Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2010)

autoreview

Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2010)

Signalement

UitvoeringPunto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf57.800 km
KM-stand laatst74.500 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste ervaringen

  • 61.452 km

Sinds eind december 2014 zijn wij in het bezit van deze Fiat Punto 1.3 multijet. Voorheen reden we een Volvo C30 1.6D, maar na bijna 230000 km begon de Volvo mankementen te vertonen (remmen versleten, een gloeibougie kapot, banden versleten) en er zat een grote beurt van €1600,- aan te komen. In totaal zo'n €4000,- aan reparatie- en onderhoudskosten. De hoge onderhoudskosten waren de reden om een andere auto te kopen en niks meer aan de Volvo te laten doen. Ondanks de mankementen en de hoge kilometerstand kregen we nog een bijzonder hoog handelsbod voor de Volvo.

Maar waarom dan van een 'premium' auto naar een doorsnee auto? Eigenlijk was het puur toeval dat we bij de Fiat uitkwamen. Belangrijke eisen die we stelden waren dat het een 4-deurs moest worden in plaats van de 3 deuren bij de C30, het moest weer een diesel worden (+/- 30000 km per jaar) en we wilden niet meer dan €10000,- aan een auto uitgeven. In eerste instantie gekeken naar auto's uit het premiumsegment. De BMW 1-serie vinden we een erg leuke auto, maar onder de €10000,- hebben ze vaak hoge kilometerstanden en 1-series met lage kilometerstanden zijn nog flink aan de prijs. Voor de BMW X1 geldt precies hetzelfde. Ook een erg mooie auto, maar ook weer hoge kilometerstanden of flink aan de prijs. Verder hebben we de ruimte van een X1 niet per se nodig. De Audi A3 vinden we niet echt mooi, dus die viel bij voorbaat al af. De Volvo V40 vinden we ook een erg mooie auto, maar ook nog flink aan de prijs.
Dus uiteindelijk toch ook maar eens naar overige merken gekeken. Uiteindelijk kwamen we bij deze Fiat Punto terecht. Weinig kilometers, afkomstig van eerste eigenaar, behoorlijk veel luxe aan boord (climate control, cruise control, lichtmetaal, audiobediening op stuur, etc.) en redelijk goedkoop in maandelijkse kosten. Dat we dan ook nog eens anderhalf jaar garantie kregen gaf de definitieve doorslag.

Maar dan het rijden. Hoe is het nu om van een oerdegelijke Volvo naar een Fiat Punto over te stappen? Nou, je merkt wel dat je er op achteruit gaat, maar behelpen is het zeker niet! Dat je erop achteruit gaan merk je vooral aan de afwerking. Veel hard plastic in de Fiat ten opzichte van veel zachte delen in de Volvo.

Het comfort is voldoende te noemen. Op de snelweg met 110 op de teller maakt de motor rond de 2000 toeren en is alles behalve rumoerig. Het enige wat je hoort is wat windgeruis. De stoelen zijn van goede kwaliteit. Ik rijd veel lange stukken van +/- 150 km, maar na zo'n anderhalf uur te hebben gereden heb ik nog steeds geen last van mijn rug. Wat wel erg opvallend is, is dat je met de Fiat - ondanks de kleine 15 inch velgen - enorm voorzichting moet zijn met drempels. De Volvo had 17 inch velgen en had sowieso al een sportiever onderstel, maar met de Volvo kon je harder over een drempel dan met de Fiat.

De prestaties zijn ook goed te noemen. Ondanks dat de auto slechts 85 pk heeft komt hij goed met het verkeer mee. Al regelmatig een stoplichtsprintje gewonnen van een Golf, Focus, etc. Dus wat betreft prestaties hebben we weinig te klagen.

Alle voorzieningen aan boord werken naar behoren, behalve het blue en me systeem. In de Volvo hadden we een achteraf ingebouwde carkit en nooit problemen gehad met bellen. Het blue en me systeem zit af fabriek in de Fiat, maar ik versta anderen amper en anderen verstaan mij niet. We hebben nog steeds dezelfde mobiels, dus aan onze mobiels zal het niet liggen. Hiermee ben ik al terug naar de dealer geweest, maar zij konden niks vinden. Slechte kwaliteit van het systeem dus.

Het verbruik van de auto valt ons best wel mee. Met de Volvo reden we gemiddeld 1:18, met de Fiat gemiddeld 1:20. Dit verbruik is met veel verschillende soorten ritten. Zoals al eerder geschreven rijden we veel lange stukken, maar we rijden ook regelmatig maar stukjes van een paar kilometer binnendoor. Een gemiddeld verbruik van 1:20 is dan volgens mij niet slecht.

Over de betrouwbaarheid kunnen we na bijna 4000 km natuurlijk nog weinig zeggen, maar tot op heden geen problemen. De eerste indruk van deze auto is over het algemeen dus goed te noemen. Als we over een tijdje wat meer gereden hebben zal ik de review nog eens updaten met daarin ook een goed oordeel over de betrouwbaarheid.

Grote motorproblemen

  • 73.000 km

Inmiddels 16000 km erop zitten met deze Punto. Een paar maanden geleden ging het lampje aan van de gloeibougies. Na de motor af te hebben gezet en opnieuw te starten was de melding weg en deze is ook niet meer terug gekomen, dus waarschijnlijk was dat een valse storing. Gisteren ging het lampje aan van het motormanagament, maar nu betreft het wel een serieus probleem. De cruise control viel uit, start/stop deed het niet meer en de auto trekt totaal niet meer. Op de snelweg deed ik er maar liefst ruim 1 km over om op 120 km/u te komen. Uiteraard vandaag naar de dealer geweest om diagnose te laten stellen.

Een standaard diagnose bleek niet genoeg om erachter te komen wat exact het probleem is. Wel was snel duidelijk dat er niet meer verder gereden mocht worden aangezien de dealer de kans groot acht dat de auto binnen een paar kilometer in de noodloop gaat. Ze zijn zo ver dat ze weten dat het iets met het roetfilter te maken heeft, maar of het het roetfilter zelf of een onderdeel wat in verband staat met het roetfilter is, daar konden ze nog niks over zeggen, dus aankomende week zal er een uitgebreid onderzoek gedaan worden. De dealer noemde dit een 'zeer complex probleem'. Na 72000 km al problemen met het roetfilter is wel abnormaal snel.

Gelukkig hebben we anderhalf jaar garantie op de auto, dus waarschijnlijk wordt het probleem onder garantie verholpen. Dit kon de dealer nog niet met 100% zekerheid zeggen omdat na een half jaar de BOVAG-garantie is verstreken en Sindsdien de Auto Expert-garantie vanuit Fiat geldt. Het probleem wordt eerst voorgelegd aan Auto Expert en vervolgens beoordelen zij of het probleem onder garantie verholpen wordt. Als we de voorwaarden moeten geloven dan is dit gewoon een garantiegeval.

Vanwege de drukte in de werkplaats en de aard van het probleem hebben we de auto op zijn vroegst volgende week vrijdag pas weer terug. Omdat wij absoluut niet zonder auto kunnen, we onze eigen auto voor ons doen lang moeten missen, en vervangend vervoer sowieso niet in de garantie zit hebben we met de dealer onderhandeld over een vervangende auto tegen gereduceerd tarief. De dealer kwam met een zeer net voorstel en zodoende rijden we nu tijdelijk een Panda. Als we onze eigen auto weer terug hebben en we ook kunnen oordelen over de kwaliteit van de werkplaats, dan zal er ook een review volgen over de dealer. Zodra duidelijk is wat het exacte probleem is dan zal ik deze review nog updaten.

Roetfilter verstopt en slechte service

  • 74.500 km

Inmiddels hebben we de auto weer een paar weken terug. Het bleek dat het roetfilter gewoon verstopt zat en dat er verder niks aan de hand was. Erg raar dat dit na 73000 km al kan, maar het probleem is verholpen. Hoewel de dealer vooraf erg klantvriendelijk leek bleek dit achteraf aardig tegen te vallen. Wij hebben maar liefst 13! dagen op onze auto moeten wachten. We werden tussendoor nooit op initiatief van de dealer op de hoogte gehouden over de status van de auto. Ik heb wel een keer of 4 gebeld om te vragen hoe de stand van zaken was en dat er wel een beetje vaart achter gezet mocht worden omdat we de auto al lang kwijt waren. Toen we aangaven dat we het erg vervelend vonden dat we zo lang met een leenauto moesten rijden omdat die ons elke dag geld kostte kregen we als antwoord 'Ja daar kies je zelf voor'. Daar kozen we zeker zelf voor, maar het was niet de bedoeling dat dat voor 13 dagen zou zijn. Vooraf was de verwachting 6 of 7 dagen. Omdat ik geen antwoord kon krijgen op de vraag hoe lang we de auto nog kwijt zouden zijn heb ik om te voorkomen dat de kosten de spuigaten uit zouden lopen de leenauto na 10 dagen teruggebracht. Ondanks dat we eigenlijk niet zonder auto kunnen hebben we dus toch 3 dagen zonder gezeten. Het gaat hier om autobedrijf Lennaerts in Roermond.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.