Fiat Punto 0.9 TwinAir Lounge (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Punto 0.9 TwinAir Lounge |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 50.000 km |
KM-stand laatst | 50.000 km |
Eerste indruk
- 50.000 km
Nadat mijn Fiat 500 helaas total loss was verklaard (zie mijn review), met spoed gaan kijken naar een andere auto. Het liefst lever je niet in, maar ga je er indien mogelijk het liefste op vooruit. Ik was tevreden met het merk Fiat, en italiaanse auto's hebben me sowieso altijd wel aangestaan. Daarom gaan kijken in de "italiaanse hoek". Niet dat ik niet verder gekeken heb overigens. Zo heb ik ook een Volkswagen Up, wederom een Fiat 500 en een Lancia Ypsilon bekeken. De Up vond ik toch een stap terug in de vorm van interieur en afwerking, de Lancia kreeg de handen ook niet helemaal op mekaar bij mijn partner en nu de 500 er niet meer was wilde we toch graag 2 extra deuren.
Toen kwam ik deze Punto tegen. Weinig gereden, mooie velgen en een nette uitvoering met cruise control. Daarnaast heb ik de Punto altijd een mooi model auto gevonden, en zelfs na alle jaren vind ik het persoonlijk nog steeds een fraaie auto om te zien. Ook het feit dat het de TwinAir bedroeg sprak me aan (deze motor zat ook in mijn vorige Fiat 500).
Na een proefrit was ik verkocht en heb ik de koop gesloten. De auto rijdt erg comfortabel, zonder daarbij week aan te voelen. Op de snelweg is de besturing wat licht, maar dat zal ook een kwestie van wennen zijn. Wat me het meest opvalt in vergelijking met de Fiat 500 is de rust aan boord. Daar waar je in de 500 nog wel eens werd geconfronteerd met het feit dat de auto maar 2 cilinder had, merk ik dat in de Punto echt vele malen minder... Of om beter te zeggen: nauwelijks tot niet. Tuurlijk, wanneer je flink gas geeft hoor je hem vrolijk pruttelen en knorren, maar dat vind ik wel vermakelijk. Op kruissnelheden en bij normaal gebruik is hij echter fluisterstil. Op cruise control 130 rijden is een genot door de 6de versnelling, waardoor de auto heerlijk stil is. Daarnaast zitten de stoelen fijn en vind ik het interieur fraai.
Zijn er dan geen minpunten? Nou, het verbruik in de 500 viel me alles mee (altijd V power benzine), maar ik merk dat de TwinAir toch dorstiger is in de Punto. Opzich niet raar, maar 1 op 15 is toch even slikken. Wellicht wordt dit beter naarmate ik de auto rijd. Ik tank wederom V power benzine.
Over een tijd een volledige update!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.