Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 120.000 km |
Nieuwe Lease auto
- 2.500 km
Gezien ik een vast contract gekregen heb bij mijn huidige werkgever heb ik een nieuwe leaseauto uit mogen zoeken.
Na verschillende auto’s afgewogen te hebben, namelijk;
- Opel Corsa 1.3 ecoflex
- VW Polo 1.2 Blue-motion
- SEAT Ibiza 1.2 E-ecomotive
- Fiat Punto Evo 1.3 multijet
Gezien mijn werkgever een gunstig lease contract heeft kunnen afsluiten voor de Punto Evo was de keuze eigenlijk vrij snel gemaakt. De auto was snel te leveren en voorzien was van alle luxe die ik graag erop wil hebben.
Dinsdag 21 juni 2011 in Apeldoorn de nieuwe Fiat Punto Evo op kunnen halen. Het betreft de volgende uitvoering:
Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic in de kleur underground grey
- Dynamic plus paket
- Cool&Blue paket
- TomTom
- Achteraf ingebouwde armdsteun
Na mijn ouder Suzuki Swift er naast gezet te hebben valt het duidelijk op hoe groot de Punto Evo is geworden. Voor zijn klasse een zeer ruime en volwassen ogende auto. Na de nodige papierwinkel door gewerkt te hebben in mijn nieuwe auto gestapt en alles ingesteld zoals ik het wil hebben. De menu’s zijn erg simpel en werken bijna instinctief.
Exterieur:
Wat moet je hier over vertellen? Het is natuurlijk erg persoonlijk hoe iemand de looks van de auto vindt. Toch tracht ik hier mijn mening neer te zetten.
De voorkant is niet geheel mijn smaak, door het vele plastic oogt de auto wat lui en wat obollig. De achterkant is wel goed geslaagd, het plastic stoort hier niet. De lichten achter geven mooi helder licht en zijn duidelijk zichtbaar. De stootstrips met chroom inleg maken het geheel in combinatie met de antraciete velgen mooi af. Met deze auto kun je overal prima voor de dag komen.
De mistlampen met corner functie hadden van mij wat meer op de randen van de bumper mogen zitten voor beter licht in de bocht. Toch is deze functie erg handig op donkere landweggetjes.
Interieur:
Van binnen is dit, zonder aarzeling, de mooiste auto in zijn klasse. Je moet er van houden die ronde vormen, welvend dashboard en zwart glimmende radio, maar goed in elkaar zit het zeker.
De radio is mooi weg gewerkt in het dashboard wat door de combinatie van plastic en leer/rubber zeer degelijk oogt. De verlichting is ‘oranje’ wat wellicht een beetje oud aan doet maar wel voor rust zorgt.
Alle belangrijke knoppen zijn makkelijk te vinden en goed bereikbaar. Vanaf het stuurwiel kun je nagenoeg alles bedienen waardoor je je handen nooit van het stuur af hoeft te halen.
Door de Ambient light verlicht is het in de auto ’s avonds en ’s nachts gezellig rijden. De extra led verlichting (deurgrepen en boven het dashboardkastje) geven een oase van rust in de auto door de gelijkmatige verlichting.
Het Blue&Me systeem wat mogelijk wordt gemaakt door Windows werkt uitermate fijn. Ik was erg huiverig gezien ik een Apple fanboy ben, maar het valt mij allerzins mee. De spraak bediening is niet erg handig maar voor de rest werkt het prima. De telefoon wordt snel gepaird met de auto en de kwaliteit van het geluid is uitermate prima.
Het geïntegreerde TomTom systeem werkt feilloos en ziet er erg netjes uit. De tomtom is zelfs vanaf het stuur te bedienen zodat je geconcentreerd kunt blijven op de weg.
De USB-poort in de auto werkt uitstekend, al is deze wel erg gevoelig voor aanraking. Als je er een lange USB-stick in stopt en je tikt hem per ongelijk aan dan wil de verbinding nog wel eens wegvallen. Daarom heb ik gekozen voor een USB-stick van Buffalo, die is 5mm hoog en steekt dus nauwelijks uit.
Prestaties:
In het begin was ik erg huiverig voor de ‘kleine’ diesels die tegenwoordig de Nederlandse snelwegen overnemen. Echter moet ik tot mijn vreugde zeggen dat de 86pk sterke diesel mij zeker niet tegenvalt.
Inmiddels ruim 2500km er op zitten en heb nog niet één moment gehad dat ik vermogen te kort kwam. De 1300 diesel doet zijn werk prima, al is de reactie op het gaspedaal wat traag. Zowel in de stad, buiten de bebouwde kom als op de snelweg kom ik prima mee met het verkeer. Tussen acceleraties verlopen, mede door de kleine turbo, soepel.
Het zal nooit een strepentrekker worden maar voor normaal dagelijks gebruik in Nederland is het een aanrader.
Zuinig is de 1300 helaas nog niet. Hij moet natuurlijk nog ingereden worden maar verder dan 1op20 ben ik nog niet gekomen.
Comfort:
Niets anders dan lof over het comfort.
Omdat de motor soepel rijdt, je lekker zit en alles goed te zien is zowel in als rondom de auto is het rijden een genot.
Conclusie:
Al met al een uitermate goede keuze geweest om de komende 2 á 3 jaar in deze auto rond te rijden.
Elke dag stap ik met plezier in de auto, stap ik lekker fris en fruitig weer uit nog nagenietend van weer een lekker ritje.
Een aanrader voor iedereen deze Fiat Punto Evo.
Inrijden is inmiddels ruim geweest
- 17.000 km
We zijn inmiddels een week of 17 verder en dus ook 17.000km verder dan bij het ophalen van mijn nieuwe auto.
Eigenlijk kan ik heel kort zijn. De auto bevalt nog altijd uitstekend en voldoet zeker nog aan alle verwachtingen.
Motorisch is de auto helemaal ingereden, wat ook te merken is aan het verbruik.
Echt zo zuinig als de fabrieksopgave zal hij nooit worden. Maar 1:21 á 1:23 is redelijk makkelijk te halen. Zelf met mijn sportief aangelegde rijstijl lukt mij dat nog.
Verder valt er weinig aan toe te voegen behalve dat ik tevreden ben en het geen ramp vind dat ik lange stukken moet rijden voor mijn werk.
Het blijft een genot!
- 35.000 km
We zijn alweer de 35.000km rui gepasseerd en er is weinig veranderd aan mijn mening over de auto.
Hij rijdt nog altijd erg prettig en rond de 1op20 rijden is redelijk makkelijk te halen.
In de wintermaanden is het vrij logisch dat het verbruik wat hoger ligt dan in de zomer.
De auto heeft wat meer moeite om op temperatuur te komen en daardoor een hoger verbruik. Met de 'echte' kou van -12 heeft de 1.3 wel wat moeite om warm te worden, dan is 80km/h met af en toe een stoplicht wat te weinig om het binnen lekker warm te krijgen.
Ondanks de kou is het altijd starten en lopen, zonder enige aarzeling.
Wel heb ik een parkeerlicht en een dimlicht moeten vervangen omdat deze kapot waren. Raar trouwens dat de auto aan geeft dat het parkeerlicht kapot is, maar een week later niet aan geeft dat, het veel belangrijkere, dimlicht kapot is.
Van de gelegenheid gebruik gemaakt om ze te vervangen voor wat betere exemplaren. Ik vind de lichtopbrengst van de standaard lampen om te huilen. Na het nodige speurwerk heb ik de lampen vervangen door Philips Night Guide, een schot in de roos! Kan het iedereen aanraden.
Twee weken geleden ’s ochtends een foutmelding in het Start&stop systeem gehad, na een bezoekje bij de dealer bleek dit een te krap zittend slangetje te zijn die tegenwoordig al preventief vervangen wordt.
Door de kou en de hitte scheurt dit slangetje erg snel omdat deze in een haast onmogelijke hoek gebogen zit.
2e beurt
- 60.500 km
We zijn weer een flink eind verder met de kilometers en grotendeels met tevredenheid.
Vrijwel alles aan de auto doet het nog zoals het hoort en toont vrijwel geen slijtage.
Wel heb ik ruzie met het climatecontrol systeem, deze snapt er geen bal van. Ook mijn dealer kan niet vinden waar het aan ligt. Zodra het licht wordt buiten is hij systeem de weg kwijt. Constant op temperatuur houden lukt niet laat staan in de brandende zon de auto koelen.
De sensor voor de buitentemperatuurmeter is vervangen maar dit maakt nog geen verschil. Binnenkort maar weer langs de dealer.
De Punto Evo is niet de zuinigste van zijn klasse te noemen, al zijn er rijders die het wel lukt om zuinig te rijden.
Gemiddeld over de afgelopen 60.500km rijd ik 1op20. Niet heel onverdienstelijk maar ik had de Punto zuiniger verwacht.
Mijn gemiddelde rit is 10km stadsverkeer, 50km N-wegen en 10km snelweg.
Na een jaar gereden te hebben in de Punto Evo stap ik nog elke dag met plezier in het wagentje, die me zonder morren overal naartoe brengt.
Deze vakantie richting Zuid-Frankrijk en noord-Italië de bergen in, daarna zal ik weer een update plaatsen.
Vakanties achter de rug
- 76.680 km
Nu de zomervakanties weer voorbij zijn en de nodige buitenland kilometers gemaakt zijn is het weer tijd voor een update van mijn review.
De kilometers vliegen er op, de 1.000km gemiddeld in de week haal ik makkelijk en meestal is het nog wat meer.
Deze zomer twee keer op vakantie geweest, 1 keer richting midden Frankrijk en 1 keer naar Italië. Beide keren met de auto, beide keren zonder enig probleem.
Zowel op de Duitse autobahn als in de bergen van de Alpen houdt de 1.3 multijet prima zijn gemak. Op hoge snelheid laat hij zich netjes besturen en wordt het niet erg ongevoelig, naar boven toe merk je dat het ‘maar’ een 1.3 is maar de turbo doet goed zijn werk om op echte bergpassen goed te kunnen blijven rijden.
Naar beneden is het een heel ander verhaal, normaal kun je een diesel heerlijk op zijn motor laten remmen als je een afdaling in gaat. Echter omdat het maar een 1300’tje is merk je dat de motor niet genoeg motor remming heeft om zichzelf laag in de toeren te houden. Dit resulteert er dus in dat je in steile afdalingen bij moet remmen.
Het verbruik in de vakanties was beide ongeveer 1op20, gemiddeld dus!
Het lijkt erop dat door het wisselen van de buitentemperatuurcensor de climatcontrol problemen zijn opgelost. De auto koelt als van ouds in de hitte en verwarmt weer lekker bij nu het ’s ochtends wat kouder begint te worden.
Ik begin nu duidelijk verschil te merken tussen de bestuurders- en bijrijdersstoel. De bestuurdersstoel is beduidend zachter en ik krijg het gevoel dat deze wat aan het doorzakken is. Een mede Punto rijder had daar voor zijn gevoel ook last van. Nu is het natuurlijk logisch dat de stoel waar het meest (lees altijd) in gezeten wordt wat zachter is, maar het verschil wordt steeds meer merkbaar.
Verder geen enkel probleem met de auto, alles werkt en alles is nog heel. Kortom: nog steeds meer dan tevreden over mijn Punto Evo.
De 100.000 gepasseerd!
- 105.000 km
Ik zie tot mijn ‘schrik’ dat het al meer dan 30.000km geleden is dat ik een update geplaatst heb van de Evo. Maar zoals iedereen altijd zegt; geen bericht = goed bericht.
Dat kan ik dan ook geheel beamen! De afgelopen 30.000km zijn zonder echte problemen verlopen.
Het verbruik blijft zo ongeveer hangen op de 1op20, wat ik persoonlijk niet heel zuinig vindt, maar het kan er mee door. Ik blijf er bij dat het downsizen van motoren ten gevolgen heeft dat deze minder zuinig worden op snelwegkilometers.
Tijdens de olie wissel, zo rond de 97.00km, is er gekeken naar een zoomend/piepend geluid wat zowel binnen als buiten de auto goed te horen valt. Het bleek de brandstofpomp te zijn, iets wat altijd wat lawaai maakt maar in mijn geval wel erg luidruchtig was. Deze is een week later keurig vervangen.
Bij de beurt, rond de 100.000km, zijn de ruitenwisserbladen voor en achter vervangen als mede de remmelarij aan de voorkant. Er is niets bijzonders gevonden, behalve dat de banden voor waarschijnlijk de volgende beurt niet gaan halen. Hetgeen op zich logisch is want ze zitten er dan meer dan 60.000km onder.
Tijdens het 2e weekend van maart ben ik met 2 vrienden richting Genève geweest voor de ‘plaatselijke’ autosalon. Na ongeveer 3,5 uur gereden te hebben ben ik gewisseld van plaats en heb iemand anders laten rijden. Tijdens zijn rit besloegen de ramen steeds, iets wat raar is met de airco aan en alles op automatisch.
Na zelf onderzoek gedaan te hebben blijkt dat de climatecontrol blijft ‘hangen’. Dat wil zeggen dat hij op binnen circuleren vast blijft hangen en uit alle gaten nauwelijks lucht blaast. De temperatuur blijft wel goed.
Vreemd verhaal als je het mij vraagt! Op de terugweg precies hetzelfde, na een lange rit stopt ‘plotseling’ de climatecontrol met werken.
Hiervoor ben ik nog niet, aangezien het lastig aan te tonen is bij de dealer, langs de garage geweest. Mocht ik hier een oplossing voor hebben komt het hier uiteraard te staan. Gelukkig rijdt ik vrijwel nooit lager dan 2 á 3 uur achter elkaar.
Al met al, met wat kleine dingetjes, toch redelijk tot zeer tevreden over mijn Evo. Op naar de 120.000km!
2 jaar in bezit - 120.000km
- 120.000 km
De 120.000km ligt inmiddels weer achter mij en met een woon-werk afstand van 105km (enkele reis) schiet het met de kilometers mooi op.
Dit alles, sinds de vorige update, nog steeds zonder problemen. Alles werkt nog zoals het hoort en tot op heden zonder kraakjes/piepjes of andere niet normale geluiden.
Nu ik meer snelwegkilometer's maak merk ik dat, zeker rond de 100km/h de Punto een stuk zuiniger is dan op 80 wegen met veel stoplichten. Wat uiteraard normaal is. 1op20 á 1op22 is nu redelijk makkelijk te halen.
Daarmee zit ik nog steeds aan de onzuinige kant van de Punto bezitters, waar dat precies aan ligt weet ik persoonlijk niet.
Met plezier ga ik de auto naar de 160.000km rijden voordat deze ingeleverd mag worden bij de lease maatschappij.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.