en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Panda 1.4 100HP Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 32 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Sinds 30-06-2007 staat ’ie voor de deur: mijn nieuwe darkwave black Fiat Panda 100HP. Vanaf het moment dat ik de eerste nieuwsberichten zag over dit ’brullende beertje’ was ik eigenlijk al verkocht, slechts mijn gezonde verstand weerhield me ervan om direct naar de dichtsbijzijnde dealer te rennen om een proefrit te maken, want ik wist dat ik me dan niet zou kunnen inhouden een ’impulsaankoop’ te doen! En dat terwijl mijn toenmalige autootje nog prima voldeed.
Om een lang verhaal kort te maken: Half juni ’07 proefrit gaan maken, dag later besteld en 2 weken later kon ik het bommetje ophalen (showroommodel, dus snel leverbaar) bij Fivan Auto te Huizen.
Vanaf de 1e kilometer zit ik met een vastgeroeste grijns op mijn gezicht achter het stuur. Wat een “lekker bakkie”!! (22-12-’07: Vandaag ff fotootjes wezen maken, resultaat zie boven..)
EXTERIEUR EN INTERIEUR:
Van buiten ziet ‘ie er prima uit: Strak frontje met een dikke bumper en felle mistpitjes, een zeer goed “Überholprofil” zouden onze oosterburen zeggen.. Zijaanzicht ook prima, getinte zij- en achterruit(en) en nette sideskirts alsmede mooie lichtmetalen velgjes. Aan de achterzijde een bescheiden spoilertje en mooie bumper met nepdiffusor en een chromen uitlaatsierstuk; kortom een lekker kontje!
Van binnen valt meteen de sportieve klokkenwinkel in het dashboard op en ook de dorpelbeschermers en de mattenset (met subtiel ingeweven Italiaans vlaggetje, mooi detail!) zijn een lust voor het oog.. Dashboard is handig ingericht, alle functies zitten op een logische plek en goed onder handbereik. Stuur en versnellingspook liggen beide heerlijk in de hand en zijn met leer bekleed. Het is uiteraard een kwestie van persoonlijke smaak, maar ik zit heerlijk in de kuipachtige stoeltjes; lekker veel zijdelingse steun aan de dijbenen en je middel. De zitting is behoorlijk kort, dus ik zou me zo kunnen voorstellen dat mensen met lange benen er niet zo comfortabel op zullen zitten als ik met mijn “korte pootjes”..
Opbergruimte is er voldoende aanwezig: portiervakken en een behoorlijk ruim dashboardkastje alsmede handige vakken bovenop het dash zelf.
Achterin is het allemaal wat minder comfortabel, dus het is maar goed dat ik, behalve af en toe mijn zoontje in zijn maxicosi, niemand over langere afstand hoef te vervoeren.. Rugleuning van de achterbank staat behóórlijk rechtop, dus lang houdt een volwassene het daar, denk ik, niet uit.. Maargoed, als ik een ruime gezinsauto had gewild dan had ik wel een Dacia Logan gekocht! :-) Tenslotte de bagagruimte: voor een autootje van dit formaat is de kofferruimte nog heel behoorlijk; zelfs een stuk ruimer dan die in mijn vorige auto, de Seat Arosa. Wederom keurig netjes afgewerkt met tapijt en een lampje en het geheel opent en sluit electro-mechanisch.
HET RIJDEN:
De 100HP is een bijna schizofrene auto: daarmee wil ik zeggen dat ‘ie echt 2 gezichten heeft!
Met de “sport”-knop uit is het een gemoedelijk beertje dat prima meekomt met het verkeer, maar zijn uiterlijk niet waarmaakt. Acceleratie is niet echt spectaculair en je hebt niet het idee dat er 100 pk onder de motorkap schuilt. Geen probleem hoor, want zo bespaar je best wat brandstof en het kan tenslotte niet altijd feest zijn.. Stuurhandling is ook in de “normale” stand prima en de standaard 6-bak gaat vlot en trefzeker door zijn verzetten heen. De “6” is overigens een echte versnelling en geen overdrive, want in zijn “6” bij 120 km/u draait het motortje toch nog steeds zo’n 3500 rpm. Vering en demping zijn, zoals meerdere mensen al hebben opgemerkt, behoorlijk Spartaans en dus niet echt (of meer ‘echt niet’) comfortabel: hij springt over ieder hobbeltje en kuiltje in het wegdek om over de drempels in mijn woonplaats maar niet te spreken.. Maargoed, dat wist ik al toen ik hem kocht, dus bovenstaande is geen klacht,maar meer een constatering.. Weggedrag is verder prima, het karretje kleeft behoorlijk aan de weg. Enig minpunt in het geheel is de draaicirkel; die is echt enórm!! In plaats van de U-bocht die ik normaal gesproken met mijn vorige auto’s kon maken moet ik tegenwoordig naar de eerstvolgende rotonde rijden als ik wegrij van kantoor om zo in de goede richting te geraken!
Na een druk op de “sport”-knop vergeet ik echter alle kleine minpuntjes en geniet alleen maar met volle teugen van wat de italiaanse techneuten met hun “knuffelbeertje” hebben gedaan. Wát een verschil met de “normale” stand: Het gemoedelijke beertje is opeens veranderd in een razende grizzly!! Stuurhandling wordt strakker en de reactie op je gasvoet is echt aanmérkelijk sneller. Ik heb al een paar keer zéér verbaasde gezichten gezien als ik bij een stoplichtsprintje met gemak het overige verkeer achter mij liet!
Het is me overigens opgevallen dat de 100HP sowieso veel bekijks trekt: iedere dag tijdens het woon-werkverkeer komt het wel een paar keer voor dat medeweggebruikers zowat hun nek verrekken om mijn karretje wat beter te kunnen bekijken. Ach ja, het is en blijft dan ook een “lekker bakkie”!
VERBRUIK:
Afgelopen tank een verbruik van 1:13,6...maargoed, zit ook pas op de 1300 km.. Moet nog wel omlaag te krijgen zijn... (to be continued..)
Update 17-9-’07: Verbruik blijft redelijk hetzelfde, net de 2300 km gepasseerd..
Update 22-12-’07: Verbruik blijft schommelen tussen de 1:13,5 en 1:14,5.
30-7-’07: Vandaag bij dealer langsgeweest om krasje op motorkap wat bij aflevering aanwezig was te laten polijsten, alsmede is de radio/CD/MP3-unit vandaag naar de TD gestuurd omdat de speler bij MP3-cd’s een ’CD Error’ blijft geven.
08-8-’07: Maar even met de dealer gebeld vandaag om afspraak te maken om de (jawel hoor, ook deze heeft er last van!!) piepende remmen te laten oplossen. Slijpen van de schijven doen ze hier blijkbaar niet, dus in 1e instantie gaan ze kijken of het met ’antipiep-plaatjes’op te lossen valt of, indien nodig, nieuw setje schijven.. Ik vind het allemaal prima, als ze maar weer geruisloos gaan remmen, één en ander valt toch onder de garantie.. Woensdag 15-8 wordt mijn bakkie onder handen genomen... (wordt vervolgd)
16-8-’07: Gister zijn de remmen onder handen genomen.. Piepen is vooralsnog verleden tijd... Mijn radio is nog steeds niet terug van de TD, vraag me af waar ze zo lang voor nodig hebben, want heb inmiddels sterk het idee dat ik een productiejaar 2006-model heb en de radio dus überhaupt geen MP3-cd’s kán afspelen! Anyway, we wachten het nog even af...
17-8-’07: ’Stille remmen’ hebben het precies 1 1/2 dag volgehouden... :-( Bij het laatste stukje remmen vlak voor stilstand beginnen ze weer herrie te maken.. Volgende week maar weer even langs de gagrage...
UPDATE 17-9-’07: Niet langs garage geweest voor de remmen (die zijn inmiddels blijkbaar eindelijk goed ingeremd en practisch stil!), maar wel voor de radio die eindelijk van de TD terug was: Weet niet wát voor technicus eraan gewerkt heeft (apparaat is ruime maand weggeweest!!), maar mijn vermoeden werd bevestigd zodra ik een MP3-cd’tje probeerde:weer zelfde error!! ;is dus inderdaad gewoon een 2006-model wat helemaal geen MP3-CD’s kán afspelen!! Verkoper heeft nu bestelling bij Fiat geplaatst voor 2007-speler mét MP3-functie..Dit uiteraard weer onder garantie.. Ik wil geen heel dealerreview schrijven, maar tot op heden niets dan lof voor Fivan Auto te Huizen!!
Update 22-12-’07: MP3-cd’tjes speelt ’ie inmiddels moeiteloos af.. Prima fijn!! De remmen zijn van de week weer onderhanden genomen en piepen is, vooralsnog, verleden tijd. Volgens de chef-monteur ligt het aan mijn rijstijl: ik rém te weinig cq. te zácht!! Tja, mijn beroep is directiechauffeur hè en dan leer je dermate goed anticiperen dat je, in principe, maar heel weinig hoeft te remmen... Anyway, zijn tip is dus om regelmatig ff ’flink in de ankers te gaan’ zodat de schijven niet meer ’verglazen’.. Ik ga het proberen!
Update 10-12-'10: Heb me laten verleiden tot een nieuwe auto.. Van een "wolf in schaapskleren" ga ik naar een "schaap in wolfskleren"... Zal mijn 100HPtje missen!!
En wens de eventuele koper net zoveel plezier ermee als ik gehad heb... Take good care of it!!!
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.