Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2010)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 15.000 km |
de verrassing van een kleine diesel
- 6.000 km
na elke rit denk ik opnieuw hoe het mogelijk is dat qua uiterlijk en motorisering zo'n bescheiden wagentje je rijplezier geeft dat vergelijkbaar is met een auto van een hogere klasse.
deze punto is de derde fiat op rij en opnieuw een bevestiging dat dit merk zijn zaken op orde heeft. presaties, rijeigenschappen, ontwerp en betrouwbaarheid zijn prima.
het merk zit in de lift maar verdient een nog grotere belangstelling. menig duits merk heeft het nakijken mbt het bovenstaande.
we hebben de punto spontaan gekocht wegens de gunstige financiele specificatie. de overstap uit de panda sport is er een op basis van verstand en niet van emoties. de panda was verslavend maar iets de oncomfortabel. de punto blijft qua sportieve prestaties natuurlijk wel achter maar er is prima mee te leven.
als sterke kanten noem ik;
het ontwerp, de afwerking, de stille motor, het comfortabele rijgedrag.
als zwakke kanten noem ik;
de slechte opwarming na het wegrijden bij koude start, de opberg mogelijkheden van kleine spullen, de wat onrustige besturing op snelwegen.
tot heden geen garagebezoek nodig gehad.
wel ca 2000km rond gereden met de mededeling op het schermpje dat het start/stop systeem nagekeken moest worden.
de mededeling is spontaan(!?)weggegaan.
een verbruik van gemiddeld 1 op 21 is, op een echt toeristische rit na van 1 op 25, het maximaal haalbare bij normale kruissnelheden gebleken.
stand per datum;
- 14.000 km
de afgelopen periode is qua ervaringen een voortzetting van de vorige; prima wagen, prima verbruikcijfers(gem 1/22 toeristisch 1/25).
geen enkele storing of mankement.
olie verbruik gaat zonder aanvulling de 30 duizend km wel halen.
wel lichte kraakgeluiden bij diagonaal een verkeersdrempel of afrit passeren.
al met al een zeer aan te bevelen auto zeer zeker ook voor de km-verslinder zolang het fiskale gebeuren niet aangepast is.
het einde...........
- 15.000 km
het missen van het rijplezier van een felle en strak sturende auto(zoals de PANDA SPORT voorheen)maar die toch niet echt keihard geveerd is er oorzaak van dat de PUNTO wordt ingeruild op een CITROEN DS3 1.6 THP SPORT.
verders niets dan lof over deze voordelige diesel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.