Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2010)

autoreview

Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2010)

Signalement

UitvoeringPunto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf41.111 km
KM-stand laatst66.819 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 42.575 km

De eerste 1500km zitten er bijna op en de Punto Evo gedraagt zich zoals verwacht. Niet heel snel. Wel vlot genoeg om mee te komen. Toegegeven, het is een hele overgang van een Saab 9-3 turbo op LPG met 240pk/390nm naar een 86pk/200nm diesel.

Om het dagelijkse woon-werkvervoer betaalbaar te houden hebben we gekozen voor een zuiniger alternatief. Uit alle zuinige alternatieven die er zijn sprong de gekozen Punto er voor ons boven uit qua looks, uitrusting en reviews. Na de nodige uren rekenen in Excel kwam de Punto er ook nog eens uit als één van de goedkoopste wanneer je er op rekent 3 jaar mee te gaan rijden.

Motor
De motor heeft een turbo(tje) en dat is toch te merken. Binnen een vrij klein bereik (1700-2600 toeren) duwt ie de Punto met een zwiep naar hogere snelheden. Dan laat de motor zich ook goed horen. Bij constante snelheden verdwijnt het geluid naar de achtergrond tot een zachte brom. Bij hogere toeren lijkt de versnelling niet meer echt aanwezig. Je gaat wel sneller, maar je moet geduld hebben.
Tuning van +20pk bestaat tot de mogelijkheden. Uit de ervaringen die ik heb gelezen blijkt dat velen het tunen veel eerder hadden willen doen als je uiteindelijk merkt wat het oplevert. In de komende tijd de afweging maken of we dat willen. Wordt vervolgt.

Verbruik
Het verbruik valt tot op heden mee. Het was de afgelopen week nog wat kouder 's morgens en dat merk je wel in het verbruik. Gemiddeld 1 op 21 kunnen halen. Wanneer je 100 km/u rijdt dan is een huidig verbruik van 1 op 30 geen uitzondering. In de komende tijd eens kijken hoe zuinig ie kan rijden.

Rijcomfort
Onze vorige auto was redelijk strak geveerd en dan is de Fiat een stuk comfortabeler. Het valt heel erg mee. De auto is stil en dat is prettig. Het enige dat nog tegenvalt is het rijden op de snelweg, waarbij de auto wat naar rechts trekt. Doordat ie dan wat zwaar stuurt (dat is snelheidsafhankelijk) is het vermoeiend voor je armen om continu op koers te blijven. Beide punten ga ik bij de garage melden en kijken of er nog iets aan gedaan kan worden.

Interieur
Aan opties geen gebrek: cruise control, climate control, blue&me, panoramadak, parkeersensoren achter en lederen bekleding. Een behoorlijk rijk uitgeruste Punto en dat is best plezierig.
Wat tegenvalt zijn de voorstoelen. Tot nu toe heb ik nog geen goede zitpositie kunnen vinden. Voorheen nooit rugklachten gehad, maar nu sinds twee weken wel.. Gisteren de bestuurdersstoel op aanraden van tips op een forum de stoel anders ingesteld en vandaag leek het al beter te rijden. De komende weken hoop ik dat een goede zitpositie kan vinden.

Exterieur
Het is een sportief ogende auto en in combinatie met de helder blauwe metallic lak springt ie er uit tussen alle witte/grijze/zwarte lease bakken.
Zoals ik al aangaf heeft de auto parkeersensoren. Daar kun je aan wennen als je die nog nooit gehad hebt. Ook beschikt ie over een afneembare trekhaak. Erg handig. De mistlampen gaan aan in bochten en onverwacht voegt dat nog wat toe ook. Bij inparkeren en donkere straten is net wat meer te zien. Handig.
Helaas heeft een onverlaat het nodig gevonden om een kras te maken op een achterdeur.. De lak lijkt dunner te zijn dan bij een Saab. De Punto heeft toch wel wat plekjes als je gaat zoeken.

Wordt vervolgd!

Verbruik stijgt

  • 66.819 km

Inmiddels ruim 25.000 kilometer afgelegd sinds de eerste review.

Km.stand 58.00
Na ongeveer 15.000 km is een slang vervangen. De defecte slang bleek een foutmelding te veroorzaken, die men tegen kwam toen ik te vroeg de auto voor een beurt bracht. De slang werd vervangen en ik kreeg de melding dat de Punto om de 35.000 km een beurt nodig heeft. Ik dacht 30.000. Dat is andere koek als je een Saab gewend bent (elke 15.000 km een flinke beurt).
Zeer goede en vriendelijke service bij de garage in Veenendaal.

Kleine notitie: een rammel in het panoramische dak hebben ze niet kunnen vinden zonder te gaan demonteren. De rammel doet zich voor als het dak open is en over oneffen wegen wordt gereden. Best irritant. Met de garage afgesproken om hier in de lente van 2015 nog eens naar te gaan kijken.

Km.stand 66.819
Wat me opvalt is dat de motor minder goed stationair loopt als deze koud is. Ook vind ik nog steeds dat de motor erg rauw klinkt. Ook als deze warm is. Binnenkort moet ie voor de 70.000km beurt en dan ga ik eens informeren of men de motor kan nalopen.

Wat me ook tegenvalt dat de regeneratie* tijdens het rijden vrij vaak voor komt. Aangezien het verbruik dan stijgt naar 1 op 13 bij 100km/uur is dat voor het gemiddelde verbruik nogal bepalend.
Dat houdt dan op de snelweg zo'n 10-12 km aan.

* "Tijdens het regenereren word er extra brandstof in de injectiekamers gespoten waardoor de temperatuur in de uitlaat veel hoger word. (normaal ca 225 graden,tijdens regeneratie ongeveer 600 graden) Door de hitte worden de roetdeeltjes verbrand en is het filter weer schoon. Regeneren is dus het schoonbranden van het roetfilter."
[quote van het Grande Punto Forum]

* Stukje uit het instructieboekje:
Tijdens de regeneratie kan het volgende worden waarge- nomen: een beperkte toerentalverhoging, inschakeling van de elektroventilateur, een beperkte toename van de rook uit de uitlaat en een hogere temperatuur bij de uitlaat. Dit zijn geen storingen en deze situatie heeft geen invloed op het milieu of het gedrag van de auto.

Het lampje gaat niet bij iedere regeneratie van het roet- filter branden, maar alleen als de rijomstandigheden ver- eisen dat de bestuurder er op attent wordt gemaakt. Om het lampje te laten doven moet de auto doorrijden, tot- dat het regeneratieproces is voltooid. Dit duurt gemiddeld 15 minuten. De optimale omstandigheden om het proces te voltooien, worden bereikt wanneer de auto 60 km/h rijdt bij een toerental boven 2000 toeren/min.
[quote van het Grande Punto Forum]

Het gemiddelde verbruik is ook gestegen. Nu zal de winter een aandeel hebben.
Wat ik niet verwacht had dat de snelheid zo'n groot effect heeft op het verbruik.
Afgelezen in de auto:
Bij 80 km/uur = 1 op 23,0
Bij 100 km/uur = 1 op 21,0
Bij 120 km/uur = 1 op 16,5
Bij 130 km/uur = 1 op 13,5

Bij tegenwind laatst een groot stuk niet boven de 1 op 12 gekomen bij 130 km/uur.

Dan vraag ik me toch af of dit normale waarden zijn voor dit type auto.
Het valt me eigenlijk tegen en het lijkt mij dat de motor niet bemeten is om harder dan 110 km/uur te rijden en dan nog zuinig te kunnen rijden.

Om positief af te sluiten kan ik alleen maar zeggen dat de Punto boven verwachting presteert. Het verbruik is dan wel wat omhoog gegaan, maar alles functioneert tenminste nog. De Fiat is rap genoeg. Savali tuning lonkt nog steeds. Na de komende beurt wil ik eens met Ronald overleggen wat we aan het vermogen kunnen doen. De Fiat rijdt lekker en waarschijnlijk nog lekkerder na een upgrade van Savali.

Over 3 weken moet de Punto voor een nieuwe APK en 70.000 km beurt. Ik ben benieuwd!

Wederom, wordt vervolgd.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.