Fiat Punto Evo 1.4 Multiair 16v Dynamic (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Punto Evo 1.4 Multiair 16v Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 27.500 km |
KM-stand laatst | 69.000 km |
Nieuw begin
- 32.000 km
Eindelijk na vele jaren weer een Italiaanse auto. Helaas door droevige omstandigheden. Deze Italiaanse schone heb ik geerfd van mijn vader.
Het betreft een duurdere variant van de Punto Evo. Hij is vrij luxe en voorzien van de 105 pk sterke benzine motor.
Standaard is hij afgeleverd met cruise control, climate control, een mooie audio (met blue tooth voor de telefoon) en lichtmetalen velgen.
De motor was in 2011 volgens mij de sterkste benzine motor buiten de Abarth varianten.
Maar het is nog een turbo loze motor. Soepel genoeg om bij 50 in de 6 te rijden (als je de versnellingsindicatie volgt) maar voor snellere prestaties moet je iets meer toeren maken. Daar heeft hij geen moeite mee alhoewel boven de 5 duizend toeren niet echt veel nut lijkt te hebben.
De versnellingen zijn ondanks de zes niet echt lang. Op de snelweg maakt hij bij 120 ruim 3 duizend toeren. Daarbij is hij redelijk stil.
Echt zuinig is hij niet. Met niet te hard rijden en wel veel kleine stukjes kom ik op 6.4 liter op de 100 km.
De ruimte is redelijk maar als je net als mij 1.90 bent en graag ver naar achteren zit dan blijft er heel weinig ruimte achter je over. Maar goed het is natuurlijk ook een compacte auto.
Zowel mijn vriendin als ikzelf zijn nog niet super tevreden over de stoelen. Nu kan dat ook aan mij persoonlijk liggen want ik heb al een tweetal rug operaties gehad.
Uiteindelijk doel is deze auto als 2e auto te gaan gebruiken en onze huidige 2e auto om te ruilen voor een gezinsauto/station.
Oh ja om alle vooroordelen maar even te bevestigen. De temperatuurmeter heeft een paar keer een eigen leven geleid. Deze was nogal koudbloedig en gaf een temperatuur aan die ruim 10 graden lager was dan in werkelijkheid.
Dit probleem kwam en is gelukkig ook zomaar weer vertrokken.
De sterren heb ik voor betrouwbaarheid en gebruikskosten op voldoende gezet. De tijd zal het leren!
storing
- 45.000 km
* vermogen viel weg en 'laat motor controleren*
Da's ff schrikken. gelukkig waren we vlak bij huis en zit 'onze' dealer vlakbij. Die heeft één en ander gecontroleerd en geconstateerd dat de accu moest worden vervangen. Dat kan de auto heeft een tijdje stil gestaan en veel korte stukjes gereden.
Helaas een tweetal dagen later weer de storing. Bougie vervuild. Ook maar eens even een grote beurt ingepland. Daar is hij wel aan toe.
Voorlopig rijdt hij met nieuwe bougies en accu weer prima.
Oh ja het achterraam hangt ook. Die gaat (handmatig) alleen met zeer veel kracht dicht, dus gebruiken we voorlopig niet. Maar even vermelden bij de ingeplande onderhoudsbeurt.
Verder alles gelukkig naar wens. Verbruik ca. 7 liter op de 100. Met redelijk wat korte (stads) ritten en wat meer tempo op de snelweg.
ingeruild
- 69.000 km
De kogel is door de kerk. De Punto is ingeruild.
De afgelopen tijd is hij een paar keer bij de garage geweest. Koud hield hij in, liep beroerd en sloeg hij na een paar honderd meter af. Dan wou hij slecht weer starten.
1 keer stond ik midden op een rotonde uit.... dat vond de dame van bezorgdienst niet leuk. Nee denk je dat ik voor m'n lol midden op de rotonde stil ga staan.
Gelukkig waren er daarna een paar mensen die wilden helpen aan de kant te drukken.
In eerste instantie kon de garage het niet vinden. Maar nadat de garage hem echt koud heeft proefgereden konden ze het reproduceren. Een temperatuursensor. Dat viel nog wel mee. En liep hij weer naar behoren!
Maar omdat vrouwlief het vertrouwen beetje kwijt was en er een leuke actie bij Fiat was komt er een nieuwe Punto voor terug. Een twinair. Proefrit was lekker we zullen zien!
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.