Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 1.832 km |
INTRODUCTIE
- 440 km
Ik heb voor de verandering eens een interieurfoto gemaakt omdat ik het een erg fraai ontwerp vind.
[IMG]http://i1177.photobucket.com/albums/x350/eau--rouge/aapunto.jpg[/IMG]
Ik heb met veel plezier de reviews hier gelezen, dus vond ik het normaal mijn ervaringen te delen. Ik heb nog geen 500 km. gereden, maar zal regelmatig aanvullingen en ervaringen toevoegen. Na tien jaar Alfa Romeo 156 diesel te hebben gereden (tot tevredenheid) werd het te gek. Weinig kilometers, maar forse onderhoudskosten en meer dan duizend euro belasting deden ons omzien naar een belastingvrij alternatief. De Polo en de Seat vielen af. Afwerking bij de Seat viel tegen, het interieur is ronduit goedkoop en gedateerd en vooral de motoren van zowel Seat als Polo stemden ons niet vrolijk na de 1900 diesel uit Milaan. Bleven over de Opel Corsa en de Fiat Punto Evo. De Corsa heeft het beste onderstel en wegligging, maar we vielen voor de stille viercylinder multijet motor en het fraaie interieur van de Fiat. Zonder vertraging werd de auto na drie maanden vorige week afgeleverd, zwart met LM velgen en Blue&me. Het interieur is two tone grijs en rood, de combinatie ziet er heel goed uit. Ik verbaas mij over wat er allemaal in de auto zit gemonteerd. Het ding praat tegen je (even wennen, maar werkt perfect), de radio is prima, ook met USB stick. Je hebt een ingebouwde blue tooth telefoonaansluiting die zeer goed synchroniseert en functioneert met mijn Iphone, airco, cruise control, bedenk het maar. Wat me vooral opvalt is dat het allemaal behoorlijk gebruiksvriendelijk is en vooral heel goed functioneert. Als voorbeeld de (uitschakelbare) automatische vergrendeling van de deuren die boven 20 km/u werkt. Als je uitstapt gaan automatisch alle deuren open, bij Volvo gaat dan alleen de deur open waar je uitstapt, de rest blijft op slot. Er is over deze auto goed nagedacht. De lichte besturing is een handicap die vaak wordt genoemd in reviews van de Fiat. Je moet natuurlijk eerst kijken of het ding niet op CITY staat, dat staat voor extra licht, in de citystand lijkt het wel of je banden op een ijsbaan staan. Bij normale stand is de besturing nog steeds een tikje licht, maar het went snel en werkt progressief, naarmate de snelheid toeneemt, neemt het gevoel toe. Ik vind de besturing eigenlijk heel prettig, alleen jammer dat als je echt snelheid in een bocht maakt de auto onderstuurd is en dus over de voorwielen weg wil schuiven. Opel heeft de Corsa iets kritischer afgesteld en die auto stuurt scherper. De vering lijkt mij iets harder dan de auto die ik voor een proefrit heb gereden, maar ik vind dat niet hinderlijk. Wat ging/gaat er mis? Niet veel eigenlijk. Het verbruik is nog veel te hoog (1 op 17), maar dat zal nog wel dalen. De contactsleutel omdraaien om te starten gaat wat hakerig, als dat niet verbetert moet er naar gekeken worden. Schakelen gaat ook wat stug, maar wordt snel soepeler. Er zat een kleine lakschade op de auto, dat wordt door de dealer opgelost. Aanmerkingen? op de sleutel zie je in het donker heel lastig of je de auto dicht doet of open. Volvo lost dat goed op door de knopjes voor open en dicht een andere vorm te geven, dan kun je het in het donker voelen. Verder vind ik het een fijne auto. Goede stoelen, prima prestaties en heerlijk wendbaar voor heel betaalbare kosten. De auto doet dienst als tweede auto naast een Volvo V70, maar ik betrap me erop dat wanneer mijn vrouw de auto niet nodig heeft ik in de Fiat stap, die veel praktischer is op de korte afstand en in de stad. De verwarming komt inderdaad langzaam op gang, je kunt de recirculatie aanzetten, maar dat helpt weinig. Ik heb er spijt van dat ik geen stoelverwarming heb genomen. Dat was het voor nu, ik ben me in Blue&Me aan het verdiepen (aparte gebruiksaanwijzing van een pagina of honderd)en in het computermenu van de auto waar allerlei verschillende instellingen mogelijk zijn. Later meer.
EERSTE LANGE RIT
- 1.120 km
Vandaag een lange rit gemaakt van 469 kilometer, ik was benieuwd hoe dat zou gaan. Ik ben op langere afstand een Volvo V70 gewend, maar de kleine Fiat hield zich heel goed. Met tempo 130 een keurige 1 op 21 gereden, heel netjes. Tussenacceleratie tussen 110 en 140 schiet iets tekort, maar dat is begrijpelijk, wellicht had een zesbakje daar nog wat aan kunnen doen. De auto is stil en comfortabel op de snelweg en komt vlot vooruit. De telefoon met spraakherkenning heb ik nu onder de knie, werkt heel goed met bediening aan het stuur. En verder houden alle gadgets en de tripcomputer je lekker bezig onderweg. Minder vind ik de stoelen op lange afstand. Mijn (zwakke) rug protesteerde merkbaar tegen de wat harde zittingen. Gisteravond nog een korte rit gedaan met vier volwassenen, dat was iets teveel van het goede. Achtervering bonkte merkbaar en de auto hing achterover. Alleen voor nood dus, of twee kinderen, die achterbank. Mijn Fiat Eco score was 69 punten uit 100 en mijn totale gemiddelde verbruik vanaf km. 1 is nu gereduceerd tot 1 op 19, dat gaat de goede kant op.
Dat was ik nog vergeten te zeggen; gisteren voor het eerst getankt. Wat een gedoe, met de sleutel de tankdop er af prutsen. Dat moet anders, ga Fiat vragen of ze een dop zonder sleutel hebben.
26-01-2011
En die hebben ze, vandaag nieuwe tankdop besteld. Voorkom je ook dat er per ongeluk diesel tijdens het tanken op de sleutel morst. Volgens mij kun je die niet uit je tankdop halen en bungelt hij er dus met dop en al onder als je tankt. Gaat in elk geval moeilijk.
BIJNA INGEREDEN
- 1.832 km
De Fiat houdt zich uitstekend. Ik zal blij zijn als de tankdop zonder sleutel er is, want dat is een ongemakkelijk detail, het is hannesen met de sleutel in die tankdop. En een bekend euvel, in beide achterlampen staat condens, klusje voor de dealer. Verder geen enkele hickup. De probleempjes met de contactsleutel, die ik in eerdere verslagen noemde, worden wel minder maar gaan niet helemaal over. Daar moet de dealer nog even naar kijken. Verder is het een heerlijk luxe autootje. Ik laat mijn Volvo er vaak voor staan. Gisteren de Autovisie test gelezen, helemaal mee eens. De Opel is net even scherper in de besturing, maar de Autovisie mening over de stoelen vond ik verrassend. De Opel stoelen vind ik keihard, niet zo comfortabel en een beetje lelijk. Zo zie je maar dat dat persoonlijk is want de Autovisie testers vinden ze geweldig. Nu heb ik enige rugproblemen en daar heb ik ook bij de Fiat wat last van bij langere ritten, de zittingen zijn ook daar wat aan de harde kant, bij mijn Volvo heb ik nooit last. Wat het verbruik betreft wint de Opel ook. Ik rij nu een gemiddelde van 1 op 19,8 vanaf km 0. Dat vind ik heel netjes, maar uit de test blijkt dat de Opel nog net iets netter is. Ik ben het eens met andere reviewers, je gaat ongemerkt letten op je rijstijl met al die gadgets en proberen zuiniger te rijden, dat werkt echt en bespaart ook daadwerkelijk. Waar uiteindelijk ook Autovisie voor valt is het grandioze interieur van de Fiat, ik geniet er (bijna) elke dag nog steeds van. Het is in deze klasse ongeëvenaard. Bij een recente rit door Amsterdam veelvuldig het start/stop systeem gebruikt en ook dat gaat prima. Normaalgesproken wacht ik voor een verkeerslicht met ingetrapt koppelingspedaal, dat moet je dus afleren, maar dan werkt het goed. Je bent alleen iets later weg omdat je eerst moet ontkoppelen en schakelen als het licht op groen springt. So far so good, de Fiat bevalt uitstekend en er zijn geen rammeltjes, defecten of anderszins. Ik rij er nog een 700 km rustig mee en dan gaan we voor het volgende verslag de limieten eens wat meer opzoeken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.