Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 77.000 km |
Erg ondergewaardeerde auto
- 77.000 km
Inmiddels heb ik afstand gedaan van deze Punto Evo en hem ingeruild op een Renault Zoe. Omdat ik toch met veel plezier 3 jaar in de Punto heb rondgereden verdient deze een review.
In 2011 heb ik een redelijk jong BMW 520D Touring ingeruild op de Punto (nieuw). De eerste was een diesel- en bijtellingsslurpende automaat, wat gelijk de belangrijkste reden is voor deze vreemde overstap. Om niet al te zeer in weggedrag en prestaties achteruit te gaan heb ik meteen een sportonderstel van Novitec laten monteren en de auto langsgebracht bij Savali in Houten voor een pk opkikker. Beide ingrepen heb ik geen moment spijt van gehad. Om met Savali te beginnen, als je ooit een Fiat, Alfa of lancia te tunen hebt, dan is dit de plek waar je moet zijn. Hier hebben ze er serieus verstand van en weten ze wat wel en niet kan bij de motoren. Het is een verschil van dag en nacht. Het koppel en vermogen is hoger, maar komt vooral over een breder gebied heel mooi uit. Het onderstel was snoeihard, vooral met drempels oppassen. Maar daardoor op de snelweg en binnenweg een genot om mee te rijden. Geen overhellen of gedein meer.
Op de betrouwbaarheid heb ik niks aan te merken. De enige reparatie is het vervangen van de turbo geweest. Aangezien dit geen product van Fiat is een het meest kwetsbare mechanische onderdeel van de motor laat ik dit buiten beschouwing voor de betrouwbaarheid. Verder alleen lampjes vervangen en reguliere onderhoudsbeurten. De auto is erg degelijk in elkaar geschroefd. Bewijs hiervoor is dat na meer dan 75.000 km met een plankhard onderstel er nog niets kraakt of rammelt in het interieur. Dat had ik niet verwacht en verdient een pluim.
Het verbruik valt ook niet tegen. Uiteraard is de fabrieksopgave niet te halen. Maar met 17 inch laagprofiel (zomer)banden is gemiddeld 1:20 haalbaar en met winterbanden in de standaardmaat 1:22. Hierbij zitten relatief veel stadskilometers, dus bij veel snelweg of buitenweg kunnen deze waarden omhoog.
Het comfort in de auto is ook prima. Ik denk dat de Punto Evo het stilste is in zijn klasse, in elk geval zeker vergeleken met die ratelende knikkerbakken uit de VW groep. Deze uitvoering had dual ECC, Blue & Me, etc. Allemaal comfort verhogende zaken die ook naar behoren werken. De stoelen zijn geschikt voor lange afstanden, maar zouden wat meer zijdelingse steun mogen bieden. De lengte van de zittingen is prima, vergelijkbaar met auto's uit twee segmenten hoger.
Onder de auto heb ik ook een afneembare trekhaak laten monteren. We zijn twee keer met de caravan (1.000 kg) naar Italië gereden. Zonder een krimp over de alpen getrokken, onwaarschijnlijk hoe makkelijk de 1.3 diesel de combinatie bergopwaarts weet te krijgen. Heen en terug over 3.500 kilometer gemiddeld 1:12,5 gerealiseerd bij het aanhouden van +/- 100 km/h. Ook erg netjes.
Er zijn natuurlijk ook minpunten, maar dat is een beetje zoeken van spijkers op laag water. Maar goed, waar ik me dan toch aan gestoord heb: De overhang aan de voorzijde is behoorlijk lang. Af en toe schaaft hij over een drempel heen, uiteraard door het verlagen is dit niet beter geworden. De bijrijdersstoel kan niet helemaal vlak, dat is lastig met vervoer van lange spullen. Ten slotte kan de radio ontvangst beter. Niet dat het slecht is, maar zwakke zenders pikt hij net wat minder goed op.
Concluderend een prima degelijke auto die nog heel veel kilometers mee kan. Ik ben ervan overtuigd dat de volgende eigenaar er nog lang plezier van zal hebben. Jammer dat Fiat zo'n slechte naam heeft, want dit model verdient dat zeker niet!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.