Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 177.500 km |
Eerste indrukken
- 250 km
Ik heb vandaag mijn 2 maanden geleden Fiat Punto evo in ontvangst mogen nemen.
Het betreft een 85 mjet.
Ik ben zelfstandige en was op zoek naar een auto in de 14% klasse, omdat daar tot het einde van dit jaar nog wat gunstige fiscale regelingen voor gelden.
Reviews en ervaringen heb ik veel gelezen hier op de site. Voor mij bleef de alfa mito en punto evo over. De mito eigenlijk hoofdzakelijk vanwege het feit dat je die dik aan kunt kleden. Dit is vaak niet het geval bij auto's in deze klasse.
De punto kan ook dik aangekleed worden. Alleen kun je hier geen ingebouwde navigatie en geen xenon op krijgen. Ik vind het model echter wel mooier dan de mito -hoewel ik die zeker ook mooi vind-.
De evo is wel enkele duizenden euro's goedkoper dan de mito. Ook vond ik deze kleur erg mooi voor de evo. Alles bij elkaar opgeteld toch besloten om voor een evo te gaan.
Ik kan er nog niet bijzonder veel over vermelden omdat ik hem pas vandaag heb gekregen en er 250 km mee heb gereden.
Comfort:
Voor mij persoonlijk goed. Zou van mij zelfs iets stugger mogen, om lekkerder door de bochten te kunnen. Maar dit heeft misschien met de eco banden te maken.
De evo is erg stil vergeleken met de golf 5 die ik hiervoor had.
Bij 120 op de snelweg hoor je alleen de banden en vrijwel geen motorgeluid. Als ik als referentie de golf met pompverstuiver neem maakte die duidelijk meer motorlawaai bij een zelfde snelheid.
De stoelen (er zit een lederen sportinterieur in) zitten zeer comfortabel.
Ben erg blij dat ik deze gekozen heb. In de proefrit met de evo had ik er een met een normaal interieur maar die stoelen vond ik veel te glad. In de bochten gleed ik er bijna af.
De stoelen van het sportinterieur geven beter steun, alhoewel je er niet ingegoten zit. Het is natuurlijk geen echte sportauto.
De lendensteun is ook een hele goede keus geweest en geeft veel steun in je onderrug.
Ook de armsteun draagt bij aan het comfort.
Deze is erg stevig. Had verwacht dat hij ieler zou zijn. In de auto waarin ik proef reed zat ook geen armsteun.
Prestaties:
Je kunt goed meekomen met het overige verkeer. ik heb nog niet harder gereden dan 130, en het valt me niets tegen moet ik zeggen. In elk geval veel beter dan de 3 cilinder van vag waar ik mee mee gereden ben. Niet zelf in gereden dus.
Betrouwbaarheid:
Daar kan ik nog niet veel over zeggen op het moment. 3 sterren dus voorlopig. Aan fiat en de dealer wat er bij/af kan in de toekomst.
Gebruikskosten:
Hier kan ik ook nog niets over vertellen in dit stadium. Idem als bij betrouwbaarheid.
Kleine update
- 850 km
Even een kleine update.
Inmiddels staat er 850 km op de teller.
Een minpunt van de evo vind ik de besturing.
Deze is erg licht en ongevoelig.
Aangezien de bekrachtiging elektronisch is zou het mooi zijn als hier één of andere update voor zou komen waarmee je de stuurbekrachtiging zou kunnen regelen. In mijn geval dus dat hij wat zwaarder zou sturen.
Ik begrijp ook niet dat er een citystand aanwezig is.
Nog een minpunt vind ik de cruisecontrol.
Als je deze uitzet moet je elke keer weer opnieuw de snelheid die je daarvoor ingesteld had staan instellen.
Een optie is om de cruisecontrol uit te schakelen dmv te remmen of de koppeling een keer in te trappen.
Ik las ook al verhalen van mensen die snel last van beslagen ramen hadden in hun evo.
Daar heeft de mijne blijkbaar ook last van.
Ik laat de airco zoveel mogelijk uit en net besloegen de voorste zijruiten al een beetje.
Het feit dat ik de airco liever uit heb dan aan komt omdat ik de ervaring heb dat wanneer je altijd met de airco aan rijdt en hij het op een gegeven moment niet meer doet vanwege een te lage buitentemperatuur de ramen juist extra snel beslaan. Veel sneller dan wanneer je de airco dus altijd uit hebt.
Pluspunten vind ik het lage geluidsniveau in de auto, de goede zit in de lederen sportstoelen en het aangename interieur.
Op de dag dat ik de auto kreeg ontdekte ik na thuiskomst een paar kleine plekjes op de linkerachterdeur, boven de ruit.
2 plekjes lak weg. Ik denk dat er wat op is gevallen. Het lijkt op steenslag.
Ik heb hier een foto van gemaakt en het bij de dealer gemeld.
Kreeg de volgende dag al een mail terug met excuses en ze willen dit zo snel mogelijk repareren dmv een spotrepair.
Aanstaande donderdag moet ik hem brengen.
Ben hem dan helaas wel 5 dagen kwijt.
Gisteren heb ik de dealer gemaild. Ik wilde een week nadat ik de evo besteld had een paar wijzigingen aanbrengen. Helaas ging dit niet meer omdat hij al in het productieproces zat.
Ik wil namelijk toch graag een spoiler op de achterklep en zijskirts. Dit maakt hem net wat meer af.
Heb nu dus prijsopvraag gedaan. Mochten ze dit voor een leuke prijs kunnen doen dan kan ik misschien alles tegelijk laten doen. Spotrepair en zijskirts + spoiler.
Dan ben ik hem tenminste niet 2x een poosje kwijt.
Ik vergeet nog bijna wat:
Afgelopen week zijn er Pirelli winterbanden onder gegaan. Deze maken wel meer herrie dan de conti's die er af fabriek onder zaten.
Ze zitten dus om de originele 15" velgen. Na de winter gaan deze velgen + banden er onderuit en komt er een set 17" fiat velgen onder. 11 spaaks velgen in donker antraciet.
Het verbruik over 120 km met deze winterbanden is volgens de boordcomputer 1 op 22,5.
Niet slecht dus, alhoewel ik niet weet hoe nauwkeurig de bc is.
Tot zover deze update.
Terug naar de dealer
- 1.400 km
Ik ontdekte op de dag van aflevering een paar putjes in de linkerachterdeur, boven de ruit.
Blijkbaar was daar wat op gevallen.
Een soort steenslag lijkt het op. Foto van gemaakt en naar de dealer gemaild.
De volgende dag werd ik gelijk gebeld en vroegen ze om een afspraak te maken. Die is gepland voor vandaag.
Ze voeren nu een spotrepair uit. Hopelijk zie je er hierna niets meer van.
Ook laat ik nu gelijk zijskirts en een achterspoiler monteren.
Die wilde ik al bestellen een week nadat ik de auto besteld had, maar dat ging niet meer, omdat hij al in het productieproces zat.
Wel balen, want ik ben nu 700 euro meer kwijt. Af fabriek had dit nog geen 300 euro moeten kosten. Nu 1000.
Maar aangezien het wel goed moet gebeuren laat ik het de dealer maar doen.
Verder is er weinig nieuws te melden. Vanmorgen moest ik 3x starten voor hij aansloeg. Dit kwam mede omdat de radio aanstond denk ik. Je hoort dan de startmotor niet, en als je dan de sleutel te snel loslaat krijg je dat.
Verder hoorde ik pas wat 'bonken' als ik door een bocht ging. Zowel naar links als naar rechts.
Na wat geprobeer en gezoek kwam ik er achter dat dit bij de gordel vandaan kwam. Als die niet helemaal goed strak aangespannen zit dan beweegt het gedeelte waar de gordel begint, linksonder naast de stoel, tegen de plastic bekleding van de b stijl aan. Het leek dus heel wat dat gebonk, maar was iets van niks.
Vorige week zijn er Pirelli winterbanden onder gekomen (type weet ik zo snel niet).
Het verbruik is nu gemiddeld 1 op 22,6 volgens de boordcomputer.
Valt me dus helemaal niet tegen. Op de snelweg rijdt ik 120 á 130, en op binnenwegen 70-90.
Over inrijden heb ik al verschillende verhalen gelezen. De 1 zegt, niet meer dan 2250 toeren maken, en de ander 3000.
Ik ben nog niet hoger geweest dan 3000. En dit maar heel kortstondig met optrekken.
Normaal laat ik hem nooit boven de 2500 rpm uit komen met optrekken.
De stilte valt echt op in de evo. Ik hoor alleen het geluid van de vrij lawaaierige winterbanden. Vrijwel geen motorgeluid.
Ook niet bij 130 op de snelweg.
Terug uit Oostenrijk
- 7.120 km
Zojuist terug gekomen van 5 dagen Oostenrijk met de Evo.
Hij heeft zich goed gedragen.
Op de heenreis hebben we rond de 1100 km gereden in 13 uur tijd. Hoofdzakelijk snelweg. Alleen de laatste 2 uur hebben we binnendoor gereden, wat door de sneeuwval niet echt prettig was.
De stoelen zitten erg goed. Ook na een rit van 13 uur.
Ik had zelf alleen last van mijn rechterknie toen we aankwamen in Oostenrijk. Op den duur is het wat lastig om je been goed weg te zetten. Na een uur of 10 rijden begon ik er last van te krijgen. Ik ben zelf 1.86 lang.
Mijn vrouw, die meereed had nergens last van.
Van mijn rug heb ik geen enkele last gehad, en daar ben ik normaal gesproken vrij gevoelig voor.
Ik zou dus iedereen de lederen sportstoelen aanraden. Die zijn die €995 meer dan waard!
Toen we in Oostenrijk waren hebben we ook veel gereisd. Onder andere naar Italië en Slovenië.
Alles bij elkaar hebben we zo'n 4000 kilometer gereden in 5 dagen tijd. Temperaturen schommelden tussen +4 en -13 graden.
De 1.3 multijet heeft ongestoord zijn werk gedaan.
In de bergen sleurt hij de evo vlot omhoog.
Wat wel lastig is dat tijdens het afdalen in de bergen je veel moet remmen.
Ik denk dat dit komt door het feit dat het zo'n klein motortje is, en hij minder compressie heeft dan een grotere motor.
Ook koelt bij het afdalen de motor snel af.
Normaalgesproken staat de meter van de koelvloeistof in het midden, recht naar boven. Dat is op de helft van de meterschaal zeg maar.
Tijdens afdalingen zakte hij vaak voor een kwart terug.
De kachel bleef dan wel gewoon warme lucht geven overigens.
Ik heb tijdens deze kou overigens totaal geen last gehad van beslagen ramen. 's Morgens moesten we altijd krabben. Ik had verwacht dat dit veel erger zou zijn, maar misschien heeft dat met het klimaat van Oostenrijk te maken.
De vering is wel vrij stug, maar dat komt mede door de korte wielbasis denk ik.
De besturing vond ik in het begin erg licht, maar dat is alleen in de middenstand. In lange bochten is de besturing zelfs wat zwaar te noemen. Denk dat dit komt door de elektronische stuurbekrachtiging. Die zorgt voor de wazige middenstand. Het contact met het wegdek bij rechtuit rijden is er niet. In bochten langere bochten is dat gevoel er dus wel.
De cruisecontrol begin ik nu aan te wennen, maar die leidt af en toe een eigen leven. Als je 70 rijdt in zijn 5 en de weg loopt iets omhoog en je wilt sneller gaan rijden door de hendel omhoog te duwen voel je hem even versnellen en dan stoppen. Dan kun je aan het duwen blijven, maar hij stopt elke keer na een klein stukje versneld te hebben. Bij een rechte weg is dit niet. Ik denk dat de cruisecontrol dan 'denkt' dat je onder de toeren rijdt, maar dat is niet het geval, want als je met het gaspedaal gas bijgeeft gaat dat wel vlot.
Heuvel af moet je ook op de cruisecontrol continu bijremmen. De cc is bij flinke afdalingen dus onbruikbaar.
De remmen hebben hun werk wel goed gedaan overigens.
Ik ben er ook achtergekomen dat wanneer je een noodstop maakt de alarmlichten snel gaan knipperen. Als waarschuwing voor het achteropkomend verkeer. Dit zou een mooi systeem moeten zijn. Alleen knipperen ze veel te kort. Het zou beter zijn als ze langer knipperen en als ze sneller zouden gaan knipperen. Je moet nu wel zeer hard remmen vooraleer deze functie in werking treedt.
Afgelopen morgen kreeg ik de kofferklep niet meer open. Deze was blijkbaar vastgevroren.
Ook het raam van de rechterachterdeur ging niet meer open, en liet een irritant gekraak horen tijdens het rijden over hobbelige wegen.
Toen het raam ontdooid was en weer open gedraaid kon worden was ook die rammel weg.
Het verbruik valt me helemaal niet tegen. Ik heb zojuist de verbruiksmonitor ook geupdated. Dit komt redelijk overeen met wat de boordcomputer aangeeft.
Ik heb deze evo niet gekocht om zo zuinig mogelijk te rijden, maar om de vele belastingtechnische voordelen als je hem zakelijk koopt.
Dat in ogenschouw nemende, en het feit dat ik van en naar Oostenrijk continu 120-130 op de gps heb gereden vind ik het verbruik absoluut positief.
Ik ben overigens wel een echte dieselrijder. Vandaar ook mijn nicknaam natuurlijk :)
Voor we naar Oostenrijk gingen heb ik overigens schade gereden.
Ik moest stoppen voor een spoorwegovergang en toen reed er een bus(je) van connexxion achterop. Die had te laat gezien dat ik stopte.
Hard ging het niet, hooguit 20 schat ik. Zij kwam de voorrangsweg waarop in reed opgedraaid vanuit een zijstraat links van mij en raakte de bumper links op de hoek.
De bumper zit nu wat naar binnen gedrukt en de lak zit vol met haarscheurtjes op de plek waar ze me geraakt heeft.
Ik moet nog een afspraak maken met een expert.
Bij de dealer heb ik geinformeerd of ik de Evo zo, met schade in kan ruilen, en daar hadden ze wel oren naar.
Ik gebruik dan het schadebedrag om bij te betalen op een nieuwe.
Normaalgesproken was dit nooit de bedoeling, maar ik baal er ontzettend van dat mijn eerste nieuwe auto nu gelijk een schadeauto is.
Ik was er echt goed ziek van toen het gebeurde, maar misschien kan ik er beter van worden.
Ik wil precies dezelfde terug, alleen 3 deurs en met alle opties die er zijn, op een panoramadak en parkeersensoren na.
Krijg dat gelijk het model van na de facelift, maar eerst kijken of we een leuke deal kunnen maken met de dealer.
Ik kwam afgelopen avond net door de deur toen de telefoon ging. Was Fiat Nederland om te informeren hoe het gegaan was bij de dealer omtrent de aankoop en aflevering van de Evo. Moest een aantal vragen beantwoorden.
Netjes dat ze dat doen.
Dat was het zo'n beetje. Hoop dat mensen wat aan deze review hebben.
Het is misschien wat warrig allemaal, maar ik ben geen autojournalist.
7000 km verder
- 13.750 km
Inmiddels zijn we weer zowat 7000 kilometer verder.
De evo blijft onverstoorbaar zijn werk doen: Km's maken. Gemiddeld zo'n 100 per dag.
In die tijd heb ik een paar kleine probleempjes gehad/gevonden. Als je de kofferklep open doet loopt er water wat in de klep zit aan de binnenkant van de achterruit.
Heb éénmalig een probleem gehad met het gaspedaal. Trok toen op voor een stoplicht en toen hij in zijn 3 stond was het gaspedaal dood. Tot de bodem ingetrapt maar hij bleef gewoon stationair lopen. Niet prettig op een provinciale weg met een rits auto's achter je. Dit duurde echter maar een seconde of 5 (voor mijn gevoel veel langer) en is daarna niet meer voorgevallen.
Met het koude weer begon de km. stand te knipperen. Na wat rond gezocht te hebben op internet blijkt dat vaker voor te komen. Echter icm problemen met het blue & me systeem.
Dat was bij mij niet het geval. Het is spontaan overgegaan en niet meer terug gekomen.
Bij temperaturen van -18 was het gewoon starten en lopen. Alleen de eerste paar tellen maakt de motor wat meer lawaai dan gebruikelijk maar verder doet hij onverstoorbaar zijn werk. Met de lage temperaturen toch steeds rond de 1 op 20 gereden. Mét winterbanden. Mijn rijstijl is vlot. Op snelwegen rijd ik altijd 130-140. Soms 120.
Het verbruik is het gunstigst rond de 110 op de teller, afhankelijk van de wind en weersomstandigheden.
Het leder van de bestuurdersstoel begint wat te glimmen. In nieuwstaat is dat mooi mat. Maar dat voorkom je toch niet.
Heb ook enkele ritten gemaakt met 4 personen en de nodige bagage. Dit gaat probleemloos. De auto is dan weinig trager met accelereren.
Het remmen met zware belading gaat ook probleemloos.
Het remmen vind ik zoiezo een goed punt van de evo. Had niet verwacht dat hij zo bijterig zou remmen, met die trommels achter.
Inmiddels kijk ik uit naar het einde van de winterperiode, want dan kunnen er zomervelgen onder. De keus is gevallen op 17" abarth velgen icm continental sportcontact in de maat 205-45-17.
Als iemand ervaring heeft met dit formaat banden onder zijn evo hoor ik dat graag.
Wil hem namelijk ook 3 of 4 cm laten verlagen. Dan oogt het allemaal wat sportiever, en het oog wil ook wat natuurlijk.
Al met al op wat kleinigheidjes na die zichzelf opgelost hebben dus een probleemloze auto tot nogtoe. Heb nog geen spijt van mijn keuze.
Kapotte turbodruksensor
- 14.000 km
22 februari toen ik de evo startte een foutmelding: Laat motor controleren.
Geel uitroeptekentje en motormanagementlampje branden allebei. Start&stop werkt niet meer. Auto liep gewoon zoals normaal. Niets te merken.
Bij thuiskomst toch maar de dealer gemaild. 10 minuten later mail terug. Als ik in de buurt was kon ik langskomen en zouden ze hem gelijk uitlezen.
Volgende dag gelijk gedaan. Terwijl de evo onderzocht werd, werd ik uitgenodigd in het 'cafeetje' dat zich in de showroom bevind.
Na 1,5 uur daar doorgebracht te hebben was de evo klaar.
Probleem was een defecte turbodruksensor, welke direct is vervangen.
Kan de beste overkomen, en supergoede service van de dealer, Nieuwkoop in Den Bosch. Waar maak je dat tegenwoordig nog mee dat je gewoon langs kan komen wanneer het jouw uitkomt en gelijk wordt geholpen?
Foutmelding is weg en de evo rijdt nog hetzelfde als ervoor :)
Nieuwe velgen met zomerrubber!
- 14.500 km
Gisteren zijn er nieuwe velgen met zomerbanden onder de evo gekomen.
Ik was al lange tijd op zoek naar leuke velgen.
De keuze is gevallen op 17" abarth velgen in de kleur titanium. Die kleur was voor mij persoonlijk een vereiste omdat dat in mijn ogen goed staat icm de kleur van de auto.
Als banden heb ik gekozen voor Continental Sportcontact in de maat 205-45-17.
Wat een vooruitgang zijn deze banden. Ik herken mijn eigen auto niet meer. Het weggedrag is zoveel verbeterd tov de pirelli winterbanden die eronder lagen.
De conti's zijn iets breder, 205 tegenover 185 voor de winterbanden.
De auto stuurt veel strakker, ligt beter in de bochten, en het afrolgeluid is vrijwel verdwenen.
Ik heb al veel banden versleten, maar zoveel verschil heb ik nog nooit gemerkt.
Ik weet niet of het ook met de velgen te maken zou kunnen hebben. Weet het gewicht niet van de abarth velgen, maar ik denk dat ze niet lichter zullen zijn dan de originele 15" type 208 exemplaren van Fiat.
Ben in elk geval erg blij met deze set.
Toen mijn vrouw de auto met nieuwe velgen zag was het eerste wat ze zei: Hij moet verlaagd worden. Vrouwlief houd ook van wat sportief ogende auto's gelukkig.
Na overleg met de monteur bij de dealer (ditmaal van den Dungen in Veghel) heb ik besloten om -3 cm Eibach veren eronder te laten zetten.
Die sluiten het beste aan bij mijn wensen.
Ga je lager dan 3 cm dan is het raadzaam om de complete schokdempers+veren te vervangen.
Ik wil comfort houden en geen problemen met drempels krijgen, want rijdt veel met de evo.
Bovendien vind ik het zonde om de vrijwel nieuwe originele schokdempers nu al te vervangen.
Het wachten is nu op de veren. Zodra die binnen zijn maak ik zo snel mogelijk een afspraak en kan de boel eronder en uitgelijnd worden.
Ik ben trouwens bij van den Dungen terecht gekomen omdat die voor een goede prijs de abarth velgen konden leveren.
Mijn evo gaat daar vanaf nu ook in onderhoud. Ben positief verrast door deze dealer.
Als de veren eronder zitten plaats ik opnieuw een review met de ervaring hiermee en een foto. Van de velgen heb ik trouwens ook een foto geplaatst.
Verlaagd
- 15.800 km
Afgelopen morgen is de evo verlaagd. Er zijn Eibach pro sport veren onder gegaan. Deze zijn 3 centimeter lager dan de originele, en geeft de evo een net iets dikker uiterlijk.
Hij is nu precies zoals ik het voor ogen had, en ben er zo erg blij mee.
Er is ook een originele set fiat slotbouten op gekomen, en uiteraard is de auto gelijk uitgelijnd.
Hij is nauwelijk stugger als met de originele veren, alleen in de bochten is hij weer stabieler dan origineel. Het lijkt erop dat hij zelfs iets zuiniger is geworden na de verlaging. Over een stuk van 5 km, wel weinig wind, maar wind tegen deed hij bij 90 km/h 1 op 30-32.
Kan er pas na een paar tanks iets zinnigs over zeggen natuurlijk. Ik hou het in de gaten.
Verder heb ik weinig te melden. Rij momenteel iets minder en de km stand staat nu op 15.900 ongeveer. Over het algemeen ben ik goed te spreken over de evo.
10.000 km verder
- 23.500 km
Inmiddels zijn we 10.000 km verder. De evo heeft deze zonder problemen afgelegd. Olieverbruik is nihil, brandstofverbruik gemiddeld rond de 1 op 21 bij een gemiddelde rijstijl. Op snelwegen 120-140. Ga niet speciaal zuinig rijden omdat dit een ecomodel is.
Bij km stand 20.000 ontdekte ik in de zijwang van het zitvlak van de bestuurdersstoel een scheurtje. Heb hierover contact gehad met de dealer, en dit valt niet onder de garantie. Alleen als de stiksels loslaten valt het onder de garantie.
Hierop heb ik een mail gestuurd naar Fiat Nederland. Dit is inmiddels een week geleden maar ik heb nog niets van ze vernomen.
Dit is voor mij een reden om geen nieuwe fiat meer te kopen.
Ik vind het persoonlijk abnormaal dat bij een auto met 20.000 km op de teller, 6 maanden oud, zulke problemen ontstaan.
Ben nu bij een specialist geweest, en de wangen van de stoelen blijken van kunstleer te zijn, en dit komt dus vaker voor. Heb al andere punto rijders gesproken die hetzelfde probleem hebben.
Ik laat er nu een nieuw stuk echt leer in zetten ipv kunstleer. Dan is het voor de toekomst ook opgelost.
Zodra het nieuwe stuk leer erin zit zal ik een foto plaatsen.
Stoel gerepareerd
- 23.550 km
En de stoel is gerepareerd. Foto toegevoegd.
Kosten waren €100,00 ex btw.
30.250 probleemloze km's
- 30.250 km
Inmiddels staat de teller op 30.250 Km's.
Afgelopen week enkele dagen naar Duitsland geweest alwaar we met 4 volwassen zo'n 1500 km rondgetoerd hebben.
Hij heeft zich uitstekend gedragen. Het gemiddelde verbruik met 4 volwassenen was zo rond de 1 op 20. Op snelwegen 140 op de gps gereden. In de heuvels wat rustiger uiteraard.
Afgelopen donderdag het oliepeil gecheckt en dat staat nog exact hetzelfde als toen ik de evo kreeg. Olieverbruik is dus werkelijk nihil.
Het motortje lijkt steeds pittiger te worden. Alleen tot de 1700 toeren zit er niet veel pit in. Het lijkt op een turbogat, maar denk dat het aan de software ligt. Die is zo ingesteld om de co2 uitstoot te halen.
Bij de 30.100 km begon het olielampje te knipperen en kwam de melding dat de olie ververst moet worden.
Het vreemde is dat de olie bij de 30.000 km ververst moet worden, en dat de auto bij de 35.000 km een kleine beurt nodig heeft.
Dit vind ik wel onzinnig, dus ik laat het gewoon gelijktijdig uitvoeren.
Afgezien van de scheurtjes in het leder van de zijkant van de bestuurdersstoel heeft hij zich tot nogtoe uitstekend gedragen.
Het gemiddelde verbruik houdt ik ook bij op de site van autoweek, dus is waarschijnlijk in te zien als je op mijn profiel klikt.
Minpunten zijn de slechte ruitensproeiers.
Pluspunt zijn de 17" velgen & banden combinatie.
De conti sportscontact 3 zijn werkelijk goede banden en hebben het rijgedrag van de evo compleet veranderd. In positieve zin.
Ik heb nu 16.000 km met deze banden gereden, maar ze zijn nog steeds als nieuw.
Ik weet niet hoelang ik de evo nog wil gaan rijden, maar ik zit eraan te denken om de garantie (standaard 2 jaar) uit te breiden.
Dit kan met maximaal 5 jaar, zodat je in totaal dus 7 jaar garantie hebt.
Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
De betrouwbaarheid heb ik naar boven bijgesteld op 5 sterren.
De gebruikskosten ook. Heb nog nooit zo goedkoop gereden.
Paar storingen
- 38.250 km
Enkele weken geleden begon de mediaplayer vreemd te doen. In de zin van dat hij vrijwel geen usb sticks meer herkende. Terwijl ik dezelfde sticks al lang in gebruik had.
Daarnaast kon ik de tomtom2 niet meer connecten met de auto.
Zelf vanalles geprobeerd om het op te lossen, maar zonder resultaat. Een software update mislukte keer op keer. Kreeg dan de melding dat ik de usb stick verwijderd had. Aan het eind van het liedje werkte er vrijwel niets meer, en had ik alleen nog een Italiaans sprekende dame.
Toch maar een afspraak gemaakt bij de dealer. Die zijn er zo'n 1,5 uur mee bezig geweest. Toen werkte alles weer. Echter toen ik wegreed bij de dealer brandde er een geel icoontje van een storing en kreeg ik de melding dat start&stop niet meer werkte. Gelijk omgedraaid, en de auto uit laten lezen.
Toen bleek er 1 of andere sensor bij het rempedaal niet goed meer te werken. Deze is gelijk vervangen.
Alles onder garantie uiteraard.
Tijdens mijn bezoek aan de dealer heb ik toch de garantie met 3 jaar verlengd. De evo is nu bijna een jaar oud, en ik vind het wel prettig om nu nog 4 jaar garantie te hebben ipv 1 jaar.
Binnenkort de winterbanden weer eronder zetten.
De km stand staat inmiddels op 38.250.
Het gemiddelde verbruik ligt tussen de 1 op 20-21.
Helemaal niet slecht gezien mijn rijstijl. Rij toch vrij vlot door altijd.
Al met al ben ik op een paar kleine minpuntjes na wel aardig tevreden over de evo.
Over de dealer waar ik de evo tegenwoordig laat onderhouden ben ik dik tevreden.
Dit is niet de dealer waar ik hem gekocht heb, maar van den Dungen in Veghel.
Mensen met hart voor je auto. Laat m daar met een gerust hart achter.
Irritatie door kraakjes en rammeltjes
- 46.500 km
Inmiddels staat er 46500 km op de teller. Het gaat niet echt hard. Zomerbanden zitten er sinds begin maart weer onder. Rijdt stukken beter dan de pirelli winterbanden.
Bij de 42500 km is de carterventilatie gemodificeerd. Aangezien hier met vorst problemen mee kunnen ontstaan. Dit is onder garantie gebeurd.
De laatste tijd heb ik veel last van vocht in de achterlichten. Soms is het even weg, maar het komt helaas elke keer weer terug. Hier moet ik naar laten kijken.
Ook de bestuurdersstoel heeft regelmatig last van irritante kraakjes. Daar kan ik me behoorlijk aan ergeren.
Dan de achterklep. Bij het rijden over hobbels vertoont deze ook irritant gekraak. Dit is iets van de laatste 4000 km. Het wordt steeds erger, en ik erger me er ook steeds meer aan. Als ik van 1 naar 2 schakel kraakt de klep al. Niet echt normaal. Heb echt álles al geprobeerd om het te verhelpen maar zonder resultaat. De bak die in de ruimte van het reservewiel staat vast gezet, alle kunstof delen in en nabij de kofferklep nagekeken, en opgevuld met rubber. Allemaal zonder resultaat.
Dan hoor ik bij afremmen en optrekken nog vaak een bonkend geluid bij het linker achterwiel. Iets wat er eerst ook niet was.
Het portier rechtsachter kraakt heel erg bij openen en sluiten. Een poosje geleden kreeg ik de achterdeuren bijna niet meer open omdat de deurkrukken heel zwaar gingen. Ik was bang dat ze af zouden breken, zoveel kracht moest je gebruiken om ze open te krijgen. Dit is tegelijk met de carterventilatie modificatie verholpen door de dealer.
Coclusie is dat deze evo allesbehalve kraak en rammelvrij is.
Motorisch gezien bevalt hij prima, maar voor mij is dit toch wel een domper.
Wil hem in principe doorrijden tot het nieuwe model punto komt, ook vanwege het feit dat ik nog 3,5 jaar garantie heb, maar hoop wel dat die vervelende kraakjes en rammeltjes verholpen kunnen worden.
De gebruikerskosten in het algemeen zijn wel erg laag. Nog steeds geen wegenbelasting, en een gemiddeld verbruik van 1 op 20 á 21 bij een normale, vlotte rijstijl. Het komt niet in de buurt van de fabrieksopgave, maar voor mij is het prima.
Het comfort geef ik een ster minder, want al die kraakjes en rammeltjes dragen niet echt bij aan een goed comfort.
Ik twijfel eraan om de betrouwbaarheid op 5 sterren te laten staan. Kraakjes en rammeltjes her en der geven niet echt een betrouwbare indruk.
Anabolenkuurtje
- 55.500 km
Zo, weer wat km's verder en wat kan ik vertellen?
Nog steeds wat irritatie, maar dit wordt hopelijk bij de 2e oliewissel icm een beurt verholpen.
Er liggen al 2 nieuwe achterlichten klaar bij de dealer.
Motorisch niets op of aan te merken. Olieverbruik nihil.
Bij toerentallen van 15-2000 vond ik de motor toch wat traag. Afgelopen dag dus langs geweest bij Vireo/Savali in Houten. Keurig uitleg gehad van Ronald Vermeulen over hoe het één en ander in zijn werk gaat, en daarna het motormanagement geupdated. Wat een verschil. Niet dat hij nu opeens supersnel is, maar alles loopt véél soepeler!
Rotondes nemen in zijn 3 is geen enkel probleem. 50 rijdend in zijn 4 en dan gasgeven resulteert nog in flink doortrekken. Evenals 80 in zijn 5 en dan doortrekken. Inhalen gaat nu veel soepeler.
Heb er sinds ik de punto heb al over zitten twijfelen maar heb er spijt van dat ik het niet eerder gedaan heb. Het motorkarakter veranderd echt compleet. Nu gebeurd er direct wat als je het gaspedaal in trapt. Eerst duurde het allemaal wat langer.
Na het chippen hoorde Ronald dat de achterdeuren piepten en kraakten bij het openen en sluiten. Hij heeft dit als extra service gelijk verholpen door ze te smeren met kruipolie ofzo. Goede, nette service dus bij Vireo in Houten!
Overigens kan ik nog melden dat er nog steeds geen enkel lampje gesneuveld is tot op heden. Vind dat niet verkeerd na ruim 55.000 km.
Voorlopig kan ik weer lekker km's maken met de 'nieuwe' motor!
Bij de 60.000 krijgt hij een oliewissel met beurt en dan zal ik weer een update maken.
Oliewissel + aantal zaken opgelost
- 60.750 km
Vorige week is de punto bij de dealer geweest voor de 2e oliewissel. Wilde tegelijk de 70.000 km beurt laten uitvoeren, maar de dealer vond het beter hiermee te wachten tot over 10.000 km.
Ik had een lijstje gemaakt met probleempjes die ze allemaal netjes opgelost hebben. Wel moest ik nog een keer terug komen omdat ze onderdelen moesten bestellen.
Het volgende is gerepareerd of vervangen:
-Krakende kofferklep
-Nieuwe achterlichten ivm vochtproblemen
-Uitlaat rammelde af en toe bij starten
-Er was iets stuk bij de luchtinlaat
-Stoelframe bestuurdersstoel vervangen ivm kraken/piepen bij het rijden door hobbels en kuilen
-Nieuwe mattenset (mat bestuurderskant raakte versleten)
-Toplagers voorveren vervangen
-Bumperstops vervangen
-Kachelventilator bromde in hoge ventilatiestand
-Kachel blaasde in bochten warme lucht als ie op koud stond
-Linker spiegelglas vervangen. Dit zat los, was wat afgebroken.
Alles behalve mattenset en oliewissel is vervangen onder garantie.
Waren redelijk wat dingen, maar ik ga niet voor elk probleempje naar de dealer. Dealer wilde dit oplossen voordat de fabrieksgarantie verlopen is in november. Heb overigens wel de garantie uitgebreid met 3 jaar, maar beter het zekere voor het onzekere nemen.
De auto is weer geheel rammel en kraakvrij nu, en ik ben er weer blij mee.
Wilde hem eigenlijk dit jaar inruilen, maar de boekhouder adviseerde me om er nog 2 jaar mee door te rijden ivm afschrijving etc. Wilde er wel weer een punto voor terug kopen, maar wacht nu maar op het nieuwe model.
Grote kosten zullen er voorlopig niet aan komen gezien de uitgebreide garantie, en het feit dat hij pas 60.000 gelopen heeft.
Al met al ben ik tot op heden wel tevreden over de kosten. Over de dealer, van den Dungen, ben ik ook dik tevreden. Er staat altijd een leenauto voor me klaar, en alles wordt snel en adequaat opgelost.
Bijna 70.000 Km
- 67.000 km
Afgelopen week ben ik voor een korte vakantie naar Tsjechië geweest. Zo rond de 2000 km gereden in totaal.
Op de heenweg begon de koppeling te slippen toen we net voor Venlo reden. Het probleem deed zich soms voor, niet constant.
Toch doorgereden, rekening houdend met dit probleem.
Bij de terugreis naar Nederland de auto rechtstreeks bij de dealer in Veghel achtergelaten, aangezien ik een afneembare trekhaak besteld had. Gelijk de 70.000 km beurt uit laten voeren.
Afneembare trekhaak zie je helemaal niets van. Gelijk een witte plaat erbij gekregen. Ook gelijk de winterbanden laten monteren.
De koppeling is samen met de drukgroep vervangen, en wordt bij de importeur geclaimd voor garantie. Wat er precies mis mee was weet ik niet. Hij was in elk geval niet versleten. Zelf heb ik overigens nog nooit een koppeling versleten, ondanks soms zeer hoge km standen. Rij ook nooit met mijn voet op de koppeling. Tijdens mijn rijlessen was dit een van de eerste dingen die ze me afgeleerd hebben.
Een probleem als dit zou bij deze km stand niet moeten kunnen. De auto was trouwens nog nét in de officiële fabrieksgarantie toen dit probleem ontstond. Heb wel uitgebreide garantie (3 jaar nog), maar was een 1 kant toch blij dat dit probleem nu ontstond, en niet net na de officiële fabrieksgarantie.
Mijn dealer heeft het netjes opgelost in elk geval. Nog steeds blij dat ik voor deze dealer gekozen heb destijds.
Verder hoorde ik als ik op kasseien reed wat rammelen onder de auto. Ik vermoedde 1 of ander ophangrubber. Het geluid leek van linksachter te komen. Ook de achterklap kraakte regelmatig. Als het goed is, is dit ook opgelost. Heb nadien nog niet over dergelijke wegen gereden.
Verder ben ik nog aan het knutselen geweest met xenon. Een extra set koplampen besteld en projectoren in geknutseld. Morimoto mini D2S projectoren icm Philips 85122 fittingen.
Helaas bleek er een projector voor linksrijdend verkeer bij te zitten, waardoor ik weer opnieuw moest beginnen. Aangezien in zelf geen tijd meer heb hiervoor heb ik nog een extra set koplampen besteld en laat ik deze nu ombouwen. Dit keer komen er FX-R projectors in. Hiervoor moet er meer aangepast worden. Dit wordt gedaan door retrofitlab.nl.
Als het klaar is komt er een filmpje online van het ombouwen van deze koplampen, wat ik hier dan ook zal plaatsen.
Afgezien dat de evo wat steken laat vallen zo nu en dan is hij nog steeds erg goedkoop qua kosten. Dit vanwege het feit dat alles onder garantie is verholpen, afgezien van het reguliere onderhoud.
Tijdens de heenreis naar Tsjechië heb ik hem enkele malen de sporen gegeven, zodat de egr etc. lekker schoon kon blazen. De snelheid liep hierbij op naar 183 km/u op de gps en 190 op de teller. De auto kan dit goed aan, misschien mede omdat hij -3 cm verlaagd is.
Alleen de remmerij is hier beslist niet op berekend. Als je hard in de remmen moet bij deze snelheden beginen de remmen te faden en hoor je een ontzettende herrie van de remmen af komen.
Uiteraard ga je bij dit soort snelheden niet bumperkleven, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
Voorlopig kan ik weer de winter door in elk geval.
Eberspächer standkachel laten moteren
- 70.500 km
Afgelopen vrijdag is er een eberspächer standkachel gemonteerd, die ik via een Iphone app kan bedienen. Hij is een week vooruit te programmeren, en de status is op te vragen via de app etc. Heb hem via de dealer laten monteren. Had wel hier en daar prijsopvraag gedaan, maar die kwam overal rond de 1800,00 ex btw uit.
Gelijk een zwaardere accu laten monteren zodat ik straks niet met een warme auto sta die niet start.
Waar anderen van hun ecodiesel af willen ga ik er juist in investeren. Die amper 100 euro mrb die ik volgend jaar ga betalen is al ruimschoots gecompenseerd door de 2 jaar dat ik mrb vrij heb kunnen rijden, en door de bpm die ik niet heb hoeven te betalen.
Na deze updates kachel ik voorlopig nog wel een paar jaar door met de evo. Temeer omdat er ook nog tot eind 2016 garantie op zit.
Aanstaande maandag krijg ik professioneel geretrofitte koplampen met FX-R projectors en Philips D2S 85122 fittingen.
Van de werking van de standkachel heb ik een filmpje gemaakt. De app werking kan ik helaas niet laten zien omdat ik het met mijn Iphone gefilmd heb en geen losse videocamera heb.
http://www.youtube.com/watch?v=wyBPS451CgE
90.000 km gepasseerd
- 90.200 km
Inmiddels heeft de evo ruim 90.000 gelopen. Gisteren, bij km. stand 89.999 is de olie voor de 3e maal ververst. In deze tussenliggende periode geen problemen gehad.
Het onderstel/rubbers is niet helemaal fris meer. Bij het rijden over slechte wegen hoor ik regelmatig kraakjes en bonkjes. Denk dat de -30 mm eibach's hun tol beginnen te eisen. De rubbers krijgen het zwaarder te verduren. Denk dat ik er bij de beurt die hij bij de 105.000 km moet hebben allemaal andere rubbers onder laat zetten. Als ik ergens een hekel aan heb is het een niet kraakvrij onderstel.
Verder valt het op dat de wielbouten heel erg roesten. Hier moeten dus ook andere voor in de plaats komen.
Afgelopen 'winter' heeft de standkachel zijn werk goed gedaan. Elke morgen een warme auto. Bij erge hitte kan de standkachel ook gebruikt worden met alleen ventilatie.
Bij km. stand 88.000 zijn er 2 nieuwe achterbanden ondergekomen. Dit is de eerste maal dat er 2 banden vervangen zijn. Heb continental sportscontact 5 laten monteren. De vorige waren sportscontact 3. De 2 banden die nu voorop liggen zijn dus ook nog continental sportscontact 3. Deze hadden nog ruim 5 mm profiel, dus kunnen nog een poosje mee.
De winterbanden zijn er half februari al af gegaan. Niet echt nodig gehad deze winter.
Op de site van savali heb ik gelezen dat ze de 1.3 mjet inmiddels kunnen modificeren met een grotere turbo. De standaard 85 pk worden er dan 115. Dit icm een lekker koppel over een breed toerenbereik zal de auto goed doen denk ik.
Hier moet ik nog eens een nachtje over slapen.
Eerste apk aanstaande
- 103.000 km
Inmiddels heeft de evo 103.000 op de teller staan. Het verbruik hou ik ook online bij op deze sit. Gemiddeld zit ik op 1 op 20,4 over 103.000 km's. 40% onzuiniger dan de fabrieksopgave. Ik lig er niet van wakker.
Afgelopen week kwam ik erachter dat er 1 led achterlicht nog maar heel zwak brand.
Volgende week, 7 november, gaat hij voor de eerste apk. Dan komt er gelijk een nieuw achterlicht in. De leds vervangen is namelijk niet mogelijk. Dat is wel een nadeel van deze ledlampen dus!
Bij mij vallen de reparatiekosten voor de lamp onder de uitgebreide garantie die ik nog 2 jaar heb. Deze loopt tot eind 2016.
Steeds terugkerende problemen zijn de krakende achterdeuren. Vooral bij het openen gaan ze enorm tekeer. Denk dat het bij de scharnieren vandaan komt. Deze zijn al diverse malen gesmeerd ook, maar het probleem komt steeds terug. Ook het openen van de deuren gaat verschrikkelijk moeizaam. Als er iemand mee rijdt doe ik de achterdeuren voor ze open want zelf openen werkt niet. Dan denken ze dat de deuren nog op slot zitten, en ben ik bang dat ze heel de klink uit de deur trekken. Erg lastig.
Verder hoor ik nog steeds geklop bij het rijden op slechte wegen. Het komt ergens bij de voorkant linksonder vandaan. Denk dat het de rubbers van de stabilisatorstang zijn. Dit heb ik ook alvast gemeld bij de dealer zodat ze die volgende week ook kunnen vervangen.
Ik laat ook naar de schokdempers kijken want die hebben denk ik hun beste tijd wel gehad. Rij al vanaf het begin rond met -3 cm Eibach veren dus de schokdempers krijgen het ook zwaarder voor hun kiezen.
Als iemand nog een bepaald merk en type aan kan bevelen hoor ik het graag.
Motorisch heb ik geen problemen gehad. Het olieverbruik is 0,0 en het is elke dag starten en rijden.
Heb nog zitten denken over een grotere turbo maar hier wacht ik nog even mee. Ik wil even kijken hoe het gaat met de belastingplannen van dit kabinet. Als die daadwerkelijk zo rigoreus zijn dan wil ik me nog even beraden op volgend jaar. Het is dan denk ik aantrekkelijker om een nieuw 14% exemplaar aan te schaffen. Dan kun je in elk geval nog 5 jaar tegen 14% rijden.
Afgelopen week is de auto weer vertroeteld met een poetsbeurt. Er zit collinite 845 op. Dit is een goede wax voor in de winter, met een lange standtijd. 2 dagen later zat heel de auto weer onder de modder vanwege de vieze polderwegen. Net heb ik hem afgespoten in de wasserette en de modder vloog eraf met die gladde onderlaag. Ideaal.
Tot zover deze update weer.
123.000
- 123.000 km
Nou, afgelopen november, 2014 heeft hij apk gehad. Eigenlijk weinig bijzonders.
Inmiddels ben ik weer 19.000 km verder en momenteel gaat het weer hard met 200 km per dag. Begin september gaan we met de evo naar Italie, dus dan gaat het ook weer hard met de km's.
De olie heb ik bij de 117.000 laten verversen. Zou bij de 120.000 hebben gemoeten, maar dit kwam me beter uit.
In de tussentijd zijn er verder geen reparaties geweest. Alleen de bestuurdersstoel kraakt helaas weer. Hier is het frame al eens van vervangen.
Ook de toplagers kraken weer. Die zijn ook al eens vervangen.
Het olieverbruik is nog steeds nihil, en het gemiddelde brandstofverbruik ligt rond de 1 op 19-20.
Aanstaande november heeft hij de 2e apk nodig. Dan laat ik het frame van de bestuurdersstoel en de toplagers vervangen. Evenals de remolie en het koelmiddel van de airco.
Remblokken en schijven zijn nog steeds de eerste trouwens.
Al met al een vrij probleemloze periode dus, en over het geheel genomen is dit een goedkope auto om te rijden. Rij er nog zeker een jaar mee door, aangezien de verlengde garantie nog loopt tot november 2016.
Edit: Met de vorige apk zijn ook alle 4 de schokdempers vervangen. Er zitten nu exemplaren onder van een evo abarth. Een clublid van de grandepunto club had er nog 3 liggen die maar 5000 km gebruikt waren. Die heb ik voor niets gekregen, en de dealer heeft nog 1 losse besteld en ze alle 4 gemonteerd. Reed wel stukken beter.
Met 100.000 km icm verlaging zijn de schokdempers wel aardig versleten.
Wat schades
- 140.000 km
Afgelopen november is de evo weer zonder problemen door de apk gekomen. Vlak voor de apk reed er iemand achterop. Hij heeft nog geprobeerd uit te wijken, maar schampte nog net mijn achterbumper. Schade 750,00. Toen hij bij de schadehersteller stond voor de achterbumper wilde ik gelijk de motorkap over laten spuiten. Hier zat veel steenslag op, en 1 behoorlijke buts van -ook weer- een steen. Toen ik de auto weer op ging halen bleek echter dat ze de motorkap waren vergeten te spuiten.
December 2015 kreeg ik op de snelweg een meeuw op de voorbumper, met een snelheid van 120. Was een aardige klap. Aan de bumper kon ik echter niets ontdekken qua schade. Pas een maand later viel me op dat de bumper onder de koplampen aan beide zijden ontzet was. Ik kreeg hem ook niet op zijn plaats geduwd.
Afgelopen januari heb ik de winterbanden er onder laten zetten. Een week later viel me op dat de linker side skirt helemaal los gekomen was. Er zat een spleet tussen de skirt en de dorpel van zeker een centimeter. Zag er dus niet uit. Waarschijnlijk hebben ze tijdens de bandenwissel de kriksteun verkeerd geplaatst.
Afgelopen week is de evo dus wederom naar de schadehersteller geweest. De bumper is gerepareerd, nieuwe kentekenplaat gemonteerd. De motorkap is overgespoten en de zijskirt is opnieuw gekit. Hij is nu weer helemaal strak.
Leuke kanttekening: Toen ik bij de schadehersteller meldde dat ik een meeuw aangereden had vroeg hij of ik het gemeld had bij de verzekering. Dit had ik niet gedaan, omdat ik dacht dat je dat toch zelf zou moeten betalen. Hij vertelde me dat aanrijdingen met dieren gewoon vergoed werden. Naar aanleiding hiervan heb ik de tussenpersoon van mijn verzekering gemaild met de vraag hoe dit precies zat. Ook dat ik geen bewijs had van het feit van de meeuw op de bumper. Een paar dagen later krijg ik een mail van de verzekering (Zuyderleven uit Breda) dat ze contact opgenomen hadden met de schadehersteller om mijn verhaal te checken, en wat hij van mijn verhaal van de meeuw dacht. De schadehersteller vond mijn verhaal aannemelijk. Nu krijg ik gewoon de schade aan de voorbumper vergoed, zonder eigen risico te betalen en zonder no claim te verliezen. Super dus. Ook al viel het bedrag nog wel mee. Iets van 150 euro volgens mij.
Verder zitten er nog steeds de eerste remschijven en blokken op. Ik heb al wel vast nieuwe besteld bij de bandenboer. Als de zomerwielen eronder komen laat ik gelijk de nieuwe schijven en blokken monteren.
Verder had ik nog een hele poos last van een irritant piepgeluidje ergens linksachter tijdens het rijden. Het leek bij de veer vandaan te komen. Alles in die omgeving ingespoten met kruipolie. Zonder resultaat. Om gek van te worden. Het geluid was continu aanwezig. Tijdens een periode van nat weer is het gepiep echter spontaan verdwenen. Ik had al contact met de dealer gehad om een afspraak te maken om dit op te lossen, maar heb het even uitgesteld. Zodra het terug komt maak ik alsnog een afspraak. Er moeten dan ook nieuwe toplagers gemonteerd worden. Die liggen klaar bij de dealer. Dit is een kwaaltje van de punto. Er komen nu gemodificeerde exemplaren in, met stofkappen.
De bandenboer vertelde trouwens dat hij van de remschijvenleverancier gehoord had dat de distributieketting een probleem is bij deze motoren. Dat er problemen ontstaan tussen de 130 en 160.000 km. Ik heb echter nog nergens last van, en ken ook geen andere mensen met een punto die er problemen mee hebben of gehad hebben. Ben zelf ook actief op de grandepuntoclub overigens.
Olieverbruik is nog steeds nihil. Al met al wel een betrouwbare auto dus.
Zomerbanden + remschijven & blokken
- 142.000 km
Gisteren zijn er de zomerbanden weer ondergegaan. Heb gelijk de remschijven en blokken laten vervangen.
Er zaten nog steeds de eerste schijven en blokken onder. De schijven waren wel dun vertelden ze.
Dit heb ik bij mijn vaste bandenboer (profile) laten doen. Was in totaal 400,00 kwijt nu. Bij de dealer ben je dik 500,00 kwijt voor alleen schijven en blokken.
Vind het wel apart dat de schijven gelijk met de blokken versleten zijn. Vroeger deed ik met schijven langer dan met blokken. Maar nu doe ik met blokken weer langer. 142.000 km met een setje remblokken is niet verkeerd lijkt me. Op het punto forum lees ik vaak dat sommigen met 60.000 km al de blokken moeten laten vervangen.
Ik had trouwens nog geen indicatie gehad van de remblokken, dus ze hadden nog langer meegekund. De wielen lagen er nu echter toch af dus ik denk dat kan ik beter gelijk mee laten doen. We kunnen er dus weer even tegen met de remmerij.
Klaar voor Oostenrijk
- 153.000 km
Weer een keer een update. De teller staat inmiddels op de 153.000.
Was toe aan 2 nieuwe voorbanden. Daar heb ik Dunlop sportmaxx rt2's onder laten leggen. Wilde eens wat anders proberen.
De brandplaatjes onder de verstuivers zijn bij de 150.000 km vervangen. Onder garantie. Deze waren lek. Een enorme stank binnen in het interieur. Zelfs tijdens het rijden. Maar, goed opgelost dus.
Verder klonken de standaard speakers niet best meer. Deze heb ik laten vervangen door 2 composets van Blam (een nieuw Frans merk). Ook gelijk een subwoofer van gladen laten monteren. Een een nieuwe headunit van pioneer met dab+. De radioantenne is vervangen door een exemplaar wat ook geschikt is voor dab+ ontvangst.
Vorige week de auto helemaal gepolijst en 2x in de wax gezet. Dat heeft hem wel goed gedaan.
Heb trouwens preventief de fittingen van de koplampen vervangen voor Philips xv exemplaren. Nog nooit meegemaakt dat koplampfittingen zó lang mee gingen! Dit waren nog steeds de eerste af-fabriek osram lampjes. Heb ze nu als reserve in de kofferbak liggen.
Morgen naar Oostenrijk ermee, dus dan komen er weer de nodige km's bij.
Heb ook nog een E46 323i en even getwijfeld of we daar mee naar Oostenrijk zullen gaan, maar dat doen we toch maar niet. Rijdt wel comfortabeler maar is aanzienlijk duurder. Bovendien rij ik de evo zakelijk dus het mes snijdt aan 2 kanten.
Nieuwe heater, accu etc.
- 162.500 km
Afgelopen november is de evo weer gekeurd en heeft ie weer een beurt gehad. Enigste afkeurpunt was een kapot mistlicht voor. Dit moet werken voor de apk. Was iets van 60,00. Verder geen aanmerkingen. De distributieketting heb ik laten checken en is goed bevonden. Staat ook vermeld op de factuur. Is nogal een gevoelig punt bij deze motoren. Veel gevoelige punten waar andere 1.3 mjet rijders mee te maken hebben heb ik echter nooit last van gehad. Ik rij dan ook vrijwel alleen maar lange afstanden. Daarnaast is de motor tijdens een koude start nooit zo koud als normaal, omdat ik altijd gebruik maak van de standkachel.
Die had het overigens begeven. De heater was stuk. Komt zelden voor, maar ik had dus de pech. Er is een splinternieuwe heater ingekomen á 900,00 en heb via internet een nieuwe accu besteld. Toen de standkachel gemonteerd is, is er een nieuwe accu ingekomen. Eentje van 72 ah. Na 3 jaar is deze echter op. Hij krijgt het zwaar voor zijn kiezen met een standkachel vermoed ik.
Heb nu een varta start/stop plus. Van 70 ah. Is wel een stuk duurder dan een normale van 72 ah, maar schijnt 3x zolang mee te gaan. En waarempel, het start/stop systeem werkt nu veel vaker dan voorheen. Niet dat dat van mij hoeft, liever niet zelfs, maar toch...
Verder wordt er momenteel door een specialist in Italië een set oem koplampen voor me geretrofit. De binnenkant wordt geheel zwart, en die shrouds om de lenzen worden blauw. In de kleur van de auto dus. Er komen mh1 3" projectors in. Zal er een foto van bij plaatsen van hoe het ongeveer wordt. Alleen op de foto zijn het koplampen van een grande punto en zijn de shrouds anders dan die ik krijg. Maar het gaat om het idee...
De evo gaat weg!
- 177.500 km
Inmiddels staat de km. stand op 177.500. Afgelopen jaar geen problemen gehad met de punto. Wel ben ik al een poosje aan het kijken voor een goede vervanger.
De nieuwe Ford Fiesta had mijn belangstelling. Echter na een videoreview van Marco Gorter hier op autoweek tussen de nieuwe Fiesta en de nieuwe Seat Ibiza ben ik bij de laatste gaan kijken. Nadat ik ingestapt was wist ik het gelijk zeker, deze auto past bij mij. Hij zat als gegoten. Na een proefrit gemaakt te hebben heb ik een FR bussiness intense met alle opties op een trekhaak na besteld. Het grote wachten is nu begonnen. De evo heb ik aangeboden op marktplaats en heb ik al een kijker voor gehad die hem wil hebben. Dit zal echter nog een paar maanden gaan duren en in de tussentijd laat ik hem nog apk keuren etc. Afgelopen juli heeft de evo nog een grote beurt gehad waarbij de olie, remolie en alle filters vervangen zijn. Sindsdien heb ik maar 3000 km gereden. Niet veel dus in 3 maanden.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.