Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 MyLife (2011)

autoreview

Fiat Punto Evo
Fiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto Evo

Signalement

UitvoeringPunto Evo 1.3 Multijet 16v 85 MyLife
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf2 km
KM-stand laatst70.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1e verslag

  • 21.000 km

Al jarenlang rijd ik dagelijks 94 km ww-verkeer, vanaf 2006 met een Peugeot 407 SW 2 liter benzine. Toen ik de Peugeot kocht heb ik wel diesel overwogen, maar dat was toen nog niet lonend.
Maar ja, jullie kennen allemaal de ontwikkeling van de brandstofprijzen, dus toen de Panda van mijn vrouw forse onkosten kreeg was de keus snel gemaakt. Mijn vrouw verder in de Peugeot (met 3 kids heb je natuurlijk wel wat ruimte nodig), en ik verder met een nieuwe Punto Evo diesel. De dealer had op dat moment bovendien een eigen actie met een extra € 1.500 korting op de MyLife uitvoering. Na een uitgebreide proefrit, en gezien de positieve geluiden over de Evo multijet, hebben we een ander merk niet eens overwogen.

Oktober 2011 konden we de Punto ophalen en de eerste meters gaan maken. En nu ik een 9 maanden later over de 20.000 km heen ben wordt het tijd om mijn ervaringen te delen.


Comfort

En die ervaringen zijn tot nu toe positief. De Punto is zeker voor dit formaat auto heel comfortabel. De vering en demping vind ik persoonlijk prima voor elkaar. De auto helt wel wat over in bochten, maar het blijft binnen het redelijke. En op provinciale- en snelwegen, waar ik het grootste deel van de kilometers maak, is het heerlijk zoeven. Ook het geluidsniveau in de auto is mooi laag, heel belangrijk voor mijn comfortbeleving.

Alleen de stoelzittingen hadden iets langer gemogen, maar met mijn 1,92 is dat in de meeste auto's wel een probleem. Ik denk dat de meeste mensen hier geen moeite mee zullen hebben.
De 1e paar duizend kilometer vond ik erg opvallend dat het schakelen echt stroef ging. Vooral in de lagere versnellingen moest je vrij veel kracht gebruiken om het juiste verzet in te schakelen. Daarna ging dit echter snel makkelijker, en nu vind ik hem zelfs opvallend soepel schakelen, bijna gedachtenloos te bedienen.


Motor

In één woord uitstekend, een bijzonder fijne motor. Bij de koude start pruttelt hij nog wat, maar dat verandert heel snel naar een tevreden achtergrond geluid. Hij heeft voldoende kracht, en trekt tussen de 1500 en 2500 toeren in alle versnellingen soepel door. Die 2500 toeren haal ik trouwens meestal niet, de 1e vier versnellingen ben ik meestal voor of op de 2.000 toeren alweer een versnelling verder, alleen in de 5 op de snelweg ga ik over de 2.000 toeren. Ik rijd daar zo'n 115 op de teller, dan loopt hij naar mijn mening het mooiste. Rond de 120 is de motor wat brommerig wat overigens vanaf zo'n 130 weer verdwijnt. Maar dat was natuurlijk net niet de bedoeling als je zuinig wilt rijden.
En dat brengt me op het verbruik. Ik hou vanaf het begin het verbruik bij, en het gemiddelde tot nu toe is 1 : 20,9. Dat lijkt wat tegenvallend, maar ik moet wel elke dag over de huidige nr 1 in de file top 100, knooppunt Ewijk, en dat telt aan. Onlangs had ik een rit naar Noord Drenthe en terug van 330 km, daar scoorde ik 1 : 24,7, dat zijn ineens heel andere waarden. Overigens gebruik ik de stop/start functie nooit, ik heb wat teveel horrorverhalen over kapotte turbo's gelezen. Ook als ik bij mijn bestemming kom laat ik de motor nog even draaien, je hebt toch altijd wel wat dingen te pakken, uit het zicht te leggen, en in die tijd kan de turbo dan mooi wat afkoelen.
In het verbruik merk je wel dat het een relatief kleine motor is die soms toch hard moet werken. Met wind tegen gaat het verbruik behoorlijk omhoog. Misschien herinneren jullie je de 1e week van januari 2012 nog met al die stormen? In die week was het verbruik dus teruggevallen naar 1:18. Maar goed, dat is hem vergeven.


Uitrusting

Als extra's hebben we de volgende opties gekocht:

- ESP
- Knie airbag
- Cruise Control
- MyLife Plus pakket (electr. verwarmde buitenspiegels, mistlampen met cornering functie, in delen neerklapbare achterbank, LM velgen, leren bekleding van stuur en versnellingspook)
- Volwaardig reserve-wiel

Ik heb er nog een los navigatiesysteem bijgekocht, € 370 voor een TomTom die in de speciale houder kan vond ik echt te gortig worden. Nu waren we klaar voor € 160, met levenslange updates.

Qua uitrusting heb ik niets te klagen (muv Blue & Me, maar dat wordt een apart hoofdstuk), alles wat ik wil zit erop. Dingen als automatisch inschakelende ruitenwissers, automatische verlichting en dimmende binnenspiegels ken ik vanuit de Peugeot, maar ja, die gaan nooit aan de slag als jij het wil, of juist wel als je het niet wil. Die mis ik dus niet. Ook parkeersensoren heb ik niet nodig om zo'n kleine, overzichtelijke auto ergens neer te zetten.
Op de MyLife zit een handmatige airco, dat werkt prima, maar een automatische was me liever geweest. Die was helaas niet leverbaar op deze uitvoering, tja, je moet iets laten voor die extra korting toch?

Een kritiekpuntje nog, een die al veel genoemd is, en waar ik me van harte bij aansluit: Waarom zit er geen fatsoenlijke aan-uit knop op de cruise control? Als je hem nu uitzet moet je elke keer opnieuw de snelheid weer instellen, dat moet toch beter kunnen. Fiat, hier kunnen jullie nog leren van Peugeot die (vind ik) een meesterlijke cruise control heeft. Zou een simpele software update dit niet kunnen verhelpen? Ook al vermeld is dat de CC wat onnauwkeurig werkt, regelmatig zie ik op de navigatie toch een verloop van een paar km in de snelheid, zowel naar boven als beneden. Ik ga er maar even van uit dat de navigatie nauwkeurig is.
Nu ik toch aan het vergelijken ben met de Peugeot; Ik geef de voorkeur aan satellieten zoals Peugeot die in bv. de 407 heeft zitten voor bediening van radio/CD en cruise control. Die knoppen op het stuurwiel werken ook wel, maar als je eens in een bocht zit en het geluid zachter wil zetten zit die knop weer ergens anders. Maar goed, dat zal wel persoonlijk zijn.

Verder ben ik blij dat er een knop voor de achterklep op de sleutel zit, het is me nog niet gelukt om deze met de Fiat-knop aan de achterkant open te krijgen. Zou wel moeten kunnen vlgs de handleiding, binnenkort toch maar eens bij de dealer langs. Heb het overigens nog niet echt gemist, gezien het feit dat ik al 20.000 km zonder kan.

Het enige waar ik achteraf spijt van heb is dat ik de bijverwarming er niet op heb laten zetten. Het duurt als het koud is behoorlijk lang tot de motor zijn warmte af kan geven aan het interieur. Natuurlijk kun je er nog achteraf een unit in laten zetten van bv. Webasto, maar dat is (mij te) duur. Dus mijn advies voor alle toekomstige kopers: Aanschaffen!


Blue & Me

Ik gaf het al aan, een apart hoofdstuk hiervoor, en helaas niet omdat ik zo tevreden ben.
Allereerst de Blue & Me applicatie om de rijgegevens op je computer bij te houden. Leek me handig, maar leidde alleen maar tot ergernis, gegevens die niet werden ingelezen, een Blue & Me in de auto die bevroor als de USB stick er weer werd ingezet, die rijgegevens niet weg kon schrijven. Ik ben er maar gewoon mee opgehouden, Excel is ook van Microsoft, en dat werkt wel.
Het is trouwens heerlijk om een USB stick met tig 1.000 nummers in te pluggen, maar het zou nog fijner zijn als de optie willekeurig afspelen dan ook echt willekeurig zou zijn. Nu pikt hij het eerste nummer er keurig netjes willekeurig uit, om vervolgens gewoon op alfabet verder te gaan. Dat versta ik niet onder willekeurig afspelen!
Verder zou je verwachten dat het systeem vast houdt van welke audio bron je muziek aan het luisteren bent. Maar als je met USB stick erin de auto start springt hij altijd naar de muziek die op de stick staat, merkwaardig.

Over de bluetooth verbinding met mijn telefoon ben ik ook niet zo tevreden. Ik krijg veel commentaar dat ik erg slecht verstaanbaar ben. Bovendien is er sinds een week of twee ineens het gekke fenomeen dat als ik zelf iemand bel alle geluid netjes via de luidsprekers gaat, maar als ik gebeld wordt ik toch echt de telefoon aan mijn oor moet houden. Maar gezien de reacties van mijn gesprekspartners praat ik nog wel steeds via de microfoon van het Blue & Me systeem ?? Even wissen van de gebruikersgegevens en opnieuw verbinden verhelpt het probleem, maar om dat nu elke paar dagen te doen is overdreven.

Alleen maar negatief dan? Nee hoor, de bediening van het systeem is verder probleemloos, en intuïtief. De handleiding heb je niet nodig om eruit te komen. Overigens gebruik ik de spraaksturing nooit, dus daar heb ik geen oordeel over.
Over de geluidskwaliteit ook niets dan goeds, met de standaard speakers komt er een prima geluid uit, ruim voldoende vermogen, mooi helder uit de tweeters, en voldoende bas zonder dat die dof klinkt, geen klachten dus.


Kosten

Tja, hier valt nog niet zoveel over te zeggen op dit moment, er zijn geen bijzonderheden geweest. De enige kosten tot nu toe zijn verzekering en brandstof, samen goed voor 8,3 ct per kilometer. Mijn woon werk vergoeding is hoger!



Na de 1e 20.000 km kan ik niet anders dan heel tevreden zijn. Mijn doel bij het kopen van deze auto was om de kosten fors terug te brengen, zonder al teveel op rijcomfort in te leveren, en dat is meer dan gelukt. De Punto is heel comfortabel, heeft qua uitrusting alles wat ik wil, en is ook nog eens goedkoop in gebruik. Een paar kleine puntjes waar ik mee kan leven, alleen Blue & Me valt eigenlijk wat tegen.
De Peugeot gebruiken we alleen nog maar voor het woon-werk verkeer van mijn vrouw en als we met het hele gezin ergens naar toe gaan, verder is alles Punto wat de klok slaat, en dat zegt voldoende lijkt me zo.

Tegen de tijd dat de 1e beurt is geweest zal ik een update geven.

Update na 1e beurt

  • 35.000 km

Zoals beloofd een update na de 1e beurt. 'Helaas' een saai verslag, er is niets te melden. Bij 30.000 km is de olie ververst, bij 35.000 heeft hij zijn eerste beurt gehad.
Kosten van dit alles resp. € 120 en € 187. Vooral het olieverversen vond ik aan de prijs, maar als je even de rekening goed bekijkt valt het (helaas) toch wel mee. Wat tijd (erg duur tegenwoordig), filter, en ook zeer prijzige motorolie, en je zit al op dat bedrag.

Door de garage werd bij de beurt nog speciaal vermeld dat de ontluchtingsslang van het carter helemaal schoongemaakt is om mogelijke problemen met het dichtslibben / vriezen hiervan te voorkomen. Dit zou nu een standaard handeling zijn bij elke beurt op aanraden van Fiat. Overigens werd er ook bij verteld dat er een oplossing is voor dat dichtslibben / vriezen, maar dat de onderdelen hiervoor niet geleverd kunnen worden door Fiat. Tja, daar val ik dan even stil van. Voor de garantie vervalt zal ik er nog eens een belletje aan wagen.

In oktober heb ik er winterbanden op laten zetten. Nooit eerder gehad, maar wat een verschil in sneeuw zeg. Het verbruik is er overigens niet anders door geworden, ik zit nu in totaal op 1:21,1.

Inclusief de winterbanden, exclusief afschrijving, zijn de kosten tot nu toe nog geen 10,7 ct per km. En daar ben ik heel tevreden over. Op naar de volgende 35.000 !

Update bij de 2e beurt (70.000 km)

  • 70.000 km

Tja, ik ben al een heel stuk voorbij die beurt intussen, was deze update compleet vergeten. En dat is omdat er gewoon niets te melden viel, standaard beurt, niets kapot, remschijven zitten er aan te komen, maar verder saai saai saai (En zo hoort het ook). Op naar de volgende beurt.

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.