Fiat Punto 1.2 Sound (2002)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Punto 1.2 Sound |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 67.500 km |
KM-stand laatst | 77.500 km |
Ervaringen met de Punto
- 77.500 km
Algemeen en uitrusting
Mijn eerste auto moest geen grijze muis zijn, maar wel te betalen voor een student. Als snel viel mijn oog in februari 2009 op de Fiat Punto. Een maand later en na vele garages bezocht te hebben, had ik 'm dan toch eindelijk.
Het is een knalrode Punto 1.2 Sound geworden. Op de rechterachterstijl staat "Imola", waarschijnlijk een optiepakket waardoor deze punto mooie roodomstikte mattenset heeft, stevige sportstoelen en fraaie deurbekleding. De auto heeft helaas geen hoofdsteunen achterin. In de kofferbak is wel een 100W box te vinden. Hierdoor is het geluid voor zijn klasse uitmuntend. De kofferbak ik overigens heel erg ruim voor zijn klasse! Knap gedaan van Fiat.
Rijden met de Punto
Wat heel erg fijn is aan deze auto is de City-stuurbekrachtiging, die ik gebruik bij het inparkeren. Op de snelweg ermee rijden is volgens mij overigens verboden. De Punto is erg stil bij lage toeren, hij houdt echter niet zo van hoge toeren. Dat is voor mij geen probleem, aangezien ik hem heb gekocht voor zijn lage verbruik. Ik was eigenlijk op zoek naar een 1.2 16V, maar kwam later terug op het idee en kocht een 1.2 8V.
Met de 1.2 8V (60pk) is het natuurlijk geen snelle auto, maar relatief gezien is het niet slecht. Doordat het een vrij brede auto is voor zijn klasse en de wielen op de hoeken staan, rijdt de auto heel erg goed op de snelweg. Flinke tegenwind vindt hij echter niet leuk.
Mijn verbruik, gecombineerd op de snelweg en in de stad is 1 op 18. Zo kun je op de ruime tank van 47 liter ruim 800 km ver komen.
Onderhoud en kosten
Zoals gezegd zit je qua verbruikskosten niet verkeerd, zeker niet in tijden van dure benzine. Mijn auto heb ik op 7 jarige leeftijd gekocht met nog geen 70.000 kilometer. Onderhoud is altijd bij een dealer gebeurd. Ik heb daarom er vertrouwen in dat het onderhoud tot de 100.000 kilometer mee zullen vallen. Zelf ga ik overigens niet met de Punto naar de Fiat dealer.
Ik moest wel de distributieriem in april 2009 vervangen. Dit kostte mij 135 Euro inclusief arbeidsloon. Dit moet nu weer over 5 jaar. Aan wegenbelasting ben je maximaal 200 Euro per jaar kwijt en verzekering (zonder schadevrije jaren) 35 Euro per maand (WA beperkt casco en inzittendenverzekering). Begin 2010 wordt hij weer APK gekeurd en daarvoor moet ik in ieder geval 2 nieuwe achterbanden aankopen.
------------------------------------------------------------
UPDATE rijden met de Punto: december 2009
Na driekwart jaar rond te hebben gereden met deze Punto kan ik terugkijken op een fijne 10.000 km. Het autootje heeft zich goed gedragen. Na de overstap op lichtmetalen velgen is die wel minder zuinig gaan lopen, maar het was de moeite waard. 180 op de teller haalde hij in Duitsland met wind mee. De Punto kreeg wel meer rammeltjes en kraakjes, maar dat is een beetje Fiat-eigen.
Nu gaat de Punto weg voor een Fiat 500, ook een leuk en betaalbaar autootje voor een student. Ik verlang naar een automaat. Daarvan zal spoedig na een x aantal kilometers een review volgen.
Dank voor het lezen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.