Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 76.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Deze Fiat, nog snel een review toevoegen voordat tie eruit gaat. Een vrij compact verhaal maar ik wil in een notendop toch de ervaringen met jullie delen. Het is een bedrijfsauto van mijn vriendin, waar ik ook in heb mogen sturen. Wat steekwoorden die mij te binnen schieten, over de afgelopen 10000den kilometers:
- zuinig (1:21 a 1:23), mits zuinige voet, bij stevig doorijden ook gewoon 1:18 a 1:19;
- handzaam en soepel in de stad;
- betrouwbaar, in 80k alleen diesel naadlplaatjes vervangen verder regulier onderhoud;
- tot 130 a 140 km/u goed te hanteren op de snelweg.
- prettig "vrolijk zakelijk" interieur
Ik heb praktisch nooit Fiat gereden maar deze auto is mij behoorlijk meegevallen. Zeker vegeleken met de Polo die ik ook heb gereden is dit een serieus alternatief. Motorisch gezien vind ik hem beter dan de 1.2tdi 3 cylinder tractor diesels van VAG. Deze Fiat heeft een betere loopcultuur, is een volwaardige 4 cylinder motor en is bijna net zo zuinig. Het relatief hoge koppel maakt ook dat tie van 0-80 behoorlijk vlot aanvoelt.
De stoelen zitten goed (Toscane 1500km volgehouden zonder gebroken uit te stappen) en bovendien is het interieur ook "af". Niet alleen hard plastic en voor de tijd (2010) behoorlijk compleet qua uitrusting. (stuurwielbediening van telefoon en audio, sprekende/luisterende boordcomputer, cruisecontrol, climatronic, behoorlijk geluid uit radio/cd/mp3)...
Het is wel een lichte auto en boven de 130 a 140 wordt de Fiat lawaaiig en een beetje zoekerig. Zowiezo klinkt de motor rauw. Op zich niet een probleem en zoals eerder gesteld, beter dan de 3 cylinder tdi. Mijn vriendin vind vooral het schakelen erg soepel gaan en ik kan dat beamen. Je grijpt niet snel mis, het gaat niet hakerig.
Nu nog een paar eigenaardigheden.
Als de auto nog koud is kraakt de voortrein bij drempels. Warm gereden is dit weg. Heb het eigenlijk nooit als echt storend ervaren en het heeft verder geen invloed op het rijgedrag...
Het regeneren van het roetfilter laat de uitlaat blauwe rook uitslaan. Dit brengt verbaasde blikken van medeweggebruikers te weeg die denken dat we de turbo hebben opgeblazen. Het is echter normaal en kan verder geen kwaad, voor de auto dan...
Er is allemaal prima mee te leven. Voor wie deze auto nu 2e hands zoekt, kan voor minder dan 6000 euro een betrouwbare partner vinden, die bovendien zuinig is. Nogmaals een goed alternatief voor de VAG of Franse B-segment producten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.