Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2011)

autoreview

Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2011)

Signalement

UitvoeringPunto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst13.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

meer dan geweldige aankoop!

  • 13.500 km

Aangezien ik flink wilde bezuinigen op de autokosten, moest ik afscheid nemen van mijn Chevrolet Captiva, 2.0 diesel, automaat, gechiptuned tot 185 pk. Het was daarom wel even slinken toen ik hem achterliet bij de Fiat dealer om mijn nieuwe Evo'tje op te halen. In alles ging ik er op achteruit, maar het financiële gewin was enorm.

Op het zonnedak na heb ik vrijwel alle opties genomen. Ben zelf zeer in mijn nopjes met de 17inch velgen, donkerchroom spaakvelgen, staan er werkelijk schitterend onder. Zeker in combi met de zwarte lak en de chromen buitenspiegels.
Aanraders in het optiepakket zijn de duurde autoinstallatie met subwoofer (klinkt fantastisch) en de middenarm steun. Ook het lichtpakket is aan te raden, mooie subtiele sfeerverlichting in het dashboard en de deurgrepen. Ok, je rijdt er niet beter om, maar het oog wil ook wat.

Ik heb nu 13.500 km met de Evo gereden en ik kan alleen maar zeggen dat hij mij zeer goed bevalt en mij in het geheel niet doet terugverlangen naar mijn Chev.

Ben net terug van vakantie, waarbij ik ca. 3350 km heb gereden, zowel op de Duitse snelwegen, als over de hoogste bergpassen in Oostenrijk en Italie.

Ik ben 1.83 en heb echt totaal geen last gehad met de zit positie, iets waar ik me toch wel wat zorgen maakte. Heb voor de Chev diverse Alfa's gehad en had regelmatig last van een lamme rechterbeen. Nu, totaal geen last, stapt elke dag weer topfit uit de Evo. Kortom, heerlijke stoelen, niets te wensen.

De ventilatie/airco is perfect, geen koude tocht, heb niets hoeven bij te stellen. Top.

Ja, wat meer te lezen is, de Evo is werkelijk een oase van rust, zo stil als hij is. Motortje draait in alle rust. Het enige wat je hoort zijn de banden, op de achtergrond.

Het verbruik: Bij woon-werk verkeer, zo'n 75 km enkele reis, deels snelweg, deels binnendoor, is een verbruik van 1:25 te halen.
Tijdens de vakantierit van 3350 km kwam ik op een gemiddelde van 1:20,4. Ook keurig. Op de autobahn gemiddels 140 km/pu gereden, maar ook wel eens 160-170. In Oostenrijk en Italie meerdere bergpassen bedwongen, richting Slovenië en Kroatië veel binnendoor gereden, met diverse klimmetjes. Het 1.3 dieselmotortje moest dus flink aan de bak en dan is ruim 1:20 een meer dan prima waarde. Als je de multijet op minimaal 1500 toeren houdt, bedwingt hij elke bergpas met gemak, altijd voldoende trekkracht voorhanden.

De remmen voelen zeer betrouwbaar en doeltreffend aan, ook al zitten er achter trommeltjes. Ik prefereer schijfremmen rondom, maar deze trommels doen er niet voor onder.

Zijn er ook min punten? Yep, niet schokkend maar ze zijn er wel.
Zo is de versnellingsbak niet de meest verfijnde, als er snel teruggeschakeld moet worden, is het wel eens harken geblazen.

Even muggenziften, de stof van de middenarmsteun en van de deur zijn iets te grof voor de blote huid. Bij normaal gebruik geen enkel probleem, maar als je in de vakantie een fiks aantal uren in de auto zit met een tshirt, gaan beide ellebogen wat irriteren vanwege die iets te grove bekleding.

Verder vind ik het zogenaamde handschoenenkastje veel te klein. Ja, je kan er idd je handschoenen in kwijt, dat is het dan ook wel.

Materialen zijn niet allemaal even geweldig, maar ja, dat is inherent aan deze prijsklasse.

De ruitensproeiers spuiten tegen de wisserbladen aan, niet echt handig. Moet zeggen dat ik nog moet kijken of de spuitmondjes te verstellen zijn, maar dat denk ik niet.

Al met al ben ik zeeeer tevreden met mijn Evo'tje, hij voldoet aan al mijn verwachtingen, zelfs meer dan dat. Hij heeft verder ook geen enkel steekje laten vallen. Heb absoluut vertrouwen in dit Fiat product.

De software om de 1.3 multijet te chiptunen is inmiddels beschikbaar, dan ga ik zeker nog doen. Heb dat bij mijn vorige auto ook gedaan en was daar zeer tevreden mee. Niet dat het een racemonster wordt, maar blok wordt er merkbaar soepelder en zuiniger door.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.