Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2011)

autoreview

Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2011)

Signalement

UitvoeringPunto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf88.000 km
KM-stand laatst228.000 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Valentijns auto!

  • 88.000 km

Oké, dit begint raar:
Deze auto verkreeg ik door handje klap
Ik reed net 1 week met een Chevrolet Aveo 1.4LTZ en daar wilde ik van af!, sterker nog, nog niet eens een week in bezit
Dit ding zoop benzine, 1 op 12 voor een auto uit 2011, maar wel 1200kg rijklaar.

Een paar dagen terug reed ik nog een Fiat GP Actuel uit 2010 een Diesel die heerlijk zuinig is/was.
Waarom die switch? tja noem het stom, ik was gewoon helemaal in de wolken door de Aveo met alles erop en eraan, echter door het consumptie gebruik van de Aveo was de liefde gauw bekoeld, was ik nu maar voor de diesel versie gegaan.
Maar gedane zaken nemen geen keer en een dure les geweest, ware het niet dat ik toevallig bij mijn oude dealer een Fiat Grande Punto Evo diesel zag staan uit 2011, rood, 5 deurs, trekhaak, airco handmatig ach, cruise control, eigenlijk vergeleken met de Actuel een super de luxe versie
De GP Actuel is de kaalste (geen Nederlands woord maar enfin) GP die je kan kopen, in de Evo zitten zaken zoals spiegels in zonnekleppen, afstand bediening, in delen neerklapbare achterbank, 5 persoon uitvoering, opbergvakjes, ambilight! cornering lights, dagrijverlichting enz. enz. man het leek wel een Rolls!

De verkoper zag er geen brood in, een Chevy tegen een Evo in te ruilen, nee joh gaat het niet worden (ik wil naar huis schiet op!) het was inmiddels 17:00uur op een Zaterdag middag, auto was niet proefrit klaar, stond ingebouwd tussen nog meer Evo's Panda's enzovoorts.
Toen zei hij opeens "ik kan nog wel wat doen met jullie Aveo!" en bood een deal aan die we niet konden weigeren, een ruiling van voertuigen, wel garantie bijgekocht voor 1 jaar.
Enfin een week later op 14-02 werd de auto afgeleverd, en werden de eerste meters gereden, waarom geen proefrit eerst? nou ik was bekend met de Actuel en dat zat wel snor, deze zou niet veel anders zijn, ware het niet dat het toch anders zou zijn bleek....
Allereerst comfort is iets hoger opgetild, niet een dein boot, maar wel strakker dan de Actuel, stoelen zitten beter, betere wegligging, minder zijwind gevoelig, en de bijkomende gadgets zijn mooi meegenomen, versnellingsbak is ook anders de motor maakt minder toeren, en het lijkt dat de auto sterker is qua acceleratie dan.

Het verbruik
Ik kon mij ogen niet geloven bij de eerste tankbeurt, de Actuel rekende altijd het gemiddelde van ongeveer 1 op 26 a 28, echter met tanken kwam ik gemiddeld uit op 1 op 22/23 over 110.000km, niet slecht, echter deze computer van de Evo liegt ook, in mijn voordeel, geeft lagere waardes aan 1 op 23, soms minder, maar bij het tanken komt het gemiddelde uit van 1 op 24/25! kijk da's leuk.

Me Happy
Afgezien van de kleine tussenstop en financiële miskleun ben ik er toch wijzer van geworden, betaal nu ook de volle mep wegenbelasting was 0 voor de Actuel en in onze regio nu 257 eurootjes, jammer maar heb daar toch 3 jaar van geprofiteerd.

Problemen?
Eh.. ja toch wel, mijn vrouw neemt het graag mee

Update 25-08-2014
Problemen ja die zijn er geweest.
De Accu begaf het, het start/stop systeem gaf te kennen dat dit niet meer werkte, dan krijg je vage meldingen "Start Stop uitgeschakeld" en dan kan men op het knopje drukken wat men wil, maar dan geeft de auto niet thuis, Mafait (de dealer) heeft de accu doorgemeten en gaf aan dat de accu 50 Ampère miste, door de BOVAG garantie werd deze kosteloos vervangen ( en de coulance van de dealer)
Airco says NO! tot 3x toe zei de airco I'll quit! airco deed het bij aflevering, maar in februari gebruik ik de airco niet zoveel, ontwasemen vd vooruit gaat snel en eenvoudig zonder airco, dus nee in deze periode gebruik ik het niet veel, maar afijn de airco leidingen waren leeg, en dan doet die het niet meer, aldus maifait die na 24 uur na constatering van het probleem het euvel alweer verholpen had, 2e keer airco trouble was wederom de leidingen leeg, wederom gevuld nu met fluorescerende vloeistof want mocht het nog 1x voorkomen, dan kon men met een speciale bril zien waar het eventueel lekte, en ja hoor daar was het euvel weer, nu was het niet de leiding die leeg was, maar de aan/uit knop vd airco?

Ruitmechanisme achter, ja ook die moest er aan geloven aan beide kanten gingen de ramen achter wel heel makkelijk open, ze vielen na een halve draai geheel naar beneden, zeer praktisch al de temperatuur boven de 45 graden is op dat moment in de auto, niet praktisch als de ramen dicht moeten, want dat gingen ze niet meer.
De dealer heeft wederom de mechanismes die geheel uitgedroogd waren (omdat ze nooit gebruikt waren) kosteloos vervangen.
Al die keren kreeg ik kosteloos een vervangende auto mee, of kon ik er op wachten, zeer netjes geregeld.
Ohja... mocht u een auto afgeleverd krijgen. vraag dan ook even of de auto onderhoud heeft gehad bij den dealer, onze auto begon na 1500km al te piepen heeft onderhoud nodig, en daar zit niemand op te wachten, ook dit is probleemloos/kosteloos verholpen door Mafait.

Verbruik na 16000km is gemiddeld 1 op 23,9 soms 1 op 22 maar nooit lager

Update 17-10-2014
Wederom de Airco leeg, dealer gebeld kom maar eens langs, we kijken wel even.
Ja de auto moet maar eens een dagje blijven staan, zo gezegd, zo gedaan.
De condensor is lek en moet besteld worden, echter de Bovag garantie is al 2 maanden verlopen, we gaan overleggen u hoort van ons.
Het verlossende woord kwam 2 dagen later, u krijgt van ons een nieuwe condensor, deze word kosteloos vervangen, oh en de nieuwe Panda staat klaar al vervangende auto, ook weer kosteloos.
Qua service en afspraken kan je zeggen wat je wilt van Bochane/Mafait, maar mijn ervaringen met deze dealer zijn echt perfect

19-12-2014
Wederom kachel problemen, dit keer is het de aanjager/kachelmotor..., de kachelmotor maakt een raar geluid, het ratelt/loopt aan.
Een paar tikken op de kachelmotor gegeven en warempel het werkt weer normaal, totdat je het contact uitzet.
Op het Punto forum ingelezen en een paar horror verhalen gelezen tjonge wat een ellende kan men hebben met een auto, maar het is niet alleen Fiat die ellende geeft, je moet geluk hebben met een auto...
Toch maar weer Bochane gebeld, want het euvel blijft, kom maar langs zeggen ze, dus zo gezegd..
Hee in de werkplaats staat een meneer die werkelijk de hele geschiedenis heeft meegemaakt met onze auto, sterker nog hij is de "oude" receptionist die nu gepromoveerd is tot monteur, toppie, hij gaat het probleem aanpakken, dit keer geen auto die voor mij klaar staat maar taxi service, ik word thuis gebracht.
om 15:00uur worden we gebeld dat de auto klaar is, de schade? niets wederom, nieuwe kachelmotor erin en klaar, toch wel weer heel erg netjes te noemen, zo niet super, garantie is alweer een tijdje verlopen tenslotte.

12-01-2015
Winderige week met een hoop nattigheid, het dashboard geeft ellende aan.. "gloeibougies nazien" wat is dit nu weer? auto start normaal? en als het warm is gebruikt het de bougies al helemaal niet, en komt er ook geen waarschuwing.
8 uur later wederom dezelfde tekst
Op het forum gelezen dat dit makkelijk zelf te doen is, echter voor de middelste 2 (er zitten er 4 in a €12.95 per stuk) moet de Turbo eraf...
ja dat moet ik toch echt uitbesteden, maar 1 dag later is de tekst weg en komt het niet meer terug? geen idee wat het geweest kan zijn, misschien vocht? geen idee maar de Evo doet weer normaal.
Oh en het verbruik met windkracht 7 a 8 is nog steeds netjes te noemen met 110km/h dat is 1 op 20,8 op 683km, al moet ik zeggen dat mijn winterbanden hier ook debet aan zijn, het verbruik ligt 2% hoger dan op zomerbanden.

29-04
Tja dan toch maar een nieuwe gloeibougie erin, om de 2 weken komt de melding "Gloeibougies nazien" tegelijkertijd en soort van chiptuning laten uitvoeren door de garage, het is een apparaat wat op de uitlees unit van de auto geplaatst word de OBD2 aansluiting waar de computer aangesloten word bij resetten van beurten.
Kosten €375 euro totaal, en 200 km inrijden.
De chip moet leren van de auto hoe geregeld is met het inspuitmoment en turbodruk (zo is het mij uitgelegd) en daarna kan je gas gaan geven.
Nou na 500km werkte het kastje nog steeds niets, ik merkte geen verschil en ik kreeg een nieuw kastje, dus weer 200 km kachelen en toen BAM! zo wat een verschil, wat nou ECO diesel?
Volgens de verkoper krijgt de auto 30 pk en 70 nm erbij, dat is het verkoop praatje, en het moet zuiniger zijn.
Nou of het 30 pk is weet ik niet, maar rap is het zeker, de 200 nm vond ik al behoorlijk wat, maar dat moet nu toch zeker rond de 260 nm zitten, en dat merk je zeker bij het inhalen of gewoon gas geven, de snelheidsmeter gaat rap richting standje overtreding.
Het verbruik is het zelfde gebleven, echter ga je gas geven, dan schiet het verbruik omhoog logisch.
Ja leuk zo'n tjiptjoening dinguns

Mankemente di riduttore

  • 134.000 km

Er zijn trillingen voelbaar, niet in het stuur dit keer, nee.. in de stoelen, sterker nog de auto trilt?
Het doet zich voor bij het accelereren bij 50 tot 70km/h, bij het gas loslaten voel ik niets bij deze snelheden

Op het grande punto/evo forum staan een paar ervaringen, en ook de dealer ervaringen staan erbij, daar word men niet vrolijk van.
We gaan naar de plaatselijke universele garage autobedrijf Metz, monteur Leon doet een rondje rijden en zegt "het trilt bij accelereren bij 50 tot 70 km/h misschien uit balans of uitlijnen" de auto gaat op de brug en we voelen aan de steekassen, wiellagers, fusee kogels, een klodder vet is zichtbaar op de linkerzijde van de versnellingsbak, kan een oude reparatie zijn, de as hoes van de steekas is heel en zit op zijn plek, maar is dat zo? later blijkt dat het stiekem niet zo was
Leon zegt, ga maar naar de Fiat misschien hebben hun een oplossing, ze doen niets anders dan Fiat, misschien weten hun wat de oplossing is, dus zo gezegd..

De plaatselijke dealer van Fiat meld, balanceren, neemt verder geen actie, druk of zo? wil niet naar de auto kijken, en we gaan weg.

Toch de wielen eraf, moest lood bij was duidelijk uit balans, maar dat is het probleem niet, nee dank je de koekoek het is de linker steekas, echter het rubber is niet gescheurd, nee, die zit los? niet veel maar genoeg om het iedere keer een klein stukje vet wat in de homokineet zit, eruit te werpentegen de versnellingsbak.
De homokineet staat dus droog, en heeft al wat van de zijkanten waar het in moet glijden/rollen uitgesleten, hierdoor ontstaat onbalans.
Dus de monteur besteld een andere as, en dan gaan we opnieuw kijken of dit het probleem is, het is inderdaad druk in de garage wereld (vakantie periode) Boele de hoofdmonteur vult de homokineet bij en meld dat het trillen minder is geworden, heeft wel een andere as besteld en over enkele dagen word de as gemonteerd

Dus word vervolgt...

03-07-2015
Zo de nieuwe tweedehands as zit eronder, de trillingen zijn verdwenen.. gelukkig, en weer was de as hoes los geraakt en vet zat weer op de versnellingsbak.
Ik hoop dat de Evo zich nu een tijdje koest houd

Helemaal niets even

  • 158.000 km

Zo we zijn weer 24000 kilometer verder en? niets, gelukkig..
Het motortje knort tevreden, de man achter het stuur ook dus..
Is er dan helemaal niets?
Ik heb getracht om er led verlichting in te plaatsen in de bestaande remlichten en knipperlichten, het canbus systeem is het daar helemaal niet mee eens, die zegt gewoon verlichting defect, dus de gewone gloeddraad lampen er maar in laten zitten, was geen makkelijke klus trouwens, maar bij welke auto wel tegenwoordig.
Verder heb ik nog de kacheldraaiknop verlichting vervangen, ook een leuke klus van 45 minuten, niet echt simpel, maar dankzij het grande punto forum duidelijk uitleg gekregen.
Op naar de 200000 kilometer

kl*te kachel

  • 183.000 km

Winter is comming, Dat is wat betreft GP/Evo rijders een nadeel... want? nou de kachel in deze voertuigen zijn nou niet echt dat je zegt goed te noemen.
Iedere winter weer een crime qua warmte, ook in mijn vorige Grande Punto.
Ik rijd iedere dag 180km dus warm worden doet het wel, en dat is het dan ook, na ongeveer 15 a 20km komt en half warm/lauwe lucht uit de roosters.
Nadeel van de Eco diesels zegt men, andere zeggen dat de kachel radiateur van de Punto's te klein zijn? wie het weet mag het zeggen, maar dit is dan ook het enige nadeel van heel de auto.
Diesels worden niet zo warm, nou dat had ik niet in de Citroen C3 (als het het deed) die blies je zowat de auto uit...
Wat ook vreemd is als men de auto koud pakt in de ochtend gloren en het vriest of onder de 10 graden, en men rijd in de stad dan zie je de temperatuur meter helemaal niet bewegen? het kruipt omhoog en in plaats dat de meter richting het midden gaat bij bijvoorbeeld een verkeerslicht, gaat het juist naar beneden... tja
Maar verder een prima auto, zeer zuinig te noemen gemiddeld 1 op 22, goede zit (voor mij dan) en stuurt zeer goed.
Verder absoluut niets te klagen

Grote beurt gehad

  • 192.000 km

Yep daar gaat het signaal weer en om de 5 minuten de tekst olie verversen AUB, en daarbij ook nog een irritant knipperend olie lampje, het is tijd voor den 190.000km beurt.
Het geluid kan je uitzetten in het menu wat de Punto rijk is, maar het lampje blijft knipperen, sterker nog, volgens het boekje gaat de motor minder vermogen leveren als men door blijft rijden, dit om de motor te beschermen, dus een afspraak gemaakt bij de plaatselijke grootheden, Garage Metz
ook maar even een APK erbij, de schade is €257 en alle oliën en filters zijn weer vervangen.
Wel even een kleine kanttekening erbij, de remschijven moeten vervangen worden, nou na 190.000km mag dat ook wel een keer, ook de banden zijn aan vervanging toe, de originele eco continental zitten er nog onder, er zitten nog steeds geen scheurtjes in de banden ofzo, en het profiel is nog steeds 6 en 7 mm, maar banden van 6 jaar oud? banden worden hard en voor mijn gevoel mogen er nu wel nieuwe rubbers onder, ik moet er wel bij zeggen dat ook winterbanden heb, dus die 190.000 kilometer gaat niet helemaal op.
De beurten zijn mij ook niet helemaal duidelijk? om de 30.000 kilometer oliewissel, en beurten om de 35.000 kilometer? ik doe dat meestal gelijkertijd, maar als je de prijzen van Fiat Nederland neemt is dat ook niet zo gek, kan je na de oliewissel nog even door sparen voor een beurt.
Ik wilde de Punto EVO inruilen op een ander merk auto, maar gezien de huidige occasion prijzen en de huidige dagwaarde van mijn auto, blijf ik zolang er geen grote enge dingen aankomen, lekker doorijden.

Maar hoe rijd dit nu?

  • 212.000 km

oké, hoop ellende opgeschreven, maar hoe rijd zoiets nu?

Bij een koude motor hoor je het nagelen buiten, maar binnen .. het is rustig en niet overheersend.
De stuurpositie met een stuur die zowel in lengte als in hoogte verstelbaar is, in combinatie met een in hoogte verstelbare stoel, (verstelbaar ja maar als je de stoel omhoog doet gaat het ook naar voren, er zijn merken die dit anders doen) is het niet moeilijk de juiste positie te vinden.
De zitting is niet echt lang, dus ja men kan last krijgen van vermoeide benen, maar over het algemeen houd je het hier uren op uit, al had de rugleuning wel wat meer steun mogen geven, Punto's kunnen ook uitgerust zijn met elektrische lendensteun

De versnellingsbak laat zich gemakkelijk bedienen, en de koppeling gaat vrij licht de eerste 150.000km, daarna gaat het steeds zwaarder worden in mijn geval dan.

Het zicht naar achteren is goed te noemen, de A stijl neemt toch vrij veel zicht weg, complete auto's verdwijnen hierin.
De grote buitenspiegels zorgen voor goede zicht naar achteren

Het sturen, tja als het snel moet, kan de elektrische stuurbekrachtiging wel eens tegensputteren, maar dit is in extreme gevallen, verder stuurt de auto messcherp en kan men zeer scherpe bochten ervaren als flauwe.

De remmen, ja daar moet je aan wennen, in de positieve zin dan, een flauwe druk op het pedaal zorgt voor zeer goede stop, ik vergelijk het wel eens met een DS21 deurbel rempedaal (oké dit was extreem) maar de remmen zijn zeer goed te noemen, en bij een noodstop knippert ook de alarmlichten, die ook gelijk weer uitgaan na het loslaten van het pedaal.

Motorgeluiden op de snelweg, bij 100km/h draait het blokje 2000tpm, bij 3000tpm rijd de auto 150km/h, en nee zowel het geluid als de toerental word niet als storend ervaren, hoogstens een beetje rijwind.

Dus kan ik de auto aanbevelen? ja dat kan ik, natuurlijk er zijn extreme gevallen, en nee de auto is ook niet vrij van ellende, maar als individueel geval is de auto best goed te noemen, al is dit voor een ieder een andere beleving.

Stil going eh... strong

  • 221.000 km

We zijn weer 10.000 km verder en... de 4 banden zijn vernieuwd, nu M&S banden rondom a €600 en 4 nieuwe schijven, 4? ja 4.
Ik had 2 nieuwe rem schijven voor laten monteren, want achter zitten trommels, echter na 3 weken zat er al roest op de randen en op de vlakken waar de remblokken de schijven raken, ja dat is vlot.
"je remt te weinig.." zei de monteur van de garage, ja dag! zei ik, ik rijd dagelijks 166 km op de snelwegen, dan is er weinig rem gebruik nodig in de uren die ik rijd (05:30 uur/14:00 uur/23:00 uur) minder druk dus, wat zijn de alternatieven?
"Bosch remschijven, die zijn beter" nou tegen meerprijs wat de remschijven kosten, dus met inruil van de gebruikte schijven, die gemonteerd en weg problemen.
Echter.. nu weer iets nieuws, bij het indrukken van het rempedaal bij nat weer, komt er op het dashboard de melding "parkeerverlichting nakijken" in het begin paniek in de zin van ik moet lampjes vernieuwen en dat is geen fijne klus bij deze auto, echter na het nazien van alle lampjes bleek er geen een lampje stuk te zijn en deed dit probleem zich alleen voor bij nat weer, en dan ook niet altijd, tja het word er wel oud mee denk ik, leuk dat canbus..

De banden is een heel ander iets, daar moest ik echt even aan wennen, allereerst stuurt het ontzettend licht natuurlijk, daarna het sturen in bochten, ik kreeg het idee dat het uit ging breken op de bochten, echter dat was dus niet het geval, de TYFOON banden rijden iets anders dan de viking banden die erop zaten (op rotondes ging de auto rechtdoor!) effe wennen dus.

Nog iets te mekkeren? nope.. het is inmiddels weer tijd voor een kleine beurt, maar dat is weer volgende week

M-Jet ellende

  • 222.985 km

2 weken terug een kleine beurt gehad, heel erg subtiel weergegeven door de firma FIAT dat super irritante knipperende olie lampje in de toerenteller, en de tekst "laat motorolie verversen" de tekst verdwijnt na 2x knipperen, maar het lampje blijft knipperen totdat de olie ververst is, natuurlijk is het logisch dat na 30.000km het tijd is voor verse olie, en een spoelbeurt voor het blok, maar hadden ze dat nou niet "effe" beter kunnen brengen?
Afijn het is weer gebeurt, en om mijn behoefte aan warmte in de auto op een hoger niveau te brengen, heb ik een heuse stoelverwarming gekocht bij de webshop van de Lidl a €12,99 jawel!!
En? hoe bevalt het?
Montage tijd 2 minuten, het is een matje wat bovenop de stoel komt, en je zit een stukje hoger, de voeding gaat via de 12volt aansluiting in de auto en binnen 3 minuten een warme bips en rug, de auto volgt dan met warmte na.. ja ... 15 minuten, het wordt behoorlijk warm ook, na een week gebruik kan ik niets zeggen over de betrouwbaarheid, maar mijn verwachtingen zijn overtroffen voor die €12.99.

Op 23-12 staat de motor braaf te knorren/ratelen/ hoe je het noemt, als ik plots een raar geluid onder de motorkap vandaan hoor komen, het zou toch niet de beroemde distributie ketting zijn? ja ik rijd nog steeds met de originele rond, en ja ik weet van de gigantische problemen die hier uit voortvloeien, genoeg leed gelezen.
Ik rijd naar mijn universele garage toe, die luistert maar hoort in de eerste instantie het geluid niet, het is niet constant, tik tik en dan 5 seconden niet en dan weer tik tik, oké hij zegt ik heb geen idee nadat hij met stethoscoop heeft geluisterd op diverse plekken, het komt niet rechts vandaan waar de beroemde ketting zit, maar waar het vandaan komt?
Hij weet het niet, hij meld ga naar de FIAT toe en vraag of zij daar ervaring mee hebben, hij wil wel graag weten wat het is/was.
Afspraak gemaakt met Autopalace in Almere en ik kan al direct komen, super!!
De wel erg jonge monteur komt na 10 minuten al de auto halen en luistert mee, ook hij hoort het niet in de eerste instantie (of ik heb een afwijking?) maar na het aanwijzen van de interval van de tik geluiden, besluit hij de auto voor nadere inspectie naar binnen te rijden, na 15 minuten krijg ik de tijdelijke uitslag te horen, tijdelijk? ja men denkt dat het onder de kleppendeksel zit en dat het een gebroken tuimelaar is.. de auto mag niet meer rijden, maar zeker weten doet men het niet.
Oké ik hoef geen onderzoek kosten te betalen, en bedank hun hiervoor maar besluit mijn auto toch terug te brengen naar mijn universele garage voor de reparatie aan de gebroken tuimelaar of zo iets?? ik heb sinds de constatering alweer 450km gereden op eieren weliswaar, maar het geluid is A niet erger geworden en B ik denk niet dat het een gebroken tuimelaar is, wat het wel is hoor ik waarschijnlijk op 30-12 of anders 04-01, dus wordt vervolgt..

Auw!

  • 223.000 km

Nou het verlossende woord van de garage is eruit
Het is niet:

De nokkenassen
De tuimelaars
De Drijfstanglagers
De krusaslagers
De nokkenassen
De zuigers
De distributie (wordt wel vernieuwd, vond het wel tijd)
De waterpomp
De brandplaatjes
De verstuivers
enz.

Het blok ligt volledig uit elkaar, en is beoordeeld door diverse specialisten op waardes en of slijtage, die zijn er gewoonweg niet!

Wat is dan de tik? goede vraag, ze kunnen alles domweg wel gaan vernieuwen, maar waar geen speling of slijtage zit wordt door de monteurs niet vernieuwd, natuurlijk kan je alles gaan vernieuwen, maar dan praat je over dingen die niet meer leuk zijn, een setje klepstoters vernieuwen kost 420ex btw, en dan het sloopwerk aan het blok, dat gaat in de papieren lopen.

Men is 3 dagen aan het zoeken geweest, rijden luisteren, en dan maar demonteren, bij de FIAT zei men dat het een gebroken tuimelaar was, nou ze zijn allemaal in blakende gezondheid.

De auto gaat voorlopig niet weg, de garage rekening bedraagt meer dan €2000 en dat is gelijk aan de dagwaarde bij inruil bij een autobedrijf aldus de ANWB (net nagekeken) voordeel is dat er nu weer garantie op het blok zit, en ik mij geen zorgen hoeft te maken over de distributie ketting, of de tik dan ook weg is?
Mocht de brandstofpomp dan ooit de geest geven, tja dan is het einde oefening, die is echt duur
Vrijdag 12-01-2018 krijg ik misschien de auto weer terug, en heb ik een gratis vervoermiddel (wat ik altijd al had willen proberen!) tot mijn beschikking, een Daihatsu Sirion. ja dat is een hele andere ervaring, Punto ik mis je...

Auto is weer thuis

  • 223.129 km

Vanmiddag telefoon, auto is klaar!
Over de rekening gaan het maar niet hebben, want die is inderdaad hoger dan de dagwaarde, kan je lang en kort over discussiëren maar wat koop je anders voor dat geld? iemand anders zijn ellende? inruilen? de onderhoud geschiedenis van deze auto is mij geheel bekend en ja ook deze kan opnieuw kapot, van doem denken ga jezelf ook kapot, dus voorlopig blijf ik met deze EVO rond tuffen.

Hoogte punten op de rekening waren:
*distributieketting set
*nieuwe pakkingen
*krukas keerring
*brandplaatjes
*verstuiverpakking
*Weer nieuwe olie en filter
Het duurste was het zoekwerk, zou niemand verbazen, echter het probleem is niet gevonden, alles is gewoon goed en heeft de juiste waarden, het geluid? ja dat is wel weg?

Nu hoop ik een tijdje niets meer van mij te laten horen en wil gewoon lekker doorrijden

Yep volgende probleem

  • 225.000 km

Nou probleem..., de taatlager is kapot, dus die moet vervangen worden, niet zo grote ingreep, maar weer een item voor op het lijstje.
Tijdens het rijden / sturen hoor de de veerpoot linksvoor ergens overheen schieten,het geluid klonk bekend, dit had ik ook al met mijn grande punto toen deze net een paar maanden oud was, dus het lager heeft het wel even uitgehouden.
Het lager zit bijna vast, schokkend draait de veerpoot, het lager is niet zo duur €56 ongeveer, maar het sloopwerk weer..
Een voordeel voor de nieuwe eigenaar straks, "onderhoud historie is bekend, hoop aan gedaan, altijd buiten gestaan"

Volgende week gaat het weer onder het mes
Tot zover het leed wat Punto Evo heet.

Probleem opgelost

  • 226.000 km

Zelf helende auto's? ja ze bestaan nog, de taatlager hoor ik niet meer, dit terwijl het zichtbaar en hoorbaar was.
Na de verkeersdrempels op de Houtribdijk flink te hebben geraakt, is het geluid geheel verdwenen. (90km/h ipv 80)

Het lampje van parkeerverlichting nazien is ook uit en uit gebleven, oorzaak was een losse oranje draad met zwevende zekering bij de zekering kast binnenin de auto, ik dacht eerst dat het de remlicht schakelaar defect was, maar na rommelen (letterlijk) aan de bedrading bleef het euvel uit.
Bij betere temperaturen gaan we eens kijken was er mis is daar.

Dit jaar maar eens flink sparen voor een opvolger

Einde oefening

  • 228.000 km

De Punto is nu echt fiscaal overleden
Vrijdag ochtend om 05:45 stak het officieel zijn tong uit, door olie op de A6 te sproeien via zijn krukaskeerring aan de versnellingsbakzijde.
Zijn laatste melding was op het display te lezen "zet motor uit, oliedruk te laag, zet motor uit"
Op de A6 zag ik in de buitenspiegel een flink rook gordijn, daarbij viel op dat de turbodruk er niet meer was (goh wat een verschil als die uitvalt!) dus die is waarschijnlijk ook stuk, maar dat is een aanname.

Ik heb in totaal 140.000km met deze auto gereden, en dat waren geen goedkope kilometers, ik zou bijna zeggen dat er Citroen genen er in hebben gezeten gezien de pech die ik ermee hebt gehad, (zie review C3)

De auto is ingeruild, en we gaan nu Japans rijden iets kleiner ook, een Cuore... ja iets geheel anders..
De criteria was, klein, goedkoop, geen poespas erop, zuinig, en dit auto..tje, heeft dit allemaal

Arrivederci Fiat, ciao!!

4,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.