Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 170 km |
KM-stand laatst | 55.000 km |
We hebben onze Fiat Stilo ingewisseld voor een Fiat Punto Evo 1,3 Diesel. Na wikken en wegen lijkt dit de meest verstandige financiele keuze, omdat we best veel kilometers maken met twee auto's (de andere is een C5 break). Uit allerlei reviews (o.a. bij autoweek) en vergelijkingen met andere auto's, viel de voorkeur op de Punto Evo, en na een proefrit was de keuze snel gemaakt. Progressive Black Dynamic met de Blue&Me en DynamicPlus pakket. Gisteren opgehaald, en hij rijdt prima. Hij is natuurlijk iets kleiner dan de Stilo, maar eigenlijk merk je daar niet heel veel van.
Wat opvalt is dat hij stil is. Dit is de eerste keer dat ik diesel rij. Eerst bromt hij nog iets, maar daarna hoor je eigenlijk maar windgeruis en banden tot zo'n 120, harder heb ik nog niet gereden. Comfort is dus prima, moet nog ontdekken hoe de stoelen zitten na heel lange ritten, want die hebben we nog niet gemaakt. Opbergruimte had men bij Fiat wel iets ruimer mogen bedenken, en voor mij hadden de portiervakjes vakjes mogen zijn zonder bekerhouders. Heb wel armsteun. Blue & Me ben ik aan het ontdekken, heb vandaag al muziek via USB laten spelen, en gebeld. Grappig, maar weet niet of ik dit zo of via gewoon scrollen ga doen in de toekomst. Verbruik kan ik nu nog niet zoveel over zeggen. Komt wel.
ervaringen na 2500 km
- 2.500 km
Inmiddels 2500 km gereden. Het gemiddelde gebruik is 1 op 19,2. De auto is iets onzuiniger dan ik had gedacht. Zeker boven de 110 km begint het verbruik op te lopen. Afwachten hoe dit gaat als de auto helemaal is ingereden.
Het comfort is op zich redelijk goed, maar je merkt wel meer dan bij de Stilo de oneffenheden op wegen. Dat geeft soms een zekere onrust als de weg veel oneffenheden heeft.
De auto is wel heel erg stil. Alleen bij het starten en wegrijden hoor je de diesel, erna eigenlijk nauwelijks meer.
Het zitcomfort valt me erg mee, moest eerst even wennen aan de iets hardere stoelen dan de Stilo, maar ben nu eraan gewend, en ook bij langere ritten dan 200 km heb ik nog geen problemen. Volgende week gaan we naar Frankrijk, skiën, en dan ben ik benieuwd.
De audio installatie is op zich redelijk goed, ik mis iets bassen, maar verder goed. Afspelen via Mediaplayer via USB gaat ook goed; sinds ik dat eco-drive programma heb, is een keer keer het programma veranderd waardoor hij hetzelfde nummer bleef herhalen.
Ecodrive, grappig speeltje, ben er net mee begonnen. Heeft alleen de rit van afgelopen vrijdagavond niet meegeteld. Volgens mij kun je alleen hoge score krijgen als je niet harder gaat dan 100, maar dat is wel erg rustig. Tot dusver ecoscore van 75, maar dus ook erg rustig gereden (door drukke verkeer en 100 km wegen).
Verder hoor ik bij de richtingaanwijzer een vreemde hoog zoemtoon als hij aan staat. Heb daar al even over gebeld, en laat hier naar kijken.
Kortom, tot dusver tevreden, behalve dat ik gedacht had dat we iets zuiniger zouden rijden. 1 op 16/17 bij 120 vind ik nl niet zo zuinig als ik had gedacht.
verwarming en cruis control
- 2.500 km
Nog vergeten te melden. Mijn ervaring is dat de verwarming na 5 minuten behoorlijk gaat werken. Zelfs zo dat ik bij 19 graden al denk, pff, warm. Daarna stabiliseert het en wordt het iets kouder, en moet ik hem op 20 graden zetten. Kortom, in tegenstelling tot andere gebruikerservaringen, nog niet echt slechte ervaring, en de verwarming houdt de temperatuur goed bij. Heb alleen nog geen koudere temperaturen gehad dan -2.
Cruise control: niet heel precies, bij heuvel af loopt hij makkelijk 3 km harder en bij op 2 zachter, dus een range van 3-5 km. Dat vind ik tikkie te veel eigenlijk.
update na 8000 km
- 8.000 km
De auto bevalt nog prima. Inmiddels klokken we 20.1 als gemiddeld verbruik. Het is een mix van snelwegen, gewone wegen, stadsritten en files. Wat wel opvalt is dat het verbruik wel toeneemt als je harder dan 110/120 km gaat rijden.
Verder eigenlijk een probleemloze auto die heerlijk rijdt!
na 30.000 km
- 30.000 km
Na 30.000 km kan ik zeggen dat de Punto nog prima bevalt. We hebben gedoe gehad met de rubber van de linkervoordeur. Vervangen, want die isoleerde niet goed meer. Geen goede vervanging, maar uiteindlijk na 5 keer garage weer een nieuwe en probleem opgelost. Probleem was eigenlijk dat ze bij de garage wel erg hun best deden, maar mogelijk niet echt goed luisterden en keken... Maar goed, eind goed al goed.
De auto is nog steeds zuinig (1 op 20.6) vermits je niet harde gaat rijden dan 115 of 120, want daarna loopt verbruik wel op.
Verder eigenlijk niets dan positiefs te melden, we gebruiken hem meer dan onze c5...
nog steeds heel tevreden
- 55.000 km
Eigenlijk kan ik niet zoveel nieuws melden, behalve dat ik heel tevreden ben.
De punto houdt zich prima. Soms hoor ik wel eens een rammeltje in rechter portier als de bas te luid staat. Dat is wel een beetje irritant. We hebben nu ook een vreemd bobbeltje op de lak van de motorklep, vreemd. Ben er mee naar de garage gegaan, zij hebben dealer gebeld, en de hele motorklep wordt overgespoten. Goede service dus.
In de zomer is het verbruik zuiniger overigens, 1 op 21 of 22 als we rustig rijden (niet veel harder dan 110), dus heel netjes.
Kortom, we pakken deze auto vaker dan onze C5, hoewel die nog steeds wel comfortabeler is, maar dus stukken minder zuinig; het scheelt snel een etentje op lange afstanden :).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.