Fiat Punto 1.9 JTD ELX (2001)

autoreview

Fiat Punto
Fiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat Punto - interieur

Signalement

UitvoeringPunto 1.9 JTD ELX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf122.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Eindelijk een weekend de tijd gehad om mijn (voor mij) nieuwe auto op te halen.
Gekocht in Italie van een vriend, welke Punto al weer 4 jaar had.
Het gaat om een 1.9 JTD HLX, welke niet leverbaar was in Nederland. Verschillen die ik tot nu toe heb kunnen vinden met de ELX zijn andere bekleding (velours) op stoelen en deuren en een ander binnenlampje ;-) Als iemand nog meer verschillen weet, hoor ik het graag!

Ik heb afgesproken dat distributieriem, waterpomp, rollen en multiriem vervangen zouden worden, hiervoor heeft de vorige eigenaar de auto voor mij naar een bekende garage gebracht. Bij aankomst bleek de garage ook meteen de olie, alle filters vervangen te hebben, en de airco afgevuld te hebben. Dit alles als een extra service, een vriendelijk gebaar!

Na aankomst in Italie natuurlijk tijd voor een ritje, waarbij het me opviel dat de Punto toch wel erg hard trok, wat positief was, en dat de koppeling aan zijn einde was, wat negatief was. Besloten de koppeling meteen te laten vervangen, wat nog 300 euro toevoegde aan de rekening van 400 euro.

Wat krijg je dan, na 700 euro onderhoudskosten betaald te hebben? Een donkergrijze Punto, met airco, mistlampen voor en de standaardopties zoals boordcomputer, city stuurbekrachtiging en een Fiat radio met subwoofer.

Tijdens de reis naar huis, bleek de JTD op zijn gemakje door te lopen tot 200, heuvelaf zelfs nog verder, wat mijn vermoeden bevestigde dat de JTD niet helemaal standaard is, kwam wel goed uit, want tuning stond al op mijn lijstje en valt nu dus weg..
Wat ook opviel tijdens de terugreis was het springen achter van de auto, bij terugkomst in NL voor EUR 75 de achterschokdempers laten vervangen, probleem opgelostn.
De Punto ligt nu goed op de weg, al zijn richels en dergelijke wel duidelijk merkbaar. Dit wordt wel even wennen na een Alfa 156, maar de Punto is toch wel wat handiger in de stad. Wat opvalt is de directe besturing, de directe remmen en het geluid van de radio.
Voor het eerst gevonden in een Italiaan: lange zittingen, kan ik met mijn 1.96m eindelijk eens lekker zitten. De lendesteun maakt het zitplaatje compleet.


Kort samengevat:
Positief:
- wegligging
- verbruik (terugreis uit Italie 1:18,3, in Nederland bij snelweg rond de 1:20.)

Negatief:
- richels duidelijk voelbaar

Als mensen nog speciale dingen willen weten hoor ik het graag in een reactie, ik zal van tijd tot tijd de review proberen te updaten.

4 december 2007
Tijd voor een update!, KM stand inmiddels 134000, dus bijna tijd voor een onderhoudsbeurt, in ieder geval tijd voor verse olie..

Tijdens de eerste koude dagen in oktober/november uitgevonden dat het toch wel erg koud bleef in de auto, daarom thermostaat laten vervangen. Deze zat helaas op zijn Fiats gemonteerd achter de EGR leiding/buis, wat wat extra werk veroorzaakte. Nu blijft de temperatuur weer netjes in het midden staan, onafhankelijk van hoe warm de kachel staat en hoe hard je rijdt. Verbruik is ook wat beter geworden, boordcomputer geeft aan tussen de 1 op 19 en 1 op 20, terwijl toen het thermostaat nog niet vervangen was en de temperatuur gedaald was, dit gezakt was naar 1 op 17.

Verder heb ik 4 winterbanden met velgen op de kop getikt, wat resulteert in iets meer wielspin bij hard wegrijden, aangezien de banden nu 175 breed zijn, terwijl de originele 185 al niet echt overhielden. In de sneeuw levert dit natuurlijk wel voordeel op, ik ben klaar voor de wintersport!

De knoppen voor het bedienen van alle functies zijn bij de Punto geplaatst op het middenconsole, met als resultaat dat als ik nu in een ander auto rijd ik altijd op zoek ben naar de raambediening knoppen. ;-)
Ook de spiegelverstelling, welke naast de handrem is geplaatst, is makkelijk te vinden zonder te kijken.

Ook wat handigheidjes uitgevonden: na de sproeier gebruikt te hebben, maken de ruitenwissers na ongeveer 5 seconden nog even een extra slag. Tevens is de achterruitenwisser gekoppeld aan de intervalsnelheid van de voorruitenwissers, handig!!
Wat onhandig is, is de inhoud van het reservoir van ruitenvloeistof, welke vaak bijgevuld moet worden, heeft ook een beetje met de weersomstandigheden van de afgelopen tijd te maken.

Het oliepeil wat te hoog stond, is nu gezakt tot maximum en zakt niet meer, ook het roken bij vollast is veel minder geworden. Als het buiten koud is en je start ’s ochtends maakt de motor wel wat meer herrie dan in de zomer, maar na 10min wordt het al stiller.

Mistlampen aan de voorzijde zijn echt een aanrader, ze geven veel licht in de breedte wat vooral in de donkere gebieden waar mijn ouders wonen erg prettig is.

Dan nog wat handigheidjes voor misschien kopers van een Punto: de electrische ramen blijven werken na het afzetten van de motor totdat er een deur wordt geopend, als je aan de grootlicht hendel trekt terwijl je auto net open hebt gedaan, gaan de koplampen branden (follow me home) en als laatste, als je de motor afzet, blijft de radio aan, ook na het vergrendelen van de auto, maar na 15min gaat de radio alsnog uit, zodat als je ergens staat te wachten, je alsnog radio kunt luisteren.
Het zijn allemaal maar kleine dingetjes, maar het allemaal wel handig en niet slecht voor een auto uit 2001.

Het comfort op korte richels is niet altijd super, de auto komt een beetje springerig over, ik denk er aan om ook de voor schokdempers te vervangen.

Afgelopen zaterdag een proefrit gemaakt in de nieuwe Fiat 500, welke wel een stuk strakker rijdt maar voorlopig nog uit mijn bereik ligt, aangezien het een diesel moet worden met het liefst wat luxe en de prijs hiervan helaas dan rond de 20.000E ligt.. Hopelijk zakt de prijs voor een gebruikte niet al te langzaam en kan ik het tot die tijd met deze volhouden!

PROBLEMEN

- koppeling vervangen
- achterschokdempers versleten
- vocht in koplamp (waarschijnlijk door afspuiten motor met hoge drukreiniger..)

December 2007:
- thermostaat vervangen
- nog steeds vocht in de koplamp na regenbui, na 2 dagen droog weer en met licht rijden is het weer weg. Ik heb er nog geen last van in het lichtbeeld.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.