Fiat Punto 1.2 Active (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Punto 1.2 Active |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 323 km |
KM-stand laatst | 19.125 km |
ERVARINGEN
Ik rijd in deze auto sinds juni 2004. Het is een lease-auto, die ik niet zelf heb uitgekozen. Toen ik de auto kreeg was hij twee weken oud en stond er 323 km op de teller.
Uitvoering
Het gaat hier om de basis ’active’ uitvoering. Er zitten echter wel een aantal extra"s op: airco, in hoogte verstelbare stoel met lendesteun, cd-speler, airbags en stuurbekrachtiging. De motor is de 1.2 liter 8-klepper die 60 pk levert. De auto weegt 860 kg.
Interieur
Pluspunten:
*Het interieur en de kofferbak zijn vrij ruim voor een auto in deze klasse.
*Er is veel hoodruimte.
*De auto zit goed in z"n spullen met airco, cd-speler en elektrische ramen.
*Boardcomputer die aangeeft hoeveel km"s nog te rijden valt tot de volgende tankstop.
*Ergonomie dashboard.
*Geluidsproductie op de snelweg valt mee voor een auto in deze klasse.
Minpunten:
*Het plastic van het dashboard doet erg goedkoop aan en kraakt wel eens een beetje.
*De zittingen van de stoelen zijn gemaakt voor kleine mensen en voor mij dus veel te kort (1.85m). Dit heeft tot gevolg dat je op langere ritten snel rugklachten hebt.
*Zitpositie is niet optimaal. Ik zit óf te ver van het stuur weg, óf te dicht op de pedalen. Een in lengte verstelbaar stuur zou hier een oplossing kunnen zijn.
*Stoelen zijn vij vlak. Iets meer zijdelings steun is wenselijk in bochten.
Exterieur
Pluspunten:
*De kleur (donkergrijs metallic).
*De karakteristieke achterkant.
Minpunten:
*De gefacelifte neus, die nu erg veel van het vorige model Polo weg heeft. Dit is beter op de ’Sound’-modellen, want die hebben de veel mooiere voorbumper van de ’HGT’-versie.
*De smalle bandjes met wieldoppen zijn geen mooie vulling voor de wielkasten.
Motor & transmissie
Pluspunten:
*Zuinig. Ik weet niet exact wat ie verbruikt, maar ik kom altijd behoorlijk ver op een tank.
*Snel genoeg voor in de stad.
*Schakelen was eerst niet te doen, maar sinds de nieuwe versnellingsbak schakelt ie prima.
Minpunten:
*Niet snel genoeg voor op de snelweg. Je moet veel geduld hebben om op te schieten, of onder de 140 gewoon terugschakelen naar de 4e versnelling wanneer je wilt versnellen. Ook dan moet je nog redelijk geduld hebben. De auto komt zowel ’onderin’ als ’bovenin’ tekort.
*De koppeling biedt helemaal geen gevoel. Hij grijpt pas laat aan en als je niet oppast slaat de auto af.
Weggedrag & sturen
Pluspunten:
*De stuurbekrachtiging beschikt over een lichte ’city’-stand. Met een druk op een knop stuurt de auto vederlicht en parkeer je deze in het kleinste plekje. Ideaal!
*De balans in de auto is zeer goed. Hoe bont je het ook maakt! De auto is in de basis onderstuurd, waardoor hij over de voorwielen wegglijdt wanneer het te hard gaat. Als je plotseling gas loslaat glijdt hij netjes over vier wielen tot hij weer grip heeft. De achterkant breekt niet uit en volgt netjes.
*De vering en demping zijn vrij comfortabel afgesteld voor een auto van dit formaat, zonder dat het overhellen hinderlijk wordt.
Minpunten:
*De besturing is erg vaag. Je moet vaak corrigeren om de juiste koers te volgen.
*De besturing is veel te licht op hogere snelheden zoals op de snelweg. Hierdoor ben je constant aan het corrigeren. Zeker met zijwind is dit erg vervelend.
*De auto is vrij zijwindgevoelig.
*De banden zijn waardeloos. Gemonteerd zijn bij mij Dunlop banden. Vaak worden Pirelli"s gemonteerd. De Dunlop"s bieden heel weinig grip bij regen, waardoor de auto over het algemeen rechtdoor wilt als je een beetje haast hebt. Waarschijnlijk is het een combinatie van de band en de kleine maat die voor het tekort aan grip zorgen.
Remmen
Over de remmen niets dan lof! Fijn pedaal dat direct krachtig reageert.
Conclusie
In de basis is de Punto een prima auto. Echter zijn er een aantal punten die afbreuk doen aan het geheel. Met deze tips wordt de Punto volgens mij een hele fijne auto:
*Monteer andere stoelen (lost het probleem van de slechte zitpositie en de rugklachten op)
*Kies voor andere wielen met een maatje of twee bredere banden (hierdoor zal het weggedrag vele malen beter zijn)
*Zorg voor de voorbumper van de ’HGT’-versie; die ziet er stukken beter uit.
*Spaar even door voor de 1.2 16v ipv de 1.2 8v. Met die motorisering kan je tenminste ook buiten de stad een beetje meekomen.
PROBLEMEN
Helaas heeft de Punto al aardig wat problemen gegeven in de eerste maanden... Ik hoop dat het niet representatief is voor het model, of voor Fiat. Ik zag echter bij enkele andere reviews ook gelijksoortige problemen, dus wees voorzichtig!
* Vanaf dag 1 (323 km) was het moeilijk om de 1e versnelling in te leggen. Bij 2.700 km is uiteindelijk de bak er onderuit gehaald en is de synchronisatie van de 1e versnelling vervangen want deze was kapot. Volgens mij een productiefout, maar volgens de dealer is er in de eerste 323 km waarschijnlijk iemand geweest die de bak doelbewust heeft gesloopt. Ik geloof daar echter niet in, dus heb m"n twijfels bij de kwaliteit.
* Toen dat gemaakt was kreeg ik problemen met de airco. De auto sloeg steeds af bij stationair toerental als de airco aan stond. Erg leuk als je afremt bij een stoplicht of als je in de file rijdt... Dit ging op een gegeven moment ook gepaard met het niet meer werken van de stuurbekrachtiging. Gelukkig kwam die bekrachtiging weer terug na het opnieuw starten. Het probleem met de airco bleef. Na onderzoek door de dealer, waar ik 3 keer voor langs ben geweest, is de snelheidssensor vervangen. Die was namelijk kapot en daardoor kreeg de motor niet genoeg brandstof voor de airco op het moment dat je (bijna) stil stond.
* Toen dat gemaakt was had ik de hoop dat ook de koppeling, waarmee ik al tijden ruzie had, beter zou functioneren. In mijn opinie kreeg de auto te weinig brandstof en sloeg ie daarom nogal eens af. De auto ging ook vaak ’dribbelen’ bij het wegrijden; hij schokte regelmatig met wegrijden en het gevoel in het pedaal is er vanaf dag 1 niet geweest. Bij 14.500 km maar weer naar de dealer gegaan. De koppelingsplaten zijn toen vervangen. Het euvel is nu verholpen, al blijft het koppelingspedaal redelijk gevoelloos.
*Verder weigeren de knoppen op de CD-speler nog wel eens dienst. Als je het later nog eens probeert doen ze het vaak wel.
*De intervalstand op de ruitenwisser had er pas geen zin in. Gelukkig deed ie het enige tijd later weer wel.
*Je moet niet teveel CD"s in het dashboardkastje leggen. De sluiting is namelijk niet van geweldige kwaliteit, waardoor het kastje vanzelf opengaat door het gewicht van de CD"s.
*Doordat de auto zo ontzettend onderstuurd is en de banden te smal en gewoonweg slecht zijn, slijten de voorbanden heel hard door het schuiven. Gevolg is dat de voorbanden bij de 20.000 km-beurt waarschijnlijk al vervangen moeten worden.
Kortom, ik ben heel erg blij dat het een lease-auto is en niet mijn eigen auto. Bovendien ben ik blij dat de leasemaatschappij een regeling heeft voor vervangend vervoer; ik moet er namelijk nogal eens gebruik van maken.
Punto omgeruild voor een Corsa
- 19.125 km
Op verzoek van mijn werkgever de huur-Punto omgeruild voor een lease-Corsa uit de pool. In de tussentijd geen problemen meer gehad en bij 19.125 km afscheid genomen van de Punto.
Nog wel door een zwaar besneeuwd België gereden waar de snelwegen in de Ardennen dusdanig vol sneeuw lagen dat een snelheid boven de 30 er niet in zat. De Punto hield zich kranig.
Inmiddels ook een paar foto's toegevoegd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.