde, deze auto deelt van allerlei onderdelen met ander Fiat, Lancia en Alfa Romeo modellen. Dit drukt de prijs van deze onderdelen. Roest komt nergens voor behalve dan twee plekjes in de achterportieren, onder de raamrubbers. dat is optisch jammer maar het zij zo.

De 1580cc motor is een simpele motor, hij heeft bijvoorbeeld geen balansassen waardoor hij boven de 4000 toeren rumoerig is. Hij levert wel een pittig koppel: vanaf 3000 toeren is het prettig rijden. Als je met 4 personen erin zit is hij wel merkbaar traag voor de 1100 kg auto. De kwaliteit van het blok is redelijk. Het ontwerp is een beetje gek doordat de nokkenas niet recht boven de cylinders zit (de kleppen bewegen onder een hoek tov de zuigers). Dit maakt een koppakking operatie moeilijker. Het voordeel is dat de bougies zeer goed te bereiken zijn.

Er staat nu bijna 200.000 op de klok en het motortje presteert nog als nieuw, zij het nu wel met wat bijgeluiden. Met name de uitlaat is een rammelding, en een koude motor loopt wat onregelmatig. Eigenlijk moet ik de topsnelheid nog eens proberen te halen, maar 170 km/u doet hij zeker nog. De koppeling en versnellingbak maken een solide indruk (overgedimensioneerd).

PROBLEMEN

- interieur ventilator weerstand,
- clignatuur relais,
- clignatuur schakelaar slecht contact
- ruitenwissermechaniek speling door slijtage door zware ruitenwissers. Nieuw mechaniek: 250 euro! Laat maar zitten....
- 190.000 km: koppakking lek, was bij 145000 ook al (zelf vervangen)
- EGR klep vies -> blijft open staan -> lampje. Schoonmaken en hij doet het weer.

N.B. Bij koelwater vervangen, let er op: systeem is zeer moeilijk te ontluchten, dit is een risico voor oververhitting.

N.B. Fiat-Alfa-Lancia dealers mijden. specifieke Fiat dealers zijn sympathieker voor mensen met kleine portemonnee. Ik ga naar DeBeer in Rotterdam: klepjes stellen: 65 euro, diagnose lambdasensor niet goed: 30 euro, kijk dat zijn de prijzen!

N.B. geef de Tempra een nieuwe motorolie en hij wordt fluisterstil! Dit blijft 3000 km zo, daarna gaat hij weer meer motorgeluid maken als de motorolie langzaam vervuilt....

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.