Fiat Panda 1.4 100HP Sport (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Panda 1.4 100HP Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Op 9 November konden wij onze 100HP ophalen bij Fiat dealer Haaker in Badhoevedorp.
Het betrof een showroommodel van Juli 2007, waar nog geen kilometer in gereden was.
In de kleur Rumba red stond dit bommetje ons erg aan, de auto had geen verdere opties, iets wat wij ook niet nodig achtten.
Daar kwam bij dat de dealer een zeer scherpe inruilprijs kon geven op onze Punto Sporting en Seicento, waardoor het snel beslist was.
Ik had al uitgebreid proefgereden met een demo, en dat beviel zeer uitstekend.
De auto heeft een heerlijke combinatie van sportief weggedrag en vermogen,
waardoor er zowel relaxed en rustig als fel en vlot gereden kan worden.
De auto heeft vanaf de fabriek een mooi compleet uitrustings niveau, waaronder een zesversnellingsbak, handbediende airco, en de befaamde sportknop.
En die sportknop, die geeft de auto twee gezichten.
Wanneer er rustig woon/werkverkeer gereden wordt doe ik dat met de sportknop uitgeschakeld. De auto is dan nog steeds vlot, maar niet nerveus, en bij rustig rijgedrag in de zese versnelling rij ik regelmatig 1 op 17 bij snelwegverkeer.
Maar als je dan echt een glimlach op je gezicht wilt, zet de sportknop aan en geniet. De reactie op het gas wordt veel feller, nerveus zelfs. Stuurbekrachtiging gaat op een laag pitje wat garant staat voor een heerlijk strak en sporief weggedrag. De auto is, ondanks zijn formaat, echt fel en kan kwa snelheid gemakkelijk mee met grotere (formaat en motorisering) wagens.
Van die langgerekte snelweg fly-overs kunnen door de goede wegligging en de fijne Goodyears met haast Panda onwaardige snelheden vol vertrouwen genomen worden.
De auto is neutraal en op de grens prettig onderstuurd en geeft ook op hoge snelheden en bij sportiever gebruik genoeg vertrouwen en beschikt over een goede communicatie tussen onderstel en bestuurders achterwerk.
Wie had dat 10 jaar geleden gedacht van een Panda!
De remmerij is ook goed voor elkaar, met de 4 grande Punto schijven is het net of je een anker uitgooit. Goed doseerbaar ook!
Pluspunten:
+Felle motor wat leidt tot vlotte prestaties.
+Plaatsing van versnellingspook is heerlijk, en bak schakelt erg lekker en trefzeker.
+Door 5 deuren en hoge carroserie erg praktisch in gebruik
+Auto heeft 2 gezichten, er kan zowel relaxed als zuinig gereden worden als vlot en sportief.
+Auto beschikt over heerlijke stoelen, met goede verstelmogelijkheden en lekker veel zijdelingse steun.
+Je ziet ’m weinig op ’s lands wegen.
Minpunten:
-Benzinetank is veel te klein, met een praktische inhuoud van slechts 30L is het gauw klaar. Bij woon/werk verkeer staan we elke vierde dag bij de pomp. Had van mij wel 45L tank in gemogen.
-Door smalle carroserie zit je voorin erg dicht bij de deur, dit went wel, maar confronteerd wel met het feit dat de Panda een kleintje is.
-Bekleiding van stoelen is wat besmettelijk. (ondanks de antraciete kleur zie je ALLES er op).
Om alles samen te vatten, het is gewoon een heerlijk fel autootje met veel waar voor het geld! Je ontkomt er niet aan dat het een klein karretje is, maar kwa prestaties en voorkomen is het een stoer opdondertje!
PROBLEMEN
Piepende remmen (zoals bij elke 100hp) maar da’s keurig opgelost onder garantie.
Verder niets!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.