Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 MyLife (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 MyLife |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 24.500 km |
De eerste 1500km in onze eerste Fiat
- 1.600 km
Na 10 jaar audi A4, een wensenlijst gemaakt voor de nieuwe auto:
BPM/wegenbelastingvrij
Maatje corsa/polo/fiesta
Budget 15000Euro
Proefritten gemaakt in Micra (te stadsauto), Mazda2, Splash (te klein), Fiesta (lange levertijd), Corsa (boven budget), C3 (te klein), Punto evo. Gekeken bij Toyota yaris (lange levertijd), Seat en VW (boven budget, en lage inruil voor de A4).
Met te klein bedoel ik de beenruimte achterin.
Uiteindelijk moeilijke keus tussen Mazda2 en de Punto Evo die ik toch net iets lekkerder vond rijden.
Verder is ook de uitrusting, met TomTom etc geleverd hoger dan de Mazda2, die wel als voordeel de bi-fuel heeft.
Punto geleverd met Mylife plus pakket (o.a. LM velgen, lederen stuurwiel). Winterbanden direct mee aangeschaft. Blue & Me werkt prima, telefoneren en samenwerking met bijgeleverde TomTom is prima.
Dus nu alweer bijna 1 maand probleemloos in de Punto. Rijdt prima en geen rammeltje te bekennen. Verbruik 1:22.5 op de eerste tankbeurten.
Start-stop systeem werkt goed, slaat snel genoeg weer aan. Ik heb alleen nog niet gevonden waarom hij SOMS na 10s alweer vanzelf aanslaat, met volle accu en warme motor.
Ik heb geleerd dat er nogal wat voorwaarden zijn voor het s/s systeem:
-Schakelhendel in de neutrale stand
-Niet ingetrapt koppelingspedaal
-De bestuurder heeft de veiligheidsgordel omgedaan
-Het bestuurdersportier is gesloten
-De motorklep is gesloten
-Het voertuig staat stil
-Het trekhaaksysteem is niet elektrisch met een aanhangwagen verbonden
-De bedrijfstemperatuur van de motor is bereikt
-De laadtoestand van de wagenaccu is toereikend
-Stijgingshoek waarin he voertuig zich bevindt, is niet te groot
-Motortoerental is kleiner dan 1200 1/min
-De binnentemperatuur van de accubatterij is niet te laag of te hoog
-De druk in het remsysteem is toereikend
-Het verschil tussen de ingestelde en de werkelijke temperatuur in het interieur is niet te groot
-De wagensnelheid heeft sinds de laatste automatische start 3 km/uur overschreden
-Er is geen reinigingscyclus in de roetfilter* actief
-De stuurwielinslag is kleiner dan 3/4 van een draai van het stuur
als het onverklaart blijft meld ik me bij de garage..
Voorlopig blij met de aankoop, zal over een paar 1000km nog een update geven.
Eerste pech: vorstschade
- 4.000 km
Door fiat hulpservice/wegenwacht naar garage gesleept nadat de auto zonder motorolie was komen te staan. Gelukkig snel kunnen stoppen waardoor gevolgschade is voorkomen.
Oorzaak: drukopbouw in het carter door dichtgevroren carterventilatie. Motorolie weggelopen door een wegedrukte krukaskeerring.
Na een week in de garage (netjes ruilauto gekregen) is ie weer als nieuw. Ik verwacht wel een fabrieksmodificatie.
Naast deze in mijn ogen ontwerpfout nog altijd erg tevreden over de PEVO.
p.s. de start/stop issues zijn na dit garagebezoek verdwenen (vast voorzien van bug fix..)
de eerste 10000km zitten erop
- 10.000 km
Eigenlijk is er niets te melden, maar dat is ook het vermelden waard.
na de vorstschade geen issues meer gehad. De start/stop issues zijn verdwenen, ik zit redelijk stabiel rond 1:23 en de auto rijdt prima! Dus nog altijd tevreden...
20.000km en weinig te melden
- 20.000 km
Alweer weinig te melden.
De Punto rijdt zoals ie zou moeten: redelijk zuinig (ik zit op gemiddeld 1:22.6, op zomerbanden 1:23) en betrouwbaar.
Enige issuetje is de werking van start/stop systeem: dat heeft een hele tijd gehaperd (sloeg niet af of na 10 weer aan), nu werkt het weer naar behoren, reden is iedereen onbekend.
Via de Fiat website de Blue en Me update gedownload en geïnstalleerd om nieuwe mobiele telefoon te kunnen connecten. Allemaal goed gegaan en nu wel verbinding met de nieuwe smartfoon. Nu op naar de 1e beurt bij ruim 30K.
Korte Update
- 24.500 km
Fabrieksmodificatie voor carterventilatie uitgevoerd nadat ik door de garage benaderd ben gelijk de zomerbandjes weer teruggeplaatst.
Dit zijn de laatste weken in de Punto. Heb besloten iets "Luxer" te gaan rijden en de Punto is ingeruild voor een wat grotere auto. Terugkijkend op de 25000km heb ik er fijn en zuinig mee gereden, wel wat overschaduwd door het carterventilatieprobleem wat door Fiat laat is verholpen (waarom moet dit meer dan een jaar duren met de kans op opnieuw bevriezen?). Daarnaast de ongrijpbare Start/stop issues.
Uiteindelijk ben ik gemiddeld op 1:22.4 l/km uitgekomen, en heeft de auto geen verdere technische issues gegeven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.