Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2011)

autoreview

Fiat Punto Evo
Fiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto Evo

Signalement

UitvoeringPunto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst92.500 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

de nieuwe aanwinst

  • 11.000 km

en de winnaar is geworden de fiat punto evo multijett!!

Na een zoektocht van toch enkele maanden uiteindelijk gekozen voor de fiat punto evo.
Andere kandidaten polo bluemotion, seat ecomotive en skoda vielen af door de 3 cilinder motor en de door mij niet hoog geachte betrouwbaarheid van vag producten.
(dit na zelf 3 nieuwe vw gehad te hebben)
De polo en seat reden op zich best wel goed maar waren zeker bij accelereren te lawaaiig, en de motor te tam.

waarom de evo? zeer goede kwaliteitsindruk van het interieur tov voorgenoemde autos, de stilte, de souplesse van de motor, de lagere onderhoudskosten van bovengenoemde autos, distributieketting ipv een riem.
Eigenlijk klopte voor mij alles wel aan de evo, de grande punto heb ik ook naar gekeken maar deze kwam toch duidelijk minder verfijnd over dan de evo.
Nog even getwijfeld over de corsa maar gezien de vele klachten die op sites aangegeven worden over de corsa en de super harde stoelen hier niet voor gekozen.

Waarom geen ds3 en c3 diesel. de wegenbelastingvrije uitvoering was toen nog niet beschikbaar om mee te rijden, zelf had ik wel een voorkeur voor citroen echter de vakgarage hier die gespecialiseerd is in franse autos raadde mij de fiat multijett aan omdat deze motor mbt betrouwbaarheid, en onderhoud superieur zou zijn aan de franse diesels.
Ik ben echter geen fiatfan maar toch maar de evo gekocht.

Mede door bovenstaande advies en rijden met deze auto is overtuigen, daarnaast pas naar de rai geweest en als je dan kijkt hoeveel ruimte deze punto bied ten opzichte van zijn concurrenten dan ben ik alleen maar blij verrast.

Het verbruik: nu na 10.000 km kan ik hier wel wat van zeggen , ik ben een rustige rijder, rijd meestal alleen s nachts', rijd meestal op 80 en 100 km wegen.
het verbruik over 11.000 km is 4,25 liter per 100 km of te wel 1 op 22,5.
de laatste 5 tankbeuren was dit 4,04 liter per 100 km of te wel 1 op 24,75.

de auto wordt nog steeds zuiniger enerzijds doordat de buitentemperaturen hoger worden anderzijds doordat de motor nu wel ingelopen zal zijn.

olieverbruik: nog geen verschil af te lezen.

Ik heb de auto met vrijwel alle opties genomen die er voor de evo zijn met uitzondering van zonnedak,bandensensoren en electrische achterramen.

In totaal 22.000 euro rijklaar maar nog 2000 euro korting gekregen. In totaal 19.700 betaald.
ik heb hiervoor een riant uitgerustte, en subliem rijdende auto teruggekregen die er ook nog eens heel goed uitziet.

In deze 11.000 km geen problemen gehad maar ik heb wel erg aan de auto (mijn eerste fiat) moeten wennen. maar hoe langer ik hem heb hoe tevredener ik er over ben.

ik ben eigenlijk helemaal om naar het italiaanse merk.
Als auto het goed blijft doen dan zal ik waarschijnlijk wel fiat of evt alfa romeo gaan cq blijven rijden.

voor mij zijn al veel reviews geschreven over de evo en de teredenheid hierover door hun berijders.
Ik zal mij dan ook beperken door middel van + en - wat ik goed en minder goed vind aan de auto ten opzichte van mijn vorige autos.

+ zeer stil zowel motor als onderstel
+ beste ventilatiesyssteem wat ik tot nu toe gehad heb in een auto.
+ zeer goede (standaard radio) kan nu zenders ontvangen die ik daarvoor in deze regio niet kon ontvangen
+ comfortabel onderstel, goed geveerd en gedempt zoals vroeger citroenxsara geveerd was.
+ prettig zittende lederen kuipstoelen een aanrader tov de standaard stoelen (verwarmd en met electrische ruggesteun)
+ hoogwaardig interieur mooi maar voelt ook degelijk aan.
+ goede verlichting niet zoals op mijn xsara met xenon maar toch heel goed
+ prettige stuureigenschappen zeker inde stad, heb de extra bekrachtigede stand (city) altijd aan staan.
+ Weinig last van rijwind als je je ramen een beetje open hebt staan.

- afstandbediening van de centrale deurvergrendeling werkt pas op ca 25 meter van de auto.
- binnenverlichting mocht voor mij wat langer aanblijven bij instappen van de auto.

eigenlijk ben ik heel tevreden over de auto en zal met mijn ca 50.000 km per jaar regelmatig een update geven.
auto is gekocht bij bochane in boxmeer hoefde daar 2500 euro minder bij te betalen in vergelijking met bergen op zoom en roosendaal

still going strong met een enkel minpuntje

  • 43.000 km

inmiddels al weer ruim 30.000 km verder sinds de vorige review en ik kan zeggen dat de evo zich prima houdt. Er zijn echter wel een paar kanttekeningen te plaatsen.

Bij 30.300 olie laten verversen bij de fiatdealer, lampje was gaan branden kosten ca 110 euro. tot op dat moment was er geen enkel olieverbruik te zien aan de peilstok.

35.000 de eerste beurt deze laten doen bij een vakgarage waar ik altijd kom , deze garage werkt veel samen met de buurmangarage van Fiat.
beurt geen bijzonderheden kosten ca 120 euro.

problemen:

bij ca 33.000 km startte de auto niet meer de accu leek leeg te zijn. Bij de fiat heeft men de auto nagekeken en er bleek een cel in de accu kapot te zijn. Dit is ook de reden geweest dat het start stopsysteem de laatste duizend km vrijwel nooit werkte.
Na het plaatsen van een nieuwe accu geen problemen meer gehad.

In deze bijna 45000 km zijn beide lampjes van de dimlichten , stadslichten en 1 lampje van de kentekenverlichting vervangen.
omdat ik altijd s nachts werk heb ik wel altijd de lampen aan, maar toch wat te snel vind ik maar de kosten zijn niet onoverkomelijk.

37.000 winterbanden zijn eronder gegaan fulda montero, het verbruik kan ik niet goed bekijken omdat er op dat moment ook een powerbox gemonteerd is daarover zo meer.
De originele continentals waren voor echter zover aan de buiten maar ook aan de binnenkant afgesleten dat deze meteen weg gegooid konden worden.
Volgens de garage zou dit komen door het rijden met een te lage bandenspanning echter deze hebben altijd op 2,5 bar gestaan.
Uit de andere reviews heb ik ook niet op kunnen maken dat de banden heel snel zouden slijten.
Met mijn vorige auto een xsara reed ik met de voorbanden bijna 100.000 km en met de achterbanden meer dan 150.000.
Dit waren echter wel michelins, voor de zekerheid de auto toch maar laten uitlijnen maar de afwijking was dermate klein dat daar de extra slijtage niet van heeft kunnen komen.

Powerbox, zoals boven genoemd heb ik een powerbox laten plaatsen.
De fiatdealer had hier goede ervaringen mee en ik heb het dus weer bij die "buurman vakgarage laten doen"

ja wat kan ik er van vertellen.
In het begin goed oppassen als je wegrijd want de auto reageert nu zo alert dat je echt wat voorzichtiger met het gaspedaal om moet gaan.
Het lijkt of er een zwaardere motor in gezet is, de auto is veel soepeler, zeker ook bij lage toerentallen hij heeft nu 110 pk en ca 240-250nm.
Ik heb de powerbox van Essing te venray, deze kan op twee manier afgesteld worden op power ,zoals bij mij nu waarbij het verbruik bij een gelijkblijvende rijstijl als voorheen ongeveer gelijk blijft of je kan hem af laten stellen op zuinigheid.
ik heb niet gekozen voor chiptuning omdat ik niet wil dat de chip opnieuw geprogrammmeerd wordt zeker niet als er in de toekomst problemen zouden ontstaan.

de powerbox is in een mum van tijd te verwijderen, en het voordeel is ook dat je als je de auto verkoopt deze mee kan nemen naar een andere auto.

nee ik ben er wel blij mee, je hebt veel meer trekkracht mocht je dit nodig hebben soms is dit wel fijn.
Over het algemeen heb ik echter mijn rijstijl niet verandert.
Het verbruik is naar mijn idee voor of na de powerbox niet beter of slechter geworden.

overall ben ik nog zeer tevreden over de fiat, zeker met de extra souplesse die de motor nu heeft en die op zich al zeker niet slecht was.
wat ik wel wat minder vind is soms het wat zweverige weggedrag van de auto, of het nu komt door de winterbanden of de vele wind van de afgelopen tijd ik weet het niet.
ik heb in ieder geval de city stand van de stuurbekrachtiging maar uitgezet en dit lijkt al veel te schelen op de snelweg ondanks dat ik dacht dat die extra bekrachtigde stand maar tot 30 km per uur werkte.

Bij de volgende beurt zal ik mij weer melden tenzij er voor die tijd nog problemen op zouden treden maar dat verwacht ik niet. ik heb nog steeds heel veel vertrouwen in deze top auto

rustig doorgaan

  • 80.000 km

Inmiddels weer zo,n 40.000 km verder en tijd voor een update.
Mijn enthousiasme voor de punto evo is tot op heden gebleven.
De afgelopen 40.000 km ben ik niet voor onverwachtse problemen komen te staan. hoewel ik eenmaal tussentijds terug naar de garage gegaan ben vanwege een diesellucht in de auto.
Het bleek dat de brandplaatjes (wat dat ook moge zijn) vervangen moesten worden omdat deze lekte waardoor er een diesel lucht in de auto kwam.

Bij 65.000 km de olie laten verversen lampje voor het verversen van de olie was nog niet gaan branden maar met de vakantie voor de deur toch maar gedaan kosten 119 euro.

bij 75.000 tweede beurt laten geven bij de fiat dealer kosten 389 euro incl toevoeging DPF cleaner en regenerator.

Bij deze beurt is ook de kap die de motor afdekt wat vaster gezet want deze resoneerde bij stationair draaien van de motor.

Het heeft echter niet geholpen en volgende week kijken ze er nog een keertje na, om dan een betere oplossing te vinden.
Indien de auto stationair draaide dan leek het net een oude VAG diesel te zijn.

de powerbox heb ik nu in de eco mode staan, inderdaad minder trekkracht dan toen die op power stond maar mogelijk nu toch iets zuiniger, hoewel ik het niet echt allemaal meer bijhoud.

Het verbruik blijft zo rond de 1 op 22 schommelen en in de zomer rond de 1 op 24.
Ik ben een rustige rijder maar rijd meestal s nachts, op zowel snelwegen , maar hoofdzakelijk 80 km wegen en in de stad.

Andere diesel:
ivm het soms wat onregelmatiger lopen van de motor en het wat sputteren bij acceleren ben ik op advies van de garage overgestapt op andere diesel. voorheen meestal diesel van de witte pomp nu tegenwoordig Texaco soms gewone soms xl.
Na 5 tankbeurten XL moet ik zeggen dat de motor weer als vanouds loopt, mogelijk brandt deze (merk)diesel de motor toch schoon.

Ik ben nog steeds zeer tevreden met de auto, de auto rijd goed, ziet er goed uit en als je ziet wat de fiat punto nu kost snap je eigenlijk niet dat er niet meer van rond rijden.
Ondanks zijn leeftijd nog steeds een super mooie en fijne wagen om te rijden.

even nog iets over de olieverversingstermijn

bij de fiat wordt door een lampje aangegeven wanneer de olie ververst dient te. Zoals beschreven heb ik dit laten doen bij een vakgarage voordat het lampje ging branden.
echter een paar duizend kilometer later ging het lampje alsnog branden ongeveer op de dubbele km stand waarop de eerste keer het lampje ook ging branden 60.600.
Ik weet zeker dat de olie door de vakgarage vervangen is en heb nu ook het idee dat het gewoon vaste termijnen zijn waarop het olielampje voor verversen gaat branden, en dat de de kwaliteit van de motorolie helemaal niet getest wordt.

evo laat steek(je) vallen

  • 87.000 km

Helaas minder goed bericht. Sinds kort viel het mij op dat wanneer ik in de 5e versnelling ca 80km per uur reed en dan flink gas gaf dat het toerental dan binnen een seconde ca 500 toeren steeg om vervolgens weer een paar honderd toeren te zakken zonder dat de auto ook vergelijkbaar versnelde.
In eerste instantie dacht ik dat misschien het glad was en dat de auto te weinig tractie had maar nu het niet meer glad is heb ik er ook last van.
Mijn vrees de koppeling of drukgroep werd gisteren ook door de fiat dealer bevestigd.
De dealer gaf ook aan dat dit voor de 150.000 km zeker niet voor mag komen ongeacht of je nu wel flink optrekt of niet en dat het gangbaarder is dat dit bij een km stand van ver boven de 200.000 km voorkomt.
Helaas nu toch wat minder vertrouwen in de solide karakter van de punto en waardeer ik de betrouwbaarheid met 2 sterren af.
De kosten heb ik op 5 laten staan omdat de reparatie onder garantie uitgevoerd wordt.

helaas binnen de 90.000 km nu eenmaal de accu, brandplaatjes en binnenkort de de koppelingsplaten en drukgroep vervangen.
Mbt betrouwbaarheid blijft hij dus achter bij mijn eerder gereden citroen xsara

afscheid nemen bestaat niet

  • 92.500 km

Vandaag is mijn punto evo onder garantie gerepareerd. Hiervoor heb ik aangegeven dat de koppeling vervangen diende te worden. Vandaag bij de reparatie bleek dat een lekke oliekering hiervan de oorzaak was, hetgeen wel eens vaker bij de punto voorkomt.
De auto is nu weer in orde.
Door het voorval met de kapotte oliekering is mijn vertrouwen in de fiat toch wel wat minder geworden en ben ik eind vorig jaar toch nog eens een beetje rond gaan kijken naar een andere auto.
Aangezien ik bijna 50.000 km per jaar rijd en de auto nu bijna uit de garantie is, en ik een goede aanbieding zag op internet toch maar besloten er op in te gaan.

Jawel hoor het is weer een punto geworden een lounge dit keer niet zo luxe als mijn evo maar zit er wel dicht tegenaan.
Vanaf 11-1-13 rijd ik in een nieuwe punto reden, ik vind het nog steeds een mooie auto om te zien, fijn om in te rijden, over het algemeen lage gebruikskosten en ik was er niet aan toe om afscheid van fiat te nemen.

mogelijk neem ik nu wel voor de 60.000 km extra garantie erbij, indien ik bovenstaande reparatie had moeten betalen dan had dit toch een behoorlijk bedrag geweest.

Kortom adieu evo, welkom punto deze mag zich nu de komende jaren weer gaan bewijzen

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.