Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 76.930 km |
KM-stand laatst | 136.500 km |
nieuwe aanwinst!
- 77.365 km
Omdat ik mijn Golf variant wat duur vond in gebruik, was ik al even aan het kijken naar wat anders. Ik heb de merkblindheid opzij gezet, en één van de leukste B-segmenters gekocht die er is. En ook nog in een unieke kleur!
Met zo'n zuinige diesel ga ik aardig wat besparen op de maandelijkse lasten. En heel veel ruimte lever ik niet in, al is de kofferbak natuurlijk een stuk kleiner dan van de Golf variant.
Ik heb de auto particulier gekocht, zoals jullie zien met een lage kilometerstand.
Ik merkte een hoog oliepeil op, maar na wat langere ritten was dat alweer weg. Condens in de olie vanwege de vele korte ritjes?
Omdat de olie toch bijna ververst moet worden, gaan we dat zo snel mogelijk doen.
Ook ga ik er binnenkort een trekhaak op monteren.
En natuurlijk veel fijne kilometers mee rijden, waarbij ik jullie op de hoogte zal houden.
Bevalt prima
- 79.910 km
Intussen ruim 1½ maand in bezit. De olie hebben we al snel vervangen, samen met het oliefilter en het interieurfilter.
Ook heb ik een trekhaak gemonteerd.
Auto bevalt prima. Rijdt heerlijk en is erg zuinig. Gemiddeld zit ik nu op 1:21,7.
En met deze kleur valt de auto ook lekker op! Nog steeds wel jammer dat ie niet het glazen dak heeft, maar het is niet anders...
Binnenkort laat ik de homokineet rechtsvoor vervangen, want die tikt. Maar verder rolt ie lekker door!
geen bijzonderheden
- 92.200 km
Heel saai eigenlijk, maar er is weinig bijzonders te melden. De Punto bevalt nog steeds uitstekend. In september fluitend door de APK. De homokineet bleek nog goed te zijn, maar toch denk ik dat ie niet heel best meer is. De nieuwe ligt dus op voorraad.
Inmiddels staat ie op zwart staal met winterbanden. Rijdt ook prima, maar de banden maken wat meer herrie en er zit een trilling in. Achterwielen zijn opnieuw gebalanceerd, ik denk nu dat het een hoogteslag van de voorbanden is. Ach, niet wereldschokkend.
Daarnaast heb ik een armsteun gemonteerd. Heel fijn! Alleen een lendesteun zou ik nog wel wensen, zeker na een lange rit heb ik last van mijn onderrug. Is sowieso een zwakke plek van mij. In 2008 reed ik tijdelijk een Corsa en daar werd je onderrug fantastisch ondersteund. Heb ik daarna bij geen enkele auto meer gehad. Achteraf inbouw van een lendesteun (met handpompje) kan voor ongeveer €150 zag ik. Is het overwegen waard.
Vorige week nog een lange rit gemaakt (dag + nacht in Straatsburg geweest). Rijdt gewoon fijn. Is alleen niet heel zuinig als je de hele weg 130 rijdt (gemiddelde kwam uit op 116km/u). Tanken met een warme auto gaat ook lastiger, dus daar kan het ook aan liggen, maar een verbruik van 1:16,5 vind ik wel wat stevig voor deze auto. Ach, met een literprijs van 0,995 niets om je zorgen over te maken! Goedkoper rijden dan dit kan niet. Nog steeds enorm blij met deze aanschaf dus!
jaar in bezit
- 100.700 km
Inmiddels een jaar in bezit! Nauwelijks onderhoudskosten gehad, maar binnenkort wordt het tijd voor een beurtje. Komende zomer gaan we ook met de auto op vakantie, dus voor die tijd laat ik die uitvoeren. Binnenkort ook de airco laten bijvullen want die koelt niet heel fanatiek.
In een jaar tijd zo'n 23.000km gereden met een gemiddeld verbruik van 1:21. Nog steeds heel tevreden met deze auto!
Vakantie achter de rug, en bij Savali geweest
- 108.100 km
Een maand terug heeft de Punto een onderhoudsbeurtje gehad, en daarna zijn we ermee op vakantie geweest naar Italië en Frankrijk. Dat ging prima! Fijne auto, en ook op reis een verbruik van 1:20 a 1:21.
Nadelen heb ik ook gevonden: de airco kan niet tegen temperaturen van rond de 30 graden, ondanks dat de airco opnieuw gevuld is. Dan maar de achterruiten een stukje open, maar bij de wasbeurt na de vakantie draaide het raamframe linksachter kapot. Die moet ik dus even vervangen...
Andere update: vorige week ben ik bij Savali geweest. Daar is een update doorgevoerd aan het motormanagement, waarmee ie meer vermogen en meer koppel krijgt. Vooral dat laatste is heerlijk. Er wordt niets te veel van het blok gevraagd, maar wat gaat ie lekker nu! Verbazingwekkend eigenlijk dat Fiat 'm niet zo heeft verkocht af-fabriek.
Naar aanleiding hiervan geef ik vanaf nu voor 'prestaties' 4 in plaats van 3 sterren.
nieuwe APK, en een storing
- 111.600 km
De Punto heeft weer een nieuwe APK achter de rug. Uiteraard probleemloos. Wel een week later last gekregen van een storing: ergens in de stuurkolom zit iets niet goed met de airbag-bedrading lijkt het. Bij het naar rechts sturen klinkt er een waarschuwingssignaal met de melding 'storing airbag'. Uitlezen leert dat het de bestuurdersairbag betreft. Dealer geeft aan: clockspring vervangen. Echter, die is alleen verkrijgbaar als onderdeel van de totale stuurkolomschakelaar á €180. Misschien toch zelf maar eens op onderzoek uit. Het waarschuwingssignaal (met overdreven lang in beeld zijnde waarschuwing op het dash) begint te wennen.
Ook na het bezoekje bij Savali blijft het verbruik rond de 1:20, terwijl ik het extra vermogen toch wel regelmatig gebruik. Heerlijk, dat koppel!
En aangezien de Punto al ruim 1½ jaar in bezit is, kijk ik ook rustig naar wat anders. Het koppel bevalt me wel, dus een paar kanshebbers zijn de V40 D2 of een Golf VII TDI.
Op zoek naar iets anders?
- 130.600 km
Nog één dagje en de auto is 7 jaar oud. Deze week dus ook even de APK laten doen. Alleen enkele remslangen moesten vervangen worden.
De vorige update is bijna een jaar terug! Inmiddels is er veel gebeurd. Eind 2016 merkte ik dat het toerental in de vijfde versnelling bij gas geven omhoog ging, maar de auto niet versnelde. We besloten de koppeling te vervangen. Die zag er niet heel slecht uit, maar deed toch niet meer helemaal wat ie hoorde te doen. Gelijk hebben we de remschijven+blokken vervangen. Later heb ik bij de dealer de sleepring in het stuur laten vervangen, dat is één deel inclusief de hendels. Een defect aan dat onderdeel veroorzaakte storingen in de airbag, knopjes op het stuur en de claxon. Heel irritant dus.
Een tijdje later, op een warme dag, brak het raammechanisme rechtsachter. Linksachter was vorig jaar al aan de beurt. Simpel klusje om te vervangen gelukkig.
De Punto is nog steeds lekker zuinig. Nu in de zomer haal ik zonder moeite 1:21, en dan doe ik niet eens erg mijn best. Wel begint het na meer dan 2 jaar te kriebelen: er moet iets anders komen. Eerst dacht ik aan een oudere Volvo, maar ook een nieuwere Ford (Focus) overweeg ik sterk. Ik wil in ieder geval weer een stationwagon, omdat mijn bastuba in de kofferbak moet passen.
Ik heb even het APK formulier gecheckt en in 13 maanden heb ik 22.800km gereden. Iets minder dan verwacht. De volgende auto wordt dan ook een benzine. Ook omdat ik merk dat mijn rit niet heel ideaal is voor een diesel: de Punto voelt zich fantastisch thuis op de snelweg, maar ik rij 1/3 provinciale weg, 1/3 stad en 1/3 snelweg. Daardoor wil ie vaak net voordat ik de stad in rij gaan regenereren. Gevolg: blauwe rookwolken in de stad, en een onrustige loop. Maar zeker na het chippen is het een ideale auto voor langere snelwegritten. Echter heb ik nu het luxeprobleem dat ik een Golf Vr6 heb gekocht als projectje, en dat rijdt nóg lekkerder! Dan merk je weer dat de Punto een B-segmenter is. Maarja, dat verschil zie je ook in de kosten terug.
Afscheid
- 136.500 km
Wie het vorige bericht heeft gelezen zag het al aankomen: het afscheid is aanstaande. En inderdaad: komende zaterdag haal ik zijn opvolger op, een Ford Focus wagon 1.0 Ecoboost 125pk Titanium van 2013! Een mooie en onwijs fijne auto. Je merk duidelijk dat ie een segment groter is dan de Punto.
In de afgelopen 2½ jaar is de Punto mij goed bevallen. Een fijne moderne auto met lage maandlasten. Wel heb ik redelijk wat aan onderhoud uitgegeven, met onder anderen een nieuwe koppeling, een veer en en remschijven/blokken voor.
De volgende eigenaar gaat hier een fijne auto aan hebben, die door zijn kleur en wielen net even anders is dan de rest!
Voor de liefhebber: hij wordt ingeruild bij een Ford dealer in het noorden van het land.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.