Fiat Panda 1.4 100HP Sport (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Panda 1.4 100HP Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 20.000 km |
ERVARINGEN
- 2.000 km
als echtelieden wilden we(60-)eigenlijk gaan motorfietsrijden.
maar uit oogpunt van comfort en veiligheid echter een witte PANDA SPORT gekocht.
het is natuurlijk geen motorfiets maar het (kartachtige)rijplezier van deze PANDA blijkt een goed alternatief.
mooi meegenomen is dat je ook nog droog, warm en betrekkelijk veilig zit.
de vering is afgesteld op de bedachte sportieve rijprestaties, hetgeen inderdaad klopt.
de tegenkant dan dit veergedrag is natuurlijk wel dat dwarsnaden en klinkerwegen beter misgehouden kunnen worden.
de auto reageert geweldig op het indrukken van de zg SPORT-knop. heerlijk fel en een prima stuurgedrag, echt heel goed voor elkaar.
het verbruik is nu ca 1 op 13; niet echt laag maar gebruikelijk is dat dit bij een hogere km-stand verbetert.
de auto is prima uitgerust met allerlei leuke en praktische zaken die in de hoge klasse gebruikelijk zijn.
dit is uiteraard geen testverslag maar de intro ervan.
10-11-2008; een maand en 1000 km verder;
het knipperlicht is gratis vervangen, er hebben zich verder geen problemen voorgedaan!
het weg- en motorgedrag, in de \"sportstand\", is zeer stimulerend.
het idee enorm te presteren qua optrekken wordt een beetje ontmoedigd doordat doorsnee automobielen, zonder het sportieve uiterlijk, ook(kennelijk moeiteloos)dezelfde prestaties leveren.
klinkerwegen en sommige soorten asfalt zorgen voor veel lawaai.
verder heerlijk rijden op mn bochtige wegen.
mbt de \"sportknop\"; de werking hiervan is mi dubbelzinnig, ingeschakeld gebruik je motor zoals hij werkelijk is maar uitgeschakeld wordt er bewust een vertragende factor toegevoegd waardoor het rijden onaangenaam \"lui/stroperig\" verloopt.
bij lage toeren smoort de motor bijna bij optrekken, dit kan volgens mij nooit het oorsponkelijke karakter van de motor zijn.
resp. zoveel mogelijk de sportstand benutten voor het meeste rijplezier!!
een op 13 is maar net haalbaar(80% grote- en b-wegen).
PROBLEMEN
- 2.000 km
er zit water in een zij-knipperlicht.
up date
- 5.000 km
nog steeds een te gek karretje.
blijft steeds vragen om een felle rijstijl.
geen problemen tot heden.
2 bemerkingen;
inschattend zal er bij 7000 km een liter olie bij moeten. bijvullen was inmiddels bijna vergeten!
een beetje van de oude doos is wel het getik vanuit het dashboard als de ruitenwisserintervalstand is ingeschakeld.
up date
- 10.000 km
tot nu toe probleemloos gereden.
het karakter van de panda nodigd uit tot sportief weggedrag en zou gemakkelijk overmoedig en wild rijden in de hand kunnen werken.
de eerste versnellingen zijn heel korte waardoor het een heel gedoe is om in stedelijke omgeving de gang erin te houden.
op B- en snelwegen is de panda op z'n best!!
afscheid
- 20.000 km
na 20000 km nemen we afscheid van deze inspirerende italiaan!!
een geweldig karretje dat heel veel rijplezier geeft.
het zijn, op enig olieverbruik na, probleemloze kilometers geweest.
de keiharde vering is het meest gewraakt aspect van deze auto maar het hoort bij een concept als dit.
echt een aanrader voor iemand die ervaring wil opdoen met sportief rijden.
nog een opmerking over de sportknop; de werking is tegengesteld, niet ingedrukt wordt de motor geknepen maar ingedrukt krijg te maken met de ware aard van het beestje!
we hopen hierna verder te gaan in een PUNTO EVO diesel ja de belastingvrije variant. duidelijk iets anders minder explosief maar toch redelijk snel,comfortabeler en waarschijnlijk heel voordelig en vanzelf weer een italiaan!!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.