Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 115.000 km |
Fiat Punto EVO Multijet
- 3.955 km
Op 17 augustus 2010 heb ik mijn Fiat Punto EVO multijet opgehaald bij de dealer (Motorhuis).Gekocht zonder testrit.
De uitrusting van de auto is zonder meer bovengemiddeld. Cruisecontrol, Start en stop, Blue & Me aangevuld met geïntegreerde TomTom, lichtmetalen velgen,full climate control,verstelbaar stuur, duale stuurbekrachting, middensteun, etc.
Nu bijna 4.000 km gereden. Dagelijks 300 km, waarvan 280 km op de snelweg, zonder noemenswaardige files.
De auto rijdt 1 op 24,7. Valt iets tegen, misschien verbetert dit nog.
Het geluid van de dieselmotor en de banden (continental)is laag, waardoor je comfortabel reist.
Het enige minpunt zijn de stoelen. Zitting is te kort.
De display van de mediaspeler functioneert niet meer. Moet door garage worden nagekeken.
Bij 10.000 km meld ik me weer.
Zuinig, comfortabel en enkele minpuntjes
- 11.900 km
Sinds 17 augustus heb ik 11.500 km gereden. Ik heb deze auto gekocht om zijn lage brandstof gebruik. Over 11.500 km heb ik een gemiddelde gehaald van 1 op 25. De laatste 4.500 km is het gemiddelde gestegen naar 1 op 26.3. Mijn verwachting is dat 1 op 27 moet kunnen.
De auto ligt goed op de weg. De motor is geluidsarm, als die warm is. De Continental-banden geven weinig ruis. De geluidsinstallatie staat meestal op 3 of 4. De stoelen blijven een minpunt. De zitting is te kort en kan niet goed afgesteld worden.
Blue&Me
Een prima systeem. Vooral het voicesysteem werkt prettig.Heeft echter wel een aantal problemen.
De Blue&Me in combinatie met de meegeleverde TomTom geeft regelmatig fout meldingen zoals geen gegevens over de rit,telefoon is niet door geschakeld. Je moet telkens de TomTom opnieuw opstarten.
De communicatie tussen Blue&Me en de USB stick over de eco-drive geeft vaak de melding dat de USB-stick vol is, terwijl er nog ruim 1 GB over is. Moet de stick erweer opnieuw ingestoken worden.
Het laten voorlezen van SMS-jes werkt niet, terwijl dit wel in de handleiding staat.
Bij aflevering van de auto kreeg ik van de garage (Motorhuis Alphen) 1 liter motorolie. Tot vandaag heeft de auto geen druppel olie verbruikt.
Al met al rij ik dagelijks met genoegen en ontspannen ruim 270 km in Punto Evo.
100 dagen-20.000km. Auto betrouwbaar - FIAT NL nie
- 20.000 km
Na 100 dagen en 20.000 km kan ik niet anders concluderen dat ik een perfecte aankoop heb gedaan met de Punto Evo.
Het Blue & Me systeem werkt voortreffelijk. Telefoneren is een genoot. Je heel eenvoudig je muziek aansturen.
Bij de aankoop heb ik ook de TOMTOM met dockingstation aangeschaft. Werkt prima, echter je kunt het niet aansluiten op de verkeersinformatie. Het geleverde docking station heeft alleen een plus en min voor de electra. Alle gegevens gaan via bluetooth.
De verkeersinfo van TOMTOM moet via TMC. De TOMTOM zelf heeft een aansluiting, maar die wordt verborgen door het FIAT dockingstation. Zowel de dealer als FIAT Nederland geven niet thuis als het om een oplossing gaat. TOMTOM zegt dat een ander dockingstation moet nemen. Je betaalt € 350 voor een halfwerkend systeem. Voor wie een nieuwe Evo koopt. Koop een losse TOMTOM.
1 op 25
De afgelopen 13.000 km rijdt de auto een gemiddelde van 4 liter op 100 km. Ik houd aan de max. snelheden. Doordat veel op de snelweg zit rijd ik voor 75% op cruisecontrol. Erg ontspannend.
Ben benieuwd als er volgende week winterbanden onderkomen of het gemiddelde hetzelfde blijft.
Ecodrive.
Leuk speeltje. Alleen is de 1.3 multijet 85 pk nog steeds niet opgenomen in het programma. Ook hier geeft FIAT Nederland geen antwoord, als je er naar vraagt.
Motor.
Nog steeds geen extra olieverbruik. De motor is erg rustig, de muziek kan op stand 3.
Stop&Go.
Nu het kouder wordt komt het vaker voor dat de motor uit zichzelf start als Start&Go gebruikt. Dat is storend. Gelukkig rijd ik weinig in de stad.
De Fiat Punto Evo 1.3 diesel is absoluut een aanrader voor iedereen die veel rijdt,van luxe houdt en goedkoop wil autorijden
Met winterbanden blijft het dieselgebruik 1 op 24.
- 28.000 km
Sinds laatste veslag 8.000 km gereden op winterbanden. Vredenstein Snowtrac 2 195/65/15. Geen centje problemen gehad tijdens de winterse decembermaand. De winterband is gevuld met stikstof. Geeft betere wegligging en het diesel verbruik wordt weinig beïnvloedt.
De ruitensproeiers hadden beter gemonteerd kunnen worden, nu verlies je veel vloeistof doordat het tegen de ruitenwissers komt. Zijn er meer rijders die hier last van hebben?
Tot nu toe kost de auto 4,8 eurocent per kilometer. Berekent betaalde brandstof/kilometers. Tank altijd bij de goedkopere tankstations (Tinq of Tango). Het gemiddelde gebruik tot nu toe is 1 op 24,7.
Nog steeds geen olieverlies. Niet slecht voor een Fiat.
Opvallend is dat na enkele dagen niet gereden te hebben met deze vrieskou, dat de trommelremmen veel kabaal maken. Dat wordt minder als de auto meer gereden heeft.
Na 6 maanden kan ik niet anders dan tot de conclusie komen dat de Punto Evo een solide auto is.
Eerste beurt (33.000km)
- 35.750 km
De eerste beurt
Bij 30.500km verscheen op de display dat de motorolie moest worden vervangen. Eerste reactie is dat is 4.500 km te vroeg. Oliepeil was goed. Na overleg met garage toch maar afspraak gemaakt. Uiteindelijk stond de teller op 33.000km. Meteen algehele beurt gedaan. Totale kosten € 304.50. Dat is nog geen cent per km. Niet slecht.
Geen bijzonderheden bij de beurt naar voren gekomen. Dus op naar de volgende 35.000km.
Het gebruik:
Het gebruik is nu overall 4.3 op 100. Als ik de andere reviews lees rijdt de Punto Evo erg zuinig. Mijn rijstijl is simpel. Ik rijd altijd de max. toegestane snelheid.
Blue&Me:
Begin mee wel langzamerhand te ergeren aan usb aansluiting. Telkens start een update en zegt het systeem daarna dat de usb stick moet worden verwijderd. Met commando ”annuleren" hef ik dat op. Daarna start de muziek.
Algemene impressie:
Na 35.00km in 6 maanden kan ik in anders dan constateren dat mijn beslissing om deze Punto Evo aan te schaffen de juiste is geweest.
Met pleziet stap ik elke dag in de auto voor een rit van 150 km.
53.000 km gereden voor 6,6 eurocent per kilometer!
- 53.300 km
Na 9 maanden en 53.000 kilometer gereden te hebben, kan ik alleen maar concluderen dat mijn Evo uitstekend presteert.
Tot op heden geen enkele storing, geen materiaal pech, alleen twee dimlichten vervangen, doordat ik altijd de dimlichten aan heb.
Het enige pijnpuntje is dat de usb-stick met muziek niet automatisch een volgend nummer speelt.
Kostenplaatje tot nu toe:
Brandstof prijs per kilometer 5,1 €cent
Onderhoud prijs per kilometer 0,6 €cent
Verzekering prijs per kilometer 0,9 €cent
Totale kosten per gereden kilometer 6,6 € cent.
Conclusie: Goedkoper kan haast niet.
Als de Evo zo blijft presteren kan je er minstens 200.000 meerijden.
Het uur van de waarheid
- 80.300 km
15 maanden rijd ik nu de Fiat. Elke werkdag 300 km. Het rijden met deze auto is een plezier. Alles functioneert, alleen de verwarmting heeft veel tijd nodig om op temperatuur te komen. Is eigenlijk het enige minpuntje.
Tot op heden geen enkele onverwachte gebreken. Tijdens de laatste beurt (70.000 km) geen mankementen geconstateerd.
Deze week weer de winterbanden gemonteerd. De zomerbanden hebben nog een profiel van 5mm. Dus 140.000 km met één set winter- en zomerbanden is haalbaar.
Het verbruik:
De afgelopen 30.000 km heb ik het verbruik in excel bijgehouden. Resultaat 1 op 24.1; gemiddelde prijs perkilometer € 0,051, gemiddelde prijs diesel € 1,279. Ik tank altijd bij Tinq of Tango.
De totale kosten:
Verzekering: € 0,01 per km
Onderhoud: € 0,012 per km
Afschrijving: € 0,075 per km
Brandstof: € 0,048 per km
De prijs per km € 0,145.
Met de rapportcijfers zou ik minimaal 200.000 moeten kunnen rijden.
Bij 100.000 km meld ik we weer.
Een krasse knar
- 101.200 km
Alweer 20.000 km gereden. Op 95.000 km heeft de auto weer een standaard beurt gehad. Wel moest er een eslang van de airco worden vervangen.
De afgelopen 50.000km heb ik exact bijgehouden hoeveel diesel ik getankt heb.
Uitkomst: 1 op 23.9 Vanaf midden oktober liggen de winterbanden eronder. Dat verhoogd het gebruik ongeveer met 0.3 per km.
De gemiddelde diesel prijs van € 1,309. Dat is nog geen € 0,06 per km. Totale onderhoudskosten voor 100.000 km waren nog geen € 0,01 per km.
De verzekeringskosten van ook € 0,01 per km.
Je kunt stellen dat ik zeer tevreden ben over mijn Punto Evo.
Te spreken ben over de Vredestein winterbanden. Deze slijten weinig, maar belangrijk si ook dat ze weinig geluid maken. De radio hoeft maar 1 punt harder.
Al met al kunnen de lente met plezier tegemoet zien.
Afscheid
- 115.000 km
Na 115.000 km heb ik mijn Evo ingeleverd.
Waarom?
Ik wilde een nieuwe Punto. Als ik terug kijk op 21 maanden rijden met deze auto kan ik niet anders dan tot de conclusie dat de auto zijn verwachtingen meer dan waargemaakt heeft:
Gemiddeld brandstof verbruik: 1 op 24,2
Kosten per km € 0.15 te verdelen:
Brandstof 6 cent per km
Verzekering 1 cent per km
Onderhoud 1 cent per km.
Afschrijving 7 cent per km
De afschrijving is mede laag door de goede inruil die ik heb gekregen.
Vanaf vandaag zal ik regelmatig reviews plaatsen over mijn nieuwe Punto Easy 1.3 multijet Diesel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.