Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 9.500 km |
KM-stand laatst | 9.500 km |
Prima auto'tje voor dat geld en zijn klasse
- 9.500 km
Op zoek gegaan naar een vervanging voor mijn Fiat Bravo 1600 GT, die ik in 2001 nieuw heb aangeschaft (een van de laatste die van de fabrieksband afkwam) en waar ik in 11 jaar NOOIT problemen mee heb gehad. (maar dat terzijde).
Onze keuze viel weer op Fiat, omdat we daar met die Bravo goede ervaring mee hadden.
De VW Polo viel af, omdat het een 3 cilinder is en standaard erg kaal is. De Citroen C3 vind ik mooi, maar is ook niet zonder problemen, las ik. De Seat Ibiza is ook fraai, maar het dashboard vind ik niet fraai. We konden de Fiat Punto Evo demo-auto overnemen die erg compleet en (bijna) nieuw was (4 mnd.). Plus het voordeel van de eco diesel zonder BPM en wegenbelasting enz. (het bekende verhaal).
De Evo voelde tijdens de testrit, goed en degelijk aan en omdat we maar met ons tweetjes zijn, is de EVO ook ruim voldoende.
Het 1.3 turbodieselblokje (200 Nm) voelde sterk aan en is ook redelijk stil.
Met de vakantie in Frankrijk was het verbruik met 1:23 gewoon netjes (bij een snelheid van 120 Km per uur en 25 Celsius). Echter in de bergen kwam ik duidelijk tekort in de 2e versnelling, maar daar later meer over.
Verder geen problemen ondervonden.
De TomTom Blue-Me navigatie die ik erbij nam, met de speciale houder is fraai en is een mooie aanwinst.
De afwerking, in totaal vind ik redelijk tot goed.
De standaard stoelen zitten goed, ook na een lange rit van ruim 10 uur, maar ik denk dat de (licht grijze) bekleding toch gevoelig is voor vuil, maar dat moet de tijd uitwijzen. Echter weinig zijdelingse steun, wat ik eerder gewent was van de Bravo.
Rij-eigenschappen zijn goed en redelijk voorspelbaar.
Bochtenwerk is goed. De auto helt weinig over en ligt stabiel en redelijk koersvast op de weg.
De standaard bandjes vind ik iets aan de smalle kant (185/65R15), omdat de licht metalen velgenrand vrij "bloot" ligt en bij niet oppassen, gemakkelijk beschadigd kunnen raken door stoepranden.
Mijn volgende bandjes worden 1 cm breder met velgbescherming.(alsof dat wat uitmaakt ???...)
Kofferruimte is redelijk. Maar als de (gedeelde)achterbank neergeklapt is, dan heb je aardig wat ruimte ter beschikking.
De gescheiden climatecontrol doet het prima, de auto is snel ontwasemd.
Remmen doet hij prima, ondanks dat hij ruim 1100 Kg weegt en achter trommelremmen heeft.
Je voelt dat de auto zwaar is, maar dit wordt goed ondervangen door zijn vrij stugge vering.
(PS. onbegrijpelijk dat de autofabrikanten de auto's niet of nauwelijks lichter maken.
minus 200 kg moet toch kunnen, lijkt mij).
Minpunten:
- Opbergvakken en handschoenenvakje stellen weinig voor. (Een puzzelboekje + wegenkaart en het is vol).
- Gas-respons is wat traag. (maar dat went snel).
- De deur-armsteun is op een lange rit op de blote arm op den duur irritant (is eerder genoemd door een andere PEVO gebruiker).
Gezien de afwerking zie je toch dat de Fiat Punto tot de bovenkant van de budgetklasse behoort.
Ik dat de Lancia en zelfs de Fiat 500 serie zal op vele punten beter scoren.
- De cruisecontrol doet niet altijd wat ik wil. Ik bedoel hiermee, dat hij niet precies doet, wat ik er van verwacht en moet doen. Maar dat gebeurt gelukkig niet vaak. Opnieuw instellen is dan de remedie.
- Helaas kan je via het menu van de boordcomputer niet geheel naar je hand zetten. (zoals bepaalde piepjes etc.)
- De ruitensproeiermondjes op de motorkap zijn niet te stellen en sproeien niet tegen de ruit, maar tegen je ruitenwissers (wel met veel kracht).
Update na 12000 Km:
Op het eerder genoemde probleem, dat hij merkbaar weinig power had in zijn 2e versnelling, (wat ik in de Franse Alpen merkte), bleek dat een brandplaatje de boosdoener was. Dit is alles onder garantie goed verholpen.
Al met al ben ik wel tevreden met de Fiat Punto Evo en denk ik dat het toch tot de betere behoort in zijn segment.
Ik merk wel dat de carrosserie van dun plaatstaal is gemaakt en niet veel kan hebben. Wellicht zal dat ook voor andere merken gelden.
Ik vind de start/stop functie wel erg wennen is, want deze werkt ook als de motor koud is. Ik had liever gezien dat het pas werkte als de dieselmotor op bedrijfstemperatuur is.
Over een poosje zal ik weer een update geven.
Update mei 2014:
Bij de Punto Evo is inmiddels 1 gloeibougie vervangen.(buiten de garantie).
In 2013 heeft de auto ook een computer-update gehad. Hierdoor merkte ik op dat het brandstofverbruik iets toe nam ! Nu haal ik met veel moeite de 1 op 20 (zomer) en gemiddeld is het 1 op 18.
Vind ik echt NIET zuinig voor een Eco diesel !
Al met al wat af gereden in die tussentijd, met tripjes naar Duitsland, Oostenrijk en Italië.
Ik moet wel zeggen dat de auto boven bij 130 + zweverig aanvoelt en niet echt een vaste wegligging meer heeft.
Ik let nu toch meer op andere dingen, die ik voorheen niet deed.
De auto heeft ook wat last van zijwind. Dus bij veel wind even opletten.
Verder is de auto roest gevoelig en heb gelezen dat Fiat wat claims hebben i.v.m. de z.g. 6 jaar carrosserie garantie.
De onderkant heb ik deels zelf maar in de Tectyl gezet, omdat ik de nodige roestplekken constateerde. Ook bepaalde vouwranden zijn roestgevoelig. Dit alles werd mij ook verteld door een ervaren Fiat monteur. Hij wees mij er op dat de 1.3 Multi-Jet motor wel erg goed is, maar dat de carrosserie wat aandacht nodig heeft....
Ik ben nog aan het rekenen was wijsheid is, omdat het belastingvoordeel er vanaf 1 jan. 2014 af is en nu de volle mep voor een diesel betaal €1073.00 p/jaar.
Update: juli 2014 met 46.000 Km
Het 1.3 Multi-jet motortje doet het nog prima, zonder problemen. (staan er ook wereldwijd bekend om).
In 2014 ingeruild voor een Alfa Romeo Giullietta. Wat een wereld van verschil ! Wat een fantastische auto.
Zal later daarover een review schrijven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.