Fiat Punto Evo 1.2 Active (2011)

autoreview

Fiat Punto Evo 1.2 Active (2011)

Signalement

UitvoeringPunto Evo 1.2 Active
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf23.950 km
KM-stand laatst50.000 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aangezien we wel weer eens toe waren aan wat nieuws zijn we overgestapt van een Peugeot 206 naar een Fiat Punto Evo 1.2. Ik heb de auto 2e hands gekocht met een kleine 24.000km op de teller.

Nu ben ik onderhand een jaar en 15.000km verder en nog steeds tevreden over de auto.

Motorisch:
Hier had ik misschien iets meer proefritjes voor moeten maken. Hoewel de 1.2 prima meekomt in het verkeer mis ik toch wel wat power. 'Even' inhalen kost een hoop inschattingsvermogen aangezien de auto niet super snel oppakt. Ook met steile heuvels wil de auto wel eens moeite hebben (gelukkig zijn die hier niet in de buurt). Misschien was een 1.4 dan toch wel beter geweest. Desondanks wel redelijk tevreden. In de auto hoor je niet veel van de motor wat ook wel weer lekker is.

Verbruik:
Mijn gemiddelde verbruik ligt op dit moment rond de 7L/100km. Niet onaardig maar ik had verwacht dat de auto zuiniger zou zijn. Nu is dit ook deels aan mezelf te danken aangezien ik ben overgestapt van 185/65/15 naar 205/55/17. Toen ik op stalen velgen reed was het verbruik rond de 1:17/1:18, met de 17" velgen is dat nu een ruime 1:14/1:15. Op de snelweg lust de auto een aardige slok, op 80-wegen geeft de auto een verbruik van 1:20 - 1:23 aan wat ik zeer netjes vind

Uitstraling:
Een van de redenen voor het kopen van deze auto was toch wel de hoeveelheid auto die je krijgt voor het geld. Aan de neus heb ik erg lang moeten wennen maar bevalt me nu wel goed. Het straalt iets meer luxe uit dan de voorganger, de Grande Punto. Ook het interieur vind ik er zeer netjes uit zien met het dashboard als hoogtepunt. Mooie pianolak radio en overzichtelijke, mooie meters (hier kan een VW uit 2011 nog wat van leren). Kortom: naar mijn mening ziet het er niet direct uit als een goedkoop autootje!

Onderhoud:
Tot op heden, naast het reguliere onderhoud, nog geen echte bijzonderheden met de auto gehad. 1x bleek de koelvloeistofslang te lekken. Deze is vervangen en daarna geen problemen mee gehad.

Overig:
Om te auto toch wat meer naar eigen zin te maken zijn er verschillende dingen aangepast. 17" lichtmetalen velgen, Novitec verlagingsveren (40mm), Mylife bumperdelen (zwart metallic), spoiler, lederen stuurwiel + pookknop, Dectane DRL koplampen, LED verlichting, gele remklauwen en nog wat kleine aanpassingen. Zo ben ik er zeker van dat er geen 2e model van rondrijdt.

Kort samengevat: ik ben erg blij met de auto. Motorisch gezien iets te weinig power, maar voldoende om mee te komen. De looks vind ik geweldig en het verbruik is enigszins netjes.

Mochten er nog bijzonderheden voorbij komen zal ik zeker weer een update geven.

50.0000

  • 50.000 km

Sinds aanschaf van de auto, bijna 2 jaar geleden, is de kilometerslang ruim verdubbeld. Tijd om de balans nog eens op te maken.

De auto heb ik voorzien van een aftermarket ingebouwd navigatiesysteem. Het apparaat heeft de perfecte pasvorm en straalt toch altijd iets meer luxe uit. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Verder loopt de Punto nog altijd heerlijk. Onlangs is ze naar de garage geweest voor een grote beurt. Garage adviseerde om de distributieriem e.d. te laten vervangen. Deze zat er 4 jaar om en begon wat uitdrogingsverschijnselen te krijgen. Vond het zelf vrij vroeg, maar beter nu dat dat hij een keer knapt.

Veder waren er geen bijzonderheden en was ze helemaal goedgekeurd. Binnenkort komt de eerste APK eraan, daar verwacht ik dus ook niks bijzonders.

Het verbruik van de auto ligt de laatste maanden rond de 7,5 tot 8L/100km. Dit komt met name doordat de rit naar het werk niet al te ver is en volstaat met stoplichten die totaal niet op elkaar afgestemd zijn. Eigen schuld, moet ik maar gaan fietsen.

Nog altijd zeer tevreden met de auto. Toch moet de auto rond het eind van het jaar plaats gaan maken voor een 'echte' gezinsauto. Onderhand al flink aan het oriënteren, gewoon omdat het leuk is om mee bezig te zijn. Eerste keus tot nu toe valt op de Renault Megane Estate. Bij voorkeur een GT maar een GT-line voldoet ook.

Ben nog met mezelf in beraad of ik een mooie, relatief nieuwe gezinsauto aanschaf of dat ik een simpel gezinsautootje koop en voor mezelf een Abarth o.i.d. aanschaf. Wordt vervolgt...

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.