Fiat Punto 1.2 ELX (2000)

autoreview

Fiat Punto 1.2 ELX (2000)

Signalement

UitvoeringPunto 1.2 ELX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf82.000 km
KM-stand laatst103.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 103.000 km

De 2e auto binnen ons huishouden, een Punto 55 S, was inmiddels 12,5 jaar oud en had 170.000 km op de teller staan. De auto reed nog steeds goed en startte altijd, maar na 4,5 jaar trouwe dienst werd het weer eens tijd voor wat anders. Mijn vrouw wilde graag een exemplaar met stuurbekrachtiging en mij werd de inmiddels tot roze verkleurde lak steeds meer een doorn in het oog. De nieuwe auto moest dus stuurbekrachtiging hebben en metallic lak in een enigzins courante kleur. Daarnaast mocht de auto maximaal 8 jaar oud zijn en niet meer dan 120.000 km op de teller hebben.
Na proefritten met Ford Fiesta, Citroën Saxo en Peugeot 106 kwamen we tot de conclusie dat geen van deze modellen het ruimte aanbod van onze Punto kon evenaren.

Het moest dus weer een Punto worden en uiteindelijk vonden we een fraai exemplaar bij een garage in de buurt. Met zijn helderblauwe metallic lak, 15 inch lichtmetalen velgen en rvs sportuitlaat is het een stoer wagentje.
Het design van de Punto II is m.i. een verbetering ten opzichte van het eerste model. Door de scherpere lijnen oogt de auto sportiever en anno nu nog steeds modern. De facelift in 2003 vind ik persoonlijk niet zo geslaagd.

Het interieur is er ook flink op vooruit gegaan: een tweekleurig dashboard met fraaie vormgeving en zacht materiaal. De blauwe stoffen bekleding op stoelen, deuren en zijpanelen geeft een veel rijkere uitstraling dan die in de Punto I.
Daarnaast heeft de auto een prima uitrusting: stuurbekrachtiging (met City stand voor extra licht sturen), toerenteller, boordcomputer, elektrische ramen en centrale vergrendeling met afstandsbediening, 2 airbags, waarvan de passagiersairbag zelfs uitschakelbaar is.

Onze Punto heeft i.p.v. de standaard radio/cassette een fabrieks radio/cd speler met navigatiesysteem (Blaupunkt Travelpilot). Nieuw was dit een optie van ruim 1000 Euro. Alles functioneert nog en i.c.m. 6 speakers beschik je over prima geluidskwaliteit. De navigatie (met CD ROM) is in vergelijking met de moderne TomToms wat achterhaald, maar er is nog steeds actueel kaartmateriaal verkrijgbaar, en buiten Nederland komen we niet met deze auto.

De 1.2 motor doet zijn werk in stilte, maar lijkt door de langere eindoverbrenging van de transmissie niet veel vlotter dan de 1.1 van zijn voorganger. De bak schakelt veel beter, en de koppeling gaat lichter. De wegligging is zeer stabiel (komt mede door de bredere banden). De besturing is vrij licht en gevoelloos door de elektrische bekrachtiging, maar de wagen is indien gewenst goed te plaatsen in een bocht.
Stuur en stoel zijn niet in hoogte verstelbaar, maar ik kan met mijn lengte van 1,93m een goede zitpositie vinden.

Update 28-07-2009:
De auto bevalt na een jaar en ruim 6000 km nog steeds goed, zowel in de stad als op buiten- en snelwegen. Het gemiddeld verbruik ligt rond 1 op 14, iets zuiniger dan de oude Punto 55 S, waarbij aangetekend moet worden dat de gemonteerde banden (195/50R15) een hogere rolweerstand hebben dan de standaard 165/70R14 banden en daarmee het brandstofverbuik negatief beïnvloeden. Ook de afrolgeluiden van de banden zijn in het interieur goed te horen.

Update 29-05-2010:
Het verbruik is in dit voorjaar verbeterd naar 1 op 15. De auto functioneert zonder noemenswaardige problemen, lijkt alleen iets in te houden na een koude start. Dit zullen we laten nakijken bij de volgende APK/onderhoudsbeurt in augustus.

Update 13-08-2010:
We zijn inmiddels 2 jaar en 14.000 km verder. De grote beurt bracht gelukkig geen bijzonderheden aan het licht zodat we weer met vertrouwen verder sturen. Met nieuwe filters en bougies lijkt het inhouden van de motor verleden tijd.

Update 02-07-2011:
De auto is de 100.000 km gepasseerd en met de APK vervaldatum in het vooruitzicht ingeruild op een nieuwe Citroën C1. Eindconlusie: prettig rijdende, goed uitgeruste en relatief ruime hatchback met Italiaanse flair. Het Italiaanse karakter uit zich ook in rammelende en krakende interieurdelen en niet altijd even betrouwbare electronica. Verwacht van de de motor geen topprestaties, maar wel een rustige loop en een gunstig verbruik.

PROBLEMEN

  • 103.000 km

De (nieuwe) accu liep kort na aanschaf leeg. De radio bleek permanent stroom te verbruiken, hiertoe is de stroomschakeling aangepast. Na 6 maanden was de accu weer leeg en is vervangen. de Fiat dealer heeft de auto gecontroleerd op werking dynamo, lekstroom en stroomverbruikers, maar kon niets vinden. Na een half jaar stond de auto weer met een lege accu. Een lokale universele garage heeft uiteindelijk de oorzaak gevonden: het relais van de achterruitverwarming was defect waardoor deze na uitschakeling stroom bleef gebruiken. Liever de dealer?

In 12 maanden tijd 4 kapotte lampjes: dimlicht, 2 keer een achterlicht en een knipperlicht voor.
Voor het vervangen van een lampje achter moet de gehele verlichtingsunit gedemonteerd worden en voor het vervangen van een lampje linksvoor moet de zekeringskast in de motorruimte eerst losgeschroefd worden, hier moet je maar net de juiste sleutel voor hebben.

De auto kwam na het 1e jaar en 6.000 km probleemloos door de APK, de beurt leverde geen bijzonderheden op.

De gemonteerde velg/band combinatie (195/50R15) wordt niet door Fiat geadviseerd waardoor de afwijking van de snelheidsmeter groter is dan gebruikelijk (80 op de teller is feitelijk maar 72 echte kilometers). De grip van de Bridgestone Potenza banden is waardeloos onder natte of gladde omstandigheden. Na de zomer worden ze vervangen door minder "sportieve" banden.

13-08-2010: Opnieuw probleemloos door de APK icm grote beurt zonder bijzonderheden. De auto wordt in oktober 10 jaar en gaat richting de 100.000 km en mag voorlopig nog wel even blijven.

02-07-2011: Na de oplossing van het accu probleem stonden we in september 2010 weer met een lege accu, de accu bleek te zijn overleden. Juni 2011 was de accu weer leeg, volgens de garage vanwege een per ongeluk ingeschakeld leeslampje. In dezelfde week viel de auto stil met een gebroken gaskabel. De wegenwacht kon dit euvel gelukkig snel repareren. Ondanks de recente investering in 4 nieuwe Goodyear all season banden hebben we de knoop doorgehakt en besloten om een lange termijn relatie aan te gaan met een nieuwe Citroen C1, zodat we (hopelijk) qua betrouwbaarheid en onderhoudskosten de komende jaren niet voor verassingen komen te staan. Gelet op de verwachte restwaarde van de C1 is de jaarlijkse afschrijving niet hoger dan wat ik in de afgelopen 3 jaar heb afgeschreven op deze Punto (circa 900 euro per jaar)

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.