Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 MyLife (2011)

autoreview

Fiat Punto Evo
Fiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto Evo

Signalement

UitvoeringPunto Evo 1.3 Multijet 16v 85 MyLife
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf25 km
KM-stand laatst90.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

lekkere auto, maar.......

  • 15.000 km

Eind november de nieuwe auto opgehaald.
De Punto rijdt prima, de motor maakt weinig herrie en hij is zuinig. Wat betreft de nieuwe kleine autootjes vinden wij de Punto de mooiste.
De auto rijdt lekker. En ik vind hem best pittig, als ik mijn medeweggebruikers als referentie neem. (en niet de BNR autoshow)

Zuinig:
Tot ergens 12.000Km gaf de boordcomputer een verbruik aan van 1:23,8 of 1:23,9.
Toen ik weer wilde kijken klopte de gegevens die opgeteld werden nog wel, maar de gemiddelden niet meer. Ik reed 1:1.
Schijnt normaal te zijn volgens Fiat. Oké ding op 0 gezet en nu staat het gemiddelde op 1:24,6. Dat staat leuker, een vooruitgang. Maar de temperatuur is ook hoger wat een gunstiger verbruik geeft.

Ik rijd vrij rustig met de auto, maar niet zeikerig. Optrekken is optrekken en ik geef ook wel gas bij om in te halen als ik achter een stel 'fossielen' hang. Ik maak weinig snelweg Km's.
Als ik met 123Km op de TomTom op de snelweg rijd, dan lust de auto een stuk meer. Een periode vaak op de snelweg 110Km rijden op de TomTom hielp me aan een gemiddelde van 1:23,7 naast mijn woon-werkverkeer waarvan enkele reis 45 Km op N-wegen en 20 Km op de snelweg is.

Cruisecontrol
Na verloop van tijd ging de cruisecontrol haperen: soms pakt 'ie niet als ik 'm inschakel. Eerst dacht ik dat ik dat verzon, maar het werd gaandeweg duidelijker dat de cruisecontrol steeds minder goed wilde 'pakken'.
Na reset van de hele auto door de dealer was dit probleem verholpen. Hoewel... 1500Km verder begint het zich weer te manifesteren.

Windgeruis
Bij de deuren hoor ik windgeruis. Er is naar gekeken door een monteur. Hij heeft veel uit de kast gehaald. Portieren afgetaped, spiegels eraf gehaald en maar proefrijden. Het is waarschijnlijk niet de sluiting van de portieren, maar de afdichting van de ruiten: er lekt lucht langs de ramen als je rijdt. Overigens zonder spiegels is er ook minder windgeruis hoorbaar.
Al met al: het geluid is er nog.
Niet leuk, ik had gedacht dat alles perfect zou zijn bij een nieuwe auto.

Telefoneren
Bellen in de auto: Een regelrechte ramp
Steeds vaker vroegen de mensen met wie ik telefoneerde in de auto of ik iets aan het eten was, geluiden maakte. Men hoorde echo's, rare uithalen in mijn stem, blikkerig geluid. Menig gesprek maar afgebroken, want het was geen doen.
Verder was mijn telefoon compatibel volgens Fiat, maar mijn adresboek werd maar gedeeltelijk overgenomen, ik had andere mensen gebeld volgens het systeem, mijn vrouw kreeg een andere achternaam, mijn moeder bestond niet meer, etc.
Auto naar de garage: diagnose gesteld. Blue&Me computer moest vervangen worden.
Na 2 of 3 weken is dat gebeurd. Auto weer een dag naar de garage. Het bellen is sterk verbeterd.
Nu en dan leken de klachten weer terug te komen.
Voor de zekerheid een nieuwe telefoon gekocht, daar kan het immers ook aan liggen.
Een hele opgave: Fiat verwijst me naar een lijst op internet, als ze me al te woord stonden, want klantvriendelijk zijn ze daar echt niet.
De lijst: 4 pagina's A4 met compatibele telefoons. Bij een telefoonwinkel kwamen ze uit op één betaalbaar model wat compatibel zou zijn.
Bij een grote internetleverancier zijn twee nerds twee uur aan het zoeken geweest: de meeste toestellen op de lijst zijn niet meer leverbaar, of ze kosten € 600 of meer.
Weer naar Fiat gebeld, flink voet bij stuk moeten houden om niet afgepoeierd te worden, en uiteindelijk werd ik te woord gestaan. Ik werd doorverbonden voor dit lastige probleem. Ik werd opnieuw te woord gestaan en men verwees mij naar.... de lijst op de website.
Enfin terug naar de internetwinkel en daar het compatibele en betaalbare toestel gekocht.
In de auto een verassing: het telefoonboek werkte correct, de verbinding was goed en ik kwam helder door bij iedereen. Helaas viel telkens de verbinding weg tussen het toestel en de auto. De internetshop heeft dit probleem voorgelegd aan de importeur van de telefoon; die vertelde dat er steeds vaker problemen voorkomen met compatibiliteit van BlueTooth verbindingen.
Problemen met Cruise Control en bellen voorgelegd aan de dealer en -na een poos wachten- is de auto is er twee dagen heen geweest.
De dealer werd gelukkig serieus genomen door Fiat en er werd weer een nieuwe Blue&Me computer gemonteerd.
Deze is een stuk trager, maar werkt wel goed. Tenminste; ik hoor weer problemen over blikkerigheid van mijn stem en metaalachtige echo's van de eigen stem van de personen die ik bel.
Ook gaat de radio ineens automatisch aan als ik de auto start, om weer uit te gaan en over te schakelen op de Mp3 speler. Best vervelend als je iemand voor je werk mee moet nemen.
Dit gemeld bij de dealer: de microfoon is vervangen en er zijn een aantal instellingen veranderd. Nu doet de radio weer wat ík wil: da's erg fijn. Het bellen is helaas niet verbeterd. Dus ik moet weer terug naar de dealer.

Overschaduwd
De leuke kanten van deze auto worden overschaduwd door het gedoe. Altijd oudere en oude auto's gereden. Voor ons is het normaal dat een auto pas voor de volgende beurt naar de garage gaat.
Deze Fiat heeft in 4 maanden tijd al 5 dagen bij de dealer gestaan en ik ben er al minstens 10 keer heen geweest met vragen of om dingen te melden.
Ik wordt er flauw van en deze auto boezemt geen vertrouwen in voor de toekomst: de auto zit boordevol elektronica, hoe functioneert dat over een aantal jaar? Ik houd mijn hart vast.
Het zou ook erg leuk zijn om enthousiast te zijn over je nieuwe auto, zeker ook voor de dealer, want ik kom er telkens met problemen, terwijl het erg behulpzame en aardige mensen zijn die me écht serieus nemen.

Fiat-NL: klantonvriendelijk
Verder snap ik niet dat Fiat Nederland zo klant onvriendelijk is. Een andere houding zou veel schelen en hen nog meer opleveren.
Onze Fiat dealer een dorpje verderop is geweldig. Jammer dat ze geen Toyota verkopen.

Mijn referentie:
Peugeot 205 uit 1991 gekocht in 2001 55.000Km: 10 jaar en 120.000Km mee gereden: nooit problemen, alleen onderhoud.
Onze andere auto: Toyota Corolla 1,4 D4D uit 2005 met 160.000 gekocht en nu 3 jaar en 130.000Km mee gereden, alleen onderhoud.
Voorgangers:
VW Golf 3 tdi uit 1997 met 170.000Km in 2002 gekocht: 7jaar en 250.000Km in gereden: alleen onderhoud.
E kadett 1,2S uit 1987 met 110.000Km: 2 jaar en 30.000Km mee gereden: alleen onderhoud.
Golf 2 1,6 benzine uit 1987 in 1997 gekocht met 100.000Km: bij 130.000Km lpg in laten bouwen. 5 jaar en 270.000Km mee gereden: hier moest op het laatst wel tussen twee beurten wat aan gebeuren.
En nog een aantal auto's, waaronder een roestige Fiat 127 die het altijd deed.

Bijna alles werkt!

  • 23.000 km

Na morrende reacties gekregen te hebben op mijn verhaal kan ik nu positiever zijn.

De auto is nog verschillende keren terug geweest, maar de telefoon werkt en de cruise control werkt nu bijna altijd. De monteur wil nog een keer verder kijken naar de cruise control, maar ik heb nog geen tijd en zin gehad om de auto weer een of meerdere dagen naar de garage te brengen.

Ondertussen is de Blue&Me computer nog een keer vervangen. Dit exemplaar werkt anders dan zijn voorgangers. Aanvankelijk was het apparaat een stuk trager. Het lijkt wel of deze sneller geworden is.

Van winter naar zomerbanden:
Verbruik: Aan het einde van de winterbanden-periode was het verbruik afgenomen naar 1: 24,9. Met de zomerbanden zakte dat naar 1: 23,5. Dit over een kilometer of 8 à 10.000. Ik ben wat meer gaan opletten tijdens het rijden en rijd nu max 100 op de snelweg en trek rustig op. Over de afgelopen 2000Km is het verbruik nu 1:25.

De auto blijft zuinig.
We zijn er tevreden mee.

na de grote beurt: onzuiniger

  • 48.000 km

Rond 30.000Km gaf het dashboard aan dat de auto een beurt nodig had.
Met 1:24,8 over de voorgaande -zeker- 15.000Km naar de garage.
Auto heeft beurt en nieuwe software gehad. Sindsdien is het verbruik gestegen: ik kom op de boardcomputer niet gunstiger meer uit dan 1: 21,4. In werkelijkheid: 1:21,2.

In de tussentijd geëxpreimenteerd met bandenspanning, controle in de garage op brandstoflekkage, De remmen zijn gecontroleerd en geter gangbaar gemaakt (trok ook naar één kant met remmen)
Wat garage en ik ook bedenken: het verandert niet.
Fiat geeft niet thuis.

Verder; motorlampje ging branden: een of andere sensor was kapot; op garantie vervangen.
Zoals boven al genoemd: auto trok met remmeb naar één kant. Remmen schoongemaakt. Toen trok 'ie niet meer. Nu 8000Km later trekt hij de andere kant op met remmen.

Ik vraag me af hoe het over 5 of 10 jaar is.
Nu wordt alles nog op garantie gerepareerd. tenminste als er iets aan te doen is.
Zijn dit de 'kinderziektes', of wordt het nog erger? Ik ben niet gewend dat een auto zó vaak iets mankeert.

De cruisecontrol is nog steeds hetzelfde: meestal doet ;'ie het wel en soms niet.
Als je de memory/recall functie gebuikt dan komt hij altijd op een andre snelheid terug dan die je voorheen reed. Ook wanneer je gas bijgeeft om in te halen gaat de auto verder op een andere snelheid.

De telefoon van mij doet het nog steeds goed. Die van mijn partner helaas minder, terwijl 'ie het wel goed zou moeten doen volgens de informatie van Fiat.
Maar ja, we gaan er maar niet meer over zeuren.

De service van onze garage is nog steeds uitmuntend, vriendelijk ook!

De auto rijdt goed hoor, maar ik denk niet dat dit er een is die we lang houden.

onderhoud

  • 60.000 km

De tweede beurt kondigde zich aan. Als de auto er aan toe is gaat er een mededeling dwingend knipperen op het dashboard.
In de handleiding wordt gesproken over intervallen tot 35.000Km, afhankelijk van gebruik van de auto. Wij komen uit op 30.000Km.

De auto rijdt goed. Niets op aan te merken. Minpunten: windgeruis, een cruisecontrol die het soms wel en soms niet doet, en nooit op dezelfde snelheid terugkomt als je gas bijgeeft, of wanneer je de oude snelheid oproept. Altijd een beetje sneller of langzamer Tja, of niet..... uitzetten en weer aanzetten helpt meestal.

Kosten: de onderhoudsbeurt.

Het is ondertussen duidelijk: Fiat doet niets aan het omhooggesprongen verbruik (van 1:24,9 naar 1: 21,4). Geen enkele medewerking.
Het is nog steeds niet mogelijk om de oude software, of andere software in de auto te laten zetten.
Bij de garage blijven ze zoeken naar manieren om de auto weer zuiniger te krijgen.
De auto heeft nu andere olie gekregen, die bij een koude motor de boel soepeler zou moeten laten draaien.

Resultaat: verbruik van 1:21,4 naar 1:21,8 en toen het warmer werd daalde het verbruik naar 1:22,4.

Km stand 25-06-2014: 75.000 Km.

correctie foute invoer

  • 75.000 km

Door deze extra ervaring toe te voegen hoop ik de juiste Km-stand door te kunnen geven;)

Helaas weer problemen

  • 85.000 km

De auto reed probleemloos, al een hele poos. Zou het dan toch nog een goed huwelijk worden?

In Istanbul rijden er veel diesel Punto's als taxi. Dan moeten ze toch wel goed zijn.

Op weg naar mijn werk gaat het dashboard piepen: laat motor controleren, start/stop uitgeschakeld. De motor sloeg af. Startte niet meer. Auto naar de kant laten rollen en in de berm gezet. Starten wil niet, nogmaals, weer niet. Sleutel eruit, minuut gewacht en er weer in: Auto start en piept: motor controleren. Dealer gebeld: afspraak gemaakt. Ik kon er mee doorrijden.
Dit ging een poosje best goed, tot hij opnieuw begon te piepen en te knipperen. De auto ging daarbij in een soort noodloop stand. Behoorlijk vervelend, omdat ik net iemand had ingehaald.
In de praktijk: soms niets aan de hand, soms schiet 'ie in de noodloop. Gelukkig iet meer afgeslagen.
Rijden in de noodloopstand is erg suf. Je trapt het gas in, maar er gebeurt weinig. Op de snelweg rijd je na 10 minuten tegen de 100 aan, harder gaat 'ie dan niet.
Niet het toppunt van veiligheid en duidelijkheid tov. je medeweggebruikers.

De storing zou met de APK meegenomen worden.
Foutje, vergeten door te geven aan de monteur.
Nieuwe afspraak.
Auto dag in de garage.
Diagnose: verstuiver kapot. Reparatie € 550.
Nieuwe afspraak gemaakt omdat de onderdelen besteld moesten worden.
Auto dag naar de garage. Weer opgehaald. Volgende dag naar mijn werk: PIEP, KNIPPER, plus noodloop. Dealer gebeld. Nieuwe afspraak. Ze moesten gaan zoeken.
Nieuwe verstuiver is er weer uitgehaald.
Auto is 2 1/2 week weg geweest.
Contact met Fiat.
Op instructie van Fiat vervangen:
sensor turbo, sensor ?, en twee verstuivers.

Sinds deze ingreep is de storing niet meer voorgekomen. Wel stinkt het naar diesel in de auto. Dit heeft te maken dat de monteur vergeten is om een dekseltje terug te doen onder de achterbank. Toen hij er naar keek bleek dat er diesel op de tank lag. Drooggemaakt. Ik zou het in de gaten houden. Inderdaad er lekt iets.
Moeten we weer naar de garage;(

De auto is net drie jaar oud en heeft nog geen 90.000Km gelopen.

Auto terug naar dealer

  • 90.000 km

Helaas sloeg de auto op de tweede dag na de zoveelste ingreep weer af toen ik onderweg was naar mijn werk.
Gesprek met de dealer gehad en besloten de auto terug te geven.
Voor €10.000 hebben we 3 jaar lang mogen genieten van een nieuwe auto.

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.