Fiat Panda 1.4 100HP Sport (2007)

autoreview

Fiat Panda 1.4 100HP Sport (2007)

Signalement

UitvoeringPanda 1.4 100HP Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf24.000 km
KM-stand laatst28.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fiat Panda:

  • 28.500 km

AANKOOP

De afgelopen 20 jaar heb ik altijd een auto van de zaak gehad en was een prive-auto niet echt nodig. Prive heb ik daarom alleen een tijdje een Subaru Forester Turbo gehad en een van mijn jeugdliefdes: een gerestaureerde Alfa Romeo GTV6 2.5.
Maar nu kwam toch het moment dat ik mijn laatste zakelijke auto (een prachtige Saab 9-3 1.8T Aut op LPG van het laatste type die ik had geerfd van een andere berijder) moest inleveren en op zoek moest naar een prive-auto. Jammer, maar omdat ik weinig km’s ging rijden wel het moment waarop ik mezelf als autoliefhebber helemaal te buiten zou kunnen gaan aan mooie dromen, zonder te hoeven denken aan de zakelijke uitstraling.
Zo heb ik bijvoorbeeld gedacht aan een Honda S2000, een Porsche Boxter of 964, een Subaru Impreza WRX, een Smart Roadster Brabus, een Mercedes SLK of een Fiat Panda 100HP. Dagenlang zitten dubben en zoeken. Zo veel moois te koop. En wat kost dat allemaal een hoop. Uiteindelijk won het gezond verstand het toch van het hart, want als je kosten per kilometer gaat rekenen dan komt er weinig dat een beetje leuk rijdt in de buurt van de Fiat Panda 100HP. Natuurlijk, niet te vergelijken met een Porsche, maar wel een model dat toen ik hem voor het eerst tegenkwam altijd is blijven hangen.

De “gewone” Panda trekt me niet echt omdat deze een styling heeft die mijn liefhebbershart niet echt sneller doet kloppen, maar de 100HP is wel dusdanig feestelijk gemaakt dat ie helemaal af is, tenminste in mijn ogen.
Dus een mooie uitgezocht in zo goed als nieuwstaat bij een nette handelaar en deze aangeschaft. Het is een 2007 auto die (voor een Panda dan) dik in de accesoires zit:
-Climate control ipv handmatige airco
-Zijairbags
-Radio upgrade met extra speakers en subwoofer
-Bluetooth en stuurbediening radio
-Pandemonium pakket (rode remklauwen, aluminiumkleurige spiegels,
dark chrome velgen en striping die op de mijne (gelukkig) ontbrak)
-Sky-roof (Twee glazen panelen in het dak waarvan het eerste open kan)

De meeste mensen kennen de 100HP niet. Dus bekenden keken vreemd op toen ik vertelde dat ik een Panda had gekocht want past niet zo bij iemand dat zegt dat ie een autoliefhebber is. Maar als ze de auto zien vinden ze hem prachtig en als ze er in gereden hebben zijn ze dolenthousiast.

HET RIJDEN

Ik heb de auto nu een half jaar en rijd er met veel plezier in. Het rijdt echt als een sportauto, niet als een winkelwagen met hulpmotor.
Je zit in prima sportstoelen met goede zijdelingse steun. Je zit wel wat hoger dan in een gewone auto, dat was even wennen. Het sturen gaat superdirect, als je nog maar naar het stuur kijkt is ie de bocht al om. De remmen zijn lekker bijterig en hebben een verrassend grote stopkracht, dat heb ik bij sportieve auto’s echt al eens anders meegemaakt.
De auto heeft een 6 bak die een wat korte eerste en tweede versnelling heeft. Daardoor lijkt het allemaal nog veel harder te gaan bij accelereren dat het in werkelijkheid gaat want je vliegt door die versnellingen. Vanaf de derde versnelling worden er echt meters gemaakt.
De motor heeft voldoende power om goed mee te kunnen komen en op de snelweg kan je vlot doortrekken naar 160 of 170. Je moet dan wel een beetje sportief rijden want het is een typische Italiaan van de oude stempel, je moet toeren maken om koppel te hebben. Toeren maken doet de motor echter graag en je hoort dan een geluid wat ik een beetje vergelijk met de Alfa Romeo 4-cilinders waar ik vroeger in reed. Music to my ears!. Het onderstel is stug met korte veerbewegingen en banden die goed plakken maar weinig comfort geven.
Samenvattend dus een perfect karretje om in de stad of op binnenwegen van bocht naar bocht te scheuren en met een big smile te genieten van de strakheid en de vinnigheid waarmee het allemaal gaat. Eenmaal op de snelweg hoef je je niet te schamen en kan je gewoon achter de wat snellere jongens aanjagen tot ongeveer 190. Als je dat zou willen natuurlijk. Het geluid blijft daarbij door de 6 bak binnen de perken en je kan bij alle snelheden praten.

Overigens zijn er ook zaken die jammer zijn:
Zo is de standaard bluetooth mooi opgenomen in de standaard radio en kan je hem bedienen aan het stuurwiel, maar valt de kwaliteit tegen. Boven de 50 km per uur ben ik voor mensen aan de lijn zeer moeilijk te verstaan en het volume van de radio moet ik een flinke zwieper naar boven geven om de mensen aan de andere kant te verstaan.
Een ander opvallend puntje is de stugheid van het onderstel. Doordat de auto een korte wielbasis heeft, stug is geveerd en grote wielen heeft voel je alles wat er onder de wielen gebeurt. Prima als je in een sportieve bui bent maar op slechte wegen wordt ie hierdoor springerig en hard. Iedere drempel en verkeerspukkel op de weg dien je met beleid te nemen anders wordt je onaangenaam verrast. Iedere drempel wordt een berg waar je tegen omhoog rijdt en weer afdaalt. En dit is een standaard onderstel, ik lees vaak dat andere eigenaren hun 100HP nog hebben verlaagd. Daar begin ik dus mooi niet aan. Daarnaast hoor je op slechte wegen het onderstel geluid maken, dat schijnt zo te horen bij een Fiat.
Daarnaast is het jammer dan een auto van 2007 nog geen mogelijkheid heeft of i-pod of USB aan te sluiten, maar daarin is de Fiat niet alleen.

ONDERHOUD EN PROBLEMEN
In mei 2010 heb ik een jaarbeurt uit laten voeren. Met aanvullende werkzaamheden kwam de rekening ruim boven de € 500,00. Dat was schrikken.
Zoals hierboven beschreven maakt het onderstel op slechte wegen wat geluid. Het enige geluid dat de dealer op de brug kon ontdekken was rammelende achter rem klauwen. Hierop is een modificatie uitgevoerd. Heeft niets geholpen overigens. Daarnaast wat kleine dingen laten doen zoals het vervangen van de versnellingspookknop, airco reinigen en achterwielen balanceren.

Omdat na het balanceren door de dealer de trilling niet was opgelost heb ik de auto door de bandenspecialist goed na laten kijken en rondom na laten balanceren aan de auto.
Probleem nu voor 90% weg. De resterende 10% zal wel in mijn hoofd zitten en niet in de auto.

Verder geen problemen tot nu toe, alleen prettige km’s!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.