Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2011)

autoreview

Fiat Punto Evo
Fiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto Evo

Signalement

UitvoeringPunto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst196.418 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Punto Multijet

  • 196.418 km

Deze Punto begin 2011 gekocht vanwege lage aanschafwaarde voor een diesel en hij zag er prima uit voor dat geld. Toen geen BPM en wegenbelasting op de auto.
Inmiddels 4 jaar verder met ruim 196000 op de teller.

Twee duurdere reparaties gehad:
- EGR klep in 2013
- Volgeroet en lek spruitstuk in 2014

Waarschijnlijk de prijs voor het continu 100 rijden op cruise control op de snelweg.
Eigenlijk rij ik alleen snelweg kilometers en ik denk dat het rond de 2000 toeren hangen niet goed is voor een motor.

Een paar tripjes naar Duitsland gemaakt en ook wat langer kan je prima in de auto vertoeven.
Stadsritjes maak ik niet zoveel en zijn behoorlijk minder aangenaam door de harde vering.

Het verbruik is in de jaren wel opgelopen van 3.7 L/100 naar 4.0 tot 4.4 L/100.

Qua onderhoud doe ik de lucht en brandstof fileters zelf, een fluitje van een cent en bespaart behoorlijk op de garage.
Olie door de garage omdat ook de computer gerest moet worden. Dat kan voorlopig alleen bij Fiat tegen Euro 130 per keer.

Door de vele snelweg kilometers ben ik nu voor het eerst toe aan nieuwe achterbanden.
De af fabriek gemonteerde Continentals zijn dus behoorlijk slijtvast.

De motor pakt bij 1750 toeren op en met de schakel indicator die al bij 1500 toeren vraagt op te schakelen moet je dus wel opletten. Gaat het een beetje omhoog bij het optrekken dan moet je de indicator laten voor wat die is. Anders val je bijna stil.
Boven de 1750 toeren trekt de motor voldoende al zal je nooit echt een snelheidssensatie beleven, waarschijnlijk ook door de vlakke koppelkromme.
Vanaf 2000 toeren is de trekkacht ok.

Ik heb er ook een paardentrailer mee getrokken en dat gaat al is de auto eigenlijk te licht daarvoor. De motor trekt het wel maar de massa van de punto is te laag om het een stabiel geheel te maken. Voor korte stukjes in de buurt kan het maar langere ritten met snelweg zou ik niet doen. Er staat ook max. 1000kg op het kenteken en dat is niet voor niets.

De afwerking is verder netjes, een paar klepjes onder het dashboard sluiten niet goed maar dat zie je niet vanaf het stuur.
De knopjes van de radio blijven af en toe hangen maar met wat rommelen gaat het wel.
Ook de stuurbediening heeft inmiddels wat haperingen. De knoppen maken geen goed contact meer.

Qua ruimte biedt deze punto veel voor een compacte auto. Met vier personen gaat het prima.

Inmiddels maakt de auto wel meer motorgeluiden dus ik denk dat er wel grotere reparaties aan zitten te komen onder de motorkap. De uitlaat is nog steeds origineel.

Binnen is de auto niet al te rumoerig maar met het raam open hoor je wel een onbeschaafde rauwe diesel.

Het start/stop systeem gebruik ik weinig, soms in de file maar dan springt de auto meestal weer vlot aan vanwege de korte stukjes die je rijdt. Door de vele snelwegen maar weinig verkeerslichten waar het systeem misschien beter werkt.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien