Fiat Punto 1.4 16v Sporting (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Punto 1.4 16v Sporting |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 56.012 km |
KM-stand laatst | 56.036 km |
Eerste kilometers
- 56.036 km
Donderdag 10 december 2009
Vandaag de Fiat Punt Sporting opgehaald bij Smeeing in Soest.
De Sporting uitvoering is zeer uitgebreid:
Climate control met gescheiden temperatuurzone's voor bestuurder en passagier; Cruisecontrol; Audio met MP3 speler, 6 boxen en in de bagageruimte een booster;Leren stuur en versnellingspook;
Lichtmetalen velgen 15 inch, banden 185 / 55/ 15, Uniroyal voor, Dunlop achter; Sportuitlaat met mooie, maar beschaafde sound (door vorige eigenaar gemonteerd)
Motor 1.4 16v, 95 pk, top 185 km.
De eerste kilometers waren even wennen in vergelijking met de VW Sharan, maar het gaat best van z'n plaats. De stoelen zitten perfect ( sportstoelen met hoge wangen) en goed instelbaar.
Binnenkort wil ik een originele armsteun monteren voor nog meer rijcomfort.
Ook wil ik de verlichting aanpassen,maar dit komt in een later stadium.
- Tot de volgende update.
Zondag 13 december 2009
Km-stand: 56185 ( 185 km gereden na aanschaf)
Het is even wennen in de Punto. Hij is straf afgeveerd door het sportonderstel, dus alle oneffenheden zijn voelbaar, ook op de snelweg.
Na 3 kwartier rijden kreeg ik last van mijn rug, maar was net op de plaats van bestemming. De terugreis ging beter, geen problemen, de stoel geeft goede zijdelingse steun. Het zal wel een kwestie van wennen zijn, de Sharan was ook stug geveerd, maar geen "stuiterbak ". Het verbruik volgens de boordcomputer lag tussen de 1:15 en 1:17, met een gemiddelde berekening van 1:10.
De snelheid lag tussen tussen de 110 en 120 km.
Tot zover de eerste kilometers.
Tot de volgende update.
- Update Woensdag 23 december 2009 ( 56440 km )
Vandaag twee Led stadslichtlampjes gemonteerd waarvan de lichtbundel rechtvooruit schijnt.......... Aaiii, wat een licht.
Het kleurt een beetje blauw en met de standaard H 7 lampen eigenlijk geen gezicht. Binnenkort dus maar White Buble H7 lampen monteren. Verder niets meer dan lof voor de Punto, hij hangt gretig aan het gaspedaal en trekt voor een 16 klepper ongelofelijk goed. Het verbruik ligt rond de 1:16, i.c.m. mijn rijstijl, de volledig ingestelde automatische airco en de winterse omstandigheden, een perfecte score.
- Update Zondag 14 februari kmstand: 58390
De Punto blijft verbazen, het verbruik volgens de boordcomputer ligt bij 120 km, rustig rijdend, rond de 1:16 en blijft dus constant zoals eerder beschreven in de vorige update. Ik heb 3x een Injectiereiniger toegevoegd en tank alleen maar BP Ultimate, misschien helpt dit wel bij het verbruik. In vergelijking met mijn vorige auto, de VW Sharan VR 6, is de Punto een ware "spaarpot". Gisteren twee H7 White Bubble lampen gemonteerd met Xenoslook, aaaaaiiiii, staat echt te gek!!. In combinatie met de eerder gemonteerde LED stadslichtlampjes een mooie combinatie.
Natuurlijk speelt niet alleen het uiterlijk een rol, maar de lichtopbrengst is vele malen meer dan de standaard H7 lampen.
Alle aankopen voor de Punto worden gedaan via Autostyle, zie www.autostyle.nl voor veel Tuning mogelijkheden. Enkele weken geleden vier Abarth emblemen gemonteerd om de Punto een beetje te "persionaliseren". Wat opvalt is dat de gescheiden klimaatcontrol zijn werk zéér goed doet, gezien de weersomstandigheden houd hij de ramen aan de binnenzijde perfect vrij van condens en aanslag.
Verder zijn er geen bijzonderheden, rijd als de brandweer......
- Update donderdag 18 maart 2009
De Punto rijd nog steeds zonder problemen, alleen blijven de remmen soms kleven. Ik ben hiervoor bij Smeeing geweest en deze hebben de remmen gereinigd. Ik heb ruitfolie besteld bij AutoStyle voor montage op het achterruit, bij duisternis worden wij regelmatig verblind door achterop komend verkeer. Bij de VW Sharan hadden wij daar geen last van omdat je hoger zit. Het verbruik van de Punto wordt steeds minder, komt natuurlijk ook door de oplopende buitentemperatuur.
Ik begin al aan het uitlaatgeluid te wennen,je hoort het in de auto meer dan buiten............, alhoewel, als de auto wegrijd klinkt het best wel gaaf. Niet overdreven, maar toch goed hoorbaar, een beschaafde sound. Binnenkort komen er nieuwe foto's van de Punto waar de Abarth logo's op te zien zijn...............
Update zaterdag 27 maart 2010, kmstand: 59500
Het is gelukt, de nieuwe foto's staan er op.
- Update donderdag 22 april 2010
Het geluid van de sportuitlaat begon wat te irriteren, het dringt aan de achterzijde hinderlijk door de carosserie. Ik heb isolatiemateriaal gehaald bij de Gamma (4 platen die lijken op eierendoppen), en deze onder de mat in de bagageruimte gelegd. Ook rondom het reservewiel en onder de achterbank heb ik de platen op maat gesneden. Het scherpe geluid is weg en is nu redelijk gedempt.
- Update vrijdag 14 mei 2010 kmstand: 60.136
Ik heb nieuwe foto's geplaatst met folie op de beide zijruiten.
Een helse klus, vooral het verwijderen van de rugfolie en het wegwrijven van de luchtbellen met een wisser..............!!!!
Het zit er redelijk tot goed op, geen vouwen, maar na twee dagen kwam er toch lucht onder de folie. Het zijn miniskule kleine streepjes, die je wel ziet, maar niet hinderlijk zijn.
Het ziet er wel leuk uit en geeft wat extra's aan het uiterlijk.
Nog steeds rijd de Punto uitstekend, geen problemen.
- Update vrijdag 30 juli 2010 kmstand:60.300
Punto rijd nog steeds perfect, alhoewel de remdruk op het pedaal nog steed niet went. Zodra je het rempedaal aanraakt sta je al stil, vooral in de stad en file is dit wel hinderlijk.
Als ik 3 zakken kattebakkorrels achterin heb liggen, remt het een stuk beter, de lastafhankelijke rembekrachtiging werkt dus wel.
( ik heb helaas geen zware schoonmoeder......)
Wij zijn nog steeds zéér tevreden over de Punto.
- Update Zondag 24 oktober 2010 km stand: 60.600
Afgelopen donderdag een nieuwe accu aangeschaft bij de plaatselijke Falco Fiatdealer. ( Magneti Marelli 45 amp.)
De accu was in de aanbieding, voor € 69,- en gratis montage.
Ik heb weer enkele flesjes injectiereiniger toegevoegd bij het tanken, het is te merken, hij rijd echt geweldig !!
- Tot de volgende update
Vrijdag 28 januari 2011 kmstand: 63030
Vandaag heeft de Punto een kleine onderhoudsbeurt gehad,
kosten € 170,-
Ook heb ik bij een autobandenspecialist de voorwielen laten uitlijnen, de voorbanden sleten aan de buiten meer af,
kosten € 52,-
Het Puntootje rijd nog steeds super en is als een raket zo snel....
- Tot de volgende update
- Update: Vrijdag 11 maart 2011 kmstand 64300
Een midweek naar Drenthe geweest en de Duitse Autobahn opgezocht voor een snelle rit....,met een snelheid van 170 km gereden,
Punto lag als een blok op de weg, alsof 'tie vastgelijmd zat op het asfalt.
Ik had nog over, maar vond het wel genoeg, de BMW, Mercedessen e.c.t. vliegen om je oren. Bij deze hoge snelheid hoor je de sportuitlaat niet, dus maar wat vaker naar Duitsland.
- Tot de volgende update
Zaterdag 14 mei 2011 kmstand: 64.900
Vandaag vier nieuwe banden laten monteren, iets breder en lager dan de vorige set.
Merk Fortuna, 195 / 50 / 15.
Kosten: € 260 inclusief montage en balanceren.
- Zondag 20 november km 67.200
Puntootje rijd nog steeds als de brandweer,
binnenkort APK keuring.
- Zaterdag 26 november 2011 km 67.400
Punto gisteren APK goedgekeurd zonder problemen
- Tot de volgende update
- Zaterdag 28 januari 2012 km 69.000
De led stadslichtlampjes zijn vervangen door nieuwe exemplaren, lichtsterkte was ongelijk. Ook de binnen verlichting heb ik voorzien van twee led buislampjes, geeft een blauwige gloed. Nu de nieuwe stadslichtlampjes zijn gemonteerd, krijg ik een constante storingsmelding van defecte stadsverlichting. Ik heb twee weken geleden injectiereiniger toegevoegd aan de benzine, een ander merk dat ik normaal gebruik en goedkoper is ( Injectorcleaner van Petromark voor € 6,95 250 ml). Wat er met motormanagement is gebeurd weet ik niet, maar ik rijd nu bij 110 - 120 km op de snelweg 1:16 / 1:18. Vorige week maandag het tweede flesje bijgevuld, spul werkt goed. Ik gebruik de auto nu regelmatig voor woon - werkverkeer, dus de kilometertjes gaan wat sneller.
- Tot de volgende update
Zondag 27 mei 2012 kmstand: 74750
De sportdemper is onder de auto vandaan, en een standaard demper laten monteren.
Reden is een vakantie met de Punto naar Spanje, om niet 3000km in de herrie te zitten, maar..........: bij het demonteren van de sportdemper viel hij in stukken uiteen, is totaal op !!!
Het was de bedoeling om de sportdemper na de vakantie er weer onder te zetten, maar gaat dus niet lukken. Ik merk wel dat het "puntje" er af is bij accelereren, de demper had dus zeker meerwaarde.
Met de originele demper is de Punto fluisterstil, zelfs bij overschakelen hoor ik de motor niet.
Na de vakantie volgt er een nieuwe update met de ervaringen.........
- Tot de volgende update
Dinsdag 29 mei 2012 kmst: 74500
Nog net voor de vakantie nieuwe foto's van de Punto, vergelijk de de foto's van de achterzijde, met en zonder sportdemper.
(foto's staan wel op mijn persoonlijke pagina, staan niet op de revieuw)
- Tot de volgende update na de vakantie
Zondag 17 juni 2012
We zijn terug van vakantie in Spanje, maar zonder Punto. Deze staat defect in Saint Georges, in Frankrijk. Op de terugweg raakten de kabels van de versnellingsbak defect, kon niet meer schakelen. De auto wordt aankomende week gerepareerd in Frankrijk, en wordt over 2 1/2 week in mijn woonplaats afgeleverd.
Op de eerste dag van de vakantie waren de vloermatten aan de rechterzijde helemaal doorweekt, op het vakantie adres bleek dat de slang van de aircopomp defect was. Door het vocht op de vloer en in de matten, was de Hill-Holder sensor defect geraakt, ook deze moest vervangen worden. Als vervangend vervoer auto kregen wij een Citroen C4 Grande Picasso mee, 120 PK VTI motor. De uitvoering was zeer compleet, zo zou ik mij een auto wensen. De motor is voor de bergen echter niet voldoende, trekkracht niet overbemeten en veel lawaai bij hogere toerentallen. De 150 PK versie zal hier geen problemen mee hebben.
- Volgende update als de auto terug is.
Dinsdag 26 juni 2012, kmstand:
De Punto is weer terug, gisteren afgeleverd bij mijn garage. Hij is zonder schade aangekomen en gerepareerd door de garage in Frankrijk. Waarschijnlijk is de uitlaat gedemonteerd geweest, want er is een licht pruttelig geluid waarneembaar uit de uitlaat, ter hoogte van de middendemper. Aankomende week laat ik mijn garage er even naar kijken. Het schakelen gaat nu heel soepel,ook de achteruitversnelling gaat nu zonder kraken. De kosten waren € 200,- voor de kabels en € 36,50 een uur arbeidsloon.
Zondag 16 december 2012 81000 km
Het is al weer een half jaar geleden sinds mijn laatste update, er was ook weinig te melden. Vorige maand heb ik de uitlaat laten controleren op lekkage, er zat sinds de reparatie in Frankrijk, een pruttelend geluid in. De achterste demper zat niet helemaal lekker, dit is hersteld.
De achteruit versnelling begint weer te haperen, je hoort soms de tandwielen schrapen. Ik merk wel dat de vervangen kabels weer wat ruimte krijgen, het "in de versnelling tikken ", is voorbij. Verder geen problemen, in Januari 2013 krijgt die een onderhoudsbeurtje.......
Tot de volgende update
Woensdag 1mei 2013. km stand 86500
Alweer een tijd geleden voor een update, er was geen reden om bericht te geven. De Punto rijd nog steeds zonder problemen.
Tot de volgende update.
Woensdag 10 juli 2013
Update gemaakt voor Citroen Saxo, gelijk maar even de Punto meenemen. Ik kan geen bijzonderheden melden, starten, rijden, geen problemen. Nog steeds zuinig, gemiddeld 1:14, met uitschieters naar 1:16.
Na toevoegen van injectiereiniger, merkbaar zuiniger en feller.
Tot de volgende update.
Zaterdag 24 augustus 2013 km stand 90.100
We gaan over veertien dagen afscheid nemen van de Punto. Gisteren hebben wij onze handtekening gezet onder het koopcontract voor een nieuwe Volkswagen Polo. Het is de Edition Plus uitvoering 1.2 TSI BMT motor, 90 pk. Als de Polo is opgehaald, maak ik een update onder het kopje " Volkswagen "
Update
Vrijdag 6 september 2013
De Punto is ingeleverd bij de Volkswagen dealer, VW Polo meegenomen, zie verder onder VW Polo.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.