Fiat Ritmo 130 TC Abarth (1984) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ritmo 130 TC Abarth |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1984 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 129.754 km |
KM-stand laatst | 129.754 km |
Fiat Ritmo "125TC" Abarth
- 129.754 km
Heerlijk scheurijzer voor over het circuit en over de buitenwegen.
Door een besmetting van het Abarthvirus door onze vader ook in het Ritmowereldje gekomen. Ik zeg wereldje, want het is niet meer zo groot, er zijn nog weinig Ritmo's die vandaag de dag nog rondrijden.
Gelukkig mag ik er nog elke dag nog tegen aankijken, elke dag rijden is niet haalbaar, dit ivm het verbruik welke gemiddeld op 1 op 8 ligt. Maar ook omdat het weer zich daar niet altijd voor leent, het blijft natuurlijk wel een jaren 80 Italiaan, dat betekent dus roest!
Aan deze auto is weinig meer origineel, mede omdat het een kaal casco was toen mijn pa en ik er aan zijn begonnen, en aangezien een 125TC voor mij altijd DE Ritmo was, besloten om er een oud type van te maken, door de oude kont en oude neus aan te passen op de koets van een '84 Abarth. Technisch is het nog steeds een echte 130TC, zo ook de ophanging, welke wel voorzien is van een op maat gemaakte schroefset, en de motor is een 2.0 8v op 45mm Dellorto's.
Met een wagengewicht van +/- 850KG en een vermogen van +/- 150pk is het een geweldig scheurijzer, met een verslavend geluid. Naar huidige maatstaven mischien niet de snelste, maar in de jaren '80? Pfoe.
Ken je die video van de grijze Abarth bij Blits Bezit nog? Ja dat was m'n pa haha
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.