Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2011)

autoreview

Fiat Punto Evo
Fiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto Evo

Signalement

UitvoeringPunto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf59.461 km
KM-stand laatst197.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 59.510 km

Na de eerste kilometers te hebben gereden in de Punto, mijn eerste bevindingen.

Persoonlijk vind ik de bediening van de boordcomputer en de CC bij Volkswagen ergonomisch beter dan bij Fiat.
Ook het schakelen is wat minder duidelijk dan bij Volkswagen.
Wegligging en stuurgedrag zijn ok, heb ik geen opmerkingen over.
Het Blue en Me systeem werkt voor mij perfect, je moet even leren hoe het werkt, maar vervolgens is het uitstekend.

De motor doet het goed, ik moet alleen meer toeren maken in de eerste versnelling, alvorens de tweede versnelling te kiezen.

Zodra ik meer kilometers heb gereden zal ik de review aanvullen. Tevens heb ik de verbruiksmonitor gestart.

Ik heb de waarderingen allemaal op drie sterren gezet. Nadat ik ervaring mer deze auto heb opgedaan zal ik de waardering aanpassen

4000 kilometer gereden

  • 63.500 km

Inmiddels ruim 4000 km met de Punto gereden. Dit zijn mijn eerste indrukken. Het verbruik komt bij lange na niet in de buurt van de fabrieksopgave. Ik denk dat het gemiddelde over een groot aantal tank beurten ergens in tussen de 1 op 22 en 1 op 23 uitkomt. Bij mijn vorige auto zat er slecht een paar tiende procent verschil tussen fabrieksopgave en de werkelijkheid, dat is nu wel anders.

De prestaties zijn voldoende. De 1.3 is geen scheurijzer maar je kunt netjes met 130 invoegen op de snelweg.

Het gebruik van de Cruise Control is een echt verbeter punt. Je kunt de CC niet even uitschakelen en vervolgens met het geheugen weer terug naar de oorspronkelijke snelheid zonder de rem of de koppeling te bedienen. Dit moet anders, kijk bijvoorbeeld naar VW, daar kan het wel. Ook is de uitvoering met een tweede hendel aan het stuur aan de linkerkant niet direct fraai. Zet hem op de stuurwiel bediening en plaats de telefoon bediening op de midden console.

Verder is het design zeer fraai en de afwerking goed. Alleen de aansluiting tussen het in hoogte verstelbare stuur en het daashboard niet fraai, dat kan beter.

Het Blue & Me systeem werkt perfect, net als het audio systeem.

Een regelbare interval snelheid zou leuk zijn maar zit er niet op.

De zitting van de achterbank zit vrij rechtop, maar dat is vrij algemeen en ook geen probleem.

In het kort, de Fiat heeft me positief verrast, het enige wat echt anders moet voor toekomstige modellen is de bediening van de CC.

Ervaringen na 6000 rij kilometers.

  • 66.264 km

Het eerste wat opvalt, is het verbruik. Met 1 op 20,4 ligt het verbruik maar liefst 40,3 % hoger dan de fabrieksopgave. De voorganger van de Punto, de Polo lag met 1 op 20,2 slechts 0,8% boven de fabrieksopgave. Op dat punt wint VW met vlag en wimpel. Mijn rijgedrag etc. zijn niet veranderd, desondanks is het verbruik van de 1.3 Fiat veel slechter dan de 1.9 Polo.
Verder, ik heb twee kleine euveltjes gehad met de Punto;
De slijtage indicator ging ten onrechte branden, bleek een los draadje bij de remklauw te zijn en de richtingaanwijzer deed het niet meer, ik heb het groot licht een aantal keer aan en uit gezet en e.e.a. was opgelost.
Verder, de Punto komt goed mee in het verkeer maar het heeft natuurlijk niet het koppel van de 1.9 TDI Polo. Werking van de Cruise Control vind ik ondermaats. Je kunt hem er niet even af tikken zonder de rem even aan te raken, ook daarin wint VW.
De bak schakelt redelijk tot goed, soms moet je even zoeken naar de juiste versnelling.
Het Blue & Me systeem werkt voor mij uitstekend. Je moet je even verdiepen in de werking maar dan is het zeer goed.
De afwerking binnen is goed, geen rammeltjes en het doet allemaal degelijk aan. Er is een volledig instrumentarium inclusief een motor temperatuur meter, dit moet de nieuwe Polo ontberen (in mijn ogen een domme bezuiniging).

Update na 5 maanden rijplezier

  • 73.401 km

De fiat beval goed. Afwerking is nestjes en het rijgedrag is ok. De 1.3 diesel is geen scheurijzer maar je kunt goed meekomen met het overige verkeer.
Wel vind ik het belachelijk dat de fabrikant een volledig verkeerd verbruik opgeeft. Bij mijn vorige auto, een Volkswagen Polo was de afwijking 0,8%. Bij de Fiat 37,7%!
Een afwijking van 5% is in mijn ogen nog acceptabel, maar 37,7%, dit verbruik is dus volledig onzin. Volkswagen bewijst dat het anders kan met een afwijking van 0,8%.

Daarnaast vind ik de bediening van de cruise control niet prettig. Wil je de CC even uitschakelen, dan heb je de keuze of volledig uitschakelen, waarbij je het geheugen wordt gewist, of je gebruikt de rem om de CC uit te zetten. Dan kun je met een druk op de knop terug naar de eerder ingestelde snelheid, maar heeft dus als nadeel dat je remlichten elke keer even oplichten. Persoonlijk erger ik mij aan de zogeheten remlicht piloten op de snelweg. Zij veroorzaken de zogeheten spookfiles, dus dat heeft ook niet mijn voorkeur.

Grote beurt, APK en schuifkantel dak

  • 90.842 km

Inmiddels is de 90.000 km gepasseerd en kan ik beoordelen hoe mij de Punto bevalt en zet ik ook de onderhoudskosten van afgelopen jaar op een rij.
Pluspunten bij de Punto vind ik:
Afwerking binnen en buiten
Werking Blue & Me

Minpunten bij de Punto vind ik:
Werking Cruise Control
Verbruik

Dit laatste zal ik verder toelichten.

De Punto heeft een 1.3 diesel motor en zou volgend de fabriek 3.5 liter op 100 km moeten verbruiken (gemiddeld)
Na 29.846 km en 45 tankbeurten kom ik op 4.9 liter op 100 km. Maar liefst 28 procent meer dan de fabrieksopgave.
Je zou kunnen denken, tja flink planken. Maar bij mijn vorige auto, een Volkswagen Polo was het verbruik conform de fabrieksopgave 4.9 liter op 100 km en deze auto had de bekende 1.9 TDI met pompverstuivers 100 pk en 240 Nm aan koppel. Je zou denken, een kleinere motor met minder vermogen, dat moet het zuiniger worden maar helaas, niets is minder waar.

Dan de kosten die ik het afgelopen jaar heb gemaakt. Ik kan kort zijn, dat is niet veel.
APK 75.02 bij Kiekebelt in Steenwijk
Grote beurt en Airco service 369.74 bij Euromaster in Kampen.

Verder is er een schuikanteldak ingebouwd maar dit heeft me niets gekost.

Totale kosten 444.76 euro.
Kilometers gereden: 31332

Kosten per kilometer: 0.0141 euro per kilometer. Dus nog geen 2 cent per kilometer.

APK

  • 109.995 km

De auto is APK gekeurd. Naast de APK is de auto opnieuw uitgelijnd en zijn de banden van positie gewisseld om een gelijkmatige slijtage te bewerkstelligen.

Totale kosten 170 euro.

Sinds Juni 2015 niet bij de garage geweest, totale onderhoudskosten per kilometer 0,7 cent.

Storing DPF

  • 111.379 km

Al enige tijd bleef het motor management lampje branden. Ik had het vermoeden dat dit te maken had met het DPF en dat vermoeden was correct.
De slang van de drukverschil sensor was defect, kosten 51.09.

Nieuwe band

  • 125.041 km

Vandaag een nieuwe band onder de auto laten zetten bij Profile in Steenwijk.
De vorige band had ik stuk gereden, de wang was stuk, niet meer te repareren.
Tevens is het lampje dat je eraan herinnerd dat je olie moet verversen, gereset.
Vraag, wie weet of je dit ook onder computer kunt doen?

APK en kleine beurt

  • 128.000 km

De Fiat is gekeurd, kleine beurt en een nieuwe band. Hij kan er weer een jaar tegenaan.

Afgelopen jaar probleemloos gereden.

Persoonlijk vind ik de werking van de cruise control niet optimaal. Je kunt de CC er niet even makkelijk af tikken waarbij de snelheid in het geheugen blijft staan, of je moet de rem of koppelingspedaal gebruiken.

En het verbruik is bij lange na niet de waarde die door Fiat wordt opgegeven. Zeker op de snelweg met 135 op de teller lust de Punto graag diesel.

Verbruik

  • 138.753 km

Het verbruik van de Punto bij gebruik op de snelweg valt behoorlijk tegen. Als je de maximale toegestane snelheid rijdt zal het verbruik rond de 1 op 17 1 op 18 liggen.
Rijd je op 80km/h wegen, dan ligt het verbruik op 1 op 24.

APK, grote beurt en meer

  • 151.027 km

De auto was toe aan de APK. Verder moest er een grote beurt worden uitgevoerd, nieuwe schijven en blokken voor en twee nieuwe banden.
Daarnaast is de auto opnieuw uitgelijnd.

Totale schade € 858,00

Een jaar voorbij, opnieuw APK

  • 170.550 km

De auto is gekeurd voor de jaarlijkse APK, tevens olie, oliefilter en luchtfilter vervangen. Daarnaast rechtsvoor de veer, deze was gebroken.

Diverse repaties eind 2020

  • 197.000 km

De afgelopen maand zijn er diverse reparaties uitgevoerd aan de Punto. Eerst begaf de kachelmotor het, erg lastig zeker bij lage buitentemperaturen en beslagen ruiten. Kosten vervangng 296.91.

Daarna heb ik er een nieuwe accu ingezet. Dat de accu niet top meer was wist ik al enige tijd. Kosten 124.98

En als laatste zijn de vier gloeibougies vervangen. Al enige tijd kreeg ik de melding dat ik de gloeibougies moest nakijken. Ook het starten werd lastiger. Vervangen, uitlezen etc kost 337.37.

Kost een paar centen, maar inmiddels heeft de Punto ook 197500 km gereden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.