Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2010)

autoreview

Fiat Punto Evo
Fiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto EvoFiat Punto Evo

Signalement

UitvoeringPunto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf30 km
KM-stand laatst1.252 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste indruk

  • 200 km

Nou, een eerste indruk krijg je maar een keer!
En de eerste indruk van de Punto Evo 1.3 Multijet kreeg ik via de autoweek site en die was zo positief dat we er maar eens serieus naar zijn wezen kijken. De eerste indruk in de showroom (zitten) was er een van: 'wow, luxe!' Toen we eenmaal reden (proefrit) was het pleit snel beslecht. Het voelde als thuiskomen, wat weer te maken had met het feit de we altijd gedieseld hadden( 27.000 km/jr), vorige auto met benzine gereden, vonden het te duur worden, wilde zuiniger, schoner en goedkoper gaan rijden. Maar de sterkste, eerste beleving krijg je als je met deze wagen rijd: een echte diesel. Maar wel heel stil en soepel.
Tot nu alleen maar lofuitingen zoals je begrijpt. Maar we rijden nog maar net, dus we zullen zien. Ben ook erg benieuwd hoe de hightech zich houd en hoe dat in de praktijk bevalt (Eco drive/Blue and me enz.) Ik wil zeker proberen e.a. hier van mijn ervaringen te gaan delen. Ik vond het ook heel plezierig en handig dat anderen dat deden! Tot later, waarschijnlijk na de eerste controle check (ergens tussen 1000 en 1500km, daar zitten we zo)

de kop is eraf!

  • 1.252 km

Afgelopen week de zgn. eerste controle bij de garage. Zoals te verwachten was geen problemen. Alles functioneerde naar behoren. In de tweede rijweek ben je nog volop aan het leren. Ik vind de cruisecontrole een genot en gebruik het nu te pas en te onpas. Heel handig voor op die 80km wegen, niet meer steeds dat gevoel continu je snelheid te bewaken om boetes te vermijden (nee, ik wil geen flitsverklikker. Ik wil gewoon niet te hard rijden:-) Omdat ik er niet eerder mee reed kan ik het niet vergelijken met andere systemen, maar mij stoort de bediening met de handel links onder de knipperlicht handel niet. Ook de aanpassing van de gekozen snelheid gaat handig in stapjes en als je de handel resp. omhoog of omloog doet, dan gaat de aanpassing traploos. Accelleren met je vinger! De hoeveelheid menus die te bedienen zijn heb ik nog niet helemaal doorgrond. Een van de aardige dingen vind ik het zichtbaar kunnen maken op je display van het huidige gebruik. Het geeft een directe feedback op je rijstijl.
Die stijl is meteen wat 'gezapiger' - lees 'zuiniger'- geworden. Toch geeft het verbuik nog ruimte voor verbetering. De Ecodrive score is nu 4,6 ltr op 100km. Het programma vindt mijn acceleratie in de eerste vernelling 'agressief'! Ik heb het gevoel dat mijn medeweggebruikers als ze achter me staan bij het stoplicht daar wellicht heel anders over denken...het kan dus nóg rustiger.
Zijn er al mindere punten boven komen drijven?
-Nou, de opbergruimte is wel erg beperkt.
-Het inparkeren, waar ik normaal altijd de hand niet voor omdraai, kost me echt gewenning. De deurstijlen zijn wat dik en het zicht naar achter had beter gekund.
-Het windgeruis heeft boven de 100km wat scherpte in zich. Ik keek al eens of er niet een raam kierde. Niet dus.
Blijft wel staan dat de stilte van de moter tof is en de totale rijervaring nog steeds heel erg plezierig is.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.