Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 18.000 km |
INTRODUCTIE
- 800 km
We rijden nu ruim twee weken in onze witte schicht. Een Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16V Dynamic. Dit is een introductieverslag want we zitten zelfs nog niet aan de 1000 km. Juist gezien de grote interesse voor BPM en wegenbelastingvrije auto’s leek het mij zinvol alvast een impressie te geven. Dat helpt geïnteresseerden wellicht verder bij hun keuze.
Na een periode van 20 leasejaren en altijd een tweede auto privé voor de deur, was dat feest vorig jaar ten einde. Ik heb nog een jaar met een gehuurde Toyota Auris gereden (zie de review) maar dat werd ons financieel te gortig. Mede gezien het feit dat de auto’s meer voor de deur stonden dan reden. We besloten de Auris terug te doen en onze Opel Agila in te ruilen voor een Fiat Punto Evo. De keuze werd ook beïnvloed door het fiscale ruggesteuntje: voor deze auto hoeft geen wegenbelasting te worden betaald en er wordt geen BPM geheven over de catalogusprijs. De Punto vonden we (ondergetekende, vrouw, zoon) voor het geld het meeste ‘auto’ bieden ten opzichte van de concurrentie. De Evo is in onze ogen toch weer wat moderner en aantrekkelijker dan de Grande Punto, ondanks de mooie Maserati neus van de laatste. Als extra’s kozen we voor het Dynamic Plus pakket, een middenarmsteun en een paar kleinigheden. Blue & Me hebben we gelaten voor wat het was. We twijfelden aan de te kiezen kleur. Aanvankelijk wilden we een zwarte, lekker chique. Echter, het Dynamic Plus pakket waar we voor opteerden, heeft 15” licht metalen wielen en die vielen een beetje ielig uit tegen de zwarte carrosserie. 16” of groter is niet leverbaar op dit type Punto. Tijdens de koop stond er, behalve een zwarte, ook een wit exemplaar in de showroom. Aan die kleur hadden we nooit gedacht. Maar genoemde wielen vonden we bij wit optisch wél goed passen. Pastelwit werd het uiteindelijk. Met een bordeaux rood interieur. We hebben iets meer dan drie maanden moeten wachten en begonnen te twijfelen of onze gewaagde kleurencombi wel de goede keuze was. Dus wel! We zijn wild enthousiast over onze witte Evo: we vinden het werkelijk een prachtige auto. Van binnen én van buiten.
In de genoemde drie maanden heb ik alles gelezen en bekeken wat er werd gepubliceerd over deze Punto. Het eerste wat mij opvalt en zelfs stoort is dat er in al die tests en rij-impressies volledig wordt voorbijgegaan aan het fantastische comfort van de auto. De Punto met deze dieselmotor is muisstil, het onderstel dempt elk hobbel en geluid en je waant je in een auto van minstens twee klassen duurder. Bij 130 (op de teller) draait de motor nog geen 2500 toeren per minuut en hoor je alleen maar rijwind. Waarom meldt niemand dit? Ik kan mij, behalve de BMW 530D (E39), geen auto herinneren die ik heb gereden die zo stil was. En dat voor een diesel én in deze prijsklasse! Uiteraard heb ik nog niet hard gereden, maar voor Nederlandse snelheden is dit een superstille auto. Ook hebben de testers het over vaag sturen bij 120. Ik ken die kritiek wel. Er zijn meer auto’s die dit hebben. Absoluut geen last van. Je moet daar even aan wennen en dan zit je echt niet meer te corrigeren. Toegegeven, er zijn auto’s die een strakker stuurgedrag op de snelweg hebben, maar de gemiddelde chauffeur valt het nauwelijks op denk ik. De auto stuurt in de stad en op provinciale wegen helemaal super. Lekker licht en precies. De wegligging is goed, maar dat weet ik pas echt als ik in de bergen heb gereden.
De dieselmotor. Daar was het natuurlijk allemaal een beetje om begonnen. Dat zuinige hebben we nog niet kunnen testen. Te veel stad en te weinig ‘buiten’ gereden. Ik begrijp dat 1:20 zo’n beetje het haalbare gemiddelde moet zijn, maar met grotendeels stadkilometers kom je niet veel verder dan 1:17. Een andere reviewer vindt 1:24,7 wat tegen vallen. Dat gaan wij niet halen. Zuinig is prima, maar ik geef ook graag een beetje gas. Volgend verslag laat ik er alles van weten. De motor is verder best soepel en vlot, maar het koppel van 200 Nm lijkt een beetje zoek. Ik bespeur een turbogat zo rond de 1500 toeren. Daar hoor ik dan ook weer niemand over… Vooral als je langzaam in de stad een haakse bocht neemt in de tweede versnelling en dan gas geeft gebeurt er even niets voordat de turbo er bij komt. Misschien wordt dat na het inrijden beter en/of leer je het te compenseren. Het lijkt vooral in de bergen geen fijne eigenschap, maar misschien valt het mee. Over twee weken gaan we een weekje naar Duitsland en dan gaan we eens kijken hoe goed deze motor bij de les is als we de inrijkilometers kunnen inruilen voor een paar snelle Autobahnkilometers en ‘bergritten’ in de Pfälz. Wordt dus ook vervolgd. Het stoplichtsprintje gaat overigens heel prima, ondanks dat we de motor nog sparen voor hoge toerentallen. Het start/stop systeem werkt super. Ik begrijp de kritiek van een andere reviewer absoluut niet. Ik heb een paar weken geleden een proefrit gemaakt met een Audi A1 1.6 TDI (super!!) en dat werkte precies hetzelfde. Ik heb ook eens een BMW 1-serie gereden met start/stop systeem en ook dat werkte goed. Ik zou niet weten wat je fout kunt doen.
De stoelen zitten wat ons betreft prima. Niet te zacht, niet te hard. Voor ruim bedeelde zitvlakken zijn ze misschien wat smal en voor lange personen zijn de zittingen misschien aan de korte kant. Wij hebben er geen last van, maar dat zou ik even goed uitproberen als u langer bent dan 1,85 meter. Been- en hoofdruimte voor en achter zijn ook goed, mits je uiteraard niet te lang bent. De kofferbakruimte is redelijk ruim. Lekker diep en een hoge rand. Dat is makkelijk pakken als je op vakantie gaat maar met de boodschappen moet je wel hoog tillen. Het dashboard ziet er prachtig uit. Het hele interieur trouwens: mooi design, fraai materiaal en smaakvol kleurgebruik. Uniek in deze klasse lijkt het. Het stuur en de versnellingspook pakken lekker beet en zijn van leer (is wel een extra). De kunststoffen zien er niet alleen goed uit en voelen ook aangenaam aan. De meters van het dashboard vind ik matig afleesbaar. Beetje priegelig en op de snelheidsmeter zijn de, voor Nederland tenminste, verkeerde snelheden in grote cijfers weergegeven (70, 90, 110, etc.). Dat is een beetje verwarrend. De cruisecontrol werkt goed alleen had ik liever het oude VAG systeem gehad (verreweweg het beste systeem). De airco koelt lekker snel. O ja, de ‘radio’ vind ik echt geweldig. Hele goede geluidskwaliteit. Geen ‘gedreun’ maar mooi strak laag en neutraal bij spraak. De opbergruimte binnen is waardeloos. Dat meldt ook niemand en lijkt mij niet onbelangrijk. De vakken in de deuren zijn te klein voor kaarten en het dashboardkastje is ook van lilliputterformaat. Irritant: achterin is er geen leeslampje. Verkeerde zuinigheid Fiat! De ruitenwissers kennen geen variabele interval en dat vind ik ook een misser. Onze TomTom One op zijn pootje past prima achter de versnellingspook en is dan ook nog goed af te lezen. Ik houd niet zo van die dingen op de voorruit of vlak voor mijn neus.
De afwerking is prima en ik hoop dat dat zo blijft. Het voelt goed en nergens, ook op slechte wegen, rammelt er iets. Hier- en daar zie je wat afwerkingdetails die je in een Audi niet zal zien, maar dat zij Fiat vergeven. Opmerkelijk: als je de voorportieren dicht gooit dan hoor je een doffe ‘Audi dreun’ (ja, weer Audi, ik vind dat top auto’s…) en als je een achterportier dicht doet dan klinkt dat meer, tja, laten we zeggen, goedkoper, holler. Je kunt natuurlijk niet alles hebben…
Geen mankementen (uiteraard) en ook bij en na de aflevering hebben we geen ‘dingen’ kunnen ontdekken die ontbraken of niet in orde waren.
Al met al zijn wij buitengewoon tevreden over onze super Fiat. We vinden het een beauty en een eyecatcher van de eerste orde en het rijdt domweg gewoon heeeerlijk! Ik heb steeds zin om de auto te pakken voor een ritje. Zeer aanbevolen.
VERSLAG 2500 KM
- 2.500 km
Na 1000 km was de Evo ingereden en brak toevallig ook het moment van een korte vakantie in Duitsland aan. Dat kwam goed uit! De heuvels en ‘bergen’ van de Pfälz leken mij ideaal om wegligging en trekkracht nader uit te proberen. En natuurlijk de Autobahn om eens even te kijken of er nog wat meer puf in het autootje zit. Om met het eerste te beginnen: vergeet de Pfälz voor bergwegen, want alle wegen lopen nagenoeg vlak door de dalen. Je kunt beter naar de Ardennen of de Eifel. De wegligging vind ik goed genoeg, maar door het gebrek aan een wat ‘vlezige’ besturing voelt het allemaal wat licht aan. Kan inderdaad beter, zoals de testers zeggen. Voorzover ik dat heb kunnen constateren komt het relatief hoge koppel niet echt tot zijn recht op de wat stijlere wegen. Vrij onverwacht voor een diesel. Er is goed mee te leven, maar het maakt de Evo 1.3 diesel geen berggeit. Nee, dan op de Autobahn! Dit wagentje rijdt met een verbazend gemak 150 op de teller. De toerenteller staat dan op 2900 toeren/minuut. Je, gelooft het niet, maar vanaf die snelheid trekt-ie als een lier naar 180. Ik tikte even 195 km/uur op de teller aan. Er zat toen al ruim 2000 kilometer op dus ik durfde, héél even… En dan ook nog relatief stil. Sturen te licht? Absoluut geen probleem mee gehad. Gemiddeld verbruik tot nu toe over alle kilometers is 1:20. Ik vind dat helemaal prima als je bedenkt dat het veel stad- en Autobahnkilometers waren. O ja, als je op de Autobahn rijdt, gebuik dan vooral de cruisecontrol. Soms moet je even wachten achter een langzamere auto om een snelle jongen voorbij te laten, dan ‘herneemt’ de cruisecontrol supervlot de gekozen snelheid weer op. Dat doe je met de voet gewoon niet na. Dat gaat veel trager. Nog iets wat opviel: de pauzes van de interval op de ruitenwissers worden korter naarmate je harder rijdt. Hebben andere auto’s dat ook? Nooit van gehoord, maar het werkt aardig.
Verder niets dan lof. Zie de Introductie. De auto is niet rauwer gaan klinken en loopt nog steeds heel stil. Het onderstel is ook op de Autobahn uitstekend gedempt. De stoelen zitten na veel kilometers uitstekend. Meestal ga ik na een paar uur rijden toch een beetje ‘verzitten’. Niet bij deze Punto Evo. Heerlijk. Geen rammeltje of kraakje verder te horen. De geluidsinstallatie is echt helemaal super. Of had ik dat al gezegd? Waanzinnig irritant nogmaals: geen lichtje achter. Als je ’s avonds in het donker wat van de achterbank wilt pakken dan zie je echt geen bal. Ik val in herhaling, desalniettemin: Fiat, doe daar wat aan!
Nou, dat was ‘m voorlopig. Deze auto biedt eigenlijk alles wat een klein gezin zoekt. Genoeg ruimte, comfort, ‘looks’ (da’s natuurlijk persoonlijk), ‘groen’, zuinig, vlot en toch betaalbaar.
EINDVERSLAG
- 18.000 km
Nieuwe baan, nieuwe leaseauto. Mijn vrouw wilde weer een Agila en familie had interesse in de Punto, dus daar kwamen we mooi mee weg. Dat ging wel aan mijn hart, ik vond het een hele mooie en fijne auto. Verder staat alles hierboven. Eigenlijk zeer weinig aan deze Fiat af te dingen. Ik kan iedereen aanraden deze auto eens te proberen als je in deze prijsklasse zoekt!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.